Bukefalos 28 år!

Barfotalöpning?

Rensade bland flikarna o hittade rea. Nu är ett par SeeYa i strl 37 på väg hem hit för det totala priset av 508 kr. Vad är det för sko jag köpt eg? :rofl: Mkt nyfiken!
Köpte du från Vibrams egna hemsida? Jag tänkte ta mig till nån affär, känner att jag nog måste prova innan jag handlar. Under tiden blir det helt utan skor på stranden istället!
 
Köpte du från Vibrams egna hemsida? Jag tänkte ta mig till nån affär, känner att jag nog måste prova innan jag handlar. Under tiden blir det helt utan skor på stranden istället!

Nej. Fattade aldrig den europeiska sidan så tänkte beställa från Northsport men hittade dessa på cdon av alla ställen?! Hoppas det inte är en bluff :o
 
CDON har jättebra priser på barfotaskor just nu. Dom har också många storlekar kvar på flera sorter.

Beställde ett par där igår. 1000kr rabatt :D

Vet du hur länge?

Jag hoppas mina kommer snabbt så jag vet om strl är bra, alla fanns ju i skon jag hittade så bara o beställa annan annars ju :D
 
Inte en aning. Det var igår efter att ha blivit inspirerad av denna tråd som jag beställde ett par skor. 1500kr hade jag aldrig betalat så när jag såg att dom bara kostade 499kr så beställde jag fort som bara den :D
 
Senast ändrad:
Är inte helt med på ditt resonemang här. Det är lite obekvämt att landa tungt på hälen i minimalistskor, och därför har man lättare för att undvika det, plus att man själv måste därmed agera stötdämpare främst muskulärt i ben och vader, samt kanske jobba lite mer stabiliserande i sidled då sulan inte är lika uppbyggd. Eller har jag missat något utöver det? ovanståene är väl inget hundraprocentigt skydd mot dålig teknik?
Antar väl egentligen att det är svårare att inte använda hälen om skon också är uppbyggd så att hälen är högre än tårna från början i skon?

Jag blir mer och mer sugen på ett par barfotaskor med hela tår.
 
Jag tror det är en önskedröm. Jag delar den, men kompromissar för tillfället med fivefingers när det inte handlar om mer än 300 kg, är det besvärliga hästar använder jag mina vanliga gamla bluntstones (vilka känns som blyvikter...)

Misstänkte det, grep efter halmstrån! Köra barfotaskor och spänna fast en kappa ovanpå (ganska vanligt i bla Tyskland).
 
Beställt ett par ZEMgear tack vare denna tråden! Hoppas de kan hjälpa mig. Kan endast springa på sandstränder just nu.
 
Åh nu har jag också beställt två olika Fivefingers, Bikila och Spyridon LS, i lite olika storlekar från cdon :D Jag har varit runt lite i stan på jakt efter skor att prova men det var inte enkelt att hitta någon butik som säljer dem. Nu hoppas jag att någon av skorna passar, håll tummarna! :)

Jag funderar över det här med sockar, jag har generellt lätt för att få skavsår på fötterna. Är det bäst att springa med eller utan sockar i fivefingers? Borde jag skaffa mig ett par att prova tillsammans med skorna? :confused: Hur gör ni andra som använder fivefingers?
 
Jag har varit sugen på barfotaskor i flera år.

Jag gillar att gå barfota och gjorde dt jämt när jag var ung. Så fort det blev varmt nog. Sov med strumpor för att inte lorta ner lakanen...

Ett av de problem jag ofta har med vanliga springskor är att hålfotsuppbyggnaden är på fel ställen Jag har hålfoten längre bak än vad som tydligen är normalt. Det gör att vissa skor ger mig väldigt ont under foten. Brukar inte märka det när jag provar men efter nån kilometer i skorna - oavsett promenad eller löpning (som jag tyvärr itne fixar längre) så börjar det. Hittills har jag aldrig ägt ett par sköna sportskor!! (Däremot kan jag gå timmar, dagar, i mina Blundstone. Oavsett underlag...)

Barfotaskor borde eliminera alla sådana bekymmer.
 
Åh nu har jag också beställt två olika Fivefingers, Bikila och Spyridon LS, i lite olika storlekar från cdon :D Jag har varit runt lite i stan på jakt efter skor att prova men det var inte enkelt att hitta någon butik som säljer dem. Nu hoppas jag att någon av skorna passar, håll tummarna! :)

Jag funderar över det här med sockar, jag har generellt lätt för att få skavsår på fötterna. Är det bäst att springa med eller utan sockar i fivefingers? Borde jag skaffa mig ett par att prova tillsammans med skorna? :confused: Hur gör ni andra som använder fivefingers?
Jag beställde Vibram Fivefingers SeeYa LS Women (Färg: Green/Pink/Yellow). Fick mail om att dom är skickade. Beställde storlek 40 och 41.

Min man tycker det fungerar bäst med "naken" fot. Antar att det är en smaksak.
 
Åh nu har jag också beställt två olika Fivefingers, Bikila och Spyridon LS, i lite olika storlekar från cdon :D Jag har varit runt lite i stan på jakt efter skor att prova men det var inte enkelt att hitta någon butik som säljer dem. Nu hoppas jag att någon av skorna passar, håll tummarna! :)

Jag funderar över det här med sockar, jag har generellt lätt för att få skavsår på fötterna. Är det bäst att springa med eller utan sockar i fivefingers? Borde jag skaffa mig ett par att prova tillsammans med skorna? :confused: Hur gör ni andra som använder fivefingers?
Jag har aldrig strumpor i dem.
 
Jag gick bananas och köpte tre olika par på cdon :o Vet ju att jag använder dem tills de faller i bitar, har redan ett par i reserv som jag fyndade på rea, nu har jag snart fyra.

Men det kan behövas, mina älskade supersköna och fina Bikkila LS håller på att släppa i limningen mot sulan. Efter tre års användning! Det är typ fem gånger så många mil som mina asdyra vandringskängor höll för...
 
Jag gick bananas och köpte tre olika par på cdon :o Vet ju att jag använder dem tills de faller i bitar, har redan ett par i reserv som jag fyndade på rea, nu har jag snart fyra.

Men det kan behövas, mina älskade supersköna och fina Bikkila LS håller på att släppa i limningen mot sulan. Efter tre års användning! Det är typ fem gånger så många mil som mina asdyra vandringskängor höll för...

Kan inte du, eller någon, berätta lite om skillnaden mellan modellerna?

Förstår ju att lite olika knäppning kan varieras lite men annars är det typ samma modell eller? Mest olika sula som ger olika grepp?
 
Kan inte du, eller någon, berätta lite om skillnaden mellan modellerna?

Förstår ju att lite olika knäppning kan varieras lite men annars är det typ samma modell eller? Mest olika sula som ger olika grepp?
Jag har bara testat tre olika modeller, och tycker nog att det är ganska stor skillnad. Lite olika styvhet i sulan, lite olika material i ovandelen som gör att de känns mer eller mindre "ombonade", sulans tjocklek och så klart greppmönster. Jag började med KSO, som i princip är som en mjuk handske med extremt mjuk, tunn och följsam sula. Direkt efter den kändes Bikkila som rena kängan! Den är betydligt styvare i sulan och lite mer sportsko i känslan, KSO är mer strumpa.

Mitt tips är att åka till XXL eller liknande och testa, de brukar ha en riktigt minimalistisk variant och en med lite mer stabil sula. Jag gillar verkligen när det är så lite som möjligt, men på blöt mossa är det inte helt fel med lite greppmönster ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 731
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 502
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 594
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 882
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp