Bukefalos 28 år!

Bedrägeri vid hästköp

Sv: Bedrägeri vid hästköp

Missade inläggen precis innan så ser att fler givit liknande svar som jag angående blåsljud.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Det är nog det mest korkade jag hört. Ett fel på hjärtat kan inte "försvinna", punkt slut. Men du kanske kan mer än veterinärerna?

Ett blåsljud kan uppstå pga ökad blodströmning över klaffarna, exempelvis vid graviditet eller infektion - om man pratar om människa.
Ett sådant blåsljud saknar betydelse och kan alltså försvinna när tillståndet går över.
Barn kan ha blåsljud som försvinner senare under livet (vilket jag är ett levande exempel på).

Andra blåsljud kan komma av en aggressiv infektion med så kallad endocardit, alltså bakterier på klaffen, och då kan klaffarna ibland bli permanent förstörda, eller så kan klaffarna bli friska igen vid framgångsrik behandling av endocarditen.

Blåsljud som saknar hemodynamisk betydelse är vanligt hos äldre människor - men verkar inte lika vanligt hos häst eller så är det inte lika vanligt att man lyssnar på hästhjärtan förutom vid försäljning så man kanske inte vet.

En del blåsljud ger hemodynamisk påverkan, alltså påverkan på arbetsförmåga.

Generellt om blåsljud utifrån humanmedicin. Hur överförbart och generaliserbart det är på häst, vågar jag förstås inte uttala mig om.

I detta fallet: TS verkar definitivt ha blivit lurad.
Dessvärre är det antagligen osäkert hur utfallet blir om detta hamnar i rätten - just för att det finns en veterinärbesiktning inför köp där blåsljudet inte har påvisats.
Säljaren torde hävda att det som tidigare finns beskrivet av tidigare ägare rimligen var ett godartat blåsljud som försvunnit och att det nu inträffade är en helt ny sjukdom.
Antagligen inte sant utifrån den info som kommit fram i tråden, men sannolikt kommer detta att hävdas.
Alltså är det risk att det inte blir någon enkel uppgörelse/seger i rätten. Tyvärr.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Tack för mkt god information om blåsljud.:bow:

För övrigt ung som jag skrivit, tror o tycker.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Har själv fått ett blåsljud på hjärtat efter att min reumatiska sjukdom har gjort en klaff förtjockad och "slö"......

Så att blåsljud kan uppstå av sjukdom är inget konstigt.....
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Ett blåsljud kan uppstå pga ökad blodströmning över klaffarna, exempelvis vid graviditet eller infektion - om man pratar om människa.
Ett sådant blåsljud saknar betydelse och kan alltså försvinna när tillståndet går över.
Barn kan ha blåsljud som försvinner senare under livet (vilket jag är ett levande exempel på).

Andra blåsljud kan komma av en aggressiv infektion med så kallad endocardit, alltså bakterier på klaffen, och då kan klaffarna ibland bli permanent förstörda, eller så kan klaffarna bli friska igen vid framgångsrik behandling av endocarditen.

Blåsljud som saknar hemodynamisk betydelse är vanligt hos äldre människor - men verkar inte lika vanligt hos häst eller så är det inte lika vanligt att man lyssnar på hästhjärtan förutom vid försäljning så man kanske inte vet.

En del blåsljud ger hemodynamisk påverkan, alltså påverkan på arbetsförmåga.

Generellt om blåsljud utifrån humanmedicin. Hur överförbart och generaliserbart det är på häst, vågar jag förstås inte uttala mig om.

I detta fallet: TS verkar definitivt ha blivit lurad.
Dessvärre är det antagligen osäkert hur utfallet blir om detta hamnar i rätten - just för att det finns en veterinärbesiktning inför köp där blåsljudet inte har påvisats.
Säljaren torde hävda att det som tidigare finns beskrivet av tidigare ägare rimligen var ett godartat blåsljud som försvunnit och att det nu inträffade är en helt ny sjukdom.
Antagligen inte sant utifrån den info som kommit fram i tråden, men sannolikt kommer detta att hävdas.
Alltså är det risk att det inte blir någon enkel uppgörelse/seger i rätten. Tyvärr.

Jag är medveten om att det kan uppstå vid lättare infektioner, men det jag menade är att det i mitt fall skulle "försvinna" är inte troligt då hästen hade grad 5 tidigare och grad 4 nu. Och hästen har inte haft någon infektion hos mig, för en så allvarlig infektion hade jag inte missat. Sen är hans hjärta fullt med ärrbildning och så har det blivit förstorat för att kompensera för läckaget.

Att det skulle varit ett godartat blåsljud tidigare är inte heller troligt då hästen inte var i kondition, hos galopphästar och travhästar är det vanligt att hästar har blåsljud i vila men försvinner vid motion.

Förklaringen om varför jag är så försvarande är att jag vet att människan lurat mig och hon vet om det också. Man blir bara så arg!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Vilket inte alls är omöjligt att du har blivit lurad, men du har en besvärlig resa framför dig i jakten på att få rätt. Det finns jätte många MEN som ligger dig i fatet, men hoppas ändå att det ska gå bra och ser därför fram mot flera uppdateringar.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Förklaringen om varför jag är så försvarande är att jag vet att människan lurat mig och hon vet om det också. Man blir bara så arg!

Jag uppfattar inte att det egentligen är någon här som angriper dig eller din historia. Eller egentligen någon som försvarar säljaren.

Däremot ser jag att flera personer pekar på en del saker som kan bli problem för dig vid en (eventuell) tvist.
Det vill säga att blåsljud på ett generellt plan kan vara övergående företeelser. Vilket säljaren kan anföra.
Det vill säga att det när du köpte hästen fanns en veterinärbesiktning ua.
, vilket tillsammans med det faktum att blåsljud kan vara övergående, innebär att säljaren har visst juridiskt fog att påstå att blåsljudet inte fanns när du köpte hästen.

Några här är lite "domedagsprofeter" (och jag erkänner mig till dem) som försöker förbereda dig mentalt på att även om du har rätt (som det verkar), så kanske inte rätten dömer så.
På grund av dessa för dig försvårande omständigheter.

Jag hoppas att det går bra för dig att driva ärendet vidare - om du nu inte blivit avskräckt av dem som pekar på problemen i ett sådant ärende.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag hoppas att det går bra för dig att driva ärendet vidare - om du nu inte blivit avskräckt av dem som pekar på problemen i ett sådant ärende.

Nja, men jag har fått bra insikt om hur rättegångsprocessen ser ut. Jag har anlitat en jurist och vi får väl se vart de bär hän. Som jag ser det så har jag förlorat alldeles för mycket pengar för att inte ens försöka.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Vilket inte alls är omöjligt att du har blivit lurad, men du har en besvärlig resa framför dig i jakten på att få rätt. Det finns jätte många MEN som ligger dig i fatet, men hoppas ändå att det ska gå bra och ser därför fram mot flera uppdateringar.

Instämmer ..

Håller tummarna att du får rätten på din sida, och fortsätter att uppdatera oss här!
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nja, men jag har fått bra insikt om hur rättegångsprocessen ser ut. Jag har anlitat en jurist och vi får väl se vart de bär hän. Som jag ser det så har jag förlorat alldeles för mycket pengar för att inte ens försöka.

Jag undrar verkligen vad hästen kostade eftersom du är beredd att driva det så långt? Med tanke på att du ändå köpte den osedd så kan det väl inte ha varit ett sexsiffrigt belopp (vilket skulle vara det enda som fått mig att driva process)?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nja, men jag har fått bra insikt om hur rättegångsprocessen ser ut. Jag har anlitat en jurist och vi får väl se vart de bär hän. Som jag ser det så har jag förlorat alldeles för mycket pengar för att inte ens försöka.

Jag undrar just om du är medveten om hur mycket det egentligen kan kosta dig i tid, energi och pengar. Risken är att du förlorar ytterligare stora summor. Nu vet vi inte vad hästen kostat, men det får vara en bra dyr häst för att det ska gå jämnt ut om du inte har tur.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag har precis fått en juristräkning. Det är en låg faktura. Ingen grundläggande genomgång (vilket tar mycket tid) utan bara skriftväxling och framtagande av handlingar. Strax under 20 000 kr. Som sagt: inga möten, inga genomgångar - bara ren korrespondens.

Om de inledande dansstegen går på under 50 000 kr är det bara att skatta sig lycklig. Lägg sedan denna summa ihop med vad hästen kostade och lek med tanken att du förlorar (och då får betala motpartens kostnader också). Är det värt det?
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nja, men jag har fått bra insikt om hur rättegångsprocessen ser ut. Jag har anlitat en jurist och vi får väl se vart de bär hän. Som jag ser det så har jag förlorat alldeles för mycket pengar för att inte ens försöka.
Jag hade sagt tvärtom. Du har förlorat alldeles för mycket pengar för att dra det vidare.

Du ska ha vattentäta bevis på att hästen var sjuk när du köpte den. Det har du inte. Du har motstridiga uppgifter. Hästen kom med ett veterinärintyg UA vid försäljningen. Ord står mot ord. Det du har är veterinärer (experter) som säger att blåsljudet har funnits där hela tiden. Men säljaren har också expert som säger att blåsljudet inte fanns vid besiktningen.

Jag hade i din situation aldrig satsat tid, pengar och energi på att driva detta fallet vidare.

Jag hade hellre bråkat med försäkringsbolaget än säljaren. Säljaren tror jag är döfött att bråka med.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Först och främst vill jag beklaga att affären gick så illa. Och att hästen inte mår bra alls. :(

Men sen vill jag nog som flera andra höja ett varnande finger för en process. Det är dyrt. Nu har jag ingen erfarenhet av såna här mål, men min skilsmässa var 'enkel', det fanns liksom inte mycket att göra. Jag fick rättshjälp (heter det väl, jag behövde i alla fall inte betala allt) och min advokat gjorde inte mycket. Skrev kanske två brev och ringde upp mitt ex i 5 minuter, skrev nåt papper till.
Det gick- efter rättshjälpen betalat- på strax under 10.000 för mig.

Och vad målsägarbiträdet kostade under rättegångarna vågar jag knappt tänka på. Sexsiffrigt tror jag det var i alla fall, det var under en tidsperiod på ca 6 månader. Slapp dock betala något själv.

Har du otur kan det bli riktigt riktigt dyrt, är du beredd på att kanske få betala 100.000 kr eller mer? Det är ett flertal här i tråden som jag anser vara väldigt kunniga och jag hade nog lyssnat på dem.

Hoppas verkligen att det går bra, uppdatera gärna om hur det utvecklar sig.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Bedrägeri vid hästköp

*kl*


Tyvärr är det sådana summor som jurister m.m. tar i betalt som gör att dessa oärliga människor kan fortsätta med sina bedrägerier då dom VET att det är så dyrt att processa mot dom att köparna helt enkelt inte har råd/orkar föra sin rättmätiga talan.

Det är rent ut sagt fördj*****T :mad:
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nä, vänta nu.

Det är inte JURISTERS fel att det finns oärliga människor. Nu tycker jag absolut att du hoppar på fel grupp.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Vilka annars är det som tar så vansinnigt mycket betalt att en vanlig "svensson" inte har möjlighet att driva ett mål mot en oseriös säljare...........

Har jurister i min närmaste bekantskapskrets som dessutom är duktiga hästmänniskor som aldrig i livet skulle ta ett sådant ärende för dom VET hur vilka summor arvodena ligger på och dom vet också att det finns ärenden där målsägarna fått gå från hus och hem trots att dom "vunnit" målet......
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Jag vet inte men en jurist kan man väl få för 600 kr i timmen?
Snickare kan ju ta ca 500 och säkert mer så...

Och i hästvärden finns det de som betalar 1000 kr o mer för en lektion, ja, som en advokats timpeng ungefär så de är inte ensamma.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Mitt lilla kalas gick loss på sexsiffrigt belopp och det jag fick i förlikningen var ca halva hästens köpeskilling. Så det kostade vansinnigt mycket pengar för att förlora ytterligare pengar....:mad:

Så går det när man är tjurskallig och tror att rättvisan ska segra. Det kan ju aldrig vara okej att stjäla en häst.
 
Sv: Bedrägeri vid hästköp

Nja, en jurist kommer sällan för under 1000 kr, om du inte hittar någon på t ex Familjens Jurist (om ärendet är relaterat till deras område).

Själv tror jag vi betalar c a 1500 kr/timme för advokat till privata ärenden och c a 2000 kr + moms för företagsfrågor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 661
Senast: Similitude
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 962
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 727
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp