Bukefalos 28 år!

Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag har nog inte läst riktigt hela tråden eller kommer i alla fall inte ihåg allt.
Men det låter som om din häst lever till viss del på havrehalm (och om man ska följa det du svarade på ett hö med lägre näringsvärden)
Hur får den i sig alla de proteiner som den behöver?

Ja du. Jag ger även linfröpellets. Rätt så proteinrikt. Tror det är bra sjuss i hösilaget också.

Hösilageleverantören har ännu inte fått analysen på det men tippar på att det är bra värden. Tidig skörd - före midsommar. H*n räknar kallt med att andra skörden inte är lika bra p.g.a. allt regn.

Lägger till:

Han är blank så mankan spegla sig i honom. Pigg, glad och verkar må alldeles toppen. Han har stått på enorma mängder grovfoder förr (trodde inte hästar kunde äta så mycket på ett dygn och då rasat i vikt. Blodprov togs och alla värden var OK.
 
Sv: Bantningstråd!?

Bra skrivet. I mitt fall tror jag att det som lett till hästens övervikt är att jag överdoserar grovfoder med för bra värden. Tidigare år har vi haft rundbalsensilage och där blir man lätt dumsnål åt fel håll - det känns inte bra att slänga, bättre att vräka på liksom... I år har jag färre hästar hemma och har införskaffat småbalshösilge istället, men jag får väl erkänna att jag tycker det är svårt att begränsa tillgången.

Kraftfoder äter de inte. Någon näve havre för att det ska vara mer intressant att komma in från hagen. Äpplen.

Jag har funderat lite på det där med foderstaten. Jag tycker, som jag kansk skrivit tidigare, att valacken faller ur i överlinjen samtidigt som han definitivt har för mkt fett över revbenen - jag kan knappt känna dem. Eftersom han är så stor så är han lite kantig i figuren även när han är i trim, men jag oroar mig för att han kommer att gå från fet till bukig? Någon skrev att jag skulle ge mer protein, men hurdå?

Han får ca 6 kg hösilage per dag med värdena (per kg foder) smbrp 58 g och energi 7,5 MJ.

Han går på 4 ha med god tillgång på gräs, dock med minskande näringsvärde förstås. Det lär ju dock vara likvärdigt med halm och ge utlopp för tuggbehovet, annars hade 5 kg varit åt helsike för lite.

Borde jag lägga till lusern t ex? Eller ersätta något kg hösilage med lusern? Eller ska jag ställa honom på tänkt foderstat (13 kg hösilage och tv inget kraftfoder) och bara försöka öka motionen?

Fö var jag tvungen att spänna sadelgjorden på 5:e hålet istället för 4:e idag, det måste ju vara ett steg i rätt riktning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu blir mitt svar enligt min åsikt: bort med allt kraftfoder, ner på magert hö och ge protein i form av lusern, ja. Jag gillar inte att hästar inte har något att tugga på (man får passa sig för att orsaka beteendestörningar), så min filosofi är att hästen ska kunna äta, men den ska serveras magrare mat. Om du ger rätt mängd protein blir han inte bukig - bara snygg. Men glöm inte motionera!
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Nu blir mitt svar enligt min åsikt: bort med allt kraftfoder, ner på magert hö och ge protein i form av lusern, ja. Jag gillar inte att hästar inte har något att tugga på (man får passa sig för att orsaka beteendestörningar), så min filosofi är att hästen ska kunna äta, men den ska serveras magrare mat. Om du ger rätt mängd protein blir han inte bukig - bara snygg.


Jag har samma åsikt. De ska ha att tugga hela tiden. Därav halmbädd. Tar höt slut har de halm att glufsa i sig.

Har lucernhack. Det har han ätit förr. Just nu är det fullblodsdamen sp får mest av det och hon går stadigt upp i vikt. Får väl trycka på det på honom också. Han har fått lite lite i sin balja. Det få bli mer, eller i pelleterad form för honom. Det tror jag nog han glufsar i sig. Det gör dock inte den andra.

Och jag som ville ha det så enkelt som möjligt i foderkammaren.

Fast innan jag går så långt vill jag ha analysen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Glömde:

Köpte fet liten D-ponny vars uppfödare hävdade bestämt fick "nästan ingenting". Nehej, men hos mig tappade hästen 75 kg på bara två månader och uppfödaren kände inte igen sin egen häst när hon kom för att följa med på träning ytterligare ett par månader senare (hon tittade på ponnyn och frågade: "Men, var är XX då?").

Och ponnyn gick alltså från att äta "nästan ingenting" till 10 kilo hö om dagen och ändrade hela sitt beteende till att vara nöjd och glad. Så i det fallet fick hästen mycket mat (även om jag starkt misstänker att uppfödaren inte räknade en näve hit, en näve dit samt allt gräs som ponnyn kunde käka hos henne).

:grin: Krocket
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller med. För mig är det viktigare att grovfoderkvoten är fylld än att hästen är slimmad. Dock är förstås övervikten också negativ ur en hel hög synvinklar.

Kraftfoder får han inte (jo, den där näven - 1 dl?). Jag har tänkt ge honom 13 kg av vårt hösilage (uträknat på fet häst med 30 min motion per dag på Hippocampus). Det är när jag ska skilja värdena åt som det blir lurt - han bör väl få sitt beräknade proteinbehov tillgodosett men kanske ligga lägre i energi än beräknat. Då vore lusern ett alternativ. Å andra sidan så känns det konstigt att inte ge de där 13 uträknade kilona eftersom det trots allt inte är den dieten som gjort honom tjock och även energin krävs för att bygga muskler.

Hm. Stänga av hagen under en period och ge 13 kg - då vet jag att han får det han behöver och inte drygar ut det med gräs?

I vanliga fall räknar jag aldrig in gräset han äter i foderstaten, men det blir förstås fel.
 
Sv: Bantningstråd!?

Stäng av gräshagen, ge honom de 13 kilona och ersätt ev en del med lusern och försök att dubbla motionen. Du kommer att se resultat inom två veckor (ta kort nu och efter - väldans kul att ha). :laugh:

;) Krocket
 
Sv: Bantningstråd!?

Kul att det går på rätt håll!

Jag håller med dig om att din häst får för lite proteiner och för mkt energi. Det kan ju vara så att betet innehåller betydligt mindre än vad man kan tro. (Jag tror tex att vårt bete hemma innehåller ganska mkt protein fortfarande. Vi har ett fullblod som går kvar på bete. På honom syns förändringar i fodret snabbt och han har inte tappat ngt (de senaste två veckorna har han dock fått tillskott). Men det kan ju vara så att ditt bete inte innehåller så mkt protein och i så fall kanske han får ganska lite av det han behöver. Däremot kan det kanske innehålla en hel del energi.

Jag hade gett honom ett foder som innehåller så mkt protein som möjligt per MJ dvs med så hög kvot som möjligt. Om du ger lusern så får du ju ung dubbelt så mkt protein för samma mängd energi. Men då tror jag att du bör byta ut en del ev ensilaget mot lusern. Ett annat alternativ är proteinkoncentrat som Kraffts protein eller soja. Kraffts protein har en kvot på 28 så då får du betydligt mer protein för samma energimängd. Jag brukar ge soja om jag vill höja proteinhalten extra mkt. Jag hittar inte värden på energin men det innehåller ca 400g smp per kg foder.
Hoppas att du hängde med i mitt kanske snurriga resonemang.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Ja det borde hon ju ha gjort iallafall eftersom måttbandet visar 7cm nedgång, men det är så lät att bli hemmablind. jag mätte även våran andra nordis som är i lagomhull men muskelfattig igår.. hans måttband stog på 200cm och sessans står ju på 228. men men der är väll bara att kämpa på :) ca 20cm till hoppas dom rasar fort!
 
Sv: Bantningstråd!?

Våran sessan som ändå stadigt tappar i vikt har iprincip fri tillgång på hö och går i en stor gräshage förtillfellet. men med värdet på vårat hö behöver vi ändå fylla upp med lucern. så hon får alltså mkt mat men tappar iallafall. det borde väll kunna vara så att hon nu tappar massor bara för att hon är så extremt överviktig och har börjat motioneras?

förhoppningsvis behöver vi inte ändra foderstaten något senare då hennes kropp klarar av hårdare arbete och att hon därför arbetar mer?

eller är det väldigt tacksamt att banta flodhästar?
 
Sv: Bantningstråd!?

Det brukar gå fort i början, sen kommer man till en platå där inget händer (eller kanske rent av lite upp igen!) på et bra tag, och sen rullar det förhoppningsvis igång igen.
Jag har suttit fast på 184 cm hela sommaren, men hoppas att det ska gå neråt nu i vinter. Tyvärr var mitt hö så svårt att bygga foderstat med, så han får ca 7 MJ mer än han egentligen behöver. Motionerar oftast en timme om dagen, antingen rider, kör eller markarbetar. Inte så lätt att få in mer nu när dagarna blir kortare och skolan kräver mer och mer nu när det börjar dra ihop sig til kursavslut.
Att ta "före-efter"bilder är superroligt! Tar en bild i månaden (en framifrån, en bakifrån och en från sidan) så kan man jämföra på alla håll så att säga. Blir kul att titta på när han slimmats lite mer :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Å andra sidan så känns det konstigt att inte ge de där 13 uträknade kilona eftersom det trots allt inte är den dieten som gjort honom tjock och även energin krävs för att bygga muskler.

Jag läste inte detta inlägget så noga i morse.
Jag tycker att du snurrar till det lite här (ursäkta mig).
Han tycks behöva mindre energi och mer protein än vad han får nu. Han måste få mindre mängd energi än vad han behöver totalt för annars lär du ju kunna "banta" honom i en evighet utan att det händer någonting. Eller tänker jag fel? Den energin som han behöver för att bygga muskler trodde jag att han hade över revbenen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jodå, jag hänger med! ;) Jag ska länsa plånboken och införskaffa lusern, det känns mest fysiologiskt utifrån grovfodertänket. Soja känns som ett nej för mig eftersom det skulle ges som nästan ensamt kraftfoder, är det inte lite starkt då? Nej, lusern får det bli. Jag har tidigare utfodrat med lusernpellets, men hacket bör ju ge mer sysselsättning och därmed vara bättre. Är det ungefär samma näringsinnehåll per kg? Får väl kolla det..
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag läste inte detta inlägget så noga i morse.
Jag tycker att du snurrar till det lite här (ursäkta mig).
Han tycks behöva mindre energi och mer protein än vad han får nu. Han måste få mindre mängd energi än vad han behöver totalt för annars lär du ju kunna "banta" honom i en evighet utan att det händer någonting. Eller tänker jag fel? Den energin som han behöver för att bygga muskler trodde jag att han hade över revbenen?

Men han har byggt upp sin hydda mestadels under sommaren. Förra vintern hade vi skräphösilage med dåliga värden och fri tillgång. Han var då kanske lite knubbig men inte så att det störde. Så fort gräset började spira svällde han upp som en ballong. De andra hästarna i hagen blev ÄNNU fetare, de är runt 160 i mh och inte lika kantiga som valacken, de fick verkligen ardennerrumpa (av fett) och riktiga "fångnackar". Hua! Vi har haft för få hästar på betet i år också och det har ju lett till ett överskott. Har bete av den korta varianten, ser ut som gräsmatta, men även när det är som torrast och gräset är helt gult verkar det vara värsta energibomben.

Alltså; det är nog nu mest sommargräset som gjort honom till den flodhäst han är, inte den tänkta foderstaten på 13 kg hösilage/dag. Han faller nu ur mkt snabbare än hagkompisen som inte rids (och alltså är mindre) och jag börjar tycka att han är lite tunn över hals och överlinje. Säg att han under sommarena har stått på dubbla värdet mot vad han borde ha - då är det ju en rejäl minskning att ge det som han är beräknad att äta.

Kanske skulle jag räkna på inget arbete istället, men å andra sidan har han ju sådan kondition att han faktiskt tränas?

Jag tänker nu ge lusern + 6 kg hösilage + det gräs som finns och öka successivt den närmsta tiden eftersom gräset nu börjar "vissna". Och framförallt öka motionen ytterligare, men det är ju inte alltid så lätt när tiden inte räcker till!

Ridmässigt så har alltså gossen stått en längre tid pga min graviditet och efterföljande tid med litet barn. Jag har ridit, men inte regelbundet. Nu är han igångsatt sedan nånstans i början på sommaren och har förhållandevis bra kondis. Det är kilona som släpar efter, inte orken.
 
Sv: Bantningstråd!?

Magen är mätt:
213 vid sadelgjordsstaden och ca 240 på tjockaste stället.. Det är kanske inte så farligt? Vad mäter normala halvblod på 175 +??
 
Sv: Bantningstråd!?

Magen är mätt:
213 vid sadelgjordsstaden och ca 240 på tjockaste stället.. Det är kanske inte så farligt? Vad mäter normala halvblod på 175 +??

Min är 1.63 och mäter 197cm om jag inte missminner mig. Mätte igår. Måttbandet visar både cm och vikt.

Då har han gått ner 3 cm de senaste veckorna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ändrat... Jag läste fel o fick för mig att han var 163 runt magen. Fick ångest och frossbrytningar, men sen såg jag ju 197. Det känns bättre. Med tanke på att min är 175 i mkh så är dom nog jämntjocka... Kan väl tillägga att jag mätte Tjock-Märta i stallet också. 25-årigt halvblod, också 163. Hon mätte 203. Hon leder alltså...
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Tjoho! Nu har vikten satts i rullning igen! Minskat till ca 430 kg enligt måttband och uträkningar. Minus 20 kg :D
Förr mätte han 187 cm och nu är vi alltså nere på 183. Vårt mål den här gången är ca 175-177 cm (under 400 kg enl. uträkningar). Förra vintern var målet 184, det har vi lyckats hålla oss runt hela sommaren. Vi fortsätter neråt, sakta men säkert :D

En liten fråga; vågar jag ställa honom på halm? I dagsläget får han ca tre kilo per dag, lite i påse och lite på marken. Ofta har han ätit upp det mesta och trampat runt resten. Vad tycker ni, ska jag ställa en mycket matglad ponny som lätt går upp och sällan ner i vikt på halm? Sist han stod på halm, visserligen ett par år sen, satte han i sig hela boxen på en natt.. Succesiv invänjning? Eller fortsätta stödfodra med halm istället?
 
Sv: Bantningstråd!?

åå får man var amed.
jag har en dartmoor sto somär nog lika fet som lång.har aldrig sett nått dyligt.
det som är svårt är att jag kan ju inte rida henne då jag är lite för tung.men man har ju märkt att det verkar har varit väldigt mycket närig i gräset i år.fasst det har varit sen somma.hört folk som har tagit höanalyser på förtsa och andra skörden och det har varit mera näring i andra skörden än första i år.
samt så gick min dartmoor i en flock men bara artmoor och en som hade ett föl på sidan dem fick inget hö eller kraftfoder men ändå så är alla väldigt runda tom hon som har föl vid sidan.nån som har tips hur jag kan göra.hon står på minimum hö och inget kraftfoder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det brukar gå fort i början, sen kommer man till en platå där inget händer (eller kanske rent av lite upp igen!) på et bra tag, och sen rullar det förhoppningsvis igång igen.

Ja, vi har nog hamnat på den platån. Stannat på 196 och där står vi och stampar. 560kg altså.

Mätte fullblodet också. Kommer inte ihåg centimetrarna men hon låg på 511kg. Noterade att damen som är mätt till 1.63 är väldigt liten i förhållande till halvblodet som är mätt till 1.63 han med. Jag garanterar att mankhöjden inte är lika.

Undrar om hon krympt eller han växt. Jag tror mer på det senare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 490
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 179
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 488
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp