Bukefalos 28 år!

Barn och beteenden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sony

Vi har en del problem med barnen när jag jobbar över. Då är de j-igare än vanligt. Ställer till med allt ofog de kan tänka sig. Det gör de visserligen annars också. I alla fall då och då. Men när jag jobbar över en kväll så är det mer eller mindre en garanti att min fru får ett h-e på kvällen. De är nu 2 och 3 år gamla.

I badet häller de ut allt schampo de kommer åt. (Trots att vi lägger det högt). Jo, jag erkänner, vi har inte full koll varenda minut när de badar.

De skall inte äta kvällsgröten. De skall inte höra saga eller sova. Får man väl minstingen i säng och lyckas få henne att somna så är det full fart på den äldre så att hon snart är vaken igen. Trötta och griniga och full av rackartyg. Men inte sova inte.


Till saken hör att det oftast är mestadels jag som tar hand om barnen på kvällstid. Eller så gör vi det tillsammans. Jag tycker det är naturligt eftersom min fru har dem "hela dagarna". Kvällarna får hon då lite "ledig" tid.


Men jag misstänker att här ligger en stor del av problemet. Barnen är så van att det är jag som lägger dem att när väl min fru gör "jobbet" så blir det s a s fel. Min fru verkar inte hålla med utan tror det bara beror på att barnen känner sig otrygga när jag inte är hemma. Men när jag är hemma och någon slår sig eller blir ledsen eller så - då är det bara mamma som gäller. En kollega på jobbet säger att barnen behöver fasta rutiner och är det något ovant en dag så rubbas hela deras värld. Låter väl rimligt i sig.

Kan man säga att det är si eller så i denna fråga eller är det en mix av allt detta?


Jag vill, kan, måste och behöver jobba över i bland. Av en mängd orsaker. Men det ska ju inte behöva vara så att min fru får ett h-e varenda gång det sker.


Nu var det visserligen någon vecka sedan, men då var det ca 4-5 kvällar på 2 veckor som jag jobbade över. Tycker att det borde ge barnen en viss erfarenhet av att jag är borta i bland.

Fast å andra sidan så har jag varit hemma nu de sista 2 veckorna eftersom både barnen och vi har varit sjuka. De sista dagarna har det varit jag som lämnat och hämtat på dagis också.

Är det någon som har några bra råd på hur vi skall komma tillrätta med detta problem?
 
Sv: Barn och beteenden.

Dela mer på kvällarna även när du är hemma.
Låt henne ta nån kväll då och då, och så kan väl du ta mer dagtid på helgen.
Barn beter sig ju oftast på ett sätt, för att de kan :smirk: .
Hur beter sig barnen på dagtid med mamman?
Är allt ok då?
Är det så att på kvällen börjar både hon och barnen bli trötta och att hon därför då inte riktigt orkar ta tag i busungarna?

Det finns säkert en massa bra tips på hur du ska göra, jag är ju bara enbarnsamatör :D , men så hade jag gjort, alltså dela mer även när pappan var hemma, ifall vi fick det problemet.
Det är ju klart att du ska kunna vara borta en kväll utan att det blir ett kaos hemma!!!
 
Sv: Barn och beteenden.

Det låter som det kan vara hos oss ibland. Oftast är det min sambo som lägger 1½ åringen (3 åringen är guld och är aldrig problem), men när jag nångång ska göra det så tar det flera timmar. Hon är så dryyyyyyg.

Det vi gjorde var att jag började ta henne även de kvällar han var hemma, inte varje kväll, då hade jag fått spel... men så ofta jag orkade. Visst tog det lång tid i början, men efter ett tag så hade vi vår rutin som funkade. Igår var det riktigt bra, hon somnade på "bara" 45 min! Orkar jag så har jag hållit henne uppe så hon verkligen är jättetrött när det är dax att sova, men det är inte alltid det funkar att göra så heller.

Av nån anledning så har det dock funkat bättre om inte sambon varit hemma alls och jag vet att det kommer bli så. Då kan jag planera kvällen på ett bra sätt.
 
Sv: Barn och beteenden.

Jag tror att det är protest mot det gamla invanda och så har de sett att det går att protestera. Din fru kanske också är missnöjd med att du är borta och det märker barnen.

Om din fru övertygar sig själv om att det här kommer gå bra och att det inte alls gör något att du jobbar över någon gång då och då får hon ett annat självförtroende när hon ska ta lägga barnen. Då gör man som med hästarna och hundarna; ger dem inga alternativ. Och så vet du förhoppningsvis innan du åker till jobbet att du blir sen på kvällen, då pratar du med barnen så att de är på det klara med vad som ska ske på kvällen och vad som förväntas av dem.

Lycka till :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
990
Senast: WildWilma
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
605
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 900
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp