Bedrägeri vid hästköp

Sv: Bedrägeri vid hästköp

Hästen hade dessutom två andra "defekter" som jag inte kan gå in på för att göra det för uppenbart om vilken häst det gäller om säljaren kommer in på tråden.

Dessa "defekter" är lite av betydande art för ägaren men inget som påverkar hästens hälsa. Så jag hade kunnat pruta en del om jag velat, men att pruta på en häst känns lite oheligt för mig (har ingen aning om varför)...
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag förstår dig absolut. Du får bara hålla tummarna att ditt försvar håller även rättsligt.. Förhoppningsvis så kanske det räcker med en stämningsansökan för att säljaren ska förstå att du faktiskt menar allvar, har du tur så backar säljaren kanske redan där och då har det inte kostat en så stor slant för dig att få rätt.

Ja, det hoppas jag också!

Jag gav henne en chans att bara betala tillbaka en del av köpesumman (inget skadestånd inräknat), då hade jag varit nöjd för då hade man ändå fått ett litet "ursäkta". Men jag tror som sagt inte att hon trodde på mig när jag skrev att jag annars ville anlita en jurist som kunde hjälpa mig.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Du har inte funderat på att be din jurist ta kontakt med säljaren och försöka lösa detta, innan du lämnar in en stämningsansökan?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jo, juristen skulle kontakta säljaren först. Tror dock inte att det ger något resultat men man vet ju aldrig.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ja, där har du en väldigt viktigt inlägg, finns inga pengar så finns det inga och då får man inga även om man vinner en rättegång.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nej det är inte alltid så att jurist/advokat anlitas för att ta kontakt med den andra parten. Vissa väljer att anlita jurist för att få hjälp att lämna in en stämningsansökan..
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Håller helt med.. Det kan vara ekonomiska skäl som gör det omöjligt för motparten att förlika..
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Så exakt var mitt erbjudande, men fick ett blankt nej. Det är den största anledningen till varför jag tror att hon inte tror på att jag kommer anlita en jurist.

Jag hoppas iaf nu att säljaren inser sitt misstag, oavsiktligt eller ej, och åtminstone betalar tillbaka köpesumman. Hon tjänade trots allt en större summa på hästen genom att sälja den som frisk om man jämför med vad hon fick köpa den för.

Jag infaller i den här farliga kategorin som hatar orättvisor som kan göra mycket för att ställa allt tillrätta, men å andra sidan så kommer man väldigt långt med ett förlåt då jag inte är långsint.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ursäkta nu blir det mycket frågor...

Ni som håller på eller har drivit en stämningsansökan, till vilken tingsrätt har ni fått? Ert eget distrikt eller motpartens?

Man kan bara stämma någon inför dennes hemvist, om inte annat kan överenskommas mellan parterna. Så det är motpartens. Det är ganska rimligt - att den som inte vill dra det vidare, slipper resa.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag googlade för en stund sedan och kunde läsa det! Det är ju som du säger rätt rimligt, speciellt för de som blir felaktigt anklagade.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ni som håller på eller har drivit en stämningsansökan, har ni fått ut rättegångskostnaderna på hemförsäkringen eller är allt direkt ur egen ficka?
Jag är något trött så känns som att jag läser fel nu men; min advokat direktreglerar till min hemförsäkring och jag betalar bara fasta självrisken och procenten vad den nu är, minns inte riktigt...
Jag har ringt och pratat med min hemförsäkring i förväg för att se hur de såg på det, de var väldigt trevliga och hjälpsamma och informativa om vad som gällde vid olika utgångar. Vet inte hur korrekt det var utav dem men de kommenterade positiv på mitt advokatval, vilket ju kändes bra :)

Vingra - Blev lite nyfiken, vart någonstans är du i processen? Stämmer du en privatperson eller ett företag?
Jag har varit på muntliga förberedande förhandlingar för domare. Min motpart vägrar en domare utan vill ha tre, vilket gav längre vänttid till huvudförhandlingar, vilket planeras vara i ca mars då det är rätt många vittnen som ska kallas in bland annat ifrån utland. Tror domaren sa att han planerade att det skulle ta 2,5 dag, men är lite luddig just nu.

Jag stämmer företag. Min stallägare har nu påbörjat process på privatperson som även driver företag, vilket gör att hennes advokat anser att man kan använda det till att den är proffesionell och bör veta bättre än en privatperson, om det fungerar i rätten sedan vet jag ej.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nej det är inte alltid så att jurist/advokat anlitas för att ta kontakt med den andra parten. Vissa väljer att anlita jurist för att få hjälp att lämna in en stämningsansökan..

Min advokat påstår att det ingår i advokatens plikt som stämningssökande att försöka finna förlikning innan man går vidare?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Okej, så förstod jag också det när jag pratade med försäkringsbolaget. Men de sa att jag nog var tvungen att lägga ut lite först innan de betalar ut, det var något med att de skulle hinna besluta om att jag får ta ut på hemförsäkringen. Men då borde det betyda att jag bara kanske måste lägga ut på första räkningen?

Haha tycker ändå snubben på försäkringsbolaget hade ett roligt svar när jag ringde:

Jag - Hej, min hemförsäkring står på min sambo men får jag ta ut på rättsskyddet då?
Han- Ska ni separera?
Jag - Haha nä så illa är det inte, det gäller en hästaffär!
Han- Jaha hehe, men då ska det inte vara något problem.

Min jurist ringde mig igår, tydligen så har försäkringsbolaget bedömt helt fel när de inte betalade ut livförsäkringen. Hon skulle ringa och försöka lösa detta. Försäkringsbolag kan vara väldigt luriga, jag hade aldrig sett det där själv. De gjorde bedömningen utifrån att jag nyförsäkrade hästen vid köpet, men det gjorde jag inte då jag tog över försäkringen så det finns inte ett glapp i försäkringen.

Så nu kanske jag får ut på livförsäkringen + alla veterinärkostnader, ska prata med juristen om hur vi går vidare om det blir så och om hon anser att det är värt att dra det vidare. Hon har ju varit med tidigare och vet ungefär vad det kommer kosta mig att få ut skadeståndet.

Jag är väldigt glad att jag anlitat en hästjurist som ser sånt här!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nu har jag inte läst hela tråden idag, så jag kanske missat det, men var hästen livförsäkrad för hela köpesumman? Eller är det en väsentlig skillnad däremellan?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Livförsäkringen är någon tusenlapp lägre än köpesumman, så det hade varit skönt att få ut från livförsäkringen.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Då om du får ut livförsäkringen, lär det ju knappast vara värt att driva det vidare till rätten?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nä det känns inte som så i nuläget, det skadestånd jag ville ha från säljaren var ca 30 000 kr så jag får överväga om man ska anse dom pengarna som borta redan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 618
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 927
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 704
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp