Bukefalos 28 år!

Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

*KL*

Visst är det på sitt vis fascinerande och imponerande att hovarna 'läkte' (frågan är ju hur läkta de är, alltså om de är helt problemfria nu. Röntgenbilder ser för mina amatörögon inte frisk ut?), det är dock inte alls imponerande hur ägare, veterinär och hovslagare resonerat, och att häststackaren hölls vid liv.

Som någon sa, ett fruktansvärt högt och hemskt pris har ju betalats av hästen för det hela. Och risken är nog att fler hästar kommer försöka tas 'genom' samma resa av hästägare som vägrar göra (vad jag anser är) det rätta, för de har ju sett det går.

Har de inget djurskydd i Tyskland eller var det var (vet var ju tysk i alla fall)? Jag vill ju iaf tro att det där inte fått ske i Sverige.

Nej, jag tror knappast att en häst skulle gå igenom en vetkoll i Sverige med vägrad avlivning utan att ägaren blivit anmäld. Det kostar en förmögenhet att genomgå behandling, dessutom måste man ha folk som är i stallet JÄMT, vad jag förstått så har stallpersonal varit hos hästen natt och vänt på honom så att inre organ inte skulle ta skada.
Hästens ägare i fråga har blivit hotad med både polis, djurskydd etc.
Där är det ju slappare med regler och djurskydd, många tävlingshästar står tex inne hela livet utan att någonsin få gå ut i en hage, inte ens en platt grushage på sommaren, så tja... vad blir du förvånad över? :-(

Pratade med ägaren på skype igår, trodde först att hästen blivit riden, men den hade tydligen galopperat 200m i djupsnö i hagen. Travar självmant nu.



Forest Autumn:
Ingen aning varför hon tyckte det.
Ang röntgenbilderna så har jag fler plåtar på hårddisken att granska om det finns någon som är duktig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Varför var detta fel? Hade det varit bättre för hästen att ha "lösa" hovkapslar? Kan detta verkligen ha förvärrat situationen?

Sedan kan man verkligen undra hur det kan ha gått så pass långt.Det borde tagit lång tid att förstöra en hov så.

Fast nu senare står det ju att det var vatten med hovarna inlindade i PLAST samtidigt? Jag reagerade också på att inte borde blött så förvärrat. Fast plast + blött, så det inte kan andas, kan ju vara en annan sak kanske?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

.
Hästens ägare i fråga har blivit hotad med både polis, djurskydd etc.
Där är det ju slappare med regler och djurskydd, många tävlingshästar står tex inne hela livet utan att någonsin få gå ut i en hage, inte ens en platt grushage på sommaren, så tja... vad blir du förvånad över? :-(

Förvånad över att det stannade vi hot..

Inte för att jag försvarar 24/7 på box året om, men det är ju ändå en helt annan division än det här. Och jag trodde att det basala djurskyddet if var på sådan nivå i hela EU att sådant här var förbjudet oavsett europeiskt land. Jag vet ju att djurskyddet i stora delar av EU är ett skämt jmf med Sveriges, och Sveriges är bra tandlöst med. Men det där borde väcka ett ramaskri av anmälningar (inte bara hot) och åtgärder - tycker/trodde jag.

Sen, nu är den diskussionen ju lite 'onödig' ang just det här fallet. Det som skett har skett och tack och lov blev ju hästen bättre (så den inte efter 6 mån plågot fått avlivas/dött t ex). Så är ingen större vits att eg diskutera just det här fallet eller 'nagelfara' djurägaren, men finns det ett fall kan det ju finnas flera, och iom att det här blev en solskenshistoria om än med moln på himlen, så finns risken andra försöker med.

Fast, om hästen 'travar självmant', och nu galopperat självmant 200 meter, så låte den inte 'helt återställd'? En frisk häst både travar och galoppar och busar ju. Har den fortfarande känningar/smärta/besvär från sina hovar?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag citerar hennes mail från 19 feb (fredags).

"Blir förbannad på folk som aldrig blir nöjda!
Ja, vad vill du höra? Trav - 4 gånger ca 6 meter/per gång, 1galopp- 15m? stegrade sig, skuttade, började bråka med hästskötaren, gnagde på *** ***** i hagen? Vi skriver fortfarande i boken vad han gör i hagen. "

Så pratade jag med henne genom skype igår och fick fler bilder, det hackade då jag har trådlöst nät, men "nu har han börjat trava självmant längre sträckor, galopperade 200 m."
Hörde som sagt inte allt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Hästen sparades för att det var en fin hingst eller? Till avel? Med dessa hovar?????
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Fast nu senare står det ju att det var vatten med hovarna inlindade i PLAST samtidigt? Jag reagerade också på att inte borde blött så förvärrat. Fast plast + blött, så det inte kan andas, kan ju vara en annan sak kanske?

Mkt möjligt - ingen aning och egentligen inte särskilt viktigt för den stackars hästen.:crazy:

Sedan kan jag tycka att 6 mån låter som en ganska kort tid. Håller verkligen hovarna för att springa omkring ute efter 6 månader (om jag förstod det hela rätt). Det tar väl längre tid för en hov att växa ner på alla hästar.

Jag kan inte förstå hur man kan utsätta en häst för ett sådant lidande. Men det känns inte särskilt meningsfullt att diskutera just det som i alla fall för mig är så uppenbart. Den hade väl otur som föddes till ett liv som värdefull avelshingst.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ingen aning till vad, jag vet inte om jag vågar fråga henne varför hon valde att lägga ner sånna resurser på hingstens rehab. Det är ett känsligt ämne.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Och vad ska vi kommentera om?
Att på ett hemsk kostnad och svor lidnad hästen har blivet återstäld.
Az

Varför så irriterad?
Att vi vanliga djurägare reagerar med bestörtning och tvivel är väl inte så konstigt,men ni yrkesmän har ju ändå sett en del,säkert både i Sverige och utomlands.
Om inte annat så antar jag att ni ser liknande under utbildningen eller på föreläsning.
Jag undrade helt enkelt vad svenska hovslagare skulle anse om prognos och behandling av hästen.
Konstigare än så var det inte.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Mår dåligt av att se bilderna och förbannad hur man kan låta hästen gå igenom detta lidande. Varför ?:confused:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag är också förvånat att återhämtningen har gått så pass fort.

Hinner det verkligen komma ut en helt ny hov på 6 mdr. På en fånghäst med rotationer/sänkningar brukar man ju säga att rehabiliteringen tar 8-10 mdr. Och då har de ju ändå kvar hovkapseln.

Till TS:

Riktigt otäcka bilder! Hoppas verkligen den stackars hästen ska slippa ytterligare komplikationer nu och kom at få leva lyckligt länge. Hur gammal är han??
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Fast på en fångis är det ju hovkapseln som ska 'bytas ut' eller hur man säger, så tidsintervallet borde vara detsamma. Antar individuell tillväxttakt kan korta/öka tiden lite. Men jag tycker, som amatör, utefter bilderna inte att hoven/hovarna HAR växt ut helt på den där hästen, utan att det tydligt syns att det är centimetrar kvar, dvs att det inte är nerväxt i tån igen. Det syns ju på rtgbilden med, hovväggen i tån, där är det 'svart', dvs det finns inte?

Så, jag tror att m 8 - 12 månader, då kan man på dne häsen börja tala om helt utväxt hov. Nu är det nästan utväxt. Om hästen då bör gå ute etc har jag ingen aning om, men det borde vara så att det fäster på mindre yta nu än helt nedväxt? Att hästen inte rör sig 'fullt ut' av egen vilja tyder ju också på att den känner av fortfarande?
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Usch! Man mår verkligen dåligt när man ser/läser tråden.

Vad hade hästen för val? Hade den kunnat ta livet av sig hade den garanterat gjort det. :(

Helt helt helt otroligt att veterinärer och hovslagare ställer upp och behandlar en sådan häst. Vilket land det än må vara i..
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Jag undrade helt enkelt vad svenska hovslagare skulle anse om prognos och behandling av hästen.
Konstigare än så var det inte.


EXAKT av den anledningen tog jag mig mödan att posta allt jag skådat.
Vem vet, kanske har liknande behandling skett i Sverige??
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Precis vad jag menade;)
Konvalecensen torde ju vara åtminstone lika lång som hos en fångäst och som du säger ser ju inte hovarna ut att vara helt utväxta på bilderna, men ändå förvånansvärt mycket och utan några hålrum.
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Ingen aning till vad, jag vet inte om jag vågar fråga henne varför hon valde att lägga ner sånna resurser på hingstens rehab. Det är ett känsligt ämne.

KÄNSLIGT ÄMNE !!! För vem henne eller den stackars hästen :devil::devil::devil:

Hur kommer det sig att detta har fått fortgå ? Och det med massor av människor som dessutom har hjälpt till med detta att hålla hästen vid liv ..

Mia
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Alexandra W:

Tån ska vara helt fri från belastning enling hovis. Hoven ska verkas så att all tyngd tas upp av strålen och trakterna. hov/vets rek. är frisk luft och att hålla efter hovarna, vilket är vad ägaren och stallpersonal gör nu i övertid.
Nej, hästen kommer säkert få rehabiliteras i 6 mån till innan man ens vågar sig på att sätta igång honom, men nu vet man i alla fall att hovarna kommer att bli bra (eller??? Jag får väl se längre fram), och vad man var orolig för var ifall hovbenet och kotbenet skulle hålla så länge, men hästen var otroligt stark, både psykiskt och fysiskt, så med hästens mod har han väl överlevt helvetet. Han har livslusten kvar, vilket inte alls är självklart efter något så hemskt
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Hade det varit en av mina hästar så hade den avlivats....Fruktansvärt att låta hästen lida på det viset,även att den blivit nästan bra:crazy:
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

KÄNSLIGT ÄMNE !!! För vem henne eller den stackars hästen :devil::devil::devil:

Hur kommer det sig att detta har fått fortgå ? Och det med massor av människor som dessutom har hjälpt till med detta att hålla hästen vid liv ..

Mia

Ja du, bra fråga!
Jag var själv spyfärdig först, man såg bara ett slut på eländet från början. Tänka sig va, vad folk är redo att låta hästar gå igenom för att man själv inte är redo att sätta stopp för lidandet..!

En av anledningarna till att hästen är kvar är väl att hästen inte har "visats" för någon annan än stallets vet (logiskt med tanke på att hästen inte kunnat förflytta sig ALLS under flera månader!!!), den världsberömda hovslagaren samt stallpersonalen.
Stallpersonalen skulle knappast gå emot sin arbetsgivare heller för den delen...
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Hade det varit min häst och ingen veterinär fanns, hade jag satt ett skott i pannan på den själv.
Oavsett resultat, att låta ett djur lida i 6 månader..
 
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Är det hemligt vem den världsberömda hovslagaren är?
Jag har läst en hel del om rehab av fånghästar och undrar därför om det är ngn av dem som har publicerat ngt. Eller världsberömd i detta sammanhang betyder kanske ngt annat?

Fast det ska kanske inte skrivas på ett forum, ingen aning, namnet alltså.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 513
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 988
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 616
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp