Bukefalos 28 år!

Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Som sagt - jag tyckte också det verkade lite men det får vi fråga zillax89 om :D
 
Sv: Barfotaverkning

Att sko för 300 kr innebär att människan sponsrar dig med hovården inklusive skor, en utbildad hovlsagare har kostnader. Skor, telefon som du når personen på, en bil som håller för ändamålet, söm samt övrig tänkbar utrustning.
Jag antar att denna person även vill ha lön, det är inte tänkbart på 300 kr så vi räknar lite kort baklänges så får vi se hur länge dessa 300 kr räcker.

300 kr minus moms kvar blir 240 kr.

Beroende på vilken sko man väljer, ca 20 kr st totalt 80 kr och då har vi kvar 160 kr.

För dessa pengar ska hovslagaren betala söm och annan utrustning, bil telefon sociala avgifter samt skatt på vaddå? Eftersom hovisen inte får lön så utgår dessa kostnader.;) Däremot så kanske personen har kostnader i samband med utbildningen, till trots är det inte gratis med utbildningar idag.
 
Sv: Barfotaverkning

jag tror på barfota och har det på mina, så långt det går, men det verkar inte vara nåt för din häst. min lilla är sommarskodd eftersom hovarna slits för hårt på grusvägarna annars, hon blir lite ömfotad 4-5 dagar direkt efter och har då svårt att bära ryttare på grusväg. men sen ska det vara över. vi brukar promenera och bara rida på stigar de dagarna. skulle hon få mer besvär skulle vi sko igen. nåt som gör ont länge kan aldrig vara bra, det är nog mest en fråga om att vänja sig vid smärtan då tror jag.
 
Sv: Barfotaverkning

Vi är ganska många som inte följer SHF´s alltför låga prislista.
Det är ju som sagt en rekomenderad lista och inget tvång.

Man bör ju även notera att denna prislista är från 2005, och vi är nu på 2007.
Men det är klart, beroende på vilket tidsperspektiv vi talar om så kan nämnas att 1996 betalade jag 500 kr inklusive allt för en helskoning på en icke tung häst.
 
Sv: Barfotaverkning

Nej jag vet att 300 verkar väldigt lite och jag vet också vad det kostar att ha firma men faktum kvarstår: En del hovisar jobbar svart till vissa kunder liksom många andra hantverkare gör.

Så bara för att man inte följer den rekommenderade prislistan från hovslagarföreningen så betyder inte det att de inte har utbildning.

Ingen av mina tidigare hovisar följde någonsin någon lista, de var betydligt billigare.
 
Sv: Barfotaverkning

Man kan säga så här, ofta är det hovslagare som inte har hovslagaryrket som enda inkomst. De skor svart, och vill inte befatta sig med dig när något händer som de kanske varit orsak till.
 
Sv: Barfotaverkning

Å sen har vi dom som inte betalar alls.
Dom är inte så kul...

Och ens egna hästar är även de väldigt dåliga betalare:(
 
Sv: Barfotaverkning

Hmm.
de flesta skoningar jag sett för 300 kr har varit dyra i förhållande till vad man fått för pengarna.
Jag har hittills aldrig sett en skicklig yrkesman/kvinna som skott för dom pengarna.
Det är ofta dessa sk. hovslagares bilder som används av barfotatalibaner i deras propaganda mot hovslageri.
Mkt troligt.:smirk: :crazy:
 
Sv: Barfotaverkning

*kl*
Sko för 300:- låter som en rejäl baklängesaffär för en hovis, även om det är svart! H*n får snarare lägga till pengar, så nån vinst är det knappast tal om! Konstig hovslagare...
Vad tar den hovisen för en verkning då? Som inte är "barfotautbildad"? Måste vara ren förlust att arbeta så! H*n måste göra det för att det är roligt! :D
 
Sv: Barfotaverkning

Det ringer inte en liiiten varningens klocka hos dig när du måste slå på skor på en häst som bara är två och ett halvt år. Vad är det som gör att din häst inte klarar att gå "bara" med den "utrustning" han är född med? En så ung häst kan ju knappast vara i någon hårdare träning ännu.
Kanske just denna extremt regniga vinter var orsaken till att just denna lilla individ fick problem?:confused:
I kombination med kanske nån brist mineralmässigt ,vad vet jag?

"Utrustning" kan tillfälligt få problem pga extrema omständigheter.Eller?

Att hästen fick hjälp med beslag för att åter kunna röra sig naturligt tycker jag inte är hemskt alls,kanske bara en kort period hästen behöver hjälp med detta,för att bryta den onda cirkeln.
Tycker inte hästägaren gjort nåt fel tvärtom,hon hjälpte ju bevisligen hästen att snabbt må bättre.
 
Sv: Barfotaverkning

Vad som spelar roll är att om inte totomatsporterna fanns så skulle inte en tiondel av vare sig vårdresurser eller forskning om hästen finnas.
Och av någon underlig anledning så ser man aldrig dessa nedgångna
hästvrak hos en proffstränare som man så ofta träffar på ute i fritidsstallarna.

Hummm???? Nu råkar jag veta att totomatsporterna=pengar och pengar går före hästens välbefinnande.

Sedan har jag sett ett otal antal nedbräckta två och treåriga travare som säljs för en "spottstyver" direkt från proffstränare till en hästägare i fritidsstall enbart för att göra plats för en ny "frisk" travare på ingång. Samtliga av dessa hästar har vid ankomsten till fritidsstallarna varit hästvrak så visst har du rätt där att man inte finner dom hos en proffstränare.

Värst av allt är väl att väldigt många av dessa travare hamnar i fritidsstall där man har dom som "försökskaniner" då dom alltid går bäst barfota enligt dom som är proffs på att analysera loppen.
 
Sv: Barfotaverkning

ERKÄNN att mycket av det med barfota metoden hänger på att det är så dyrt att sko hästarna idag!!!!:smirk:


1.700:- för en helskoning inkl fyrabroddhål,brodd och snow grips är väl jättebilligt i jämförelse med en barfotaverkning a 2.000:- + fyra boots a 1300:-/paret. Som jag förstår det så tjänar man 1.600:- på att sko sin häst och bäst av allt, man kan dagligen bruka den för sitt ändamål utan ömhet i hovarna som innom ett par år är övergående. :smirk:
 
Sv: Barfotaverkning

Hummm???? Nu råkar jag veta att totomatsporterna=pengar och pengar går före hästens välbefinnande.

Nu är det så att pengar och hästens välbefinnande går hand i hand.
Man tjänar inget på hästar i dåligt skick.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotaverkning

Värst av allt är väl att väldigt många av dessa travare hamnar i fritidsstall där man har dom som "försökskaniner" då dom alltid går bäst barfota enligt dom som är proffs på att analysera loppen.

De flesta travare går bäst barfota i lopp.
Men inte fan blir de flesta av dem barfotahästar som ridhästar.
 
Sv: Barfotaverkning

ERKÄNN att mycket av det med barfota metoden hänger på att det är så dyrt att sko hästarna idag!!!!:smirk:


1.700:- för en helskoning inkl fyrabroddhål,brodd och snow grips är väl jättebilligt i jämförelse med en barfotaverkning a 2.000:- + fyra boots a 1300:-/paret. Som jag förstår det så tjänar man 2.900:- på att sko sin häst och bäst av allt, man kan dagligen bruka den för sitt ändamål utan ömhet i hovarna som innom ett par år är övergående. :smirk:
 
Sv: Barfotaverkning

Men vad ska du ha dyra boots för om hästen ska gå barfota? O de lär ju slitas ut ganska fort...
 
Sv: Barfotaverkning

Men vad ska du ha dyra boots för om hästen ska gå barfota? O de lär ju slitas ut ganska fort...

Vissa använder boots under övergången till barfota och vissa (som jag) har dem på vintern när det blir halt. Har broddat dem - konstigare än så är det inte. ;)

Dessutom håller de mycket länge. I alla fall de jag har. :)
 
Sv: Barfotaverkning

1.700:- för en helskoning inkl fyrabroddhål,brodd och snow grips är väl jättebilligt i jämförelse med en barfotaverkning a 2.000:- + fyra boots a 1300:-/paret. Som jag förstår det så tjänar man 1.600:- på att sko sin häst och bäst av allt, man kan dagligen bruka den för sitt ändamål utan ömhet i hovarna som innom ett par år är övergående. :smirk:

Nu hänger jag inte med - 2000 för en barfotaverkning? :confused:
 
Sv: Barfotaverkning

*kl*
Sko för 300:- låter som en rejäl baklängesaffär för en hovis, även om det är svart! H*n får snarare lägga till pengar, så nån vinst är det knappast tal om! Konstig hovslagare...
Vad tar den hovisen för en verkning då? Som inte är "barfotautbildad"? Måste vara ren förlust att arbeta så! H*n måste göra det för att det är roligt! :D

Alltså antar att det var till mej. Jag har ju aldrig bett honom sko mina hästar men när han har gjort det åt andra har själva skoningen av hästen kostat 300kr, sen tillkommer väl kostnad för själva skorna osv? Jag har ingen aning om hur det där funkar då jag aldrig velat sko någon utav hästarna. Oj vad luddigt allt blev. Det var bara spontant jag frågade min kompis som hade fått sin häst skodd som sa att det kostat 300 kr.

Men det här var han jag hade innan och han verkar inte barfota, han bara verkar precis som han skulle gjort om han skulle skott hästen, bara att han inte slänger på någon sko, en sådan verkning tar han 150 kr för. Detta funkade inte på mina hästar då deras hovar blev sämre och sämre.
Varken jag eller hästarna tyckte om honom och jag tyckte också allt var så himla billigt och konstigt och det var väl en bidragande orsak till att jag bytte.

Så jag bytte till en outbildad som bara har lärt sig av sin pappa och kanske gått några grundläggande kurser, dock är han väldigt gammal och varit med ett bra tag, synd bara att han snart går i pension :cry:. Och tack vare honom ser mina hästars hovar bra ut igen, och jag har bara haft honom i ett halvår. Sen har jag kontakt med en utbildad hovslagare/barfotaverkare och han tar 450 för en barfotaverkning men jag vet ej vad han tar för skoning.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
697
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 524
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp