Bukefalos 28 år!

Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Även om det inte känns som så mkt - så tänk på att ALLT som du gör extra är jättebra! Några extra travsteg, några fler minuter på skrittpasset, inte fullkomliga vilodagar utan lite lätt jobb istället. En säker väg mot viktminskning :) Finns ingen anledning till att hästen bara går 5 dagar i veckan. Man kan tycka "men de rör ju på sig så mkt i den stora hagen" men de går ju mest i betestakt = slowmotion. De måste röra på sig under en längre stund :)

Kämpar själv med en överviktig nordsvensk. Dock går han på fri tillgång till hösilage under dagarna men han har hållt sig fin ändå. Har börjat tömköra honom varje vecka, då får han gå ganska hårt med tanke på att han gärna fuskar när man rider. Kommer åt honom bättre vid tömkörningen och han bjuder fram mycket mer, så det blir mer sådant i framtiden.

Det är ett gissel men nu kommer ju som tur är årstiden då man kan styra foderstaten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har fortfarande inte hittat ett tillräckligt långt snöre för att mäta magen på min...

Jag tog måttbandet med mig ut i stallet för att mäta runt magen på min mulliga dam. Men det måttbandet räckte ju inte långt .... Får leta snöre istället, precis som du.

Men i morse tyckte mig ana en liiiten viktnedgång hos min sen jag skrev förra inlägget här. Det kan ju vara så att gräset innehåller mycket vatten nu och att hästen därför ser rundare ut när man tar in från hagen på kvällen, men däremot en aning mindre rund på morgonen efter en natt på stall. Men det kan också vara så (hoppas!) att hon har tappat något kilo tack vara lite flitigare motionering.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Hej igen bantningstråden!
Foderstatsproblem! Vad tror ni, vågar jag ha hästen på 50 MJ när hans underhållsbehov är 44? Det är rätt mycket för mycket egentligen, men med det hö jag har får jag inte ihop det bättre. Han kommer få 5 kg hö och 0,5 kg lucern, för att få upp proteinet. Han motioneras så gott som varje dag (mer regel än undantag att han går minst 1 h/dag), varvat ridning, körning och markarbete. Känns ju inte lite surt om han skulle börja gå upp i vikt i vinter när jag lyckats hålla honom på samma nivå hela sommaren. Och det är ju fortfarande ett antal kilo för mycket..
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag skulle låta den få det, 5 kg hö är nästan ingenting, du kan ju inte minska på det. Eller kanske byta ut en del av höet till halm?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ah, då är jag med.
Men kan du inte fodra med det du har, och kanske byta ut mot halm om det blir alldeles för mycket energi? Protein är ju bra om de får, så de inte börjar ta av musklerna och blir bukiga och annat elände. Vad har du för energivärden på maten?

Halm vill jag helst undvika. Han är lite dammkänslig och den halm jag har är från förrförra året och inte så fräsch. Jag tror dessutom att det är rätt svårt att få tag i fin halm det här året.

Energin ligger på 6.5 per kg foder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är minimibehovet, han är inte så stor (fjord/island). Halm har han "fri tillgång" på, jag hänger in en påse med 2 kg i och fyller på när det tar slut. Han äter det inte frivilligt, har fyllt på en gång sen de stallades in för tre veckor sen. Och då ca 1 kg :angel:
Hade gärna gett mycket mer hö, som det blir i vinter kommer han få max 1 kg/giva. Men ökar jag höt blir det för mycket energi och på tok för lite protein..
 
Sv: Bantningstråd!?

Hmm, ja då blir det ju lite bökigt förstås.. Det är ju ingen kanonmat direkt för en knubbis :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja men har han halm så är det inte synd om honom ;)
Jag skulle nog våga ge lite för mycket energi så länge jag motionerade lite lite till :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Uppdatering från Sessan igen :)

idag mätte hon 228 cm, alltså har hon tappat yttligare 1 cm sedan den 22 oktober. hoppas på att det är så att hon verkligen har tappat den centimetern och att det inte bara var att hon var törstig typ.

Ser ni någon skilldnad mellan tillfällerna?

12/9 vet inte exakt omfång men ca 2 veckor senare hade hon 235 cm
24339660.jpg


25/10 228 cm
24339662.jpg


Sessan skrittas nu alla dagar utom lördag och måndag, men ofta motioneras hon iallafall någon av vilodagarna.

(såg att jag skrivit fel ålder i det första inägget. hon är 10 år gammal)
 
Sv: Bantningstråd!?

Till samtliga. Jag säger bara en sak. Investera i ett måttviktband. Finns på h**ks för några 20 lappar. Jag är väldigt rädd om mitt band.
 
Sv: Bantningstråd!?

När man mäter emd viktmåttband eller för att räkna ut vikten mäter man vid sadelgjordsstaden, lite snett ner från manken.
Jag brukar ta ett mått till längre bak, kanske 1,5 dm från virveln. Bara för att se om det går ner på alla håll så att säga :) Inbillar mej att man kan upptäcka bukighet fortare så, speciellt när hästen har mycket vinterpäls.
 
Sv: Bantningstråd!?

Till samtliga. Jag säger bara en sak. Investera i ett måttviktband. Finns på h**ks för några 20 lappar. Jag är väldigt rädd om mitt band.

Enligt sådant måttband är hon en nätt dam på max 400 kg :angel:
Vågen på strömsholm visade annat den lilla stunden hon stod på den.
 
Sv: Bantningstråd!?

Enligt sådant måttband är hon en nätt dam på max 400 kg :angel:
Vågen på strömsholm visade annat den lilla stunden hon stod på den.

Det fnns två sidor. Häst och ponny. Mitt band påstår att min pålle nu väger (ja, förnågra veckor sedan) 589kilo. I runda slängar 100 mer än vad han gjorde för 2 år sedan. Nu har han vuxit, grovnat och blivit mer krallig men nog är han fet och bantas.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu har jag inte läst hela tråden, men eftersom jag är rätt erfaren när det gäller att ändra hullet på hästar kommer jag med mina funderingar. :)

Fet häst får för mycket näring i förhållande till vad den förbrukar. Lita inte på viktbanden - de kan visa fel på hundra kilo. Har du en tipp eller skrot i närheten kan du fråga om du får komma dit och väga där (kom med tomt släp ena gången och lastat nästa).

Alla hästägare jag stött på som har feta hästar har underskattat näringsinnehållet i det hästen äter, eller hur mycket den väger, eller hur mycket den förbrukar och oftast en kombination av alla tre.

Det absolut bästa sättet enligt mig att "banta" häst är att motionera den mera OCH noga gå igenom foderstaten. Dra i första hand ner på kraftfodret och låt hästen om möjligt äta så mycket grovfoder som den vill ha. Man kan köpa halm, ge den ett magrare hö, men begränsa tillgången till betet (om betet hade varit så magert som de flesta tror hade vi inte haft så många feta hästar, basta). Se noga över tillgång till färskt vatten.

Sen till motionen (som jag anser de flesta övervärderar när de beräknar foderstater. Det är inte alls så många hästar som går hård träning):
  • Mycket utevistelse och helst i grupp i större hage. Alla dagar i veckan.
  • Motionera sju dagar i veckan och variera arbetet en massa. En frisk häst dör inte av vettig motion i lagom portioner. Om vi nu talar om friska hästar kan de promenera flera timmar om dagen. EN timmes skritt är inte mycket.

Hur ska man då variera: Jag kör hela registret - långa skritturer ingår alltid i planeringen, resten beroende på kondisen på hästen. Variation är A och O. Skritta ut, ta riktigt långa promenader för att bygga upp, tänk på att långt och långsamt kan många gånger vara bättre än kort och intensivt (beroende på kondisen), se till att hästen får regelbunden träning (överskatta inte mängden), träna övergångar i stället för 20 varv galopp, träna övergångar inom gångarten, samla, lägg ned, läng, korta, busa mellan varven och lek med hästen. Sitt inte och harva dressyr inne i ridhuset 7 dagar i veckan. Inte ens Briar genomlider detta. Hoppa inte heller flera dagar i veckan. Inte nyttigt!

Och: planera! Det kräver insatser att ändra på kroppen. Gör veckoplaner där du lätt kan ändra om lite om vädret ställer till. Och stanna inte inne p g a regn/blåst. På med regnstället bara och ta nya tag! ;)

:grin: Krocket
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Mycket vettigt det där du skrev. Även om jagbortser från måttbandet så är hästen fet? Det är rejäla fett valkar. Jag har fått gå upp 10 cm på dressyrjordstorlek och längt ut halsremmen på martingalen till max.

Motion är viktigt. Halm står de på. Havre halm. Tuggas glatt.

Energi i hästen är det gott om dock inte kondis. Och ja, jag rider ut. Ridbanan ser ut som en hage - övervuxen så den skall renoveras. Visst kan jag åka till ridhus men det är krångligt. Har inget emot att rida i regn. Jag har dock inget regnställ för tillfället. Det skall införskaffas dock. Helst vill jag ha en sådan regnridrock så det täcker sadeln med.

Kraftfoder är i varianten skrammel i krubban. 0.5kg pellets per dag. + mineraler och lite betfor att blanda det med.

Just nu får fettknoppen mindre hö en ponnyn i stallet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kraftfoder är i varianten skrammel i krubban. 0.5kg pellets per dag. + mineraler och lite betfor att blanda det med.

Just nu får fettknoppen mindre hö en ponnyn i stallet.

Jag har nog inte läst riktigt hela tråden eller kommer i alla fall inte ihåg allt.
Men det låter som om din häst lever till viss del på havrehalm (och om man ska följa det du svarade på ett hö med lägre näringsvärden)
Hur får den i sig alla de proteiner som den behöver?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 493
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 718
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 179
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 488
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp