Bukefalos 28 år!

Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.
 
Ja jag skaffade ju naturligtvis boots men dom flög ju all världens väg vid minsta galopp samt var sjukt läskiga vid minsta väta då hästen fick vattenplaning upplevde inte att hästen själv var trygg i dom heller.
På samma sätt som man har olika sorters järnskor för att passa olika sorters form och funktion så finns det olika boots och anpassningar. Om en boot inte klarar en galopp eller väta så känns det inte som du haft rätt boot att börja med.
 
Ja jag skaffade ju naturligtvis boots men dom flög ju all världens väg vid minsta galopp samt var sjukt läskiga vid minsta väta då hästen fick vattenplaning upplevde inte att hästen själv var trygg i dom heller.

Oj, då satt de inte alls bra! Jag har ridit med boots. De satt definitivt kvar på hovarna! Deras undersidan var inte plan och slät utan rätt grov så jag upplevde inget med fästet heller. Hästen gick fram som om han aldrig gjort annat. Man märkte dock att han tog ut steget mer på ridbanan med boots än utan. Så han trivdes verkligen i sina boots.
 
Oj, då satt de inte alls bra! Jag har ridit med boots. De satt definitivt kvar på hovarna! Deras undersidan var inte plan och slät utan rätt grov så jag upplevde inget med fästet heller. Hästen gick fram som om han aldrig gjort annat. Man märkte dock att han tog ut steget mer på ridbanan med boots än utan. Så han trivdes verkligen i sina boots.
Ja det är ju skönt när man hittar något som passar och som både häst och ryttare trivdes med :) jag är absolut inte anti mot barfota men förstår samtidigt inte varför järnsko ses som farlig.
Min erfarenhet är att dom flesta hästar mår bäst av järnsko.
 
Eh, bra forskning bedrivs i en kontrollerad miljö, vilket Grevlunda är.

Om den inte bedrivits på ett liknande ställe så hade kritiken istället låtit "forskningen bedrevs inte enligt god standard, den borde ha bedrivits i kontrollerad miljö."

Resultatet som dom redovisat än så länge är så vitt jag vet följande:

"Järnskor hindrade hovens expansion"

That's it. Så den "intellektuella ovanan" att dra för stora växlar av en studie kan vi se ganska tydligt hos hovslagarföreningens ordförande, den artikeln som den här tråden handlar om. Hur kan man bli så provocerad av ett så enkelt påstående? Järnskor hindrar hovens expansion.
Hoven kan utvidga sig mer på Fibersand. Det är en bra utgångspunkt. Det är ingen kritik. Jättebra, då vet vi det.

Jag vill veta: hur kommer vi dit från en skodd hov, hur gör vi så att hästen kan gå på olika underlag, Hur blir det när bootsen åker på? Hur mår Lisas barfotahästar i skogen? Detta kräver fler studier och kan inte besvaras av denna.

Jag vet inte om hovslagaren bara hade tur eller kan läsa forskning, skriva begripligt kan han inte. Men det är en mycket begränsad första studie. Vackert så. Inte dåligt, bara en grund att gå vidare på. Det är absolut inte något att ta av skorna på annat än fibersand på (och det visste vi ju egentligen redan att en kunde)
 
Det här att hovslagare inte skulle ha erfarenhet av barfotaverkning? Skor ni era föl,1, 2-3 åringar? Om inte, vem verkar dom? Stapplar dom omkring ömfotade i era hagar för dom är felverkade?
Jag tänker att det är en väldig skillnad mellan att gå i hage och bara vara häst och att ridas.
 
Järnsko fungerar ju för dom allra flesta hästar medans barfota fungerar för ett fåtal?

Det vet vi inte än :). Finns ingen statistik på det. Vi vet inte ens hur många hästar som är skodda vs barfota i landet.

Därför är det toppen med forskning! Så vi äntligen kan få reda på, svart på vitt, *varför* en del hästar inte funkar barfota trots att de föds barfota. Och varför de fungerande barfotahästarna verkar få mindre problem med hältor, osv.
 
Hoven kan utvidga sig mer på Fibersand. Det är en bra utgångspunkt. Det är ingen kritik. Jättebra, då vet vi det.

Jag vill veta: hur kommer vi dit från en skodd hov, hur gör vi så att hästen kan gå på olika underlag, Hur blir det när bootsen åker på? Hur mår Lisas barfotahästar i skogen? Detta kräver fler studier och kan inte besvaras av denna.

Jag vet inte om hovslagaren bara hade tur eller kan läsa forskning, skriva begripligt kan han inte. Men det är en mycket begränsad första studie. Vackert så. Inte dåligt, bara en grund att gå vidare på. Det är absolut inte något att ta av skorna på annat än fibersand på (och det visste vi ju egentligen redan att en kunde)
Ja, där håller vi med varandra :).

En bra början! Nu behöver vi fler studier.
 
Men om folk som skor kan se dessa begränsningar, varför skulle inte vi som väljer att ha våra hästar barfota göra det? Det är ju confirmation bias åt båda hålls extremer. Ena hållet menar att endast någon som Peder kan hålla barfota hästar och andra hållet tycker alla ska gå barfota utan anpassning. Jag tycker inte någon av dessa är korrekta och jag ser ingen som förespråkar att det bara är att dra av skon här heller?
Jag håller med, absolut. Jag tycker också att sanningen är någonstans mitt emellan.

Men Jag ser två typer av hästar som lider i Sverige idag. Hästar som skos av outbildade hovslagare och amatörägda barfotahästar. (Vad som är amatör är flytande men mer 'än en kortkurs)
 
Ja jag skaffade ju naturligtvis boots men dom flög ju all världens väg vid minsta galopp samt var sjukt läskiga vid minsta väta då hästen fick vattenplaning upplevde inte att hästen själv var trygg i dom heller.

Din hovslagare borde inte ha skott av hästen utan att ni hade en rehabplan, och bootsen borde ha varit inköpta innan ni drog av skorna (dessutom låter det som att bootsen inte passade).
 
Ja det är ju skönt när man hittar något som passar och som både häst och ryttare trivdes med :) jag är absolut inte anti mot barfota men förstår samtidigt inte varför järnsko ses som farlig.
Min erfarenhet är att dom flesta hästar mår bäst av järnsko.

Järnsko är mycket enklare för mig som ryttare. Boots är jobbigare då man måste hålla efter hoven på ett annat sätt, rengöra den noggrant innan man sätter på bootsen så att det inte blir skav osv. Järnskor är enkla och okomplicerade för mig som ryttare.

Jag tror att de flesta hästar hade mått bäst barfota på perfekt underlag med perfekt avvägd aktivering. Men eftersom få har perfekt underlag och de flesta av oss vill rida ett visst antal gånger i veckan så är järnskor och boots bra alternativ. Vilket man väljer är personligt och beror på hästen och vad man ska använda den till.
 
Varför krånglar man till det med att slå på järnskor från första början?

Dom föds inte med skor på. Det finns inget annat djur där det är lagligt att spika fast metall som förhindrar kroppsdelens naturliga funktion, såvida det inte är en operation utförd av veterinär som syftar till att reparera en skada.

Det är väl TOPPEN att vi äntligen börjar forska på riktigt i frågan i Sverige? I kontrollerade miljöer, med SLU involverade.

Det finns erfarenheter, men inte nog med vetenskapliga belägg ännu. Åt det ena eller andra hållet. Så vi borde alla FIRA att det äntligen forskas ordentligt i det här fältet.

Och det är därför jag tycker att hovslagarföreningens ordförande gör bort sig. Hur kan man vara så anti-forskning 😂? Det är som att vara klimatförändringsförnekare.
Det är jättebra med forskning. Nu vet vi att hästar mår bäst barfota på fibersand och vi kan forska vidare.

Inget förnekande alls här.
 
Det är jättebra med forskning. Nu vet vi att hästar mår bäst barfota på fibersand och vi kan forska vidare.

Inget förnekande alls här.
Lol nej, den slutsatsen kan du inte dra hahahah. Ovetenskapligt som bara den.

Det resultat dom släppt från studien än så länge är "järnsko hindrar hovens utvidgning".
 
Det vet vi inte än :). Finns ingen statistik på det. Vi vet inte ens hur många hästar som är skodda vs barfota i landet.

Därför är det toppen med forskning! Så vi äntligen kan få reda på, svart på vitt, *varför* en del hästar inte funkar barfota trots att de föds barfota. Och varför de fungerande barfotahästarna verkar få mindre problem med hältor, osv.
Ja forskning är alltid bra 👍

Din hovslagare borde inte ha skott av hästen utan att ni hade en rehabplan, och bootsen borde ha varit inköpta innan ni drog av skorna (dessutom låter det som att bootsen inte passade).

Jodå det var en barfotaverkare som gjorde det hon är till och med medlem här och hon sa aldrig någonting och rehab eller liknande bara att vi skullle använda boots på hårt underlag :)
Så jag har provat men det var inget jag tyckte om men jag tror absolut det fungerar för andra särskilt om hästen får ha boots på ridturerna men jag kommer fortsätta med järnskor såvida jag inte skaffar en häst med superhovar :)
 
Järnsko är mycket enklare för mig som ryttare. Boots är jobbigare då man måste hålla efter hoven på ett annat sätt, rengöra den noggrant innan man sätter på bootsen så att det inte blir skav osv. Järnskor är enkla och okomplicerade för mig som ryttare.

Jag tror att de flesta hästar hade mått bäst barfota på perfekt underlag med perfekt avvägd aktivering. Men eftersom få har perfekt underlag och de flesta av oss vill rida ett visst antal gånger i veckan så är järnskor och boots bra alternativ. Vilket man väljer är personligt och beror på hästen och vad man ska använda den till.
Jo jag förstår absolut ditt sätt att se på det hela :)

Har bara svårt att förstå att det lobbas för att järnsko skulle vara något dåligt eller farligt för hästens kropp när så många hästar under så många år fungerar perfekt med järnsko.

Barfotahästar är så få i antal ännu.
 
Lol nej, den slutsatsen kan du inte dra hahahah. Ovetenskapligt som bara den.

Det resultat dom släppt från studien än så länge är "järnsko hindrar hovens utvidgning".
Det viktiga h'är är att poängtera att forskningen endast skedde på fibersand, inte på andra underlag och inte med boots.

All anna tid än ridning på fibersand är helt höljt i dunkel.
 
Lol nej, den slutsatsen kan du inte dra hahahah. Ovetenskapligt som bara den.

Det resultat dom släppt från studien än så länge är "järnsko hindrar hovens utvidgning".
Men är det farligt?
Barfotaverkning påverkar ju också hästen ingen av metoderna är ju egentligen naturliga vi lägger oss i hoven i båda fall :)
 
Jag håller med, absolut. Jag tycker också att sanningen är någonstans mitt emellan.

Men Jag ser två typer av hästar som lider i Sverige idag. Hästar som skos av outbildade hovslagare och amatörägda barfotahästar. (Vad som är amatör är flytande men mer 'än en kortkurs)
Precis, dock har vi ju en stor gråzon där vi i dagsläget inte har lika direkta symptom som kan härledas till sättet vi använder och skor våra hästar i vidare forskning. Ihoptryckta strålar som inte hålls "levande" genom aktiv stötdämpning påverkar ju många skodda hästar, men det betyder ju inte att dem haltar i stunden.

Jag tror vi alla är överrens över att hästar ska må bra i respektive hovsituation. Men också att vi anpassar vår ridning efter hästen och inte bara tvärtom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi livesänder pressträffen på Elmia med bland andra Peder Fredricson, Minna Telde, Mads Hendeliowitz, Henrik von Eckermann och lokala...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp