Barnomsorg, hur funkar det egentligen?

Sen är det olika hur kommunerna har barnomsorg på obekväma tider, i min kommun har det kvällsöppna och nattis förskolor. Så vi har det bra på så vis att alla kan jobba.
 
Nej det finns ingen lag som tvingar kommuner att ordna barnomsorg på obekväma tider, tyvärr då samhället inte precis ser ut så att folk jobbar 8-17.

Finns det inte? Jag trodde verkligen det, här finns ju nattis t ex för folk som jobbar natt, och dagtid anpassar förskolan sina öppettider till när folk behöver barnomsorg. Jag har iofs förstått att det är mycket snålare med barnomsorgen många gånger ute i landet.
 
Fast nä, det är en reform som infördes med ett barnperspektiv. Att barnet ska kunna vara en del av gruppen och få en pedagogisk verksamhet även när en/båda föräldrar är arbetslösa eller föräldraledighet.

Precis. Det har inte med föräldern/föräldrarna att göra.
 
Jo jag vet att barn från 3 år har rätt till 15 h, tog för givet att det var barn mellan 1-3 år som diskuterades.
I min kommun får alla barn gå 15 h, oavsett ålder. Däremot är det gratis från hösten det år barnet fyller 3 år. Innan dess betalar man. Och när man betalar får barnet även vara på förskolan under skollov, men inte sedan.
 
Finns det inte? Jag trodde verkligen det, här finns ju nattis t ex för folk som jobbar natt, och dagtid anpassar förskolan sina öppettider till när folk behöver barnomsorg. Jag har iofs förstått att det är mycket snålare med barnomsorgen många gånger ute i landet.

Här finns (än så länge) bara barnomsorg på dagtid. Förskolorna är vid behov öppna mellan 6:30-18:30 och sedan går det att ansöka om dispens för lämning/hämtning tidigare eller senare.
 
Jag bor också i Haninge kommun och jag arbetar oregelbundna tider (kvällar/helger) och min man arbetar dagtid. Vi har aldrig fått frågan hur våra arbetstider är, vi har tillgång till förskolans omsorg på heltid utan konstigheter. Haninge kommun har även barnomsorg på obekväma arbetstider, men det behöver inte vi utnyttja eftersom min man alltid är hemma kvällar och helger.
När jag jobbar kväll och börjar 14.00 så lämnar jag min son på förskolan kl.9.00 på morgonen enligt förskolans önskemål. De menar att det är då deras pedagogiska verksamhet börjar och att det är mest fördelaktigt för barnet om det får gå någorlunda regelbundna tider och inte lämnas mitt på dagen och missar alla aktiviteter osv.
Jag jobbar för närvarande 80% och studerar samtidigt, så jag har oftast Valle hemma med mig en dag i veckan, övriga dagar som jag är ledig i veckorna får Valle gå kort dag på förskola (9-14) så jag kan plugga.
Jag tycker det är märkligt att kommunerna har så olika regler, men jag är glad att vi inte haft något krångel...
 
Finns det inte? Jag trodde verkligen det, här finns ju nattis t ex för folk som jobbar natt, och dagtid anpassar förskolan sina öppettider till när folk behöver barnomsorg. Jag har iofs förstått att det är mycket snålare med barnomsorgen många gånger ute i landet.

På Gotland finns ingen förskola varken kväll, natt eller helg.
Här gäller det att jobba kontorstid om man har barn... Inte som att man kan utnyttja någon förskola i en annan kommun heller
 
Finns det inte? Jag trodde verkligen det, här finns ju nattis t ex för folk som jobbar natt, och dagtid anpassar förskolan sina öppettider till när folk behöver barnomsorg. Jag har iofs förstått att det är mycket snålare med barnomsorgen många gånger ute i landet.

Nej det är upp till varje kommun att bestämma hur dom ska ha det. Idiotiskt.
 
Lånar tråden lite.

Hur funkar det, sådär lite på en höft, om föräldrarna har de här arbetstiderna:

Vecka 1:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 1330-2200 mån-fre.

Vecka 2:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 0530-1330 mån-fre, 0530-1730 lör-sön.

Vecka 3:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - ledig mån-sön.

Hur gör man bäst för att få till någon sorts kontinuitet? Vi vill båda hålla dagarna på dagis korta, vilket ju borde bli ganska enkelt de veckor vi kobbar, men samtidigt vill vi ju att knodden ska ha någon sorts rutin och inte vara borta helt var tredje vecka.
 
Lånar tråden lite.

Hur funkar det, sådär lite på en höft, om föräldrarna har de här arbetstiderna:

Vecka 1:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 1330-2200 mån-fre.

Vecka 2:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 0530-1330 mån-fre, 0530-1730 lör-sön.

Vecka 3:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - ledig mån-sön.

Hur gör man bäst för att få till någon sorts kontinuitet? Vi vill båda hålla dagarna på dagis korta, vilket ju borde bli ganska enkelt de veckor vi kobbar, men samtidigt vill vi ju att knodden ska ha någon sorts rutin och inte vara borta helt var tredje vecka.
Det där är olika i olika kommuner. I vår kommun hade det blivit:
Vecka 1: 11-när nu kontorstid är slut
Vecka 2: När nu kontorstid börjar-14
Vecka 3: Tisdag-torsdag 9-14
 
Lånar tråden lite.

Hur funkar det, sådär lite på en höft, om föräldrarna har de här arbetstiderna:

Vecka 1:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 1330-2200 mån-fre.

Vecka 2:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 0530-1330 mån-fre, 0530-1730 lör-sön.

Vecka 3:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - ledig mån-sön.

Hur gör man bäst för att få till någon sorts kontinuitet? Vi vill båda hålla dagarna på dagis korta, vilket ju borde bli ganska enkelt de veckor vi kobbar, men samtidigt vill vi ju att knodden ska ha någon sorts rutin och inte vara borta helt var tredje vecka.

Om ni bott i min hemkommun hade schemat sett ut såhär;
Vecka 1, mån-fre 13-17
Vecka 2, mån-fre 7:30-14
Vecka 3, ledig och efter treårsdagen möjlighet till mån-fre 8:15-11:15

Jag hoppas ni har en mer nytänkande kommun.
 
Det där är olika i olika kommuner. I vår kommun hade det blivit:
Vecka 1: 11-när nu kontorstid är slut
Vecka 2: När nu kontorstid börjar-14
Vecka 3: Tisdag-torsdag 9-14

Det där låter ju spontant helt okej. :) Eller är det en stor nackdel att inte gå samma tider varje vecka?

Om ni bott i min hemkommun hade schemat sett ut såhär;
Vecka 1, mån-fre 13-17
Vecka 2, mån-fre 7:30-14
Vecka 3, ledig och efter treårsdagen möjlighet till mån-fre 8:15-11:15

Jag hoppas ni har en mer nytänkande kommun.

Ja, det får vi nog hoppas. Du bor inte i Örebro, va? ;)
 
Det är inte självklart. Mina bonusars mamma är sjukskriven och hon kan söka utökad tid med hjälp av läkarintyg. Annars är standard 15 h/vecka

Har det att göra med hur länge man varit sjukskriven, kanske? Annars är det väl som du säger upp till varje kommun. Här fick jag möjlighet att lämna 40h/v när jag blev sjukskriven på heltid, när jag arbetar nyttjar barnet ca 15-20h två veckor av tre pga att jag arbetar oregelbundna tider utanför dag/kväll/natt/helg...
 
Det där låter ju spontant helt okej. :) Eller är det en stor nackdel att inte gå samma tider varje vecka?

För lilla sonen (2 år) är det inga problem alls. Stora sonen (blir 4 år nu i mars) är det lite jobbigare för eftersom att han känner att han missar att vara med kompisarna ute på förmiddagen och missar samlingen. Sambon har kvällspass varannan vecka, men brukar kunna byta så de går ungefär en kvällsvecka/månad.
 
Lånar tråden lite.

Hur funkar det, sådär lite på en höft, om föräldrarna har de här arbetstiderna:

Vecka 1:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 1330-2200 mån-fre.

Vecka 2:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - 0530-1330 mån-fre, 0530-1730 lör-sön.

Vecka 3:

Förälder 1 - kontorstid.
Förälder 2 - ledig mån-sön.

Hur gör man bäst för att få till någon sorts kontinuitet? Vi vill båda hålla dagarna på dagis korta, vilket ju borde bli ganska enkelt de veckor vi kobbar, men samtidigt vill vi ju att knodden ska ha någon sorts rutin och inte vara borta helt var tredje vecka.
Ja de två första veckorna har du ju fått idéer om. Den 3:e beror helt på din kommun. I det läget är det värt att prata med förskolan och kommunen och be om några timmar den veckan om du känner att du vill ha det. Här vill förskolan att man har lite rutiner och att vara hemma var 3:e vecka är förvisso en rutin men jag tror att barnen är för små för att se kopplingen där ;) om barnet behöver det bör det dock inte vara något problem. Kolla om du ser något om det på kommunens hemsida.

Jag har ju upplevt att min dotter är trött efter 3-4 dagar även om det bara är 9-14. Därför hittade jag att vårt optimala schema idag innehåller 2-3 långa dagar och hemma resten. Långa dagar för att det blir så när vi jobbar. Den individen du får kanske hellre går så mycket som möjligt. Man får ta det lite som det kommer tror jag men jag hade kollat möjligheterna. Jag tror att det är viktigast precis i början att de får gå ofta och gärna korta dagar.
 
Barn 1-3 år har rätt till förskola 15 timmar om föräldern är sjukskriven eller arbetslös. Inte om man arbetar kväll/natt och alltså är ledig dagtid

Jo, givetvis har man rätt till barnomsorg om man arbetar natt, man måste ju få återhämta sig efter jobbet.

Om ni bott i min hemkommun hade schemat sett ut såhär;
Vecka 1, mån-fre 13-17
Vecka 2, mån-fre 7:30-14
Vecka 3, ledig och efter treårsdagen möjlighet till mån-fre 8:15-11:15

Jag hoppas ni har en mer nytänkande kommun.

Öppnar barnomsorgen först 7:30? Det är ju helrubbat, hur är det tänkt att folk ska kunna jobba heltid med de tiderna?
 
Fast då är det väl ändå inte 15-timmars regeln som träder in?

Nej, det är vanliga regler då, precis som för annan barnomsorg. Missförstod ditt inlägg då, det lät som att om man arbetade kväll/natt skulle barnet inte ha rätt till barnomsorg. (Vilket väl kan vara sant när det gäller kvällsarbete, nattarbete är en annan sak.)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 486
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp