Bukefalos 28 år!

Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Märk ord:grin:, man får god hjälp därifrån. Det får man säkert med en advokat om man inte är medlem också, men det är kanske lite lättare att få tag i rätt (kunniga) personer om man är medlem och vet direkt var man ska vända sig:)

Nej det var inte att märka ord, somliga tror att bara för amn inte är med i rätt förening ( facket/hyresgästföreningen/LRF) så har man inga lagliga rättigheter. Har hört det flera gånger förut.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Hyresgästföreningen är resursstark och den orkar man inte bråka med.
Utan man drar det till hyresnämnden i stället.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Aha, du tänkte så, nä då var det felformulerat. Såklart man får hjälp ändå, men det är kanske lite lättare att få rätt hjälp direkt om man är medlem i fack eller hyresgästföreningen (LRF vet jag knappt vad de gör)... Om inte annat att få tag i personer som jobbar med liknande grejer hela dagarna...
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det är tydligt att vissa inte anser att de behöver förbereda sig för något här i livet.
Och då så blir det ju som det blir - oförberett.

Jag tycker absolut att man ska förbereda sig men det är inte möjligt att förbereda sig för alla eventualiteter. Dessutom är ju den där lilla krabaten som föds ut en helt egen individ och det är väldigt svårt att veta vad det kommer vara för någon innan det tittar ut.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jo nog är det lättare, det är resurserna det handlar om, inte om möjlighet.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Man vet säkert att små barn är mycket känsliga för värme, alla är det.
Och så vet man ju när det är gräsligt varmt, det kommer sällan som en överraskning.
Då så kan man skaffa sig en AC.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Eller så kan man öppna ett fönster.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nä, inte alls.

Jag bara konstaterat att jag än så länge inte belastar samhället - eller inverkar negativt i mina medmänniskors tillvaro - mer än där jag har rätt och skyldighet att göra så. Det är fakta och inget jag behöver hävda.
Anser du att det är föredömligt? Vad kul, tack för komplimangen!

Jag tyckte först att du verkade lite känslomässigt styrd i din argumentation i denna tråd dvs en gnutta osaklig och lite personangrepp. Men eftersom det grundar sig i att du egentligen ser upp till mig och är avundsjuk så är jag överseende :D
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Va? Så om barnet skriker av värmen får de inte åtgärda det genom att öppna fönstret så att det blir svalare och barnet somnar? Vad menar du att de skulle ha gjort? Tappat upp ett kallt bad (förkortar antagligen inte skriktiden)? Sprungit iväg på någon nattöppen butik och köpt en fläkt (antagligen inte ens möjligt, men återigen så hade det knappast förkortat skriktiden).

Det verkar som du antar att det hjälpte att öppna fönstret? Varför antar du det när jag inte skrev att det var så?
Det hjälpte inte men fönstret stod öppet ända till störningsjouren kom.

Jag har en mängd idéer om vad man kan göra om en lägenhet är så varm att den skapar problem.
Men den här tråden handlar inte om att verkligen tömma förrådet på idéer för att komma tillrätta med ett problem - nej, det handlar om att vissa människor vill ha rätten att inte behöva anstränga sig å det yttersta för att minimera skadan som kommer av ett specifikt problem.

För min del behövs inga lagar och riktlinjer, det är alltid (oavsett vad det gäller) en självklarhet att inte sprida ringar på vattnet.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Man vet säkert att små barn är mycket känsliga för värme, alla är det.
Och så vet man ju när det är gräsligt varmt, det kommer sällan som en överraskning.
Då så kan man skaffa sig en AC.

Nej, man vet faktiskt inte alltid när det ska bli gräsligt varmt. Dessutom kan man ju ha oturen att om värmeböljan är väntad så är det fler än bara du som springer iväg för att köpa en AC och så tar de slut. Det händer. Det är inte ens ovanligt.

Men det är intressant att höra att det för dig är en självklarhet. Jag känner faktiskt ingen, i varken lägenhet eller hus, som har AC.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Men att det blir gräsligt varmt de flesta sommrar i sverige, åtminstone periodvs är ingen direkt överrakning. Man skaffar sig inte airconditon för en natt direkt. Budgetversionen ( bordsfläkt) går på en 100-lapp eller två. Nog tycker jag det är ok att öppna fönstret en stund, men inte hela tiden.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Varit förberedda och skaffat sig en AC.
Man vet ju när det blir varmt, det står i väderleksrapporten.






För vädergubbarna har aldrig haft fel.:grin:



Nog för att vädret i Sverige är piss nio av tolv månader men man kan räkna med att det iaf blir några dagars högtryck.
Sedan kan jag personligen anse att man redan efter den första högtrycksdagen (om man har ny bostad man inte känner) blir varse om man har en bostad som är sval eller växthusvarm.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Fast då borde ju mina föräldrar, eller deras föräldrar, eller deras varit förberedda på att de kunde få barn som planerade barn som planerade barn och ha köpt en ac som kunnat gå i arv....

Får era grannar inte ha fönstret öppet nu heller? Vad är ni för grannar???

Sedan undrar jag no1, om det varit som det är här för dig, det vill säga att du inte kunde ringa störningsjouren anonym, och riskerar att få betala om de inte tycker det är en störning, hade du ringt den då också?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Jag tror väldigt få ringer en störningsjour där de riskerar att få betala om störningen inte existerar när de kommer fram. Störningsjouren kan rimligen inte avgöra om det var en störning vid det aktuella tillfället. Man riskerar ju inte bara att oväsendet inte räknas som störning utan att folk slutat när de väl kommer fram.

"Bebisen kommer garanterat skrika om 20 minuter också"
"Grannen lyssnar alltid till musik fram till minst 2"
"Ja festen håller på en halvtimme till och med samma ljudstyrka, den har ju redan hållit på 3 timmar så ingen chans att de går hem"

Och det där med att förfäderna ska planera om AC, det är bra löjligt.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ja, det är löjligt. Jag tror ytterst få i hyreslägenheter planerar för ett strömavbrott också. I alla fall i den yngre generationen. ¨
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Eller så kan man öppna ett fönster.


Om det hjälper.
Om man inte väcker hela grannskapet.

Men om det är + 27 grader ute och alla på hela innergården hålls vakna så - nej inte om man är en hänsynstagande förälder som verkligen vill lösa problemet.
Då så skaffar man en AC.

Hur svårt kan det vara att i möjligaste mån låta bli att störa?
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Ja, enklast är ju om föräldrarna bara kväver ungen istället. Då hörs den inte alls!

Förutsatt att de inte varit Goda och Bra Föräldrar och varit förutseende nog att köpa en AC, då slipper de ha ihjäl ungen. Kalas!
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Det är ju ganska så dumt med tanke på att det lätt kan hända.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nu så är du verkligen på fel spår.
AC är jätteskönt för små bebisar så att de inte blir överhettade.
 
Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?

Nu så är du verkligen på fel spår.
AC är jätteskönt för små bebisar så att de inte blir överhettade.

Jag tycker att du ska göra världen en tjänst och kontakta närmsta MVC och berätta att de måste informera blivande föräldrar av vikten av AC. Så att vi korkade blivande päron som inte förstår att AC är ett måste får se ljuset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp