Barnomsorg, hur funkar det egentligen?

Ja, men det var ju det jag svarade ? "De 15h är till för den arbetslöse föräldern ska kunna söka arbete dagtid" Det är alltså inte fråga om ett barnperspektiv när det gäller barn 1-3 år.

Nej, de får gå där för att vara en del av den pedagogiska verksamheten
 
Ja, hur funkar det ege


Njae, om en förälder är sjukskriven så får väl barnet gå de timmar på förskolan som föräldern skulle arbetat?

Det är inte självklart. Mina bonusars mamma är sjukskriven och hon kan söka utökad tid med hjälp av läkarintyg. Annars är standard 15 h/vecka
 
Det är inte självklart. Mina bonusars mamma är sjukskriven och hon kan söka utökad tid med hjälp av läkarintyg. Annars är standard 15 h/vecka
Snarare, olika från plats till plats (landsting? Kommun?)
Jag är sjukskriven och har sonen på förskola 6 timmar varje dag. Utan någon läkarintyg eller ha ansökt om något.
 
Nej, de får gå där för att vara en del av den pedagogiska verksamheten
Fast det är ju ändå jättekonstigt att barn till arbetande föräldrar med udda arbetstider inte bedöms behöva varken kontinuitet eller pedagogisk verksamhet... För så är lagen. Förskolan kan välja att ge fler timmar (vanligtvis lika mga som barn till föräldrarlediga e d i kommunen får, här 15) men måste inte. Vi har varit i den situationen och fått strida en del för att vår då tvååring skulle få gå mer än 6 h per vecka, dessutom på e m. Jag är ridlärare o jobbar e m - kväll o sambon jobbar 8-16. Vi lyckades till slut lösa det så hon fick 15 h per vecka o fick komma innan lunch i stället för kl 14.30. Men visst är det konstigt, noll barnperspektiv liksom. Undrar om situationen är så pass ovanlig att den liksom har fallit mellan stolarna?
 
Fast det är ju ändå jättekonstigt att barn till arbetande föräldrar med udda arbetstider inte bedöms behöva varken kontinuitet eller pedagogisk verksamhet... För så är lagen. Förskolan kan välja att ge fler timmar (vanligtvis lika mga som barn till föräldrarlediga e d i kommunen får, här 15) men måste inte. Vi har varit i den situationen och fått strida en del för att vår då tvååring skulle få gå mer än 6 h per vecka, dessutom på e m. Jag är ridlärare o jobbar e m - kväll o sambon jobbar 8-16. Vi lyckades till slut lösa det så hon fick 15 h per vecka o fick komma innan lunch i stället för kl 14.30. Men visst är det konstigt, noll barnperspektiv liksom. Undrar om situationen är så pass ovanlig att den liksom har fallit mellan stolarna?

Förmodligen är det så. Min erfarenhet är att många kommuner är sjukt stelbenta när någon faller utanför normen
 
Snarare, olika från plats till plats (landsting? Kommun?)
Jag är sjukskriven och har sonen på förskola 6 timmar varje dag. Utan någon läkarintyg eller ha ansökt om något.

Det var därför jag skrev att det inte är självklart att de får gå samma timmar som när föräldern arbetade :)
 
Snarare, olika från plats till plats (landsting? Kommun?)
Jag är sjukskriven och har sonen på förskola 6 timmar varje dag. Utan någon läkarintyg eller ha ansökt om något.

Exakt så hade vi också när jag var gravid med tvåan. Som jag förstått det så är det när man går över från sjukpenning till sjukersättning som 15-timnarsregeln går in i min hemkommun (vilket inte hinner hända under en graviditet).
 
Det är inte fråga om vad barnet behöver, utan att den arbetslöse ska kunna söka arbete under 15h dagtid per vecka.

Som någon skrev så har du missuppfattat detta. Hade det varit som du skriver skulle de ju gälla heltid eftersom arbetslösa är skyldiga att söka arbete på heltid.

Näh 15 timmar (eller vad som är angivet för aktuell kommun) är för barnens skull. Detta gäller oavsett om föräldrarna är föräldraledig med annat syskon, arbetslös eller sjukskriven.

Och som redan sagt jobbar man andra tider som gör att barnet är på förskolan mindre tid än angivna timmar kan man ansöka om utökad tid för barnet även då för barnets skull.
 
Som någon skrev så har du missuppfattat detta. Hade det varit som du skriver skulle de ju gälla heltid eftersom arbetslösa är skyldiga att söka arbete på heltid.

Näh 15 timmar (eller vad som är angivet för aktuell kommun) är för barnens skull. Detta gäller oavsett om föräldrarna är föräldraledig med annat syskon, arbetslös eller sjukskriven.

Och som redan sagt jobbar man andra tider som gör att barnet är på förskolan mindre tid än angivna timmar kan man ansöka om utökad tid för barnet även då för barnets skull.

Men om det hade varit för barnens (1-3år) skull som man har rätt till 15 h när man är arbetslös så hade ju även de som arbetar andra tider än de vanliga kontorstiderna haft rätt till de 15 h utan att behöva ansöka om utökad tid för barnets skull.
 
Men om det hade varit för barnens (1-3år) skull som man har rätt till 15 h när man är arbetslös så hade ju även de som arbetar andra tider än de vanliga kontorstiderna haft rätt till de 15 h utan att behöva ansöka om utökad tid för barnets skull.
Nej.... Man kan tycka att det borde vara så men det är inte så.

man kan även tycka att om jag betalar halvtid (i vår kommun finns det att välja att betala för heltid eller halvtid för barn under 3 år)för ett barn så borde ju barnet ha rätt att utnyttja förskolan halvtid oavsett arbetstider men så funkar det det inte.
 
Nej.... Man kan tycka att det borde vara så men det är inte så.

man kan även tycka att om jag betalar halvtid (i vår kommun finns det att välja att betala för heltid eller halvtid för barn under 3 år)för ett barn så borde ju barnet ha rätt att utnyttja förskolan halvtid oavsett arbetstider men så funkar det det inte.

Det är ungefär som man säger att barn till arbetslösa har ett större behov av förskola än barn till arbetande. Eftersom barnen till arbetande inte har samma rätt att utnyttja de 15 h oavsett hur förälderns arbetstid är förlagd.


Att du inte har rätt att ha ditt barn på förskola halvtid (20h) för att du betalar för halvtid tycker jag inte är konstigt alls, det lilla vi betalar genom vår taxa räcker inte på långa vägar varken till en halvtid- eller heltidplats.
 
Som någon skrev så har du missuppfattat detta. Hade det varit som du skriver skulle de ju gälla heltid eftersom arbetslösa är skyldiga att söka arbete på heltid.

Näh 15 timmar (eller vad som är angivet för aktuell kommun) är för barnens skull. Detta gäller oavsett om föräldrarna är föräldraledig med annat syskon, arbetslös eller sjukskriven.

Och som redan sagt jobbar man andra tider som gör att barnet är på förskolan mindre tid än angivna timmar kan man ansöka om utökad tid för barnet även då för barnets skull.
Man förväntas inte söka jobb aktivt 40 h per vecka, utan 15 samt ev utökning i samband med T ex intervju räknas som heltids arbetssökande. Däremot - om man har full A-kassa- måste man vara beredd att ta ett heltidsjobb med kort varsel och därmed ha barnomsorg inklusive inskolning klar.

Så de 15 timmarna är både som pedagogisk verksamhet och kontinuitet (sån som barn till arbetande föräldrar med udda tider inte behöver ;-)) samt för den arbetslöse föräldern att kunna fokusera fullt på jobbsökeri.
 
Man förväntas inte söka jobb aktivt 40 h per vecka, utan 15 samt ev utökning i samband med T ex intervju räknas som heltids arbetssökande. Däremot - om man har full A-kassa- måste man vara beredd att ta ett heltidsjobb med kort varsel och därmed ha barnomsorg inklusive inskolning klar.

Så de 15 timmarna är både som pedagogisk verksamhet och kontinuitet (sån som barn till arbetande föräldrar med udda tider inte behöver ;-)) samt för den arbetslöse föräldern att kunna fokusera fullt på jobbsökeri.

Behöver man inte söka jobb mer än 15 h veckan? De har jag faktiskt inte vetat men så har jag väl aldrig varit arbetslös så mycket heller. Bara jobbat timmar och tänkte de är ju så sjukt strikt att rapportera in varje timme man kunnat sökt arbete och varje timme man jobbat eftersom en enda timmes jobb drar ner på ersättningen om de är på kontorstid väl?

Jag har iaf aldrig tidigare hört att det skulle vara för föräldrarnas skull vi har 15 timmar (även om man har haft det underförstått) och då tog jag förskollärarexamen för mindre än en månad sedan (men har jobbat under hela studietiden).
Just detta med 15 timmar när föräldrar har udda arbetstider diskuterade jag dock med chefen senast förra veckan och vart glatt överraskad när denna sa att förskolan fick lov att vara lite flexibel (sagt om en 1 åring vars föräldar jobbar udda tider så vissa veckor skulle barnen få vara på förskolan 1 1/2 timme, mellan 4 och halv 6, enligt reglerna :banghead:) så då fick jag som förskollärare ta beslut om 15 timmar utan ansökningar.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Fast om man har barn på fsk 15 h och man resten av tiden förväntas ta hand om dem kan man ju inte söka jobb 40 h per vecka aktivt. Och säg att man faktiskt kollar platsbanken varje dag och söker alla aktuella jobb, inte 17 tar det mer än 3 h per dag må- fre plus ev intervjutid. Jag tror faktiskt att det är helt omöjligt att söka jobb på heltid ( till skillnad från att söka heltidsjobb ;-)).

Klok chef du har förresten :-)!
 
Handlar om barnomsorg så hoppar in lite i tråden. Har läst att man kan få barnomsorg i annan kommun än hemkommunen i vissa fall. Är det någon som vet något om (eller har haft) barnomsorg i en kommun där ni jobbat? Sambon veckopendlar till Norge och jag halv-veckopendlar till en annan stad för jobb.
 
Om båda föräldrarna jobbar heltid, den ena jobbar som personlig assistent = dygnspass/kvällar/helger och den andra jobbar kvällar sönd-torsdag.

Enligt kommunen där dessa jobbar har dom enbart rätt att ha sitt barn i barnomsorgen 8-10 timmar i veckan. Medans arbetslösa får ha 15 timmar/veckan.

Är det någon som är haj på detta och kan förklara varför det är såhär?

De dagar hen jobbar natt har de rätt att ha barnet i förskola den tiden det tar för föräldern att återhämta sig, dvs sova.om föräldern jobbar 23-08, så får barnet vara på förskola 08-16. Så är det i den kommun jag jobbar.
 
Läste lite noggrannare, dygnspass och kvällar vet jag faktiskt inte, låter underligt att de inte får ha barnen på förskola mer än 8-10 timmar i vilket fall..
 
Men kommunen är väl skyldig att tillhandahålla barnomsorg under de tider på dygnet som familjen behöver det för att föräldrarna ska kunna arbeta? Även om det är kvällar och helger. Men visst, om föräldrarna går omlott så att en av dem är hemma med barnet hela tiden, så gissar jag att det kanske anses att barnomsorgen inte behövs.

Nej det finns ingen lag som tvingar kommuner att ordna barnomsorg på obekväma tider, tyvärr då samhället inte precis ser ut så att folk jobbar 8-17.
 
De dagar hen jobbar natt har de rätt att ha barnet i förskola den tiden det tar för föräldern att återhämta sig, dvs sova.om föräldern jobbar 23-08, så får barnet vara på förskola 08-16. Så är det i den kommun jag jobbar.
Så är det nog här också. Tror jag. Maken går ständig natt men på vår kommuns hemsida skriver man bara i hur många procent man jobbar och han jobbar 100% så då borde ju allt vara okej. Förskolan har inte sagt något iaf.
 
Men om det hade varit för barnens (1-3år) skull som man har rätt till 15 h när man är arbetslös så hade ju även de som arbetar andra tider än de vanliga kontorstiderna haft rätt till de 15 h utan att behöva ansöka om utökad tid för barnets skull.
Det är olika regler för olika kommuner. Vissa kommuner är mer generösa än andra. I vår kommun får alla som är arbetssökande ha barnen på heltid på dagis. I andra kommuner får de bara ha dem 15 timmar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 486
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp