Bukefalos 28 år!

Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nog för att vädret i Sverige är piss nio av tolv månader men man kan räkna med att det iaf blir några dagars högtryck.
Sedan kan jag personligen anse att man redan efter den första högtrycksdagen (om man har ny bostad man inte känner) blir varse om man har en bostad som är sval eller växthusvarm.

Märkligt att AC trots detta är ovanligt i min bekantskapskrets.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag har inte sagt att det inte är jätteskönt för bebisar att ha AC. Jag säger att jag tycker att det är jättetramsigt att framställa det som att alla förutseende och bra föräldrar borde ha köpt en AC. Jag känner inte en enda människa i Sverige som har AC hemma och knappast är alla jag känner värdelösa föräldrar.

Som det låter på dig och några med dig i den här tråden så borde föräldrarna antingen vara helt galet förberedda för att tysta alla ljud från bebisen, alternativt bara hytta ut den genom fönstret för att ABSOLUT INTE STÖRA GRANNARNA. Och jag tycker att det är fånigt.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ibland blir jag lite konfunderad av sådana här diskussioner. För jag tror ingen av sidorna menar det som den andra sidan TROR att de menar :D.

Mina åsikter är
1. Som förälder gör man sitt bästa för att inte störa sina grannar, sina vänner, ja, folk i allmännhet. Om mitt barn är lesset måste jag ju göra mitt bästa för att behålla grannsämjan. Både genom en dialog med sina medmänniskor (inte alltid man förstår vad som stör/inte stör, dvs. hur mycket som läcker igenom och så), och genom vanligt sunt förnuft.
I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne. Jag skulle räkna med att mina grannar skulle göra det samma tillbaka.

2. En 'normal' barnfamilj, dvs. fall där barnet krånglar då och då, kanske i någon vecka under sjukdom eller då och då om de har nattskräck eller något, måste få bo i sin lägenhet. Att kräva att de skall flytta därifrån eller andra extrema åtgärder kan ju inte vara någon som tycker egentligen.

De extremfall det pratas om här, med 18 timmar per dygn i månader, kan ju inte vara direkt vanligt... och jag antar att de som tycker att barnfamiljen inte skall få vara kvar i sitt hem bara tänker på DESSA fall, inte 'normala' fall. Så jag tror (HOPPAS) att ni som tycker att barnfamiljer inte skall finnas i hyreshus inte avser ALLA barnfamiljer, utan att just dessa extremfall måste lösas på något sätt. Och att det är en begränsad tid. Och där kan jag ju hålla med (även om jag inte håller med om att det är 'enkelt')

Ingen förälder här tycker nog EGENTLIGEN att barnfamiljer har total rättighet till ljudmiljön, eller att alla andra bara skall anpassa sig. Och ingen hyresgäst tycker nog att alla barnfamiljer skall kastas ur sina lägenheter och att de får skylla sig själva för de valde ju att skaffa barn och de borde fattat att de skulle hamna på gatan om barnet var lesset en natt. Men det låter lite så i diskussionen :)
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men det beror ju på hur man bor.
I mina hus så är det svalt även när det är varmt ute och om man öppnar fönstren så stör man ingen utom möjligen rådjuren, grävlingarna och skatorna.
Som förälder så måste man ju tänka litet själv också så att inte bebisen stör sin omgivning.

Ni upprepar som en trasig vinylskiva att ni inte vet hur ni skall lösa problemen.
Men lösningarna skämtar ni sedan bort.
Inte underligt att det blir osämja mellan grannar i flerfamiljshus.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Märkligt att AC trots detta är ovanligt i min bekantskapskrets.

Du menar alltså att det är en skrattretande lösning av den anledningen att det är ovanligt i din bekantskapskrets?
Intressant logik.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne
Men om man nu inte varit förutseende nog att skaffa fläktar, ska barnet få koka där inne då? Jag ser det som självklart att man måste få paniköppna fönstrena på natten om det kan hjälpa barnet att må bättre, även om det gråter och skriker?
Är det något som pågår flera nätter kan man ju försöka lösa det bättre än så om man kan.

Jag måste vara den perfekta grannen för en barnfamilj för det finns inte en chans att jag skulle neka någon att släppa in lite luft om det behövs.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Som det låter på dig och några med dig i den här tråden så borde föräldrarna antingen vara helt galet förberedda för att tysta alla ljud från bebisen, alternativt bara hytta ut den genom fönstret för att ABSOLUT INTE STÖRA GRANNARNA. Och jag tycker att det är fånigt.

Om man påstår att man har gjort allt i sin makt för att inte störa grannarna med barnskrik så bör man ju också ha gjort just det.
AC är en del av att göra "allt i sin makt".

Att föreslå sjuka saker som att kväva barnet eller kasta ut det från ett fönster är inte i samma avdelning som att göra det behagligt för den med en AC.

Du tänker sjuka tankar.
Jag har aldrig tänkt i de banorna alls i hela mitt liv.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

De extremfall det pratas om här, med 18 timmar per dygn i månader, kan ju inte vara direkt vanligt... och jag antar att de som tycker att barnfamiljen inte skall få vara kvar i sitt hem bara tänker på DESSA fall, inte 'normala' fall.

Jag tycker att jag upprepar med en dåres envishet att de fall jag menar är de extrema med varje natt, hela nätterna och även delar av dagarna i månader i sträck.
Inte en veckas öroninflammation som är normalt för barn.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

I en sådan värme så kan man gå ut och ta sig iväg till en svalare plats.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men enligt vissa i tråden är det precis vad som kan krävas av föräldrar. Att man tar ut ungen hela nätterna trots väldig kyla, man ska hyra ett hus på landet och eftersom man är barnledig är det ju plättlätt att bara packa och åka ungefär. Diskussionen är så himla vriden på sina sina ställen att jag faktiskt tycker att det är en smula skrämmande.

Det där kom som en konsekvens av era svar, faktiskt. Det enda svaret ni har kunnat ge är att det går inte att göra något åt situationen övht. Att det bara är att acceptera.

Jag har inte sagt att man måste ut och gå med barnet mitt i smällkalla vintern utan jag har förklarat att vissa faktiskt gör så. Och att det går, som svar på orden "nej men aldrig i livet att jag går ut med ett barn på kvällen när det är kallt för att det bla bla bla" eller att det är barnmisshandel att låta ungar som hatar vagn åka vagn. Detsamma gäller ljudisoleringen eller att åka bort eller på något sätt försöka avlasta situationen. Det enda man har fått höra är att man själv ska gå och erbjuda föräldrarna avlastning (?), att man själv ska prata med hyresvärden om att isolera någon annans lägenhet (?) och att man själv är empatilös för att man vill sova och föräldrarna inte får det (!).

Det är enbart på era villkor och därför står diskussionen still. Det jag med flera har hävdat från början är att det är inte ok att hålla folk sömnlösa i månader.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Får era grannar inte ha fönstret öppet nu heller? Vad är ni för grannar???

Roliga tolkningar det görs här :D
Mina grannar får gärna plocka bort alla sina fönster om de vill men om de tex vill dra på stereon mitt i natten så lär de hänga tillbaka fönstren.



Sedan undrar jag no1, om det varit som det är här för dig, det vill säga att du inte kunde ringa störningsjouren anonym, och riskerar att få betala om de inte tycker det är en störning, hade du ringt den då också?

Nu finns risk för att jag tolkas som skrävlande igen men jag har aldrig gjort en anonym anmälan, vare sig till polis/störningsjour/arbetsgivare etc
Hittills har jag inte fått bakläxa på mina anmälningar. Jag tolkar det som att jag troligen inte är särskilt intolerant.
Som jag skrivit tidigare brukar jag för det mesta ge grannen en chans genom samtal, inser jag att det är fruktlöst så går jag vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Märkligt att AC trots detta är ovanligt i min bekantskapskrets.

Nu har inte jag inte nämnt AC som lösning, det finns massor av lösningar att ta till för att slippa överhettad lägenhet. Nu är kanske inte AC någon vanlig lösning bland lägenhetsboende men det säljs ett större antal fläktar i vårt land. Det räcker för många.

Personligen har jag flera bekanta i hus som använder sin luftvärmepump som klima under sommartid.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Mina åsikter är
1. Som förälder gör man sitt bästa för att inte störa sina grannar, sina vänner, ja, folk i allmännhet. Om mitt barn är lesset måste jag ju göra mitt bästa för att behålla grannsämjan. Både genom en dialog med sina medmänniskor (inte alltid man förstår vad som stör/inte stör, dvs. hur mycket som läcker igenom och så), och genom vanligt sunt förnuft.
I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne. Jag skulle räkna med att mina grannar skulle göra det samma tillbaka.


Så enkelt, så självklart.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

I en sådan värme så kan man gå ut och ta sig iväg till en svalare plats.

Så enkelt, så självklart.

Att få en överhettad lägenhet att bli sval genom att öppna fönstren tar nog många gånger längre tid än att hitta en svalare plats utomhus (om man inte varit förutseende nog :D att skaffa en lägenhet där korsdrag är möjligt - å andra sidan faller det om det är kvalmigt vindstilla).
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Att föreslå sjuka saker som att kväva barnet eller kasta ut det från ett fönster är inte i samma avdelning som att göra det behagligt för den med en AC.


Ja, jag förstår inte hur barnet får svalka av kvävning eller flygtur?
Det självklara borde väl vara att stoppa ungen i kylen eller frysen :confused:


:D
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

I somras när min dotter kräktes natten igenom och vrålade en hel del, STÄNGDE jag såklart fönstret så att inte husen intill skulle störas. Trots att det blev varmt. Vi löste det med fläktar och så inne. Jag skulle räkna med att mina grannar skulle göra det samma tillbaka.

2. En 'normal' barnfamilj, dvs. fall där barnet krånglar då och då, kanske i någon vecka under sjukdom eller då och då om de har nattskräck eller något, måste få bo i sin lägenhet. Att kräva att de skall flytta därifrån eller andra extrema åtgärder kan ju inte vara någon som tycker egentligen.

De extremfall det pratas om här, med 18 timmar per dygn i månader, kan ju inte vara direkt vanligt... och jag antar att de som tycker att barnfamiljen inte skall få vara kvar i sitt hem bara tänker på DESSA fall, inte 'normala' fall. Så jag tror (HOPPAS) att ni som tycker att barnfamiljer inte skall finnas i hyreshus inte avser ALLA barnfamiljer, utan att just dessa extremfall måste lösas på något sätt. Och att det är en begränsad tid. Och där kan jag ju hålla med (även om jag inte håller med om att det är 'enkelt')

:bow:

Vi har faktiskt stött och blött om att det handlar om barn som skriker i månader och håller folk sömnlösa. Det du säger håller jag helt och hållet med om och skulle GLADELIGEN ha dig som granne. Jag (och de andra i tråden som jag sett det) har inte någonsin sagt att barn inte får skrika, jag har skrikande barn som grannar och jag ser inget fel på det. Utan det handlar som du säger om extremfallen.

Men så klart, så fort du kommer med en vettig lösning på problemet så får man svaren:

Men om man nu inte varit förutseende nog att skaffa fläktar, ska barnet få koka där inne då?

Det spelar alltså ingen roll, man ska inte behöva vara förutseende när man har barn. Man har rättigheter att störa oavsett vad det handlar om. För övrigt Niphredil så var det ingen som sa något om att nödöppna ett fönster en dag, utan det handlade i No1:s fall om ett barn som redan skriker otroligt mycket som jag fattat det. Men jag blir ärligt talat störd på faktumet att det alltid ska argumenteras för att "ja men föräldern kanske inte tänkte på det innan". Tydligen finns det folk som kommer på sånt här innan, det kan alltså inte kategoriseras som något särskilt avancerat att förutse.

För övrigt ni som tjafsar om AC- hur många som helst av de jag känner har AC- SPECIELLT de som har hus/lägenheter som blir varma under sommarhalvåret. Hej och hå..
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Som det låter på dig och några med dig i den här tråden så borde föräldrarna antingen vara helt galet förberedda för att tysta alla ljud från bebisen, alternativt bara hytta ut den genom fönstret för att ABSOLUT INTE STÖRA GRANNARNA. Och jag tycker att det är fånigt.

Say what?? :crazy: :crazy:
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Som förälder så måste man ju tänka litet själv också så att inte bebisen stör sin omgivning.

Alla behöver inte tänka så. Det finns massor av människor som inte tycker att bebisar är något negativt, utan snarare är en tillgång. De få gånger jag har mött mörka blickar - exempelvis på restauranger där vissa besökare tycker att barnvagnar inte hör hemma - har jag bara ignorerat dem. Störningar tillhör livet. Mina grannar stör mig på sina sätt, jag stör dem på mitt sätt, turister stör, mc-åkare stör, hästmänniskor stör, fotbollsfanatiker stör. Det får man räkna med.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Vanliga normala bebisar tillhör livet.
Barn som skriker hela nätterna, alla nätter i flera månader tillhör inte vad man normalt skall stå ut med i livet.

Jag gillar bebisar i de allra flesta fall och har inga problem med de normala skrik som normala friska och tillfälligt sjuka bebisar presterar.
Men anser ändå att föräldrar skall göra sitt bästa för att inte deras barn skall störa andra.

Bebisar är gulliga - annars så hade jag ju inte skaffat tre barn.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det där kom som en konsekvens av era svar, faktiskt. Det enda svaret ni har kunnat ge är att det går inte att göra något åt situationen övht. Att det bara är att acceptera.

Jag har inte sagt att man måste ut och gå med barnet mitt i smällkalla vintern utan jag har förklarat att vissa faktiskt gör så. Och att det går, som svar på orden "nej men aldrig i livet att jag går ut med ett barn på kvällen när det är kallt för att det bla bla bla" eller att det är barnmisshandel att låta ungar som hatar vagn åka vagn. Detsamma gäller ljudisoleringen eller att åka bort eller på något sätt försöka avlasta situationen. Det enda man har fått höra är att man själv ska gå och erbjuda föräldrarna avlastning (?), att man själv ska prata med hyresvärden om att isolera någon annans lägenhet (?) och att man själv är empatilös för att man vill sova och föräldrarna inte får det (!).

Det är enbart på era villkor och därför står diskussionen still. Det jag med flera har hävdat från början är att det är inte ok att hålla folk sömnlösa i månader.

Ni och Era villkor ?

Jag har mig veterligen inte argumenterat för att föräldrar bara ska sitta på sina arslen och störa grannar utan att försöka mildra eller göra något åt det, men vissa råd är för mig helt galet uppåt väggarna.

Jag har inget rakt svar att ge, jag har peppar peppar ett barn som sover om natten. Men det låter så jävla lätt att lösa problemet, jag ser det som ett jäkla svårlöstproblem om det vill sig illa.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp