Bukefalos 28 år!

Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ingen rehabilitering jag skulle låta någon häst genomlida ..även om den så var värd 1000 000 kr , men olyckligt finns det brutala egoistiska hästägare som gjör allt för att få dem på benen ..på hästarna bekostnad och låter dem genomgå ett sånt långt lidande innan rehabiliteringen är klar ( tror inte ens att man kan kalla detta för rehabilitering) :crazy:
Förstår inte hur dem kan sova gott om natten..
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ägaren berättar:(i korta drag)
Morgonen den 13 juli (2009): var Babylon som alltid pigg, rund och glad, tiggde godis och lekte i hagen.
Samma kväll som jag ska ta in honom vägrar han att gå, fryser fast i marken och är blockhalt på alla fyra ben, samtliga är varma. han har blivit förgiftad (fånghäst).
Det var då jag gjorde det första misstaget: satte på kylboots med vatten och lät honom stå med alla fyra i blöt, bootsen fyllde vi konstant med nyss vatten, som följd lossnade hovkapslarna på ALLA fyra hovar efter fem dagars blötläggning.
Det rinner tjockt var ur hovarna.
Hästen kan inte resa sig upp själv, måste stå i hängmatta.


Den 11 augusti kommer den tyska veterinären med ägarens order om att avliva hästen.
Men det skjuts upp av vet och den 20 augusti ställde hästen sig upp själv för första gången.
Han står varje dag mellan en och två timmar.

Hästen får starkt smärtstillande två gånger om dagen, biotin och annat tillskott som främjar horntillväxten, hovarna blir rengjorda och behandlade med olika medel. Han har under tiden magrat av rejälv och fått liggsår, dessa blir djupare med tiden.

Helt oacceptabelt att medvetet utsätta hästen för den tortyr rehabiliteringen tar. Det finns inget fascinerande med att hovarna läkte. Finns en anledning till att man verkar hovarna var 6-10 vecka! Det finns ingenting som gör det värt hästens lidande. Ingen orsak är stark nog. Detta är rent och skärt djurplågeri medvetet utfört av människor mot häst.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Du får ursäkta men om du är djurskyddsinspektör blir jag faktiskt väldigt orolig över djurskyddet även i Sverige med tanke på hur du uttrycker dig!

Min tanke också.. fast jag drog mig för att säga nått... :crazy:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Usch och fy, jag blir fysiskt illamående av bilderna. Skulle aldrig någonsin ens drömma om att utsätta ett stackars oskyldigt djur för det enorma lidande som denna häst utsatts för.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Är det?
Var går gränsen för smärta och plågari?
Hur lång tid för att en häst ska plåga innan man ger den en kula?
Az

Jag håller med dig, trots att jag älskar min underbara unghäst gaaalet mycket, så är jag beredd på att jag kanske måste ta bort honom i sommar, om det visar sig att han inte kan få leva ett skönt hästliv med gräsbete på sommaren :cry::cry:
INGET är värt att han ska ha ont stora delar av sommarhalvåret, det skulle jag aldrig låta honom gå igenom.
Och då har han ändå så "lite" fång att han "bara" blir hovöm och får puls(upptäcktes i somras).
Jag kan inte för allt i världen förstå dem som står med sina fånghästar på box och i grushagar och behandlar i oändlighet...
(naturligtvis kommer jag förbereda honom på sommaren enligt konstens alla regler, men går det ÄNDÅ inte, då ska ha få återvända till Trappalanda och få chansen att komma tillbaka till mig som en annan, frisk häst :cry::( )

Så, att se hur hästägaren till den hovlösa hästen har handlat.. det skär i hjärtat... :(
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Det där är ren och skär vanvård och hade jag bott i samma land som ägaren hade jag anmält ägaren flera gånger om. :mad:

Fy f*n för hästägare som enbart tänker pengar för de är vad det handlar om, en godkänd hingst som inte får dö för att man vill tjäna pengar på aveln.. Jag hade avlivat på plats sedan spelar det ingen roll om hästen är värd 5 miljarder dollar.

Det har jag lovat mina djur att skadar dom sig så pass allvarligt vi säger bryter benet så avlivar jag min häst.
Även om hon blir bra efter att ha hängt i matta 6 måander stått inne i box ytterligare 6 månader och för att slutligen stå i en 2x2 meter stor hage i 6 månader.
Nä det är inge liv att erbjuda
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*kl*
Efter att ha sett de sista bilderna kan jag gå i god för att det INTE är nån strasserverkad häst iaf. Vad är fjordtokan tror;)

/Migo
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag tror att smärta är en väldigt viktig del av hur naturen fungerar. Går kroppen sönder säger smärtan åt oss att stanna. En häst som ligger ner över lever i naturen MAX några dygn. Med naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur blir ett sjukt djur snabbt ett mål mat till ett hungrigt rovdjur. I aboslut värsta fall somnar hästen in av näringsbrist efter några dagar. Aldrig halvår eller ens en månad. :cry: Självklart har alal levande organismer ändå alltid en reflex att kämpa in i det sista, men går det inte tar livet snabbt slut, och det ska det göra också.

Med vår "hjälp" kan vi hålla djur (och människor) vid liv genom oerhörda plågor. Vi har förstört naturen, alltså måste vi agera rovdjur och avsluta livet för ett djur som inte kan klara sig naturligt. Skador med god prognos, låga smärtnivåer och begränsad läkningsperiod tycker jag man kan prova behandla om man vill, men det i den här tråden är så långt ifrån det att jag blir extremt upprörd.

Vill ägaren rädd livet på en häst, köp då en frisk travare på väg till slakt och låt denna sjuka häst somna in. Var inte så självisk! Det skulle jag vilja sgäa till ägaren.

Helt rätt kan bara hålla med ovanstående:bow:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag håller med dig, trots att jag älskar min underbara unghäst gaaalet mycket, så är jag beredd på att jag kanske måste ta bort honom i sommar, om det visar sig att han inte kan få leva ett skönt hästliv med gräsbete på sommaren :cry::cry:
INGET är värt att han ska ha ont stora delar av sommarhalvåret, det skulle jag aldrig låta honom gå igenom.
Och då har han ändå så "lite" fång att han "bara" blir hovöm och får puls(upptäcktes i somras).
Jag kan inte för allt i världen förstå dem som står med sina fånghästar på box och i grushagar och behandlar i oändlighet...
(naturligtvis kommer jag förbereda honom på sommaren enligt konstens alla regler, men går det ÄNDÅ inte, då ska ha få återvända till Trappalanda och få chansen att komma tillbaka till mig som en annan, frisk häst :cry::( )

Så, att se hur hästägaren till den hovlösa hästen har handlat.. det skär i hjärtat... :(

Det kan inte jag heller, dom bli aldrig häst igen som man hade tänkt sig innan dom blivet sjuk.
Jag har suttit där du sitter, min ögen sten som jag kunde inte rädda.
Att sitta med sin veternär över kaffee känna och den svåra beslut stirra dig i änsiktet and your heart is breaking.
För eller senar komma det till alla som har taggit på sig änsvar på ett djur.

You have too do what is best for the animal, I hope you have a good vet too help you through it.
Az
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*kl*
Efter att ha sett de sista bilderna kan jag gå i god för att det INTE är nån strasserverkad häst iaf. Vad är fjordtokan tror;)

/Migo
Ok så Strasser åtar sig sådana här fall menar du:eek::confused:( eftersom du var tvungen att kolla in verkningen för att avgöra om hon varit framme och verkat hästen??)

Skrämmande.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag har funderat lite på om jag är imponerad av veterinärens och hovslagarens arbete med att "rädda" hästen i denna tråden och jag måste säga att deras arbete trots allt inte var särskilt svårt rent behandlingsmässigt.

Det är hästen som utfört det svåra arbetet.

De är inte mer kompetenta än någon annan för att de lyckats så här långt med hästen, men eftersom de allra flesta inte ens skulle ge sig på att försöka av djurskyddsskäl, så finns det som tur är inte så mkt att jämföra med.

Så om det finns något att imponeras av i detta fallet så är det faktiskt hästen.
Håller med dig ,jag är inte ett dugg imponerad över veterinärens och hovslagarens djurplågeri.
Jag anser dem medskyldiga till hästens lidande genom att de tar i hästen överhuvudtaget.
Jag skulle aldrig kunna sova om nätterna om jag tog betalt för att "behandla" en så svårt skadad och lidande häst.
Vet ej vem denna hovslagare är men skulle jag träffa denna hovis i verkligheten skulle jag knappast dunka denna djurplågare i ryggen och be om autograf.:crazy:
Jag skulle nog spotta på hans fötter.:angel:
Vissa verkar sälja sin själ för pengar och "berömmelse".

Aldrig att jag tyst skulle se på om en häst utsattes för detta lidande.
Olika länder verkar ha olika empati för hästarna och kanske dags för oss länder med annat djurskydd och empati för hästarna att säga ifrån.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

går det ÄNDÅ inte, då ska ha få återvända till Trappalanda och få chansen att komma tillbaka till mig som en annan, frisk häst :cry::( )

Nu förstår jag inte.

Döden är oåterkallelig.

Hur menar du att en avlivad häst ska kunna återkomma till dig?

Och är det verkligen humanare att avliva en häst med såpass milda fångsymtom OM det faktiskt går att undvika ett skov, genom att inte släppa den på grönbete? Är det djurplågeri om en häst inte får beta på somrarna? Eller är det en ren lyx vi har att erbjuda våra hobbyhästar?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag tror h*n menade att hästens själ kommer tillbaka till henne i annan skepnad. Dvs tron på någon form av återfödelse?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

VANSINNE!

Jag hade avlivat- en häst ska inte behöva få lida så under en sån lång period.

Stackars stackars häst!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag tror h*n menade att hästens själ kommer tillbaka till henne i annan skepnad. Dvs tron på någon form av återfödelse?

??????? HADE INGEN ANNING SKUGGI VAR EN BUDIS!!!!!!!!

HEJ SKUGI, VI HAR MYCKET ATT PRATA OM!!!!!!!!!
Az
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ni som tycker att det är djurplågeri och att hästen skulle avlivats direkt utan pardon, har ni varit i en liknande situation och försökt tänka er in i ägarens sits? Säg att ni hade haft tillgång till de veterinärer, hovslagare och personal som hjälpt till i detta fall, hade ni då stått på er lika mycket om avlivning i fall det handlat om eran egen älskade häst?
Jag älskar mina djur för mycket för att vilja utsätta dem för svåra plågor och utdragna lidanden, det skär som knivar i min själ och jag skulle aldrig, aldrig, aldrig utsätta någon av mina hästar för det här. Jag har låtit avbryta livsuppehållande behandling av min egen far då det enbart skulle förlängt lidandet och skjutit upp döden någon dag till, jag älskade honom för mycket för att vilja utsätta honom för det, så jag lät honom gå och lämna mig med min sorg, saknad och tårarna som alltid kommer att rinna när jag tänker på honom.

Att älska någon är att kunna släppa taget även om det gör ont. :cry: Annars är det inte kärlek utan egoism. :mad:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag är förvånat att det är okej redan att hästen får "bralla omkring" sådär. Med fånghästar brukar det vara väldigt försiktig igångsättning och inte förräns efter kanske 8-9 månader i bästa fall efter en rotation/sänkning.

Men vad skönt att hästen mår bra!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Tycker det var fint å rædda hæsten, den blev ju faktiskt helt återstælld.
Tænk er sjælva att någon skulle avliva en nær man faktiskt kan bli frisk.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag älskar mina djur för mycket för att vilja utsätta dem för svåra plågor och utdragna lidanden, det skär som knivar i min själ och jag skulle aldrig, aldrig, aldrig utsätta någon av mina hästar för det här. Jag har låtit avbryta livsuppehållande behandling av min egen far då det enbart skulle förlängt lidandet och skjutit upp döden någon dag till, jag älskade honom för mycket för att vilja utsätta honom för det, så jag lät honom gå och lämna mig med min sorg, saknad och tårarna som alltid kommer att rinna när jag tänker på honom.

Att älska någon är att kunna släppa taget även om det gör ont. :cry: Annars är det inte kärlek utan egoism. :mad:

:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 430
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 922
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 613
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp