Bukefalos 28 år!

Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*KL*
Jag hade tagit bort hästen och ja, det VET jag eftersom jag tagit bort andra djur när de lidit långt mindre än vad denna hästen fått utstå. Fruktansvärt!. Oavsett hur mycket pengar och resurser jag haft så skulle jag aldrig låtit min vän gå igenom detta.

För övrigt, om det nu är en avelshingst (har inte läst hela tråden) så kan han väl inte vara särskilt lämpad att avlas på?!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

kl

Ägarna, vet, hovslagare alla borde få benen avsågade och bli runtlongerade en timma om dagen tills deras små fötter växte ut från benstumparna igen
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

KL
Intressant verkligen, men jag hade inte tyckt det var ok att utsätta en häst för den nivån av lidande personligen, speciellt som fång inte är något som är en engångsförtelse och kan hända igen trots bra skötsel.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*kl* lite off topic, men det är intressant hur det spys galla över denna ägares desperata kamp för att hålla hästen vid liv, medan jag för några månader sen läste om någon (här i sverige) som opererade halskotpelaren på sin häst (helge?) med jättelång konvalescens (typ ett år) och kolik mm mm och hon beundrades för sin kamp för sin häst. Visst, hästen är ridbar nu, men varför var det ok, men inte detta?

Hade det varit min häst hade den fått ett skott i pannan, just för att jag inte kan förklara för den varför den måste vara stilla/ha ont en längre tid, och att den kommer att må bättre om drygt ett år.
Står i den sitsen nu, med en häst med skador på halskotpelaren, skulle inte drömma om att försöka operera honom, det är för stort ingrepp, samtidigt som det är lite beundransvärt att folk kan offra så mycket för en oviss framtid.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Tycker det var mycket egoistiskt gjort att låta hästen genomlida detta.
Var någonstans i detta tänkte man på hästens välbefinnande?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*kl* lite off topic, men det är intressant hur det spys galla över denna ägares desperata kamp för att hålla hästen vid liv, medan jag för några månader sen läste om någon (här i sverige) som opererade halskotpelaren på sin häst (helge?) med jättelång konvalescens (typ ett år) och kolik mm mm och hon beundrades för sin kamp för sin häst. Visst, hästen är ridbar nu, men varför var det ok, men inte detta?
Så är det väl alltid här, det är solskenshistoria och alla beundrar hur man kämpar för ens häst och man är en superägare som inte ger upp, om det slutar lyckligt och hästen blir återställd. Slutar det inte lyckligt, med månader av boxvila eller tillomed år av vila och hästen får kämpa och det slutar dåligt, då är man inte en bra ägare för en bra ägare utsätter inte sin häst för sånt.

Jag har funderat på det länge varför det är så olika. Varför vissa har rätt att kämpa och klassas som superägare medan vissa andra som kämpar borde ta bort hästen direkt för att klassas som en bra ägare.
Liksom vem är det som avgör vad som klassas som för plågsamt och inte.

Jag har sett hästar i boxvila som dag ut och dag in står och är minst lika positiva varenda dag, ser glada ut och håller hullet osv medan vissa helt enkelt ger upp och försvinner iväg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Det handlar om prognos o livskvalité som kan skilja sig för var individ i vad den klarar av.

I detta fall när det handlar om flera hovar o hästen inte kan stå upp. Ja då är det ett solklart fall var gränsen ska gå.
Det skulle aldrig få ske i Svedala.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 430
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 922
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 613
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp