Barnomsorg, hur funkar det egentligen?

Nej, det är vanliga regler då, precis som för annan barnomsorg. Missförstod ditt inlägg då, det lät som att om man arbetade kväll/natt skulle barnet inte ha rätt till barnomsorg. (Vilket väl kan vara sant när det gäller kvällsarbete, nattarbete är en annan sak.)

Ah, det var just 15-timmars som jag menade. Inser att det kanske var lite otydligt :)
 
@Mammas
Nej, jag satte 7:30 som ett exempel då man jobbar "kontorstider". Det är säkert olika vad som avses med sådana. I vår kommun är barnomsorgen öppen 06-18 men nästan ingen lämnar innan 7:15 eller hämtar efter 16... Här har de flesta kontorsjobb har flextider, eller så jobbar man skift på industrier eller i vården. Jag upplever att man nästan förutsätts jobba deltid eller nyttja släkten som barnvakter i rätt stor utsträckning när barnen är små. Ganska nyligen öppnades en avdelning med natt- och helgverksamhet, 18 platser för åldrarna 1-12 år som ska täcka en kommun med 25 000 invånare.
 
@Mammas
Nej, jag satte 7:30 som ett exempel då man jobbar "kontorstider". Det är säkert olika vad som avses med sådana. I vår kommun är barnomsorgen öppen 06-18 men nästan ingen lämnar innan 7:15 eller hämtar efter 16... Här har de flesta kontorsjobb har flextider, eller så jobbar man skift på industrier eller i vården. Jag upplever att man nästan förutsätts jobba deltid eller nyttja släkten som barnvakter i rätt stor utsträckning när barnen är små. Ganska nyligen öppnades en avdelning med natt- och helgverksamhet, 18 platser för åldrarna 1-12 år som ska täcka en kommun med 25 000 invånare.

Jag tänker att man börjar omkring 8, har restid (30-45 min?) och behöver marginal för att hinna, och lämnar man då 7.30 känns det väldigt sent om man inte har förskolan typ på jobbet.

Det är givetvis bra att barn inte är så mycket i barnomsorgen, men det är ju också ett problem att en förälder (gissa vem det blir? :cautious:) ska jobba deltid för att det ska fungera.
 
Jag tänker att man börjar omkring 8, har restid (30-45 min?) och behöver marginal för att hinna, och lämnar man då 7.30 känns det väldigt sent om man inte har förskolan typ på jobbet.

Det är givetvis bra att barn inte är så mycket i barnomsorgen, men det är ju också ett problem att en förälder (gissa vem det blir? :cautious:) ska jobba deltid för att det ska fungera.

Ja, jag tänkte också att man börjar runt kl 8 men i mitt närområde är det nog vanligare med 5-15 min restid än 30-45min. Såklart blir det tight om tid om man har längre mellan förskola och jobbet, det förstår tillochmed en tidsoptimist som jag ;)
Här är det heller inte helt ovanligt att flexa in mellan kl 7-9 om man har ett sådant jobb. Det är ju väldigt individuellt vad som gäller och det här var bara ett exempel.

Jag känner många deltidsarbetande kvinnor med småbarn, det tror jag är absolut vanligast. Dock tänker jag att det är upp till varje familj att lösa på det sätt man önskar.
 
Jag har ett mycket oflexibelt jobb när det gäller tider. Sambon tvärtom, så troligen får han lämna och jag hämta. Bor i liten by på landet så förskolan är inte så generös i sina öppettider men den ligger nära hemmet :)

Nu är knodd inte ens i ugnen än men blivande fadern har för avsikt att inte jobba så mycket som när hans andra barn växte upp.

Så den får nog växa upp med två deltidsarbetande päron.
 
Senast ändrad:
Jag är så hemsk att jag har väldigt oflexibla tider som inte öht passar med dagis. Så pass att jag inte träffar barnet när jag jobbar så det är sambon, mannen alltså, som tar hela kalaset med dagis. Det är tufft såklart, han jobbar heltid och får stressa båda vägar. Orättvist är det också men det är tidsbegränsat. Detta funkar inte i all evighet. Jag mår inte bra av det, sambon blir stressad och han saknar timmar i tidsrapporten. Har även ett grannpar där pappan jobbar deltid och tar nästan allt VAB.

Bara för att släcka viss bitterhet så väger vår gata upp en del av orättvisorna ;) sen kan jag ju säga så att jag fick höra innan barnet började på dagis och jag pratade om att jag skulle ta alla hämtningar om jag fått börja jobba natt var det väldigt viktigt att jag inte fick ta allt ansvar, från folk utifrån alltså. Vid nattjobb hade jag inte haft lämningar alls alltså. Dock är det ingen som säger något nu när jag inte har någon kontakt med dagis öht annat än möjligen på telefon. Intressant det där. Jag vet ju att det är ojämt hos oss just nu men man får inga kommentarer om det iom.att jag jobbar ostört. Lite OT sådär.

Hade önskat att jag kunde flytta mina arbetstider, efter nästa föräldraledighet ska jag göra någonting åt den biten för det hör funkar inte med barn helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 486
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp