Bukefalos 28 år!

Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jo jag har förståt att endel har sjuk fascinernation av sådana här saker.
Brukar du hänga på sådana där sidor som extrem också.

Sjuka saker, sjuka hjärnor...
Kan inte alls se någon njutning eller intressanthet i det hela.

Jag tycker så förbannat synd om hästen.
Som jag sakt tidigare så hoppas jag ägaren tappar alla tånaglar eller förlorar fötterna så kan hon ju känna hur gött det är :/ Helst ska hon också ligga på en filt i 6 månader och vändas några gånger om dagen. Svältas så hennes organ inte tar stryck, sen kan ni ju stå i en ring kring henne och peta med pinnar i er fascinernation. :devil:

Om det ändå vore ett dött ting ni fascinerades över...

Men du, hur synd man än kan tycka om hästen och hur illa man än kan tycka om handlingen så kan man ändå fascineras över processen. Hur kroppen fungerar, hur hovens återhämtning fungerar, osv.

Jag läser medicin och jag tror inte att det är någon i min klass på 120 elever som INTE skulle fascineras av ett sånt här fall. Likväl som jag kan fascineras av att se hur mycket metastaser man egentligen kan ha i ett organ, eller vad genetiken kan göra med vissa barn, eller att vissa preparat som injiceras i blodet får hjärtat att stanna omedelbart. Det är fascinerande, och utbildande, och man kan DRA LÄRDOM av det.

Allra helst hade jag sluppit behöva dra lärdom av det här fallet öht, då jag önskar att han kunde fått sluta sina dagar i tid, men när jag själv inte har något att säga till om och inte ens känner till ägaren/hästen så skaj ag väl inte kallas "extrem" för att jag finner bilderna fascinerande?

Undrar hur många läkare/veterinärer vi haft om inte en enda fascinerades av läskiga obduktioner, t.ex.
Man måste få lov att ha olika synsätt på samma sak, ibland. Mitt hjärta och min hjärna säger "USCH, nej, vad fel!", men min medicinar-hjärna säger "Herrejisses så spännande, fungerar det verkligen så?"


Så, nu ska jag läsa klart tråden.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Detta är knappast Strasserverkning, om det var det du menade.

/Migo
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Var hästen inte skodd?
På bilden med den tomma hovkapseln ser det inte ut som hästen varit skodd och hörnstöden ser ut att vara obefintliga, men det kanske ser ut så pga att det är en "tom" hovkapsel..? Är ägaren "barfotataliban"?

Om hästen tävlades, reds och haft fång, borde den inte varit skodd då?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

VAD i allsin dar har det där med den här tråden att göra!? :confused:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Challe99 du missar det lilla ordet onödigt...

Det finns alltså något som kan betraktas som nödvändigt lidande.


Om du ändå läste hela meddelandet som jag skrev så skulle du sett att jag skrev just det!!!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ja onödigt råkar vara ett nyckelord här.
Jag har jobbat med djurskyddslagstiftningen i 30 år så jag hittar den.
Däremot vore det intressant att få veta vilka delar du anser visa tydligt vad man får utsätta en häst för i hopp om att den skall överleva eller bli frisk.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

VAD i allsin dar har det där med den här tråden att göra!? :confused:


Fascinenation... Inget om tråden... inget du behöver bry dig om :)
Skulle bara visa en som missförstod mig... absolut inget du behöver haka upp dig på :)

KL tråd
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Challe99 du missar det lilla ordet onödigt...

Det finns alltså något som kan betraktas som nödvändigt lidande.
Ja den grad av lidande som kan anses rimligt för att ett djur skall bli friskt, annars måste vi ju ta kål på alla sjuka djur direkt.
PL
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ja onödigt råkar vara ett nyckelord här.
Jag har jobbat med djurskyddslagstiftningen i 30 år så jag hittar den.
Däremot vore det intressant att få veta vilka delar du anser visa tydligt vad man får utsätta en häst för i hopp om att den skall överleva eller bli frisk.
PL

KL

Starta gärna en tråd ang det, man ska väl inte specifisera personer i denna tråd om vad andra folk anser och tyder lagen... Om du som sakt jobbat med det i 30 år så borde du ju veta hur strickta reglerna igentligen är. I sverige finns det gränser och detta som denna tråden handlar om skulle aldrig få fortgå i sverige då vi faktiskt har en lag. Så denna häst hade blivit avlivad när till och med en ponny med 55(!) graders vridning gick på gränsen om den skulle få finnas kvar. Det finns som sakt en lag som säger att en djur inte får utsättas för långvarigt lidande och detta fall är något som skulle bryta något extremt mot det då det faktiskt gick 6 månader, hästen fick inte i sig så mycket smärtstillande då den då kunde resa sig utan man behöll det på gränsen så han inte skulle vilja resa sig vid det mest kritiska läget.

Det är nog en sak att jobba med djurskyddslagstiftningen än att vi som följer dom. Det är våra regler och dom måste vi följa från punkt till prick. Varför tror du det uppdagas så otroligt många fall just nu annars?

Som sakt starta mer än gärna en tråd ang detta så lovar jag att jag ska disskutera saken mer med dig :bump:

Amen
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Det där är ju lite intressant! Vad en hovslagare får och inte får göra, rent lagligt, jämfört med en veterinär.

På vilken av bilderna ser man levande vävnad?

Har du kollat på första inlägget?:angel:

Ja det är lite speciellt i vårat yrke, vi får inte tex öppna hovbölder, men vettar vill inte och ber hästägaren ringa hovis, så man gör det ändå.
Var stor diskussion på skolan ang just detta när Lars-Göran Åkerström var på besök, han säger att vi egentligen inte får pilla i levande vävnad, men ändå blev vi undervisade i hur man öppnar upp bölder smidigast.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Har du kollat på första inlägget?:angel:

Ja det är lite speciellt i vårat yrke, vi får inte tex öppna hovbölder, men vettar vill inte och ber hästägaren ringa hovis, så man gör det ändå.
Var stor diskussion på skolan ang just detta när Lars-Göran Åkerström var på besök, han säger att vi egentligen inte får pilla i levande vävnad, men ändå blev vi undervisade i hur man öppnar upp bölder smidigast.

Hänger inte med så mycket just i detta men utbildar/är du vetrinär eller hovslagare?

Som sakt så öppnar hovslagaren bölder på stall här där jag bor. Har varit med om två hästar som detta genomförst på (inte mina) utan att vetrinär är ens är tillfrågad. Är det inte tillåtet av dom att göra det?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Har du kollat på första inlägget?:angel:

Ja det är lite speciellt i vårat yrke, vi får inte tex öppna hovbölder, men vettar vill inte och ber hästägaren ringa hovis, så man gör det ändå.
Var stor diskussion på skolan ang just detta när Lars-Göran Åkerström var på besök, han säger att vi egentligen inte får pilla i levande vävnad, men ändå blev vi undervisade i hur man öppnar upp bölder smidigast.

Nej vi får inte pilla i levande vävnad det är helt riktigt!

Men vad är levande vävnad?

Det som på en frisk, sund hov anses vara levande vävnad kan vid en sjukdomsbild bli till död vävnad.

Om lamellerna blivit så skadade att hela hornkapseln släppt då skulle jag vilja säga att dessa förstörda lameller ej längre kan gå under benämningen levande vävnad.

Vi får visst dränera hovbölder eftersom vävnaden precis innanför bölden har "dött".
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag är Hovslagare, som inom några veckor avlägger examen och blir således godkänd Hovslagare.
Eller hur fasiken de nu ska ha det.



Alltså, just där problematiken ligger, om vi faktiskt får öppna eller inte.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Det är inte så enkelt!
Så länge veterinär är inblandad kan det gå ganska långt.
Jag undrar fortvarande vilka paragrafer du menar skulle ge en strikt gräns, tror dock inte jag får något svar.
PL
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Humm, jo du har ju rätt, men då är ju hovkapseln som lossnat, död, och lamellerna som är kvar, levande? Och hur kan man avgöra detta?

Diskussionen på skolan var om det räknas som veterinärt ingrepp när det kommer blod/var. Givetvis ska vi få öppna en hovböld, men frågan är om vi egentligen får, beror ju helt på hur man tolkar alla lagar sa Åkerström.
Och om vi får öppna en hovböld, för vi gröpa bort en hornpelare?
Eller är det ajabajaa för då krävs det smärtstillande?
Men borde det inte som oftast krävas smärtstillande vid hovbölds öppning?


(ursäkta meningsuppbyggnad, jag har rätt hög feber, ligger sjuk.. *suck*:()
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Min häst fick inte smärtstillande när hovböld öppnades på klinik, endast lugnande (och inte blev hon särskilt lugn av det:angel:).
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Den normala sederingen är domosedan+butador där bägge delarna har en smärtstillande effekt.
PL
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Hästen har vait skodd innan, kolla på tävlingsbilden, det syns sömhål på framhovarna där inte kapseln lossnat. Hur ofta/när osv den varit skodd har jag dock ingen aning om!
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Det fick hon kanske då. Fast det står bara "allmän sedering domosedan" på fakturan (var tvungen att ta fram och kolla så jag mindes rätt). Är domosedan i sig själv också smärtstillande? Kan inte säga att hästen uppförde sig som om det skulle vara det...
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 498
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 953
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 615
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp