Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Vad kul att du har börjat skritta igång din häst!

Jag trodde aldrig att vi skulle komma så långt!
Jag inser mer och mer att jag har levt i ett vakuum sedan luciadagen förra året. Jag tänkte aldrig så långt som till att min lilla häst skulle bli bra igen.

Det är en viss känsla att rida sin egen häst igen. Men vi tar en dag i taget. Jag ska på återbesök om ngn månad innan vi börjar trava.
Gissa vem som kollade pulsen efter dagens ridning! Men det hade inte hänt ngt så några stycken galoppsprång , eller ja vad man ska säga, gick tydligen bra. I morgon ska vi prova igen men utan hästkompis som går före. Jag tror inte mina nerver, läs fångest, håller för det två dagar i rad.
 
Sv: Bantningstråd!?

Med allt detta menar jag egentligen att jag undrar hur många som egentligen har erfarenhet av dessa extremt lättfödda hästar där det tycks vara så lätt att komma fel på det. De som har lätt för att utveckla minskad insulinkänslighet. Jag har inte träffat ngn tidigare. Vår andra ponny tillhör definitivt inte dessa hästar. Han kan bli tjock men inte alls på samma sätt.
.

Jag har haft fler lättfödda hästar. Men L är den första som är sådär extremt lättfödd, och såvitt jag kan bedöma den enda/första som drabbats av IR. Han har iofs alltid varit en mkt pigg liten sak, men så är han en väldigt ung liten herre med, vilket ju är en parameter att ta hänsyn till med.

Men förstår precis vad du menar med de där extremt lättfödda. Hade jag inte mött L så hade jag kunnat låta som axel i princip, att äsch det är bara ge mindre mat, de är övermatade om de är feta. Och teoretiskt så är alla tjocka hästar övermatade, men de där extremt lättfödda blir ju för tjocka även på regelrätt svältkost. Dvs fodring som skulle få de andra lättfödda att gå ner.

Enda jag haft som varit i närheten var G, korsningsponnyn vi köpte som vanvårdad och som inte ens 3 - 4 kg hö mitt i smällkalla vintern, och timme ut och timme in av hård motion inte tog ner hullet på, men honom räknar jag eg inte, där måste det hänt ngt när han svalt så hemskt under uppväxten.

Apropå vikt och Lillen så står han ju nu i sin sjukruta mellan ungefär 11 - 18 varje dag. Eller står och står, det rör sig en hel del där ute. Både skritta runt och diverse osorterade hopp och skutt. Han får frukost inne som vanlig, ute får han i princip 'ingen mat', får ett kilo silage och ett kilo halm under tiden ute. Äter inte all halm.

Sen kl 18 får han mat som vanligt inne, och sen nattmaten. Står på halm nu iofs och äter en del av det (lite för mkt), men sammantaget så får han ändå MINDRE mat nu än när han stod inne, PLUS att han rör sig MER. Ni kan gissa själva vad som händ - jajamen, han har gått upp.. Och HUNGRIG varje gång maten kommer.

Jag begriper inte, men det tycks som det händer samma sak igen, när jag drar NER maten så går vikten UPP. Ska ge det ett tag till, men sen tänker jag prova öka maten igen och ge honom sådär mycket MJ igen och se vad som händer. Ska ta bilder här framåt mitten av veckan när jag är ledig, så man kan jämföra.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men snälla du! OM du nu vet hur hela världen funkar, ge ett riktigt tips!
Hästafan får två kilo hö, är det för mycket?!

Säg något vettigt istället för att gaspa aspbarkpellets och inget annat, hästjäkeln måste ju äta även om han är fet. Och ja, det är väldigt vanligt med brister trots fetma. Undernäring trots fetma, då går man inte ner.
Min häst är inte överutfodrad. Han har alltid varit fet så länge som någon vet om. Det är alltså inte att han har blivit fodrad "av kärlek".

Den här diskussionen är så jäkla patetisk.. Nu får det vara nog, tråden har spårat ut totalt. Det är bara äggkastning nu, ingen konstruktiv bantningstråd.
Ja den är patetisk- ett evigt ältande att det inte går.

Du ser väl vad de som lyckas ger sina. Det innefattar inte bete.
Vad rara öknamn du har på din ponny:mad:

Ingen ska inbilla mig att en häst inte står på svält om den endast får 2 kg hö!
M a o får den i sig på annat sätt. Sånt som du betraktar som 0 näring, men som den tillgodogör sig/ föder sig rejält på.
Andra gör sina feta eller inte ens halvtjocka en tjänst genom att ställa dem i grushagar tills vintern kommer.

Du skrev tidigare att den går upp varje sommar. Gör ngt åt det!
Den är inte ens slank TILL betet, så vad förväntar du dig ska ske?
Ett mirakel:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Varför inkluderar ni inte allt gräs o halm?
Det är ju det som gör skillnaden i överutfodring.
Det har allt att göra med bantning!
Men om den får i sig 50- 100 MJ bara ifrån halmen är det inte konstigt alls.
Den skulle ha halm som foder, ej som strö o sen all mat utöver det.
Halmen ska inte vara så smaklig.

God havrehalm är till för svårfödda individer- inte för boxvilande tjocka ponnies.

Men för all del- ge den mer mat- helt enligt tabellriktlinjerna.

Skulle även räkna det som ett rejält foderbyte.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

knapp

Har funderat lite på hur era andra tjockishästar rör på sig i hagen? Jag tror inte Casper rört på sig så mycket förr, som han har gjort i år. Under tidigare delen av sommaren motionerades han knappt men gick ändå inte upp så våldsamt i vikt. Har sett honom i värre tillstånd.

När vi började sätta igång märktes det också att han har rätt bra kondis, dock brist på ridmuskler såklart.

Han går med halvblod, fullblod, halvblodsunghästar och en arabkorsning. De drar dagligen några repor i hagen, busar och har sig. Stressar gärna upp sig över mystiska ljud också :p och springer några vändor pga det. Mitt fullblod och arabkorsningen drar absolut upp tempot och Casper är inte sen att hänga på :) Kan bara säga att all gratismotion är välkommet när man har en liten tjockis! Nu när han gick själv tog han det väldigt lugnt förutom nån repa utmed staketet första dagen. När de andra busade stod han och tittade på. Han gick ju dock ner i vikt ändå - eftersom han skrittades 1-2 h 3 ggr/v och reds på bana/tömkördes 1-2 ggr/v och gick på minimalt med bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Tycker att du är helt rätt ute.
Det är lite som en smal vs tjock hund. Den smale kan vara överenergisk, medans den tjocke bara har intresse av att äta- samma med häst.
Sällskapet bör spela roll med flockdjur.

Ju högre kondition den är i spelar oxå roll.

min fd halvtjocka häst äter nu helt annorlunda o är alert- trots sin ålder.
Den får även lite havre- för att orka. Den går nog bättre än någonsin:bow::love:
 
Sv: Bantningstråd!?

Har ju förståelse om man inte kan, boxplatser växer ju inte heller på träd. Hos oss har det iaf varit fullt sen vi "öppnade upp" och började ha fullt stall även på vintrarna. Innan dess fick vi desto fler sommargäster istället.

Stora hagar uppskattar alla. Hästarna rastar sig själva när de känner behov av det, då ridningen inte räcker till enligt dem. Det brukar inträffa nu på hösten - kallare temp och mer vind sätter fart på hästarna :p På sommarens varmaste dagar står de ju bara och jäser i skuggan när de inte betar.
 
Sv: Bantningstråd!?

Varför inkluderar ni inte allt gräs o halm?
Det är ju det som gör skillnaden i överutfodring.
Det har allt att göra med bantning!
Men om den får i sig 50- 100 MJ bara ifrån halmen är det inte konstigt alls.
Den skulle ha halm som foder, ej som strö o sen all mat utöver det.
Halmen ska inte vara så smaklig.

God havrehalm är till för svårfödda individer- inte för boxvilande tjocka ponnies.

Men för all del- ge den mer mat- helt enligt tabellriktlinjerna.

Skulle även räkna det som ett rejält foderbyte.

Jag inkluderar halmen?

MED halm nu, så får han i sig MINDRE MJ än han fick när han stod på fritt silage. Ändå går han upp.

Jag räknar med att han äter 5 kg halm/dygn, a 5 MJ/kg = 25 MJ. Jag tror inte han äter riktigt 5 kg halm/dygn, för det är vad jag lägger in och ströar med, och det finns kvar mycket av det 'nyströade' på morgonen. Så jag räknar snarare för högt än för lågt.


Silage så får han 1 kg på morgonen, 1 kg ute i boxhagen, 1 kg vid intag samt 3 kg för natten = 6 kg silage a 5.2 MJ/kg = 31,2 MJ.

TOTALT blir det (MAX) 56,2 MJ. Vilket är 16 MJ plus - javisst. Som sagt han äter mer halm än jag vill. MEN, innan fick han nästan NITTIO (90!) MJ, och gick ner.. Dvs FÖRUT fick han 90MJ och gick ner i vikt, nu får han avrundat MAX 56 MJ och går UPP i vikt (antagligen får han mindre då det inte försvinner 5 kg halm ur boxen per natt). Trots att han nu rör sig mer.

Och rent ärligt, jag struntar i om han äter 40, 80 eller 120 MJ - sålänge han går NER i vikt.

Gräs får han inget, så det är inget jag behöver räkna med. Gick han på gräs skulle jag givetvis räkna med det.

Tillägg - höjningar och sänkningar - med måtta - av samma foder som de står på är inga foderbyten. Så vet inte var du får foderbytet ifrån?
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Min rör sig ordentligt i hagen. Både ensam men ffa när han går med kompis. Det är dagliga busrepor i galopp, inklusive bock och brall. Och en försvarlig mängd 'bita-slita-dra' och stå på bakbenen. Det sistnämnda bränner dock inte kalorier att tala om misstänker jag, däremot är det bra för bakdelsmusklerna ;)

Men, rör sig dels i skritt över hela hagen (och har lyxen att ha stora hagar), och så en hel del busgalopper och brall.

När han står själv så försvinner ju stå på bakbenen och busa osv, men det övriga är kvar.

Nu i lilla sjukhagen blir det en hel del skritt, lite brallar och skutt, och envisa försök att trava/galoppera men han kommer bara ett språng sen är det staket, så mest blir det skutt och vändningar. Mestadels av tiden rör han sig i sakta mak, pillar lite, kollar lite, pillar lite, kollar i uteboxen, går ut igen, pillar lite etc.

Han har alltid varit aktiv, oavsett hull. Däremot så är han ju ung, tre år i år, så något annat vore konstigt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är det verkligen så???:confused:

Nej, det beror HELT på.

Man slår andraskördar nu, med finfina värden.

Så om gräset är återvuxet, endera efter det betats tidigare, eller slagits - och nu är 1 dm högt eller mer, så kan det vara alldeles utmärkt med drag i det för att föda även svårfödda hästar på enbart gräs.

Sen beror det ju på VAD för bete det är, är det odlad vall, kvickrot, klöver, ogräs eller vad?

Men övervuxet vissnat gräs t ex, det är nästan bara bukfylla just nu.

Så - beror helt på. Om mina fick gå på gräs skulle jag inte behöva tillskottsfodra svårfödda fullblodet ens, och behöva ha munkorg och 'svälthage' till ponny om jag släppte dem i hagen med 1 - 1½ dm återväxt sedan det slogs i somras. Eller om jag släppte på den nedbetade klövern som nu återvuxit.
Däremot om jag släppte i den obetade hagen som är full med övervuxen klöver som är brun och har fröat av sig, så skulle ponnyn utan tvekan klara sig mer än väl energimässigt på det (protein är tveksamt), medan fbl skulle behöva tillskottsfodra.

Så, går inte generellt säga att gräs nu är enbart bukfylla, eller gräs nu är fullvärdig kost. Beror helt på. Energimässigt så om det inte är nedgnagt till ingenting tror jag nästan allt gräs nu ger tillräckligt med MJ till de lättfödda som går på bete dock, sen kan ju proteinet vara en annan femma.
 
Sv: Bantningstråd!?

Håller med. Vi har varvat hagarna och nu går de i den största. Är nog rätt bra sprutt i det gräset, har betats under sommaren och återväxten är inte så hög och fräsch.

De fick även dra över vinterhagen innan det gick överstyr. Men det blev en hel del långvuxna rator ändå som de inte ville ha, den hade vilat ungefär från maj-augusti. Hästarna blev dock rätt välgödda där :p Innehöll även rätt mycket buskar och örter hästarna gillade.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är det verkligen så???:confused:

Min stooora som tränar får 2-3 kg hö, men oxå lite havre, soja, lusern mm men fortfarande i små mängder o är i mkt bra hull.

Den väger 800+ o är i normalhull o tränar förhållandevis hårt.

Hagen ser bitvis mkt nerbetad ut, men tydligen räcker det- åt båda.

Många ponnys o även stora göder sig för bra även på kvickrot( mkt smakligt) o annat ogräs.
De är överlevare o äter allt som går att ätas.

Man kan prova.
Sålänge det finns tillräckligt med gräs äter de inte hö om det läggs ut.
annars..........kan man titta på hur den ser ut.....
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Övervuxet gräs i vinterhagen då?:confused: Vilat juni, juli och augusti från hästar.
Kan nog räknas som höstbete.
Även om de inte äter det allra mesta av det övervuxna finns nyare plantor.

Gräset är knappast dött ännu. Där blir det toalett i såna fall. Skitkul att mocka i sånt:eek:
 
Sv: Bantningstråd!?

Ogräs och annat ja, det är faktiskt väldigt poppis! När vi släppte dem i vinterhagen gottade de sig i trädkanten där det växte lite allt möjligt. Mellan vevorna åt de bark från träden, trots att hela hagen var även fylld med gräs och klöver. Där vi i vintras hade ställt ensilagebalar (fri tillgång) växte nu allsköns växter jag aldrig sett i hagarna innan, dessa var också poppis.

När Casper gick själv tröt ju gräset lite. Hittade honom bland en massa växter som gick upp till magen på honom. Inget giftigt, men kanske inte det första de äter heller. Han åt iaf med god aptit och luktade mycket gott ur munnen :D Tror variation gör hästarna gott, framför odlade vallar.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
Här är det då inget fel på gräset, det växer mycket saktare nu, så det blir fortare nerbetat. Men våra går fortfarande bara på bete och har inte börjat smalna av något än. Hade gärna sett att de tappade lite vikt snart.
Ska börja tilläggsfodra snart, framförallt med lusern. De får lite mineraler nu också, men det är allt. Eller "allt" de får ju tydligen i sig tillräckligt med tanke på att de inte har gått ner trots att vi har minskat ner hagen massor.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Har ej läst hela tråden så jag kan upprepar något som sagt tidigare. :p

Jag har ett sto som inte är fet det är nästan åt andra hållet.. man kan ana revbenen på henne och man kan definitivt känna dem. men hon är ju så bukig! Problemet kom i vintras då hon gick på grovfoder med låga näringsvärden (tyvärr) Hon har alltid haft en smal och fin "midja" förut.

Hur ska jag få bort denna bukighet på henne? Till saken hör att hon för tillfället endast skrittas pga griffelbensfraktur och hasledsinflammation. Har jag tur får jag börja trava henne efter nästa vet besök som är på fredag *peppar peppar*

Kan även tillägga att hon är 18 år men varit i full kondition innan hon skadades.

Förlåt om jag vimsar i fel tråd, då får ni gärna hänvisa mig till en annan :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 463
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp