Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

När hon blev bukig så räknade jag ut foderstat för henne och gav henne extra protein men det hjälpte inte. Nu har hon precis bantats ner efter sommarbetet och därför gått på ganska snål diet enligt veterinärs ordination.

Jag byter stall på lördag och då kommer det bli mer ordning och reda på saker. Som det är just nu så går våra hästar ute mellan 08-20 och får endast kvällsmat inne och äter gräs på dagarna. Inte vad jag vill, men stallägarna kör sitt race trots att det står andra saker i kontraktet. Men som sagt flyttar snart och då blir det mer ordning och reda. Då kommer jag få tillgång till analyserat hösilage och 4 fodringar om dagen (vilket egentligen ingår i mitt nuvarande stall också :mad:) Min häst får dock frukostpåse i hagen, men ingen av de andra får det. :crazy:

Min tanke är om man måste "rida" bort bukigheten för jag kan ju inte ge henne mer protein än hon behöver för då blir hon väl bara fet?

Jag vet att bukighet beror på proteinbrist och att musklerna bryts ner och därför blir dom bukiga och att man då ska se till att de får tillräckligt med protein, men musklerna måste väl ändå "tränas" upp igen? Kan det vara vettigt att ge lite extra e-vitamin och hjälpa kroppen på traven? Eller är jag helt ute och cyklar? :p
 
Sv: Bantningstråd!?

KL*

Folk som vill får gärna svara; Varför låta hästen gå på gräs om den är fet?

I min värld så ska hästar äta gräs annars missar de ngt väsentligt! Det har jag fått lära mig för många år sedan och det sitter verkligen djupt rotat inom mig.
En häst mår bra av att kunna gå och beta och det finns nog inget foder som är bättre än färskt gräs. det är kanske inte sant men jag inbillar mig det.

Och innan axel skriver ett ilsket svar så menar jag inte att en fet häst ska gå dygnet runt på en kraftig gräsvall.
Min numera ganska så smala fd feta fångponny går ca 12 timmar i en ganska liten hage med ganska kort gräs och med betesreducerare. Men hon går på gräs och har full sysselsättning med att stoppa i sig grässtrån. OBS hon går inte där tolv timmar i sträck om nu ngn skulle börja oroa sig för att hon inte får tillräckligt att tugga på. Denna sommar får hon vara nöjd med det.

Men feta hästar behöver också mat för att kunna omvandla fettet. Märkligt kanske men sant! Så en kortare stund på ett magrare gräs tycker jag egentligen att de flesta skulle kunna få vara med om. sedan får man ju anpassa betet, tiden och det övriga fodret därefter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag brukar ge e-vit när jag sätter igång en häst :)
Men om hon har vilat ett tag så är det nog magmuskler som saknas, vi brukar träna magmusklerna genom galoppfattningar från skritt.
Men tillsvidare får du nog dras med bukigheten, om du har en uträknad foderstat, det är nog muskelbrist på grund utav vila.

Dock så har ju vissa hästar ett större behov av protein än vad "mallen" anger.
 
Sv: Bantningstråd!?

Mm, det var min misstanke också. :crazy: Jag hoppas bara att hon kan komma tillbaka till samma fina form hon var i innan hon blev skadad. Det känns kul att få beröm för att man har en 18 åring som ser ut som 8, men nu ser hon bara gammal och otränad ut :cry:

Men jag ska räkna foderstat på nya stället, ge lite e-vitamin och försöka träna henne i den mån det går för skadans skull. Hon är ju på bättringsvägen men man måste ju skynda långsamt.

E-vitamin kan man överdosera väl? Räcker det att följa ordinationen på flaskan eller måste jag väga in andra aspekter?
 
Sv: Bantningstråd!?

Men även fast hästen riskerar att bli sjuk? Jag har lärt mig att hästen inte ska ha gräs när den är fet :p

Min häst går inte på bete, jag vill inte sätta på en munkorg, jag tror att hon lider mer av den än att inte gå på gräs med sin fettma.
Jag vill inte att hon ska få fång. Så hon får gott vänta till nästa år när hon är smal, till att gå på ett mycket, mycket magert bete.

Min häst har alltid innan gått på gräs, men på nåder, hon måste vara smal för att få göra det.

Min häst får självklart mat (hon går ju ner i vikt.) men jag föredrar att kunna kontrollera allt hon stoppar i sig när hon är fet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag brukar följa anvisningarna på flaskan, och det har fungerat bra.
Min vilar ju också, men har inte fått så mycket hängbuk än, hon hade supermuskler innan hon började vila, så det kanske sitter kvar.
Får hoppas att hon inte blir mer bukig bara.

Vi har en till långtidsvilare i stallet. Ingen rumpa, ingen hals, bara en stor fet mage och tändstickor till ben :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch då :crazy: Det hoppas jag verkligen inte händer med min häst. Vet sa till mig för ca 3 veckor sen att hon fortfarande är rund och fin, men jag ser ju att det är skillnad mot hur hon har sett ut och kan se ut. Men det blir att lägga träningsschema och kämpa på :)

Tack för dina svar! Är skönt att bolla sina tankar med nån ibland, särskilt så här på kvällskvisten :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, det är så sant som det är sagt! :p Men det visar ju bara att man bryr sig och är beredd att ta det ansvar man ålagt sig själv när man inhandlade det arma djuret. :laugh:

Vad vore livet utan djur? :p
 
Sv: Bantningstråd!?

KL*

Folk som vill får gärna svara; Varför låta hästen gå på gräs om den är fet?

Jag hade gärna haft min häst installad och i vanlig rasthage med begränsad tillgång på hö även största delen av sommaren men i mitt stall är det någon "sommarbetesglorifiering" som pågår. Så fort det går släpps hästarna dygnet runt och då har jag inget annat val om jag inte vill ha min häst inne själv på natten och ensam utan kompisar i närheten på dagen (och det vill jag inte). Nu stallade vi dock in igår så nu har höstens bantning börjat :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

:)
Men även fast hästen riskerar att bli sjuk? Jag har lärt mig att hästen inte ska ha gräs när den är fet :p

Mitt inlägg i går kväll var nog lite provocerande kunde inte låte bli. :)
det är klart att man inte ska utsätta hästen för några risker. Jag tror att jag har skrivit hundratals med inlägg om min feta IR ponny och min ganska så stora rädsla för höga insulinhalter och då vad de kan ställa till med aoch allt annat som kan drabba en tjock häst.

Men på något sätt tycks det ha gått "hysteri" i detta också.
Lite gräs till en häst som inte är extremt IR (och det är nog ändå ytterst sällsynt) skadar nog inte. Det är ju mängden mat och mängden lättlösliga kolhydrater det gäller att bevaka.
 
Sv: Bantningstråd!?

:)

Mitt inlägg i går kväll var nog lite provocerande kunde inte låte bli. :)
det är klart att man inte ska utsätta hästen för några risker. Jag tror att jag har skrivit hundratals med inlägg om min feta IR ponny och min ganska så stora rädsla för höga insulinhalter och då vad de kan ställa till med aoch allt annat som kan drabba en tjock häst.

Men på något sätt tycks det ha gått "hysteri" i detta också.
Lite gräs till en häst som inte är extremt IR (och det är nog ändå ytterst sällsynt) skadar nog inte. Det är ju mängden mat och mängden lättlösliga kolhydrater det gäller att bevaka.
Hysteri:confused:
Tycker snarare att man i vanlig ordning gör det så lätt som möjligt för sig- Släpper på bete fast man inte har kunnat banta den.
sätter på munkorg istället för att leta rätt på ett passande bete osv.

Man kan mkt hellre släppa sent på ett bete där andra redan betat upp.

Då får den använda sina 16h. betande för att få i sig tillräckligt.

Om man bara släppte hästarna i 4 v. efter Midsommar är de ingen större fara att få tillbaka den i god form, men hela sommaren:eek:
 
Sv: Bantningstråd!?

En lättfödd fjording
2 svårfödda storhästar (varav min är en), 1 normalfödd storhäst.

Fast det är bara den lättfödda som går i dalarna i hagen, där finns det mest gräs nu.:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Men även fast hästen riskerar att bli sjuk? Jag har lärt mig att hästen inte ska ha gräs när den är fet :p

Min häst går inte på bete, jag vill inte sätta på en munkorg, jag tror att hon lider mer av den än att inte gå på gräs med sin fettma.
Jag vill inte att hon ska få fång. Så hon får gott vänta till nästa år när hon är smal, till att gå på ett mycket, mycket magert bete.

Min häst har alltid innan gått på gräs, men på nåder, hon måste vara smal för att få göra det.

Min häst får självklart mat (hon går ju ner i vikt.) men jag föredrar att kunna kontrollera allt hon stoppar i sig när hon är fet.

Du är klok du:bow:

Det är så man måste tänka när det är allvar.

KL

Jag blir helt mörkrädd när jag läser tex att någon förfasar sig över att ge bara 2kg hö....sen visar det sej att ponnyn går på gräs:eek::rofl: Undra på att den inte går ner i vikt....:crazy:

Läser man här så ser man hur folk var väldigt vaga uppfattningar om vad gräs innehåller även så här års....Man räknar och räknar kvoter hit o dit och har sej och kliar sej i huvudet när inget stämmer, men TROR att gräset "inte innehåller så mycket".
Det där är ganska vanligt tror jag tyvärr. Man hör det ofta, att gräset inte skulle räcka. Det gör det, gräset föder hästar bra långt in i september, det växer då fortfarande och är det ganska nerbetat så växer det ändå rätt bra om inte alltför många hästar går på det.

Har man en häst/ponny som är hälsovådligt fet så trodde jag det var självklart att ta bort dem från allt gräs för att få ner vikten:confused:
Det är som att ge en fet person minimala portioner vid måltiderna och sen släppa lös den i skafferiet resten av dagen:rofl: :crazy:

En lättfödd häst hittar alltid något att stoppa i sej. Sätt dom i en liten sandhage eller helt utan växtlighet, tills den har gått ner i vikt!

Tycker man synd om den kan man plocka gräs och grenar och ge lite emellanåt men då¨har man kontroll över hur mycket den stoppar i sej i alla fall.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

INgen som har någon tanke om hur i hela friden det går ihop att min inte går ner när jag drar ner maten, men går ner när maten ökas? JAG begriper det då inte.

Första svängen kan jag absolut begripa att kilona rann av honom, då sockret minskade rejält iom förändringen. Men nu? :Confused:
 
Sv: Bantningstråd!?

I min värld så ska hästar äta gräs annars missar de ngt väsentligt! Det har jag fått lära mig för många år sedan och det sitter verkligen djupt rotat inom mig.
En häst mår bra av att kunna gå och beta och det finns nog inget foder som är bättre än färskt gräs. det är kanske inte sant men jag inbillar mig det.
Och innan axel skriver ett ilsket svar så menar jag inte att en fet häst ska gå dygnet runt på en kraftig gräsvall.
Min numera ganska så smala fd feta fångponny går ca 12 timmar i en ganska liten hage med ganska kort gräs och med betesreducerare. Men hon går på gräs och har full sysselsättning med att stoppa i sig grässtrån. OBS hon går inte där tolv timmar i sträck om nu ngn skulle börja oroa sig för att hon inte får tillräckligt att tugga på. Denna sommar får hon vara nöjd med det.

Men feta hästar behöver också mat för att kunna omvandla fettet. Märkligt kanske men sant! Så en kortare stund på ett magrare gräs tycker jag egentligen att de flesta skulle kunna få vara med om. sedan får man ju anpassa betet, tiden och det övriga fodret därefter.


Och här visar du också hur mycket du är ute och cyklar när det verkligen gäller trots att du läst och lärt så mycket.........:crazy: Du inbillar dej det, ja......men du har fel!


Du är livrädd för lite havre men inser inte hur mycket en fet liten häst kan proppa i sej även i den mest nerbetade lilla hage på bara en timme? :crazy:

Undra på att såna här trådar behövs.......:( Om flera av er vände på ert tänkande och insåg vad som egentligen gör era hästar feta och vad som är bra för dem och inte skulle problemen vara betydligt mindre.....

Ja man förstår mer och mer hur det kommer sig att hästar inte går ner i vikt:cool:
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

INgen som har någon tanke om hur i hela friden det går ihop att min inte går ner när jag drar ner maten, men går ner när maten ökas? JAG begriper det då inte.

Första svängen kan jag absolut begripa att kilona rann av honom, då sockret minskade rejält iom förändringen. Men nu? :Confused:

Jag vet inte hur du fodrar för jag har inte läst allt i denna långa tråd.
Men som du kanske vet så när människor ska banta vettigt så handlar det om att ge något till magen ofta men inte så mycket åt gången.
Man får igång förbränningen genom att oftare tillföra mindre mängder så att kroppen aldrig ställler in sig på SVÄLT utan är trygg i förvissningen att det kommer mer....då ökar förbränningen för då vågar kroppen göra av med reserverna. Kort uttryckt, det kan utvecklas mer.

Svälter man en kropp för mycket så spar den på sina reserver dvs fettet för att den ställer in sig på svält. Man kommer "förbi" det genom att aldrig låta det gå för lång tid mellan givorna. (Vilket inte är detsamma som fri tillgång och gräshage:angel:)
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Lösningen på alla problem är en sandhage och lite pinnar.
Kalas. Nu kan vi låsa tråden.

Ja precis, kanske dags att du inser att du behöver se över lite ang din ponny så kanske DU inte behöver tråden längre! Det är ju tråkigt att du blir så bitter av att du får hjälp att förstå vad som har varit felet i ditt tänkande:confused:
Är inte ponnyns välfärd viktigare än att du absolut hade rätt, du hade mer att lära helt enkelt och det är väl inget att bli så bitter för, det gäller väl alla?
 
Sv: Bantningstråd!?

Tror inte min är lika lättfödd (eller snarare svårbantad) som andra i tråden. Han tappar som sjutton nu men han går ändå på bete, fast det verkar inte vara nån sprutt i det längre. Lite motion och vips försvinner en massa. Kan snart börja använda sadeln igen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 463
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 584
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp