Bukefalos 28 år!

Bedömningarna

Sv: Bedömningarna

Har läst TR men blir inte klokare för det, haha. Men tack för ditt svar iaf! Bed A innebär alltså att jag går in och hoppar banan, det är ingen omhoppningen eller så alltså? Utan som en clear round fast med "placeringar" typ?
 
Sv: Bedömningarna

Det är bara en grundomgång så du hoppar helt enkelt den. Sen placeras alla 0-felare som vinnare, alla med 1 fel därefter osv. Alltså, alla med 0 fel är likaplacerade precis som alla med 12 fel, oavsett vilken tid de fått på sin ritt.
Tämligen likt Clear round med skillnaden att i en Clear round får alla felfria pris, i bed A får alla placerade pris. (Antalet placerade räknas ut enligt de vanliga gränserna men då alla med samma antal fel räknas som likaplacerade får alla 14 vinnare pris även om antalet placerade bara skulle vara tio stycken.)
Jag hoppas att du förstår nu :laugh:
 
Sv: Bedömningarna

Måste bara få en sak klargjord så jag inte gör bort mig. ;) Har innan bara ridit 90 på lokal och då har det alltid varit bed A. Nu om två veckor ska vi debutera 100 och har då bestämt mig för att starta avd B första gången (för min skull). Avd A går i två faser A:0+A:0, visst är då Avd B's bana första fasen i Avd A? Det är väl inte en helt ny bana till Avd B? Man hoppar väl ''grundomgången'' och det är Bed A. Eller har jag fattat helt fel?
 
Sv: Bedömningarna

För det allra mesta är det så, har dock varit med om på vissa tävlingar att typ första hindret i omhoppningen ingår i avd B's bana också. Det ska stå på banskissen vilka hinder det är! Men gör det inte det kan du anta att det är grundomgången som gäller.
 
Sv: Bedömningarna

Varför är det så många klubbar som struntar i bed A dvs gör fel? På dom flesta hopptävlingar där både jag och min sambo har varit får man endast rosett (unghäst/clear round) om man har varit felfritt. Ska man påpeka detta? Vet bara om en klubb som gör rätt och där får man även var med på prisutdelningen och det är min hemmaklubb. Det var ÖD som sa det för några år sen och sen dess gör vi rätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Bedömningarna

Knapplån*

Jag är lite trög nu men jag fattar verkligen inte( är nervös så jag kan inte tänka klart heller vilket inte underlättar, haha)

Men denna bedömningen, A+A Stilbed. Är det rätt utskriven och menas det att det först är en grundomgång, sen OM man är felfri hoppar man omhoppning efter?

Tacksam för svar!
 
Sv: Bedömningarna

Det är två faser med stilbedömning i fas två. Precis som du tror så är det felfria i fas ett som går vidare till fas två.
 
Sv: Bedömningarna

Varför är det så många klubbar som struntar i bed A dvs gör fel? På dom flesta hopptävlingar där både jag och min sambo har varit får man endast rosett (unghäst/clear round) om man har varit felfritt. Ska man påpeka detta? Vet bara om en klubb som gör rätt och där får man även var med på prisutdelningen och det är min hemmaklubb. Det var ÖD som sa det för några år sen och sen dess gör vi rätt...

Vad menar du med gör fel?
På de lägsta klasserna ska man endast användas sig av bed A alternativt Clear-Round
Så varför skulle det vara fel ha CL i en 0,90 för häst?

Rent teoretiskt kan stå med 20st förstaplaceringar av 20 starter i Bed A
Är det så himla mycket roligare bara för att rosetten är blågul i stället för blåvit?
Man kan ha vanlig prisutdelning i en CL också exakt som bed A med samma problematik då med många likaplacerad
(men som arrangör med många starter letar man gärna var man kan spara in lite extra tid för att inte få allt för långa tävlingsdagar :angel:)
 
Sv: Bedömningarna

Har också upplevt att många gör fel. Felet de gör är att de hanterar avd B bed A som en Clear Round, oavsett höjd. Det är alltså inte hela klassen som är Clear Round.

Jag tycker det har betydelse, för i en Clear Round får man vit rosett om man är felfri (i regel vid utgången). I bedömning A kan man få blågul även med 4 (eller fler) fel om ingen är bättre.

Heder åt de ridklubbar som gör rätt! Ännu roligare med dem som har prisutdelning så unghästarna får träna på det med (har bara varit med om det på en klubb i Roslagen, som börjar på E....)

Har faktiskt börjat fundera på om jag inte ska säga till nästa gång som de gör fel. Så kan de i alla fall rätta sig till nästa gång.
 
Sv: Bedömningarna

Tack, det var så jag menade. Såg att jag skrev väldigt luddigt i mitt inlägg. ;)
Egentligen spelar ju färgen på rosetten ingen roll, felfri är felfri. Men på andra sidan ska rätt var rätt och det är ju mycket roligare att får en placeringsrosett. Och står det då bed A så är ju alla med lika antal fel likaplacerad och ska får rosett i rätt färg, tycker jag.
Står det bed clear round ska dom bara få cl-rosett.
En annan sak jag reagerade på är att nästan ingen klubb erbjuder omstart i bed CL om ekipaget har fått stopp eller rivning. Detta ska ju också erbjudas enligt TR.
 
Sv: Bedömningarna

Nej
Bedömning A innebär att alla som har lika fel (inom maximitiden) är likaplacerade, även om det inte innebär felfritt. Man har inte rätt till omstart vid fel på hinder.

Clear Round är en variant av bedömning A. Alla som är felfria på första försöket får rosett. Vid rivning eller stopp får man mot avgift starta en gång till, men har inte rätt till rosett även om man är felfri då (även om en del klubbar ger det).

I avd B och Clear Round får specialrosett delas ut istälet för blå-gul. (Jag hade lite fel i mitt förra inlägg, den måste enligt TR inte vara blå-gul i avd B). Oftast är det vit rosett eller rosett i klubbens färger vid Clear Round (som alltså får ha blå-gul).

En viktig skillnad är alltså att i Clear -Round får ingen rosett om ingen är felfri, däremot vid bedömning A (t ex som i avd B). Blir det plockepinn kan man få rosett trots flera nedslag.

Hoppas att jag inte lyckats röra till det ännu mer...
 
Sv: Bedömningarna

382.4.6 (A+A:0) med totalfel är en ny (populär verkar det) bedömning som jag inte hittat någon förklaring till.

Min gissning är att alla, oavsett fel, går till omhoppning (fas 2) och sedan läggs felen i både grund och fas 2 ihop. Om flera har samma antal fel totalt i både grund och fas 2 blir tiden i fas 2 avgörande?

Tänker jag rätt?

Den som har två nedslag i grunden kan slå en som nollar grunden men får två nedslag i fas 2, förutsatt att den förra rider fortare?

Vad tycker ni om denna bedömning? Har inte sett den än, men spontant känns det som att det kan bli väldigt högt tempo i fas 2 eftersom det kan löna sig att "jaga" även om man inte var felfri i grunden?
 
Sv: Bedömningarna

Ev. funderar vi på en yngre ponny som nästa år då blir sex. Vi har förmodligen inte högre ambitioner än lc under nästkommande år men hur fungerar det med kval osv?

Man måste då skrapa ihop två felfria rundor i avd:b lc. Men sen då?
Rider man avd:a i motsvarande klass då och får rida omhoppning och med ev placeringsrankning?

Jag är helt lost på alla dessa hopp bedömningar, dumma ungar:cry:, det finns ju dressyr;)..
 
Sv: Bedömningarna

Vill man starta i avdelning A (med chans till omhoppning och placering) så är det två felfria rundor i avdelning B på samma höjd eller högre som gäller. Det är givetvis frivilligt att starta avdelning A så vill ni så går det bra att fortsätta rida i avdelning B också.
 

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: cewe
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 272
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 275
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp