Bukefalos 28 år!

Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Jepp, men det gäller väl oavsett om min ridmetod utgår från akademiska eller traditionella principer, eller hur. :D
 
Sv: Barock/akademisk

Exakt, men den röda tråden måste ju alltså finnas oavsett om man rider efter akademiska eller traditionella metoder.

Inom den traditionella ridningen kanske det är angoragarn med knutar här och där för vissa ryttare, medan den akademiska ridningen kan lösa en hel del knutar.

och vice versa.

Det ÄR individuellt vilken metod som passar Nisse och vilken metod som passar Greta. Om nu Nisse hellre äter vispgrädde till sina jordgubbar och Greta hellre äter kesella till sina jordgubbar, så har de ju ändå ETT gemensamt att de äter jordgubbar. Eller hur?
 
Sv: Barock/akademisk

kl

Blir ledsen när jag ser hur diskussionerna gång på gång ramlar ner i samma tråkiga grop där det ska kivas och tjafsas.

Och ingen är bättre än den andre i det här fallet.

Samtliga sidor (för inbilla er inte att det "bara" är två) hävdar sin rätt och befinner sig i sin egen unika bubbla utan förmåga att vilja förstå andras bubblor. Det enda som kan hända då är att man pratar om varandra och samma evighetsdiskussion upprepas gång på gång.

Jag hoppades att dressyrsverige (och bukedressyrarna) skulle finna inspiration av varandra, inte motsättningar. Det verkar som den förhoppning har gått om intet.

/Jegra - besviken


Tyvärr måste jag nog hålla med...:(

Tråkigt att "alla" trådar förr eller senare ska mynna ut i samma diskussioner, vilka troligen inte blir särskilt givande för någon part...
 
Sv: Barock/akademisk

Man är medveten om detta med det oenhetliga.

Det var ju några hippologer som gjorde en udnersökning där det visade sig att det mesta inom ridningen visade sig bygga på enhögst subjektiv uppfattning om hur det ser ut.

Dvs alla kan TALK THE TALK.

Men sen hur WALK ser ut - är högst personligt....
Uifrån det så blri det uppenbart att vägen dit blir lika personlig.
Det enda som kan svara på vad som är rätt är hästen och om det fungerar i längden. Dvs utvecklingen går framåt - och hästen håller

Det borde vara en kvalitetsgarant att välja en bokstavstränare.
Idag är det inte så.

Det satsas på bättre utbidlning för att alla skall ha samma röda tråd, men det är enbit kvar - om man så säger.

Idag känns det inte som en kvalitetsgarant om en tränare är A tränare eller St Georg dommare

Det här är vi helt överens om. Jag har gjort samma reflektioner som du. Men inte vågat sätta det på pränt. Tur att vi har dig, som är bra på angoragarn och knutupplösning.
 
Sv: Barock/akademisk

kl

Blir ledsen när jag ser hur diskussionerna gång på gång ramlar ner i samma tråkiga grop där det ska kivas och tjafsas.

Och ingen är bättre än den andre i det här fallet.

Samtliga sidor (för inbilla er inte att det "bara" är två) hävdar sin rätt och befinner sig i sin egen unika bubbla utan förmåga att vilja förstå andras bubblor. Det enda som kan hända då är att man pratar om varandra och samma evighetsdiskussion upprepas gång på gång.

Jag hoppades att dressyrsverige (och bukedressyrarna) skulle finna inspiration av varandra, inte motsättningar. Det verkar som den förhoppning har gått om intet.

/Jegra - besviken

Tack Jegra, du är klarsynt och jag är lika ledsen och sliter mitt hår. :crazy:
 
Sv: Barock/akademisk

Och det är ett *piiip* tjat om att man ska lägga in exempel på god AR. Vad ÄR då god AR? :confused: Det vore roligt att veta. Men näää... det får man aldrig veta.

Äntligen hade strömmen kommit tillbaka!!!

Jag förstår inte om det här verkligen är en fråga till mig eller?
För det är det jag ber er om att visa gång på gång...utan resultat...

För att vackla och ändra mig i min övertygelse behöver ju någon visa motsatsen för mig och andra, som är mindre imponerade av AR-ridning.

QUOTE] Vad är god "traditionell ridning?" :confused:[/QUOTE]
Jag har för att illustrera detta skrivit en tråd på dressyrgnägg för någon dag sen, minns inte riktigt när, med en film på I.W.

DET är för mig god traditionell ridning som jag beundrar och försöker apa efter, allt efter min förmåga, eftersom jag är mycket medveten om att jag aldrig kommer upp i hennes klass.

Till det läge hon är i sin ridning har hon då inte ridit sina hästar på något traditionellt svenskt AR-sätt.

(Märk väl att jag håller isär svensk AR och t ex spanska ridskolans ridning.)
 
Sv: Barock/akademisk

Jo det pratas om rakriktning - men jag vet inte man ser nån, det kan ju var och en själv bedömma bla på om hästen lägger huvudet på sned. Det syns ju tydligt om hästen är rak eller inte
Visst lägger vilken häst som helst huvudet på sned i bland, eftersom ingen häst går optimalt ett helt pass. Sedan får man ta hänsyn till att alla olika ryttare och hästar är olika långt komna i sin utveckling. Det viktiga är i denna fråga, tycker jag vad man är medveten om.

Förhoppningsvis är inte näsan så sned i nästa moment eller nästa pass. Du säger själv att det är väldigt svårt att rida.

Du kan väl inte påstå att du aldrig sett en rakriktad häst under alla dina år i hästvärlden?

Och det pratas om lätta hjälper, men också det kan ju var och än se - hur sträckt är tygeln tex.
Lätta hjälper har väl ändå inte att göra med om tygeln är sträckt eller inte. Ska den var glapp enligt ditt sätt att se det hela, eller har jag missförstått??

Eftersom du rider din nordis på kandar för att hålla honom i ramen som du säger så förstår jag iof att du kanske inte har så mycket erfarenhet av lätta hjälper.
Dessutom fick du väl rådet om att sätta på kandar per telefon av din tränare om inte jag minns fel. (Du skrev en tråd om detta för ett tag sedan)

Min traditionella svenska dressyrtränare skulle aldrig få för sig att säga till mig att dra min häst i munnen för att få den inom någon som helst ram.
Eller att sätta på ett kandar eller ännu värre en blank stång, för att rätta till något som brister i grundutbildningen, hos både häst och ryttare.

Men en lätt kontakt mellan handen och bettet är en helt annan sak än att ta till skarpa hjälpmedel när det inte fungerar....
 
Sv: Barock/akademisk

Lyckas man inte på det ena viset så är det ju bara att prova det andra!
Jag lyckades riktigt bra inom tävlingsvärlden, tack. Men jag hade en väldigt känslig häst, som inte pallade träningen. Hemma och på tävling gick det bra, på träning svettades han, sprang med sidan före, stegrade sig osv osv. De instruktioner jag fick (av många olika tränare med många olika sätt att instruera) funkade helt enkelt inte. Mycket mer nycklar för den hästen/likadana hästar hittade jag inom blocket klassisk/ar/barock. Den hästen är död nu, men jag har en MINST lika känslig nu, samt en nästan lika känslig.
 
Sv: Barock/akademisk

Men vad TROR du är god AR-ridning. Mina första år på Tima över huvud taget ägnade jag åt att försöka hitta bromspedalen. Gaspedal har hon haft hela tiden. Och ja, jag har på min ridskola tidigare haft mkt militärt i bakgrunden, med stram ridning, rak i ryggen, trampa ner hälar, luta bakåt, hiva och dra där fram och kläm åt med skänkeln för att hålla hästen framme på tygeln. Jag kan säga, att det fungerar inte på min häst... *harkel* Och JA, jag vet att alla instruktörer inte är såna, men om du läser vad FEM OLIKA instruktörer sagt åt mig, med stram tygel och att hela tiden ändå tänka fram, fram, fram, så har jag hela tiden skapat spänningar på ett och annat vis i min dam.

Det har tagit flera år, för min AR-tränare att "omprogrammera" mig och min dam. Men nu börjar vi komma någon vart. I ett år nu, så är det min dam som håller mig i handen, när hon behöver. Jag har inte sträckt kontakt med damens mun, förutom när jag rider handikappträning på ridskolan (får skavsår i öronen annars) och min dam är mjuk och lyhörd för små, små hjälper utan graman ooch andra inspänningstyglar som ofta frågas om och diskuteras på traditionella dressyrsidan. Jag kan sitta enhändigt på repgrimma, tränsbett, hackamore, sidepull, kandar, portugisisk stång eller halsring (det är inte MUNNEN på hästen som är det primära, men man vill ändå finna det som får just DEN hästen att våga slappna av i arbetet) på åttvolt i lugnt och samlat tempo i galoppen, bryta av till skritt, två-tre steg och fatta ny galopp och jag börjar äntligen även komma bort från de gamla "capriol-liknande byten" som gjort att jag undvikit att jobba med galoppombyten. För några år sedan, hade jag suttit som ett plåster i stallvägen eller hängt och joddlat på taket av någon av barackerna vid padocken eller i en grantopp. Numera behöver jag heller inte lägga på jaktkandar eller martingal när jag rider ut i skogen för att våga lite på att jag ska kunna komma hem PÅ min häst, I det tempo som JAG önskar. Och det är EN av de saker som jag har sökt i min ridning nu, eftersom jag har min häst mitt ute på landet utan tillgång till EGEN paddock och ridhus utan hästtransport (som jag inte har).

Att jag kommit så långt, beror inte på att vi jobbat med skritt, trav, galopp och rakriktning på kurserna bara för att man som "ridelev" vill inna med att göra allt på en lektion (den tiden av min ridutbildning har jag kommit förbi), utan att vi där har kört det långsamma stuket, för att separera hjälper och rörelser, så att jag i vardagen ska få ridningen att fungera.
 
Senast ändrad:
Sv: Barock/akademisk

Jag lyckades riktigt bra inom tävlingsvärlden, tack. Men jag hade en väldigt känslig häst, som inte pallade träningen. Hemma och på tävling gick det bra, på träning svettades han, sprang med sidan före, stegrade sig osv osv. De instruktioner jag fick (av många olika tränare med många olika sätt att instruera) funkade helt enkelt inte. Mycket mer nycklar för den hästen/likadana hästar hittade jag inom blocket klassisk/ar/barock. Den hästen är död nu, men jag har en MINST lika känslig nu, samt en nästan lika känslig.

Jo men med det kan du väl inte mena att AR är ENDA sättet för en känslig häst:confused: Det finns många olika tränare och de riktigt bra har bred kompetens vad gäller att rida olika slags hästar och kan anpassa och förstå varje häst, oavsett inriktning då.

Jag rider känsliga hästar och jag är så van vid det sen många år nu att jag inte ens märker det:o även om det får mej att vara ännu mer otillräcklig ibland och önska något stadigare och mindre känsligt:angel: Jag håller med om att det kan vara så att vissa tränare har svårt att förstå hur hästarna ska ridas, det har jag varit med om flera gånger, men det gäller verkligen inte alla och jag kan inte påstå att det inte skulle gå att rida känsliga hästar för dressyrtränare.
Det du har hittat är jättebra för er, jag vill bara påpeka att det går att rida även superkänsliga hästar i traditionell dressyr, det handlar ju till sist mycket om ryttaren själv också, tränaren RIDER ju faktiskt inte hästen.

Det viktiga är ju att det man håller på med passar både hästen och ryttaren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

Samma svar till dig som till Ingela: Jättebra att det fungerar för dig!!

Genom denna tråd så har jag till slut verkligen fått mina erfarenheter och uppfattningar bekräftade.

INGEN av er har kommit med något konkret som skulle kunna visa på motsatsen så att det skulle finnas någon anledning för mig att ändra uppfattning.

Det hade varit intressant att få en annan bild av det hela...
 
Sv: Barock/akademisk

Jeg tilhører riktihnok ikke AR Sverige, og ikke skriver jeg svensk heller. Men AR trent hest har jeg og her kommer et par bilder av AR hest som IKKE går som en "ostkrok" til tross for min urkasse sits...

AnneKursnov06115.jpg


KristindageneogBoz148.jpg


Leser mye her, men orker ikke svare da jeg synes alle diskusjoner munner ut i hvem som har rett og ikke. I tillegg er jeg dårlig på å skrive på svensk...

Mvh Torill og Boz
 
Sv: Barock/akademisk

Jeg tilhører riktihnok ikke AR Sverige, og ikke skriver jeg svensk heller. Men AR trent hest har jeg og her kommer et par bilder av AR hest som IKKE går som en "ostkrok" til tross for min urkasse sits...

AnneKursnov06115.jpg


KristindageneogBoz148.jpg


Leser mye her, men orker ikke svare da jeg synes alle diskusjoner munner ut i hvem som har rett og ikke. I tillegg er jeg dårlig på å skrive på svensk...

Mvh Torill og Boz

Nämen se där!!
Nu börjar det hända saker!! Fast i Norge...

Ser riktigt trevligt ut! :bow::bow:
 
Sv: Barock/akademisk

Norge er et U land innenfor hest sammenlignet med Sverige:smirk: Det som har vært vanlig i Sverige i 10 år, er store nyheter i Norge...

Mvh Torill
 
Sv: Barock/akademisk

Nädå, sug i dig :bow:. Det är ju vi i Sverige som är U-land. Vi har ju inte visat något i god AR än :devil: trots att det gått TIO år!!!??? är det så länge?
 
Sv: Barock/akademisk

Här är vi,
rider russinplocks ridning, plockar A/R, klassisk, traditionell & sunt förnuft.
Mestadels inriktning klassiskt.

Själv tycker jag att vi inte är några sk "ostkrokar"

Lektion för CB
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/10570000-10579999/120x120/10573747.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/10570000-10579999/640x480/10573765.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/10570000-10579999/640x480/10573768.jpg

D O`B Sept 06
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04550000-04559999/640x480/4557092.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04550000-04559999/640x480/4557106.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04550000-04559999/640x480/4557111.jpg

DO`B`s elev Mattias sept 06
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04520000-04529999/640x480/4526990.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04520000-04529999/640x480/4528123.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04520000-04529999/640x480/4528888.jpg

Min avatar visar våra galoppfattningar.

Kan säga det redan nu, hästen är het som ett ånglok, och jag har dragits med en inflammation i ett muskelfäste i axeln sen i höstas & hade egentligen totalt ridförbud av min läkare på ett par månader. Betslade hellre upp till postkandar m dubbla tyglar & slapp ställa av honom helt medans min axel läkte ut. Har tyvärr ingen annan som vågar rida honom till mig under tiden (iofs inte nu iheller). :(
 
Sv: Barock/akademisk

Nej, ni ser absolut inte ut som ostkrokar!! :bow::bow:

Kul att det börjar krypa fram lite folk som har något att visa!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 298
Senast: hastflicka
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 733
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 546
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp