Bukefalos 28 år!

Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

H

Hast-hund

Vill först varna för mycket starka bilder, sedan tillägga att det INTE är min häst och jag inte har någonting att göra med hästens behandling/lidande etc.

Jag har följt den ägaren och hästen sedan den 30 augusti 2009 och tyckte att det vore bäst att avliva hästen direkt, men som sagt, hästen är inte min och befinner sig utomlands.

Hästen är ett halvblod, 15 år.

Ägaren berättar:(i korta drag)
Morgonen den 13 juli (2009): var Babylon som alltid pigg, rund och glad, tiggde godis och lekte i hagen.
Samma kväll som jag ska ta in honom vägrar han att gå, fryser fast i marken och är blockhalt på alla fyra ben, samtliga är varma. han har blivit förgiftad (fånghäst).
Det var då jag gjorde det första misstaget: satte på kylboots med vatten och lät honom stå med alla fyra i blöt, bootsen fyllde vi konstant med nyss vatten, som följd lossnade hovkapslarna på ALLA fyra hovar efter fem dagars blötläggning.
Det rinner tjockt var ur hovarna.
Hästen kan inte resa sig upp själv, måste stå i hängmatta.


Den 11 augusti kommer den tyska veterinären med ägarens order om att avliva hästen.
Men det skjuts upp av vet och den 20 augusti ställde hästen sig upp själv för första gången.
Han står varje dag mellan en och två timmar.

Bild på höger bak vid vet.behandling den 28 aug -09
30497149.jpg

30497150.jpg

30497151.jpg


Bild på den tomma hovkapseln
30497175.jpg


En vecka senare (6 sept) tycker vet att hovarna ser ut att börja torka och läka
30497155.jpg

30497157.jpg

30497152.jpg


Hästen får starkt smärtstillande två gånger om dagen, biotin och annat tillskott som främjar horntillväxten, hovarna blir rengjorda och behandlade med olika medel. Han har under tiden magrat av rejälv och fått liggsår, dessa blir djupare med tiden.



Forst. följer strax
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Hästen kan så småningom stå upp, ca 1-2 timmar dagligen.
30497167.jpg

det tar tid att resa sig, framhovarna ser mkt bättre ut, så det är lättare att sitta upp.
30497169.jpg


Hästen får benen genomböjda dagligen och en världskänd hovslagare anlitas.
Hästen blir bättre, hovväggen börjar så småningom växa tillbaka på alla fyra.
Hovslagaren ordnar med alla hovar.
Den 29 sept ser alla hovar ut såhär:
30497177.jpg

30497178.jpg

30497180.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Kan bara se sista bilden,tyvärr.
Det står "behörighet saknas" där bilderna skulle suttit.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

OK,ser sista 3 nu.Huuh...
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag kan inte redigera första inlägget längre, men fungerar bilderna i mitt andra inlägg nu?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Alla syns nu.
Fy satan! Stackars häst! Han lever alltså?
Hade aldrig vågat se mina genom en sån pärs...
Är det en avelshingst eftersom de "vägrade" ta bort honom?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Åh vad skönt! Syns bilderna i det första inlägget nu med?
Ja han lever, en mkt "bra" hingst, där av envisheten med att ha honom kvar, nu kommer jag skriva vidare (det tar tid med uppladdningen av bilderna).
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Blir intressant att höra buke-hovisarnas kommentarer i morgon.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Vad säger hovis som fixar det där? finns det ens möjlighet att få ordning på det?

Jag tänker bara på uttrycket, inga hovar ingen häst..
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

"Hovarna" verkas regelbundet vid behov av samma anlitade hovslagare för att den nya hovkapseln växer ut rätt..
Hästen har nu, (utöver sitt hö, vatten och vitaminer) börjat få musli, silage (upp till 3 kg/dag), 5-6 morötter/dag.
I början av sept väntar man på att hovkapseln ska lossna på v.bak.
Hästen har under tiden haft stora problem med att ställa sig på höger fram, man känner igenom den lösa hovkapseln, en svag puls i hoven, förhårdnad i "trakten", hästen blir verkad där. Den 21 sept blir hästen bättre i benet och kan stödja på det när den står upp.

Man fortsätter den dagliga behandlingen med särskilld lampa, massage, bakteriedödande och uttorkande medel etc.

30497183.jpg
Här syns det tydligt att kapseln börjar avstötas helt.
30497185.jpg
Hoven hästen har haft störst problem med den senaste veckan. På pilarna ser man att även denna kapsel kommit av/ned nu.

30497157.jpg
bakben (kommer dock ej ihåg vilket eller när fotot var taget).:angel:

Oktober månad känner man sig säker på att hovbenen kommer klara sig och man beräknar att hovarna kommer vara helt återställda om ca 2,5 månader. Under tiden får man instrutioner av den världsberömda hovslagaren om hur man ska verka hovarna, vid det här lager sköts det mesta själv. Man bör se extra noga efter strålarna och trakterna.
30497190.jpg
"Babylon" ser inte längre lika maffig ut som tidigare, han har magrat av rejält och har liggsår på hela kroppen. Här avlägsnar man förband innan verkning.
30497186.jpg

såhär ser den ena hoven ut efter verkning.
30497187.jpg
Här ser man hur pass bra hovkapseln har vuxit!!
Hästen har fortfarande ett helvete (hovslagarens ord) men kämpar för att leva. Äter bättre.
Hästen kommer enligt vet/hovslagare att få mycket bättre hovar när hovkapslarna är fullt utvuxna.

Måste tillägga att hästen erbjuds plats hos hovslagarens egna klinik, men ägaren sätter sig på tvären, hon är övertygad om att hästen INTE klarar av transporten dit. Ägaren får t.om hästens vård samt transport betald av sin vän i fall att ägaren skulle tacka ja, men ägaren väljer att ha hästen hemma iaf.


Den 10 november börjar hästen att gå, visserligen stapplande, men självmant!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ok, nu drar jag ihop slutet här nu, orkar inte hålla på med pixbox mer nu.


30497211.jpg
Höger fram!!
ht
30497212.jpg
Nästan helt återhämtad vfram!
30497213.jpg
30497214.jpg



30497210.jpg
RÖNTGEN, FRISK HOV


SLUTLIGEN!
30497209.jpg
Nosar på stoet.
30497208.jpg
magrat av rejält, får inte gödas upp för fort, hovarna måste anpassa sig gradvis.
30497207.jpg


Jag är faktiskt riktigt imponerad, från att ha ingen hov alls till fyra helt nya hovar (som dessutom ser bättre ut än innan) på 6 månader. Helt otroligt! Vägen dit har varit ett helvete för hästen, så jag är glad för hästens skull att det gick så fort som det gick.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Vad säger hovis som fixar det där? finns det ens möjlighet att få ordning på det?

Jag tänker bara på uttrycket, inga hovar ingen häst..

Hovslagaren sa att hästen lider oerhört, men att rehabiliteringen/behandlingen tar ca 6 månader.
Idag är hästen helt återställd.
Ägaren har berättat att skötseln av hästen blev som en daglig ritual i stallet; 10-11 pers behövdes för att vända honom i boxen (liggande), han var helt orörlig, man var rädd för att lungorna skulle punkteras. Hästen fick många sår/slag av att han vänds fel och slagit i huvud, ben etc, han fick liggsår överallt. var tvungen att hållas mager för att utsättas för minimalt tryck på alla inre organ. Hovarna hölls sterilt rena med antiseptiska medel, bakteriedödande värmelampa, olika salvor etc.
Folk fick ändra om hästarnas tränigscheman för att kunna hjälpa till att vända på hästen och vara där under bahandlingen (DAGLIGEN!).
Ägaren blev hotad med att bli anmäld till djurskyddet och polis etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Blir intressant att höra buke-hovisarnas kommentarer i morgon.

Och vad ska vi kommentera om?
Att på ett hemsk kostnad och svor lidnad hästen har blivet återstäld.
Az
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag håller med arizona. Summa summarum är att om man lägger ner oerhörda resurser så kan man rädda hästar på bekostnad av hästens välmående. En häst som får lida så mycket och så länge är inte försvarbart.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag hade ALDRIG utsatt ett djur för det lidandet..aldrig någonsin..Har jag missat varför hästen "tappade" hovarna? Varför gjorde han det?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*KL*

Visst är det på sitt vis fascinerande och imponerande att hovarna 'läkte' (frågan är ju hur läkta de är, alltså om de är helt problemfria nu. Röntgenbilder ser för mina amatörögon inte frisk ut?), det är dock inte alls imponerande hur ägare, veterinär och hovslagare resonerat, och att häststackaren hölls vid liv.

Som någon sa, ett fruktansvärt högt och hemskt pris har ju betalats av hästen för det hela. Och risken är nog att fler hästar kommer försöka tas 'genom' samma resa av hästägare som vägrar göra (vad jag anser är) det rätta, för de har ju sett det går.

Har de inget djurskydd i Tyskland eller var det var (vet var ju tysk i alla fall)? Jag vill ju iaf tro att det där inte fått ske i Sverige.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ja, och värst var ju att ägaren under en (för hästen) lång tid inte ens kunde bestämma sig vad hon skulle göra, hon visste ju inte i början ifall hästen skulle gå att "laga" igen och hur det skulle gå till, det var först den 28 augusti som hon får veta att den där världskända hovslagaren kan komma och kolla på hästen.

Hästen har haft fånghovar, fånghästar har ju redan dåliga lamellager, om jag förstod det rätt så lossnade hovkapslarna från lamellagret efter att ägaren haft hovarna i blöt så länge. Hon fyllde alltså bootsen med vatten, lindade därefter in hovarna med plast så att hovarna stod "i blöt" i nästan en hel vecka, elasticiteten uteblev nog helt i dem redan skadade lamellerna och hovkapseln kunde inte längre hållas på plats.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

häfftigt:o

Jättesynd om hästen givetvis och jag hade antagligen anmält ägaren. Men likväl coolt att hästen har sån läkningskraft!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag är inte särskilt lättpåverkad men måste erkänna att jag tvekade innan jag öpnnade tråden och jag har inte studerat bilderna i detalj. Det räckte nog bra att kolla snabbt på dem.

Men jag reagerade på texyen i början där ägaren säger

Det var då jag gjorde det första misstaget: satte på kylboots med vatten och lät honom stå med alla fyra i blöt, bootsen fyllde vi konstant med nyss vatten, som följd lossnade hovkapslarna på ALLA fyra hovar efter fem dagars blötläggning.
Det rinner tjockt var ur hovarna.

Varför var detta fel? Hade det varit bättre för hästen att ha "lösa" hovkapslar? Kan detta verkligen ha förvärrat situationen?

Sedan kan man verkligen undra hur det kan ha gått så pass långt.Det borde tagit lång tid att förstöra en hov så.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag håller med arizona. Summa summarum är att om man lägger ner oerhörda resurser så kan man rädda hästar på bekostnad av hästens välmående. En häst som får lida så mycket och så länge är inte försvarbart.

Håller också med. Skulle inte utsätta ett djur för ett sådant lidande.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 430
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 923
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 613
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp