Bukefalos 28 år!

Barnvänliga bra områden Göteborg med omnejd

Men så himla dyrt :/ billigaste villan nu är 10 mille. Så 3 över max plus den var sjukt ful 🙈

Och tyvärr tror jag att om ni vill ha så pass kort pendling i rusningstrafik i ett trevlig område med en viss standard på huset så är det i den prisklassen det hamnar... man kan ju inte få allt. Det finns en anledning varför flera flyttar ut trots att de jobbar i stan och därmed kan få ganska långa pendlingstider. Det är för många för dyrt med den typen av boende inne i en storstad!
 
Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen av oss vuxit upp i Göteborg saknar vi område där vi känner att här, här vill vi bo! Visst man kan flytta om det inte blir bra men ärligt vem orkar det kort efter att man flyttat in.. vi trivs ju där vi bor nu (en hållplats från nordstan) men vill ha hus och trädgård. Plus vill inte att dottern ska gå i skola osv här för de suger.

Måste finnas privat förskola och bra privat skola i området och gärna bra gym. Shopping etc är ointressant, det behövs inte finnas i närområdet. Max pendla 30 min till Göteborg. Går det ens? Pendlingstid vill vi inte rucka på. Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Just det, det ska vara ett lugnt område där rån, skjutningar, mord, bilbränder etc förekommer helst sparsamt..

Vill inte bo i:
Angered
Kungälv
Stenungsund
Uddevalla
Ale/Nödinge
Bergsjön
Biskopsgården
Länsmansgården
Lerum
Lindome/kållered
Partille
Torslanda
Frölunda
Tuve/Säve

Vad finns ens kvar?

Gillar Kungsbacka men visst är det omöjligt att klara pendlingstiden? Säg att jag börjar 08 på Hisingen typ 5 km från bäckebol. Lär ju ta minst 1 timme ta mig Kungsbacka-Hisingen?
Jag har kollegor med iofs lite äldre barn som bor i backadalen, Tuve och nedanför Torslanda (andalen?) som trivts väldigt bra, mitt intryck är att det är lugnt och bra skolor samt bra kommunikationer oavsett var barnen går i skola.
Landvetter och Mölnlycke är trevligt men de jag vet som pendlar tycker det går smidigt och snabbt med bil till delsjömotet och därefter buss, vet inte om det funkar för dig?

Kungsbacka lär väl knappast klara pendlingskravet med bil, tror inte jag tar mig till Kungsbacka med bil på 30 min i rusningstrafik trots att jag bor vid Linnéplatsen och har raka vägen ut på leden..

Om jag vore du skulle jag kolla fysiskt på områdena på Hisingen alt norrut på andra sidan älven. Tror E20-E45 över Angeredsbron är klart mindre belastad om man tänker bilpendling, vet att du inte ville bo i Partille men Sävedalen, och Öjersjö vet jag oxå barnfamiljer som trivs utmärkt i. Björkekärr är ju oxå trevligt, lugnt och naturnära.
 
Annars - Utby/Kviberg, villaområdena runt Slättadamm (typ Tolered - känner många barnfamiljer som bor runt Kalmargatan tex och som trivs), Fässberg/Bifrost/Toltorpsdalen, Änggården, Grimmered/Hagen/Påvelund/Fiskebäck. Inget av det är särskilt stökiga områden och definitivt inte omöjligt att hitta villor under 7 mille för.
 
Och tyvärr tror jag att om ni vill ha så pass kort pendling i rusningstrafik i ett trevlig område med en viss standard på huset så är det i den prisklassen det hamnar... man kan ju inte få allt. Det finns en anledning varför flera flyttar ut trots att de jobbar i stan och därmed kan få ganska långa pendlingstider. Det är för många för dyrt med den typen av boende inne i en storstad!
Jag vet :/ så himla tråkigt. I den stad där jag gick i gymnasiet skulle vi kunna bygga nytt fint hus med pool och allt för under/runt 7 mille plus bra centralt lägen Så allt känns så himla dyrt. Pendla 3 timmar om dagen däremot funkar inte, då får jag aldrig träffa dottern ju :/
 
Flyger? :D
Jag undrar faktiskt samma - har åkt till södra utkanten av Mölndal från Norra Kungsbacka i flera års tid och en bra dag gick det på 20 minuter typ.
Ser framför mig hur vingar fälls ut från bilen🤣.

Jag jobbade ju i Partille för 14 år sedan med tiderna 7 till 16 men utbildade mig till hovis och hade även jobb i Kungsbacka fram tills för 3 år sedan då jag började jobba på Tuve, vilken skillnad i trafiken det blivit under dom åren:crazy:, blev tack och lov flyttad så jag jobbade 6 till 15 och var bara besvärligt att ta sig hem på fredagar då trafiken börjar tidigare, nu mer jobbar jag kväll 👍
 
Annars - Utby/Kviberg, villaområdena runt Slättadamm (typ Tolered - känner många barnfamiljer som bor runt Kalmargatan tex och som trivs), Fässberg/Bifrost/Toltorpsdalen, Änggården, Grimmered/Hagen/Påvelund/Fiskebäck. Inget av det är särskilt stökiga områden och definitivt inte omöjligt att hitta villor under 7 mille för.
Kviberg är ju tyvärr ett riktigt dåligt område. Ska kika på fiskebäck och påvelund. Tycker dock det finns så få hus ute så svårt få en bild av det. Säljs mycket utanför typ hemnet? Ska ta en tur i helgen och kolla på lite områden. Sen provåka i rusningstid tänkte jag.
 
Kviberg är ju tyvärr ett riktigt dåligt område. Ska kika på fiskebäck och påvelund. Tycker dock det finns så få hus ute så svårt få en bild av det. Säljs mycket utanför typ hemnet? Ska ta en tur i helgen och kolla på lite områden. Sen provåka i rusningstid tänkte jag.
Bara nyfiken, vad gör kviberg/utby till ett dåligt område?
 
Jag har kollegor med iofs lite äldre barn som bor i backadalen, Tuve och nedanför Torslanda (andalen?) som trivts väldigt bra, mitt intryck är att det är lugnt och bra skolor samt bra kommunikationer oavsett var barnen går i skola.
Landvetter och Mölnlycke är trevligt men de jag vet som pendlar tycker det går smidigt och snabbt med bil till delsjömotet och därefter buss, vet inte om det funkar för dig?

Kungsbacka lär väl knappast klara pendlingskravet med bil, tror inte jag tar mig till Kungsbacka med bil på 30 min i rusningstrafik trots att jag bor vid Linnéplatsen och har raka vägen ut på leden..

Om jag vore du skulle jag kolla fysiskt på områdena på Hisingen alt norrut på andra sidan älven. Tror E20-E45 över Angeredsbron är klart mindre belastad om man tänker bilpendling, vet att du inte ville bo i Partille men Sävedalen, och Öjersjö vet jag oxå barnfamiljer som trivs utmärkt i. Björkekärr är ju oxå trevligt, lugnt och naturnära.

Sävedalen och björkekärr gillar jag. Men just sävedalen verkar inte så mkt vara till salu i? Sen egentligen kanske vi inte ska låsa oss vid var jag jobbar för i mitt yrke lönesurfar man de första åren men jag kommer ju troligtvis hålla mig i typ centrala Göteborg eller södra Hisingen för det är där de flesta håller till.
 
Kviberg är ju tyvärr ett riktigt dåligt område. Ska kika på fiskebäck och påvelund. Tycker dock det finns så få hus ute så svårt få en bild av det. Säljs mycket utanför typ hemnet? Ska ta en tur i helgen och kolla på lite områden. Sen provåka i rusningstid tänkte jag.
Jag tycker iofs att det beror på i vilken del av kviberg en bor - men det är ju olika vad en uppfattar som dåligt (tänker på östsidan av planerna som kanske ligger på gränsen till Utby)

Och att det säljs så få hus beror väl till stor del på att folk faktiskt trivs och inte flyttar därifrån :) Så tror inte att mycket säljs utanför hemnet utan att folk helt enkelt bor kvar länge i sina hus. Jag har gått på Påvelundsskolorna och vi kan väl säga som så att andelen inflyttade barn är rätt låg - de allra flesta går med varandra från förskola till högstadie (där bröts klasserna upp annars hade dom nog fortsatt gå med exakt samma barn) vilket är rätt stor skillnad jämfört med vissa andra skolor jag gått på i göteborgsområdet där klasserna ändras en del varje år för att många flyttar runt.
 
Sävedalen och björkekärr gillar jag. Men just sävedalen verkar inte så mkt vara till salu i? Sen egentligen kanske vi inte ska låsa oss vid var jag jobbar för i mitt yrke lönesurfar man de första åren men jag kommer ju troligtvis hålla mig i typ centrala Göteborg eller södra Hisingen för det är där de flesta håller till.

Det känns ju som pendlingsproppen är älven i den här stan.. så ser du möjlighet på sikt till att byta jobb till ”rätt” sida så blir ju andelen områden med 30 min pendling klart fler tror jag om jag tolkat rätt vilka typer av områden du vill bo i :)
 
Det känns ju som pendlingsproppen är älven i den här stan.. så ser du möjlighet på sikt till att byta jobb till ”rätt” sida så blir ju andelen områden med 30 min pendling klart fler tror jag om jag tolkat rätt vilka typer av områden du vill bo i :)
Ja dom stora propparna är Tingsta och även älvsborsbron om du slutar när Volvo har skiftbyte.
Men inte hela sanningen då det även är köer på em både vid sisjön och vid Kållered när du åker söder ut.
 
Jag har bott i Mölnlycke och tycker det är en fantastisk ort. Alltid lugnt och stilla, närhet till naturen, elljusspår och stall. Jag bodde i ett villaområde mellan centrum och folkhögskolan. Känner de som växt upp där också och de har blivit helt normala personer. 😉
 
Köpa tomt och bygga är ett alternativ men tycker det finns så få tomter på hemnet. Kan man köpa tomt på annat sätt? Är helt noob på detta 😁

Oftast så står man i kommunens tomtkö eller så kollar man med olika husbyggarföretag, de har oftast en massa tomter. :)
 
Jag har bott i Mölnlycke och tycker det är en fantastisk ort. Alltid lugnt och stilla, närhet till naturen, elljusspår och stall. Jag bodde i ett villaområde mellan centrum och folkhögskolan. Känner de som växt upp där också och de har blivit helt normala personer. 😉
Plus dessutom för att både Mölnlycke och Landvetter utvecklas rätt mycket som orter iom att det satsas mycket på flygplatsen/tågförbindelsen dit osv. Nya kulturhuset i Landvetter är tex jättebra och väldigt aktivt.

Sen gillar jag Mölnlycke mer än Landvetter, framförallt områdena runt Wendelsberg men även Nya Långenäs - men det är ju en smaksak liksom. Tror tex att nybyggnationen i stenbrottet i Bråta kan bli väldigt fint. Så ja, Härryda känns som en kommun som utvecklas och satsar en hel del på sina invånare vilket ju kan vara tre luft om en exempelvis har barn och kan ta del av utbudet @BernT
 
Sävedalen och björkekärr gillar jag. Men just sävedalen verkar inte så mkt vara till salu i? Sen egentligen kanske vi inte ska låsa oss vid var jag jobbar för i mitt yrke lönesurfar man de första åren men jag kommer ju troligtvis hålla mig i typ centrala Göteborg eller södra Hisingen för det är där de flesta håller till.

Har flera kollegor som bor i Sävedalen och dom stortrivs! Många äldre par som bott i 40 år typ, därav att det inte säljs så mycket :)

En kollega sålde nyss sitt hus där för att flytta till lägenhet med sin make och förra året sålde grannen så håll ögonen öppna, ibland rör det på sig :)
 
Kungsbacka vore fint men är lite osäker pga pendling. Annars är ju Kungsbacka mkt billigare vilket ju är bra. Såg ett så himla fint hus som var perfekt renoverat (helt min/vår smak) så behövde inte göra något. 3 miljoner billigare än en liknande i Göteborg. Sånt väger ju också tungt eftersom det innebär att vi kan köpa häst/ponny osv och egentligen gå ner i arbetstid nån av oss.

Askim gillar jag inte. Inte Hovås heller + för dyrt. Örgryte är ju galet dyrt, typ 13 mille för ett lagom stort hus, isåfall måste jag skaffa ett till heltidsjobb 😆🙈😂

3 miljoner billigare i Kungsbacka för ett renoverat hus? Måste vara ett område jag missat.

Ska ni låna 6 miljoner behöver ni ha en inkomst i hushållet på 1,2 miljoner per år. Har ni den inkomsten hade mitt råd varit att spara ihop mer insats.
 
3 miljoner billigare i Kungsbacka för ett renoverat hus? Måste vara ett område jag missat.
Alltså det är ju typ billigare att bo i Hjälm än Örgryte, såklart - men generellt är ju priserna på hus på väg uppåt och Kungsbacka är ju långtifrån billigt (det har liksom spårat lite när högst ordinära hus i Fjärås går för närmare 4 miljoner). Men allt handlar väl om hur en jämför.
 
Kungsbacka vore fint men är lite osäker pga pendling. Annars är ju Kungsbacka mkt billigare vilket ju är bra. Såg ett så himla fint hus som var perfekt renoverat (helt min/vår smak) så behövde inte göra något. 3 miljoner billigare än en liknande i Göteborg. Sånt väger ju också tungt eftersom det innebär att vi kan köpa häst/ponny osv och egentligen gå ner i arbetstid nån av oss.

Askim gillar jag inte. Inte Hovås heller + för dyrt. Örgryte är ju galet dyrt, typ 13 mille för ett lagom stort hus, isåfall måste jag skaffa ett till heltidsjobb 😆🙈😂


Ja! Vi köpte för mellan 4 och 5 miljoner här i Kungsbacka och motsvarande hade kostat oss drygt 8-10 miljoner och då hade vi inte fått någon tomt för dom pengarna och vi ville verkligen ha en rejäl tomt :) (Då gämför jag med Askim/Hovås där vi också kollade)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp