Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Jag rapar friskt upp mina egna åsikter!
Om du vet ngt om läkemedel har det inte framgått.
PL

Det tror jag inte. Jag har tillbringat så pass mycket tid inom universitetsvärlden (det måste vara där du fått din utbildning) för att veta att man där lärs upp enligt gällande uppfattning inom respektive område. Det är den kunskap du sedan tar med dig och som du själv uttrycker det "rapar" upp.

Nej mig veterligen har jag bara vid ett tillfälle nämnt NSAID och dess skadeverkningar på magen.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
Jag skulle aldrig anse det nödvändigt.

Britt-Marie
SHP

Ok!
Så om du fick förtroendet av hästägaren att verka en häst med liknande problem som min så skulle du hellre rekommendera avlivining än att den skulle skos?

Nu har ju jag haft förmånen att bo på egen gård och således kunna haft min konvalescent hemma till en inte allt för hög kostnad i dessa år. Tror dock inte många som har häst uppstallad har råd att ha en ömfotad häst som ej går att rida år ut och år in, alternativet vore att sälja men vem vid sina sinnes fulla vill köpa en häst som är så stel och stapplig i gången som jag upplevt min vara.

Om då alternativet för att få hästen fungerande igen är just skor av någon modell, varför är det så förkastligt?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Det där sista tillägget säger ju allt :angel:
PL

Precis, här har vi ödmjukheten inför andras kunnande och åsikter i ett enda stort nötskal...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

*Lånar knapp*

Om ni hovslagare och veterinären tittar efter lite i inläggen så skulle ni se att det är ni som startar den oseriösa diskussionen. Ni lägger till en massa saker som inte står och ni upprepar samma mantra hela tiden även om frågorna sedan länge är besvarade. Snacka om papegojor! Tänk om denna sida någon gång kunde få slippa era oseriösa inlägg då skulle vi som är intresserade av barfotaverkning faktiskt kunna ha ett gott utbyte av varandra men tyvärr..... Ni har själva efterfrågat en SHP:are men när ni väl har en här så kan ni inte hålla er utan måste häva ur er en massa skit även om ni får seriösa svar.

Kan inte ni starta en tråd som bara handlar om skoning så kan ni vara där och hålla varandra bakom ryggen i stället, fast det klart ni tycker ju precis likadant så tråden skulle nog bli ganska enformig.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

vdb skrev:
Precis, här har vi ödmjukheten inför andras kunnande och åsikter i ett enda stort nötskal...

En ödmjukhet som många av er på denna sidan visat prov på ........

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Grängesberg!
Om din häst behövde få sin stråle trimmad ca 1 cm för att den inte skulle trycka när PG-beslaget skulle på, då tror jag att det är DÄR problemet suttit för din häst hela tiden. Åtminstone den här gången.
Otäckt vanligt att man lämnar strålen för hög, och VÄLDIGT obekvämt för hästen. Kanske inte första minutrarna, men sedan kan det göra ONT.
Själv blivit akututkallad till en sådan häst en gång. Avskodd på fredagen, på lördag var han blockhalt. Jag väntade mig hovböld, stor glasbit mitt i strålen, vad som helst! Men problemet var helt enkelt att man inte tagit ned strålen (det var inte jag som skott av). Jag skar bort så mycket jag kunde vilket var ca 5 mm! Men ändå var strålen någon mm för hög.
Hästen kunde dock gå efteråt vilket var ett stort plus i kanten.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Vill du ha hjälp att räkna hur många gånger du diskuterat butta o andra NSAID i denna o en annan tråd :devil:
Min utbildning ligger så långt tillbaka att ingen hade hört talas om barfotatalibaner även om barfota redan då ansågs bra men inte till varje pris.
Sen dess har jag försökt tänka själv men visst är mina bedömningar färgade av en syn på vetenskap som jag delvis lärde mig under udbildningen delvis hemma som liten o delvis plockat upp senare.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Ideaal skrev:
*Lånar knapp*

Om ni hovslagare och veterinären tittar efter lite i inläggen så skulle ni se att det är ni som startar den oseriösa diskussionen. Ni lägger till en massa saker som inte står och ni upprepar samma mantra hela tiden även om frågorna sedan länge är besvarade. Snacka om papegojor! Tänk om denna sida någon gång kunde få slippa era oseriösa inlägg då skulle vi som är intresserade av barfotaverkning faktiskt kunna ha ett gott utbyte av varandra men tyvärr..... Ni har själva efterfrågat en SHP:are men när ni väl har en här så kan ni inte hålla er utan måste häva ur er en massa skit även om ni får seriösa svar.

Kan inte ni starta en tråd som bara handlar om skoning så kan ni vara där och hålla varandra bakom ryggen i stället, fast det klart ni tycker ju precis likadant så tråden skulle nog bli ganska enformig.

Fast här ljuger ju du tyvärr. På den här tråden finns proffesionella hovslagare, barfota-verkare samt veterinärer. Hovslagarnas inlägg går ut på medecinska fakta, veterinärnerna bekräftar fakta och lägger till mer fakta och barfotaverkarna skriker sig hesa om att alla andra är oseriösa!? Och jodå, hovslagarna hade ett eget forum ,men det kom in för många barfotaverkare där så peppe var tvungen att stänga ner det!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
En ödmjukhet som många av er på denna sidan visat prov på ........

Britt-Marie
SHP


Men kom igen nu, fan vad roliga ni är!? Kan du inte kommentera det djurskyddsfallet jag såg eller vill du inte det?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

peter_lundin skrev:
Vill du ha hjälp att räkna hur många gånger du diskuterat butta o andra NSAID i denna o en annan tråd :devil:
PL

Ja gör gärna det. Jag har bara varit på denna tråd och diskuterat. Jag far inte runt bland olika trådar och slänger in en kommentar då och då.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
Jag ser bara hur hoven är verkad och därpå sitter en sko. Det ger mig mycket information om hoven.

Britt-Marie
SHP
Det här leder ingen vart. Kan vi inte i stället som jag och lilla skutt tänkte, helt enkelt lägga in all fakta med bilder här på tråden och sedan låta Djurskyddsmyndigheten genomföra sin utredning i lugn o ro då alla verkar ha torrt på "fötterna" samt delge både dom samt Försäkringsbolagen vår fakta då dom oxå börjar dra öronen åt sig utifrån antal ökade skaderegleringar vilket kommer att höja premien för dagens SERIÖSA hästägare.

Det går bara inte att föra en vettig diskuttion med några som har järn brist samt är järn tvättade.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

jag försökte konfrontera den store hästkännaren och hästallergikern Calle med frågan om det skulle visa sig att om en svensk SHPare "klantat" sig, vilket mycket väl skulle hända, hur det följs upp. Inom hovslagarkåren så kan en uteslutning ur föreningen komma som följd.
Calle vägrade svara, sen vägrade han svara igen, sen sade han att en SHPare gör inte fel!?

Nånstans i min dator har jag hela den mailkonversationen ifall någon är intresserad...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

vdb skrev:
Men kom igen nu, fan vad roliga ni är!? Kan du inte kommentera det djurskyddsfallet jag såg eller vill du inte det?

Kolla noga vdb, svaret blir en motfråga.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

emindy skrev:
Grängesberg!
Om din häst behövde få sin stråle trimmad ca 1 cm för att den inte skulle trycka när PG-beslaget skulle på, då tror jag att det är DÄR problemet suttit för din häst hela tiden. Åtminstone den här gången.
Otäckt vanligt att man lämnar strålen för hög, och VÄLDIGT obekvämt för hästen. Kanske inte första minutrarna, men sedan kan det göra ONT.
Själv blivit akututkallad till en sådan häst en gång. Avskodd på fredagen, på lördag var han blockhalt. Jag väntade mig hovböld, stor glasbit mitt i strålen, vad som helst! Men problemet var helt enkelt att man inte tagit ned strålen (det var inte jag som skott av). Jag skar bort så mycket jag kunde vilket var ca 5 mm! Men ändå var strålen någon mm för hög.
Hästen kunde dock gå efteråt vilket var ett stort plus i kanten.

Så kan det vara!
Vi har ju letat problem på denna raring i 5år! Röntgat, scintat, masserat, mm mm, har nog provat på tamme farao allt som går att testa för att få honom att kunna gå normalt och avslappnat!

Jag själv är dålig på hovar och har ju hela tiden trott att dom jag anlitat kunde sin sak, ingen har dock sagt att han hade ovanligt platta sulor eller för höga strålar! Med sko på så ser det inte onormalt ut i alla fall, så det var inget jag tänkte på.
Förrän nu när vi fick vår nya hovis, som påtalade detta för mig!

Nu kan min häst dock gå! Vilken känsla det är att se sin häst kunna gå vanligt, vända på ett normalt sätt och inte stappla runt eller lägga all vikt på bak.

Nu vågade min hovis inte ta så mycket på strålen i och med att PG skulle testas, det var så mycket som behövdes tas och han trodde att det skulle bli en del blod och ömhet av det. Ville inte sätta PG över och det kan jag förstå, så vi limmade plastsulebiten i stället för att få upp plåten. Än så länge så funkar det och det känns skönt att äntligen ha hittat problemet!


Hur mycket vågar man verka på strålen(menar nu utan PG skor på utan med vanliga skor)
Är det som med en hunds klo att man kan ta lite i taget och på så sätt undvika att det blöder?

Vill ju inte ha mer ömhet!

Han har ju också haft problem med återkommande oförklarliga hältor, vilket förmodligen beror på stengallor.. Han har tydligen tunn sula också.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

vdb skrev:
Fast här ljuger ju du tyvärr. På den här tråden finns proffesionella hovslagare, barfota-verkare samt veterinärer. Hovslagarnas inlägg går ut på medecinska fakta, veterinärnerna bekräftar fakta och lägger till mer fakta och barfotaverkarna skriker sig hesa om att alla andra är oseriösa!? Och jodå, hovslagarna hade ett eget forum ,men det kom in för många barfotaverkare där så peppe var tvungen att stänga ner det!

Så bra då! Ni kan ju ta den här tråden då eftersom det inte är så många barfotaintresserade kvar och då dör väl diskussionen ut, vilket självklart ligger i ert intresse. En seriös diskussion innehåller för det mesta utbyte av åsikter/erfarenheter och behöver inte i alla lägen utföras i en vetenskaplig diskurs. För att göra inlägg här anser jag inte att det ska vara nödvändigt att källhänvisa materialet men jag kanske har missuppfattat. Är detta ett forum för professionella? I så fall har jag som hästägare inget här att göra.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

vdb skrev:
Inom hovslagarkåren så kan en uteslutning ur föreningen komma som följd.

Vi har några klantskallar där med som har järnbrist och det börjar nu uppdagas mer och mer. En uteslutning ur föreningen har dock till följd att det måste finnas en anmälan och dokumentation samt en rapportering till föreningen för att dom skall kunna uteslutas. Många har nu förstått detta och det kanske är på tiden att var och en tar tag i det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Afrodite skrev:
När jag skriver fysiologiskt korrekt verkning, så menar jag en verkning som följer strukturen i hoven. Det är just detta som Strasser genom sin forskning fått fram, hur hovens form skall vara för att följa de inre strukturerna i hoven. Hon har som sagt ägnat mer än 20 år åt denna forskning, dissekerat en mängd hovar, tittat på hovbenet, studerat vilda hästars hovar osv. Denna forskning har slutligen resulterat i ett sätt att verka hoven på som är anpassad till bland annat hovbenets position i hovkapseln.

Det hon kommit fram till skiljer sig då åt mot det tradiotionella sättet att verka hästar på. De största skillnaderna ligger i hälhöjden, hörnstöden och tjockleken på tån. Alltså hur mycket horn som skall finnas framtill undertill i tån. Man kan säga att hennes sätt att trimma tar bort överflödigt horn på vissa ställen och låter hornet växa ut på andra. Denna verkning resulterar i att hästen belastar sin hov på ett korrekt sätt. Med rätt belastning på hoven följer även en benställning som är korrekt.

Själv har jag sett resultatet av en sådan trimning ett flertal gånger. Hästar som varit ömma och klart visat att de haft smärta i hoven har efter en sådan korrigerande trimning som jag beskrivit ovan rört sig utan smärta och ömhet med ett längre och lättare steg. Innan trimningen rörde sig hästarna med ett kort stickigt och stelt steg. När man får se så tydliga bevis på att hennes teorier om trimning och hovens anatomi stämmer kan man inte vara annat än övertygad om att hon har rätt. Jag är heller inte ensam om dessa upplevelser, många rapporterar om liknande fall.

Du kan även se mitt tidigare inlägg om hörnstöden och när dess sticker upp i hoven. Ser där att jag missat skriva att det naturligtvis också är hörnstödens läderhud som kommer i kläm. Här bildas det då lätt inflammationer på grund av trycket.

Jag hoppas du är nöjd med detta svar. Har litet svårt att förstå vad du egentligen är ute efter, så om du har fler frågor får jag be dig precisera dig mer.

MVH
Britt-Marie
SHP
Glömde du inte de fasta hovvinklarna o en aggressiv urskålning av sulan.
Annars är det mesta du skriver gemensamt för nästan all barfotaverkning. Höga trakter är skit men det finns mkt veterinär erfarenhet o dokumentation att för låga trakter är lika illa.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne nr 2

Det här leder ingen vart. Kan vi inte i stället som jag och lilla skutt tänkte, helt enkelt lägga in all fakta med bilder här på tråden och sedan låta Djurskyddsmyndigheten genomföra sin utredning i lugn o ro då alla verkar ha torrt på "fötterna" samt delge både dom samt Försäkringsbolagen vår fakta då dom oxå börjar dra öronen åt sig utifrån antal ökade skaderegleringar vilket kommer att höja premien för dagens SERIÖSA hästägare.

Jag hukar mig lite, nu när jag skriver detta. Med risk för att fel person tror sig känna igen sig i det jag skriver, det har ju hänt tidigare om man säger så. ;) Det är så att det jag skriver nu, vet ägaren om att så sker och jag har dennes tillåtelse.

Men jag känner faktiskt till ett fall där försäkringsbolaget vägrat lämna ersättning för just detta, och har väl också skrivit det i något tidigare inlägg. Eller man kanske skall säga så här, försäkringsbolaget ansåg att skadorna hästen fick bestående men av var sättet den var verkad på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 468
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 785
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 269
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp