Bukefalos 28 år!

Barfotalöpning?

Ja men det var intressant. Sätter du i framfoten först vid i sättning numera eller hur gör du?
Med barfotaskor blir det "trampdynorna" först, och att hälen fungerar som en slags språngbräda istället för att jag rullar över foten med heelstrike-midstance-toe off som det blir i gången. Steget blir betydligt kortare än tidigare, när foten sätts ner under kroppen istället för framför. Det är ju dock ingen universallösning som funkar för alla, och att byta teknik är ju inget man gör i en handvändning.
Tidigare skor har dessutom haft 12-14 mm drop, vilket ju gör det svårare att sätta i framfoten före och främjar den där hälisättningen om man tar långa steg. Numera har jag 8 mm, och då främst för att jag inte hittat några lägre som känts bra i övrigt samt inte vågar vara helt utan stötdämpning när det gäller lite längre sträckor p.g.a. knäskadorna.

Jag är så förundrad över att inte just detaljerad löpteknik lärs ut på gymnastiken i skolan. Om det är något som gör att man undviker motion så är det ju kass teknik (allt blir extra jobbigt och dessutom får man ont!) Inte ett ord om detta hörde jag. Inte ens hos läkarna när jag i tidiga tonåren sökte för ledsmärtor i benen. Det var först på sportbutiken som ett biträde tittade storögt på mig på löpbandet och sa att jag nog skulle ändra teknik och få hjälp för min extrema pronation...
Verkligen! I skolidrotten fick jag beröm för mina långa och vägvinnande steg, när man egentligen direkt borde skolat om och lärt in kortare steg med högre frekvens för att minska stöten i landningen. Visst täckte jag mycket mark och tog mig fram fort - men jag kom ju aldrig i mål eftersom smärtorna kom ikapp.
 
Fastnade helt i denna tråden! Googlade på fivefingers o känner igen vibram från mina favoritjobbskor som var de enda som inte gav mig ont när jag stod upp 8.5 h/pass varav ngn h på betonggolv. Det var dock vanliga stålhätteskor.

Nåväl. Jag drar mig för att promenera med min häst bara för att jag upplever det som att min fot aldrig är kompatibel med marken. Alltså aldrig, i några skor, någonsin. Gummistövlar och foppatofflor är favoriten men med dem spänner jag mig för att de inte sitter fast på foten istället. Jag får ont av att gå, bara för att jag spänner mig så mycket. Springa har alltid varit lättare men inte avslappnat. Jag vet inte hur många gånger (senast idag) jag tänker vi ska ut på en lång promenad då hästen är under igångsättning men så hittar jag på en ursäkt att göra annat bara för att jag inte vill ta alla de där jobbiga stegen. Det är ffa isättningen i marken som känns fel hur jag än gör och jag spänner mig tills jag typ har kramp på framsidan o har ont ngn dag efteråt. Jag hittar liksom inte var jag har balansen (åt något håll!) eller var jag ska lägga vikten. Vet att jag dunsar i med hälen för det har känts stadigast och tryggast men samtidigt känns det alltid som att jag landar på en kant av skon och min lösning blir att landa hårdare för att inte vingla... jag känner mig som en trångskodd häst med skyhöga trakter och strålen way ovanför någon som helst markkontakt! Gräsligt.

Min feldenkraisare har börjat göra mig mer uppmärksam på hur jag står, går o har vikten i foten men vi har bara rört det kort (rider för hen o klart fokus där). Bla att lägga vikten längre fram i foten och några försök att få mig att landa med hälen först för att jag släpper ner den först och inte för att jag vinklar upp hela foten i vartenda steg (kramp på framsidan var det ja...). Nu blir jag jättenyfiken av att läsa detta!

Behöver köpa nya skor att gå i men bara det har jag sjukt upp samtliga av hästens konvalescenser i 2 år just pga att de ju aldrig känts bra. Alltså vad ska jag göra?!
 
Kanske fel forum med tanke på just löpning, men barfota är det iaf;

Finns det skyddskor som passar för barfotamänniskor?
 
Mina ganska korta träningspass har resulterat i grym träningsvärk i vaderna. Dels är jag nog lite otränad, dels tar det nog ett par gånger innan tekniken sitter. Har inte bestämt mig för vilka skor jag vill ha ännu utan springer barfota. Gillar verkligen idéen med Five fingers men det är ju onekligen lite snyggare till vanliga kläder och därför kanske mer användbart med vanlig skomodell.
 
Men om du använder dina barfotaskor som teknikträningsskor och alltså inte springer långa sträckor i dem så känns det ju en aning märkligt, jag menar då handlar det ju mera om att du har haft fel teknik från början när du sprang.
Inte bara tekniken, även musklerna blir starkare! :)
 
Mina ganska korta träningspass har resulterat i grym träningsvärk i vaderna. Dels är jag nog lite otränad, dels tar det nog ett par gånger innan tekniken sitter. Har inte bestämt mig för vilka skor jag vill ha ännu utan springer barfota. Gillar verkligen idéen med Five fingers men det är ju onekligen lite snyggare till vanliga kläder och därför kanske mer användbart med vanlig skomodell.

Tips! Till vanliga kläder finns det gott om barfotaskor som ser ut som vilken sko som helst. Titta på Lems Shoes, säljs bland annat av Free Foot i Göteborg, och Vivobarefoots sortiment.
 
Läste tidigare i tråden om skillnaden mellan olika underlag. Jag står och går mycket på betonggolv i och med att jag jobbar i stall, 30 000 steg är en normal arbetsdag för mig. Förr i tiden, innan jag bytte till barfota, hade jag ofta ont och blev trött i fötterna i slutet av dagen. Sen jag började gå barfota har jag aldrig haft det problemet.
Som ett litet tips bara. ☺️ Tror inte man ska vara allt för orolig för att testa olika underlag.
 
Läste tidigare i tråden om skillnaden mellan olika underlag. Jag står och går mycket på betonggolv i och med att jag jobbar i stall, 30 000 steg är en normal arbetsdag för mig. Förr i tiden, innan jag bytte till barfota, hade jag ofta ont och blev trött i fötterna i slutet av dagen. Sen jag började gå barfota har jag aldrig haft det problemet.
Som ett litet tips bara. ☺️ Tror inte man ska vara allt för orolig för att testa olika underlag.

Ngt sådant hade jag gärna stått ut med :D

Tror jag ska beställa från northsport. Så himla nyfiken och jag är så himla dålig på att hitta åf. Pallar inte ta mig in i stan (Lund) för att prova o så kanske de har en modell i fel strl inne. Har någon tips på bra åf mottages det tacksamt!
 
Ngt sådant hade jag gärna stått ut med :D

Tror jag ska beställa från northsport. Så himla nyfiken och jag är så himla dålig på att hitta åf. Pallar inte ta mig in i stan (Lund) för att prova o så kanske de har en modell i fel strl inne. Har någon tips på bra åf mottages det tacksamt!

Northsport är bra, har köpt många par därifrån, bra service.
Barfotabutiken (Stockholm) och Free Foot (Göteborg) har även onlinebutik och flera märken.
Ser att du bor i Skåne, Vivobarefoot har butiker på flera platser bland annat Malmö (2st) och Helsingborg (Väla centrum) liksom onlinebutik. Kan vara skönt att prova.

Ett tips är att följa butiker i sociala medier, tex Vivobarefoot Scandinavia som ofta har rea, vilket är tacksamt om man vill ha mer än ett par... För det vill man ju!
 
Får en komplett novis ställa en fråga i tråden?

Jag har ingen koll på barfotaskor alls, jag bara hörde något om det på radio för ett tag sedan. Och så kollade jag hastigt på nätet och råkade hamna på ett svindyrt märke - och blev lite irriterad över att det skulle vara dubbelt så dyrt att vara "naturlig".

Men, jag har alltid gillat att gå helt barfota. Som barn och tonåring gick jag barfota överallt, till och med på stan, men det klarar jag inte av längre (främst av sociala skäl).

Menar ni alltså att barfotaskor är som att inte ha skor på sig, med det undantaget att man har skor på sig och slipper känna sig alltför mycket som en hippie, samt att man har en sula och är skyddad från tex glassplitter?

Är barfotaskor i princip som att ha en strumpa på sig? (Jag föredrar även att vara utan strumpor, men det är en annan fråga.)
 
Kanske fel forum med tanke på just löpning, men barfota är det iaf;

Finns det skyddskor som passar för barfotamänniskor?
Jag tror det är en önskedröm. Jag delar den, men kompromissar för tillfället med fivefingers när det inte handlar om mer än 300 kg, är det besvärliga hästar använder jag mina vanliga gamla bluntstones (vilka känns som blyvikter...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 688
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 559
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 843
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp