Bukefalos 28 år!

Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Samma svar till dig som till Ingela: Jättebra att det fungerar för dig!!

Genom denna tråd så har jag till slut verkligen fått mina erfarenheter och uppfattningar bekräftade.

INGEN av er har kommit med något konkret som skulle kunna visa på motsatsen så att det skulle finnas någon anledning för mig att ändra uppfattning.

Det hade varit intressant att få en annan bild av det hela...
Jag känner inget behov av att frälsa dig, men kanske ett behov av att belysa hur det kan vara för en enskild individ. Varför man söker andra vägar.
De nycklar jag har fått inom "alternativblocket" eller vad fasiken man ska kalla det, kunde jag mycket väl använda nu och rida bättre för de tränare jag red för innan.
Även när jag tävlade red jag oftast för minst 2 olika tränare, iom att jag gillar att få många synvinklar på saker och ting. Jag är ff kompis med mina "gamla" tränare, vi håller ff kontakten och pratar då och då. Det som de gör är rätt för dem.
När jag började söka andra vägar var på den tiden när det fanns CS och BB och inte så mycket mer att välja på. Så jag valde CS och en BB-elev. Det gick hur bra som helst. :D Plus att det sen blev en del andra längs vägen. :cool:
Sist och slutligen pratar alla om samma sak.
Det som är slående är hur många missuppfattningar man stöter på längs vägen.
Det är kanske därför som det är så frustrerande att hänga här.
/dressyrtant, som tar semester nu
Ha det så gott alla. :bump:
 
Sv: Barock/akademisk

INGEN av er har kommit med något konkret som skulle kunna visa på motsatsen så att det skulle finnas någon anledning för mig att ändra uppfattning.

Men det är väl inte upp till andra människor att övertala dig att den metoden är bättre, det är väl upp till dig själv att avgöra genom att prova. Är det inte en metod för dig och dina hästar, så är det väl inte det?

Hur skulle du, å andra sidan, försöka övertyga de ar/barocktroende att tävlingsdressyren är den bättre läran?
 
Sv: Barock/akademisk

Gud vilka underbara ridbilder, både fotomässigt och inte minst ridmässigt, lungt det på långa vägar bästa ar-ek jag sett!
 
Senast ändrad:
Sv: Barock/akademisk

Nej, ni ser absolut inte ut som ostkrokar!! :bow::bow:

Kul att det börjar krypa fram lite folk som har något att visa!!

Ärligt talat så har vi ingenting att visa upp. :crazy:
Vi gömmer oss mestadels hemma & i skogen samt viktigaste utav allt ha kul tillsammans på vägen mot våra personliga mål.

Ville bara visa att inte alla är sk ostkrokar, jag ser dom själv otroligt sällan på dom träningar som jag deltar i med eller utan häst. Vet inte hur träningarna är norrut. Men här i söder är det ovanligt enligt min egen personliga erfarenhet.
 
Sv: Barock/akademisk

Takk for hyggelige tilbakemeldinger:)

Vil som Spirit bare vise at det finner AR ekvipasjer som ikke konstant soser rundt som en ostkrok...

Mvh Torill
 
Sv: Barock/akademisk

Det er meg ja, men min lille runde Oldenburger:)

Hei til deg også;)

Mvh Torill
 
Sv: Barock/akademisk

Ville bara visa att inte alla är sk ostkrokar, jag ser dom själv otroligt sällan på dom träningar som jag deltar i med eller utan häst. Vet inte hur träningarna är norrut. Men här i söder är det ovanligt enligt min egen personliga erfarenhet.

Även enligt min erfarenhet.

Immer
 
Sv: Barock/akademisk

Jeg tilhører riktihnok ikke AR Sverige, og ikke skriver jeg svensk heller. Men AR trent hest har jeg og her kommer et par bilder av AR hest som IKKE går som en "ostkrok" til tross for min urkasse sits...

AnneKursnov06115.jpg


KristindageneogBoz148.jpg


Leser mye her, men orker ikke svare da jeg synes alle diskusjoner munner ut i hvem som har rett og ikke. I tillegg er jeg dårlig på å skrive på svensk...

Mvh Torill og Boz

Din häst är riktigt snygg. Mycket maffig.:d
Ska helt klart ha Oldenburger på min intresselista då jag ska ha en till häst om ca 2 år. Som senare ska ta över efter gamle Natten.
 
Sv: Barock/akademisk

Du vet om att en oldenburg idag mer är som ett "tyskt halvblod" ?

Oldenburg är bara stamboken

Jag har ju en modern Oldenburg, dvs en häst som är inskriven i den stamboken, men hon har allt i sin stam.
Hannoveraner, westfaler, Rhenländare. Trakhener, Mecklemburger. sachsen...(?).

När jag var barn däremot så var Oldenburg en vagnshäst

Nu är de förädlade och många topphingstar inskrivna i den stamboken.

...Och för länge sedan så var Mecklemburg ett mycekt framgångsrikt avelsförbund (tror det var före krigen)

saker händer
 
Sv: Barock/akademisk

Tja, jag har en "ridhäst" som eg är en "vagnshäst" och han stannar vid obalans, går uppåt istf framåt när det inte passar. Viktkänslig och reagerar direkt om jag börjar ta med händerna. ryggen sänks och nacken tänker bakåt

Har känslighet med nordisar att göra anser du eller har jag missuppfattat? Tror inte min tuigpaarden är mer känslig än ngn annan.
 
Sv: Barock/akademisk

Vad fiin han är gamle Håen!!!
Man blir så stolt och glad! Att en gammal granne får visa upp sig så här strålande på Buke! Klappa honom från oss o hälsa från gamle massören!
 
Sv: Barock/akademisk

säkert

uppfödarna avlar ju på det som säljer,

Men nordisar ser inte ut som halvblod - än

Även om vissa är mer av ridhästmodell än andra
 
Sv: Barock/akademisk

Vad fiin han är gamle Håen!!!
Man blir så stolt och glad! Att en gammal granne får visa upp sig så här strålande på Buke! Klappa honom från oss o hälsa från gamle massören!

Tack :bow:
Jag ska ge han morot från dig när jag strax ska gå ut & önska hästarna god morgon.
 
Sv: Barock/akademisk

Du vet om att en oldenburg idag mer är som ett "tyskt halvblod" ?

Oldenburg är bara stamboken

Jag har ju en modern Oldenburg, dvs en häst som är inskriven i den stamboken, men hon har allt i sin stam.
Hannoveraner, westfaler, Rhenländare. Trakhener, Mecklemburger. sachsen...(?).

När jag var barn däremot så var Oldenburg en vagnshäst

Nu är de förädlade och många topphingstar inskrivna i den stamboken.

...Och för länge sedan så var Mecklemburg ett mycekt framgångsrikt avelsförbund (tror det var före krigen)

saker händer

Jag vet allt det där. Jag undersöker redan nu efter lämplig ras som kan falla mig i smaken.
Är främst ute efter en trevlig häst oavsett ras.

Ska man hårddra det hela, så är dom flesta raserna körhästar från början, men har blivit förädlade med te.x fullblod, arab & spanska raser för att få fram mer lämpade ridhästar.

Aveln anpassas efter efterfrågan.

Jag vet faktiskt inte om jag vill ha ett halvblod, då dom har blivit för inriktade i sin avel & många är väldigt "skarpa" i sitt temperament. Jag försöker hålla ögonen öppna efter dom äldre linjerna som te.x Chagall, Urbino för att få en trevlig rid/körhäst som passar mitt personliga syfte.

Jag tittar på:

Frieser
Oldenburger
Hannoveranare
Tori häst
Fredriksborgare
Engelsk fullblod
Finsk häst
PRE
Hannoveranare
Lettiskt halvblod
Trakhenare
Ostfriesare
Holsteiner
Lipizzanare
Morgan
Dölehäst
Hispano Arabè
Svenskt halvblod
 
Senast ändrad:
Sv: Barock/akademisk

Tror inte min tuigpaarden är mer känslig än ngn annan.

Det tror inte jag heller. Min sambos syster hade en tuigpaard som sin forsta hast ( Om du menar KNWP). Det var en jattetrevlig lugn hast som var valdigt latt och trevlig att rida pa. Tyvarr hade hon en ganska stotig trav. Men som sagt en jattetrevlig hast med bra lynne.

Vacker var hon ocksa- korpsvart med fyra vita strumpor!

/KT
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 299
Senast: hastflicka
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 739
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp