Bukefalos 28 år!

Barnvänliga bra områden Göteborg med omnejd

Tycker det är SÅ svårt att veta var en ska bo. Och jobbigt, har 7-8 min pendling nu med bil till jobbet, trots att jag åker 7.50 är trafiken åt mitt håll lugn. Hade vi inte haft barn hade vi bott kvar. Är mest orolig över att flytta ”ut” och inte trivas :/ hade varit enklare i någon av de städer vi har vuxit upp i och har koll/anknytning till. Där vet jag vilka områden jag gillar osv.

Nån annan förälder som känner samma? Vad ska en göra? 😫
 
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?
Om du jobbar 8-17 så lär det ta minst en timme att köra Hisingen- Kungsbacka och omvänt, tar 25 min för mig från Tuve till Lindome (2km från Lindome avfarten) på natten.

Tror inte billdal klarar 30 min kl 8, tror du får satsa på att hitta något på Hisingen eller norr om Hisingen om det är kl 8 det ska ligga inom 30 min så du slipper tingstatunneln vid den tiden, Bohus kanse klarar tiden kl 8.
 
Om du jobbar 8-17 så lär det ta minst en timme att köra Hisingen- Kungsbacka och omvänt, tar 25 min för mig från Tuve till Lindome (2km från Lindome avfarten) på natten.

Tror inte billdal klarar 30 min kl 8, tror du får satsa på att hitta något på Hisingen eller norr om Hisingen om det är kl 8 det ska ligga inom 30 min så du slipper tingstatunneln vid den tiden, Bohus kanse klarar tiden kl 8.

Jobbar lite olika med 08-1636 en vecka sen 07-1536 en vecka och 9-1736 en vecka. Rullar på så. Men kanske inte gör nån större skillnad. Kanske 9-veckan.
 
Jobbar lite olika med 08-1636 en vecka sen 07-1536 en vecka och 9-1736 en vecka. Rullar på så. Men kanske inte gör nån större skillnad. Kanske 9-veckan.
Kl 7 eller 8 spelar ingen större roll, 9 går lite smidigare men är en osäker tid då trafiken hänger mycket på om det varit olyckor tidigare på morgonen.
 
Går det med pendlingen tror du? Har för mig att det är väldigt mkt trafik från Landvetter tex?

Enligt min erfarenhet är det mindre trafik på RV40 än på någon av E-vägarna. När jag bodde i Mölnlycke var det nästan lyxigt kort tid till stan. Nu bor jag i Kungälv, också bra väg men betydligt mer trafik. Pendla från Kungsbacka verkar nästintill omöjligt om man ska tro trafikrapporterna, har dock aldrig testat själv mer än enstaka gånger.
 
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?

Vi bor i Kungsbacka och trivs fantastiskt!

Annars är ju Askim och Hovås superfint, även Örgryte :) Vi hade lägenhet i Askim och trivdes ypperligt! Kungsbacka blev det pga att båda ville ut mer på landet för att få lugnet :)
 
Vi bor i Kungsbacka och trivs fantastiskt!

Annars är ju Askim och Hovås superfint, även Örgryte :) Vi hade lägenhet i Askim och trivdes ypperligt! Kungsbacka blev det pga att båda ville ut mer på landet för att få lugnet :)

Kungsbacka vore fint men är lite osäker pga pendling. Annars är ju Kungsbacka mkt billigare vilket ju är bra. Såg ett så himla fint hus som var perfekt renoverat (helt min/vår smak) så behövde inte göra något. 3 miljoner billigare än en liknande i Göteborg. Sånt väger ju också tungt eftersom det innebär att vi kan köpa häst/ponny osv och egentligen gå ner i arbetstid nån av oss.

Askim gillar jag inte. Inte Hovås heller + för dyrt. Örgryte är ju galet dyrt, typ 13 mille för ett lagom stort hus, isåfall måste jag skaffa ett till heltidsjobb 😆🙈😂
 
Tycker det är SÅ svårt att veta var en ska bo. Och jobbigt, har 7-8 min pendling nu med bil till jobbet, trots att jag åker 7.50 är trafiken åt mitt håll lugn. Hade vi inte haft barn hade vi bott kvar. Är mest orolig över att flytta ”ut” och inte trivas :/ hade varit enklare i någon av de städer vi har vuxit upp i och har koll/anknytning till. Där vet jag vilka områden jag gillar osv.

Nån annan förälder som känner samma? Vad ska en göra? 😫
För att svara på frågan om vad du ska göra är att fundera på vilka fördomar du kommer att föra över till din dotter.
 
Kungsbacka vore fint men är lite osäker pga pendling. Annars är ju Kungsbacka mkt billigare vilket ju är bra. Såg ett så himla fint hus som var perfekt renoverat (helt min/vår smak) så behövde inte göra något. 3 miljoner billigare än en liknande i Göteborg. Sånt väger ju också tungt eftersom det innebär att vi kan köpa häst/ponny osv och egentligen gå ner i arbetstid nån av oss.

Askim gillar jag inte. Inte Hovås heller + för dyrt. Örgryte är ju galet dyrt, typ 13 mille för ett lagom stort hus, isåfall måste jag skaffa ett till heltidsjobb 😆🙈😂

Tåget går hur bra som helst och det tar inte mer än 15-20 min in till stan. Sen har vi ju två bilar ( typ ett måste) och då är jag i Mölndal på drygt 15 minuter och Gbg centrum på 25-30 ungefär :)
 
Tåget går hur bra som helst och det tar inte mer än 15-20 min in till stan. Sen har vi ju två bilar ( typ ett måste) och då är jag i Mölndal på drygt 15 minuter och Gbg centrum på 25-30 ungefär :)

Tåg/kollektivt funkar inte så det är endast bil som gäller. Vi kan tänka oss skaffa en till bil vid behov. Är Kungsbacka lugnt?
 
Tåg/kollektivt funkar inte så det är endast bil som gäller. Vi kan tänka oss skaffa en till bil vid behov. Är Kungsbacka lugnt?

Ja det är superlugnt! Väldigt barnvänligt och vi bor ju i en del som verkligen är ”på landet” och här är hur tryggt som helst.
Fina grusvägar och normala grannar med god ekonomi som ”alla känner alla och hjälps åt om det behövs” mentalitet :)

Jag är galet mörkrädd och livrädd för inbrott men känner mig helt trygg här.
 
@BernT pendlingstiden mellan Hisingen och Kungsbacka är inte särskilt festlig, oavsett om en tar tåget eller bilen. Framförallt inte om du ska förbi centrala delarna av Hisingen. Min sambo lägger ca 1 timme/väg varje dag och jobbar kontorstider.

Jag hade definitivt kollat mer på typ Mölnlycke eller Öjersjö.

Och varför går typ Säve bort? Det är ett ju ett rätt stort område som varierar en hel del - tänker tex norm om flygplatsen upp mot älven?
 
Kollade på hemnet nu på ett hus i Ale/Nödinge, enligt kartan där var det 18 min från huset till mitt jobb. Kan det verkligen stämma? Med all trafik?

Det beror på exakt var i stan du jobbar, det har jag dålig koll på. Men det tar ca 20 min för mig att köra bil från där jag bor (strax norr om Nödinge) till centralen, även med ombyggnationen som pågår. Dock tar det bara 18 min med tåg (15 från Nödinge) om man orkar åka pendel. Bohus och Surte ligger ännu närmre Göteborg om man så önskar (Medan Älvängen ligger längre ifrån, så också typ Skepplanda och Kilanda men då är vi verkligen ute på landet....)
 
Tåget går hur bra som helst och det tar inte mer än 15-20 min in till stan. Sen har vi ju två bilar ( typ ett måste) och då är jag i Mölndal på drygt 15 minuter och Gbg centrum på 25-30 ungefär :)
Fast alltså, är det minsta lilla trafik (vilket det är) eller om en ska över älven är det omöjligt att köra på så kort tid. Det är verkligen inget en ska räkna med.
 
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?

Örgtyte/härlanda är helt klart bästa platserna i göteborg om man vill bo hyfsat lugnt och tryggt.
 
Tåget går hur bra som helst och det tar inte mer än 15-20 min in till stan. Sen har vi ju två bilar ( typ ett måste) och då är jag i Mölndal på drygt 15 minuter och Gbg centrum på 25-30 ungefär :)
Hur tar du dej till Mölndal på 15 min kl 8 en vardag med bil:confused:, köerna böjar ju innan Lindome motet, lättar lite efter Kållered för att sedan korka ihop igen närmare Mölndal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp