Behöver hjälp att bestämma ras till nästa servicehund

En stor del av servicehundsarbetet är just apport, att plocka upp/bära/hämta saker. Jag visste inte att golden fanns som jakttyp. Vanlig golden är alldeles för stor och klumpig för mig, samma sak med labrador. Om jag skulle ha en labbe så skulle det vara en jaktlabrador. Jag ska kolla upp mer om just jaktgoldens, tack för den informationen!
Vill bara inflika att mina båda jaktlabradorer väger 20 och 23kg :)
DEn ena är matglad på labbevis, men det handlar också om lydnad, hon får helt enkelt inte äta allt hon ser. Den andra är arbetsnarkoman, gillar ALLT som har med träning att göra, hon är heller inte så matfixerad, även om mat är det bästa som belöning, hon är heller inte översocial, gillar folk, men mer sansat.
 
Vill bara inflika att mina båda jaktlabradorer väger 20 och 23kg :)
DEn ena är matglad på labbevis, men det handlar också om lydnad, hon får helt enkelt inte äta allt hon ser. Den andra är arbetsnarkoman, gillar ALLT som har med träning att göra, hon är heller inte så matfixerad, även om mat är det bästa som belöning, hon är heller inte översocial, gillar folk, men mer sansat.
Tack! (: jag har allt mer fattat tycke för just jaktlabradorer med hjälp av det här forumet, och uppskattar alla inflikanden. Har nog bara träffat de vanliga sällskapslabbarna och de sorterade jag bort för länge sen. De låter faktiskt betydligt roligare än jag hade någon som helst aning om. Bra storlek också!
 
Vi har en golden av sk utställningsmodell. Hon är inte stor och tung. Väger 24 kg och alltså nätt. Jobbar mycket gärna för godis utan att vara för matfixerad. Hon skulle aldrig stjäla mat eller riva runt.
Lugn och behaglig men gillar att arbeta. Ingen man släpar i koppel men skulle heller aldrig dra i kopplet.
Negativa ur ett serviceperspektiv är ju att hon är vek och har en hel del rädalor. Hon skulle aldrig våga hjälpa till på det sättet du beskriver TS.

Nu är väl inte hon speciellt rastypisk, men jag ville beskriva min erfarenhet.
 
Såg att du funderat på malle. Kan absolut bli en bra servicehund men, de är krävande. Mer krävande än en kelpie som du avfärdat pga de. Dessutom jagar mallar mer än gärna, allt :D
 
Stabyhoun? Bra storlek, trevliga och arbetsvilliga. Jag tror också att Kooiker skulle passa utmärkt men den är ju lite liten för din smak 🙂
 
Tack för det här svaret och insikterna! Jag tror att vi har haft lite samma stereotypa bild av golden och labbe, och min bild håller verkligen på att förändras nu när det gäller jaktlinjerna. Jag är van vid snabba hundar med extremt mycket personlighet och åsikter och det är ju jättekul, men ibland försvårar det såklart saker.

Min syn är faktiskt också på väg rakt utför på grund av en ögonsjukdom! Brukar skämta om att jag samlar på mig sjukdomar som pokemonkort! Man kan tydligen lära en service- eller signalhund att hjälpa till med synassistans, men man får inte lov att träna sin ledarhund till andra saker. Hela ledarhundsutbildningen är lite speciell här vad jag förstått. Så om du i framtiden vill ha hjälp med flera saker, så gå hellre servicehundsvägen och be om assistans när det gäller synträning också. Däremot om man är helt blind eller beroende av en ledarhund är det bättre att skaffa en regelrätt ledarhund.

Jag förstår att det du säger snarare är att det beror mycket på individen om det blir en bra servicehund eller inte! Min blandrasomplacering är precis allt jag inte vill ha i en arbetande hund. Noll koll, lättdistraherad, svårmotiverad, ganska korkad, vill egentligen inte vara någon till lags. Till min pumi hade jag en jättebra uppfödare som verkligen valde en perfekt valp till mig, och jag är evigt tacksam över att han kunde se all potential i den lilla krabaten. Jag hoppas jag ska få samma tur nästa gång. Nu ska jag faktiskt också kolla på youtube-videor och se om jag kan förälska mig i en jaktlabrador.
Ja jag kände genast igen mig när du beskrev att du ville ha en aktiv hund och inte gillade golden och labbe!
Jag har haft en golde3n en kort period i mitt liv. Den var kort eftersom jag för första gången i mitt liv faktiskt insåg att jag inte tyckte om en hund, jag älskar hundar, men den hunden gick mig på nerverna. Andra i min närhet har haft golden och jag har sett samma beteende där, vilket har gjort att jag skarpt ogillar golden. Labbe har alltid legat ett steg högre upp, men samma sak där, inte lika hemska som golden dock.

Men så har jag lagt märke till jaktgolden och jaktlabbe och insett att det är som andra raser, inte ens lika fula! Plötsligt ser jag mer hund i raserna än vad jag sett tidigare, så jag håller absolut på att smälta lite!

Som sjukdomssamlare själv förstår jag hur du menar. Jag skulle behöva en hund för blinda, någon som varnar för mina epanfall och någon som hjälper med min hörsel. Rottisvalpen gjorde lite så att jag kom ur den där bubblan jag känner jag befinner mig i, parallella världen där jag inte hör och ser som andra, men hon var som en barriär världarna emellan och visade mig ljud och saker som skedde på ett sätt som gjorde att jag kände mig mer med i "de normalas värld". Jag har inte koll på det här med ledarhund eller servicehund, tycker reglerna är så hårda och märkliga. Vi har typ 300 ledarhundar i Sverige, men vi har väl fler än 300 blinda människor som vill ha hjälpen av hund....

Har du sett Youtubern Joy Ross? Hon har en labbe, Anabelle, tror jag hon heter. Sanslöst häftigt att se hur de löser situationer tillsammans!
 
Ja jag kände genast igen mig när du beskrev att du ville ha en aktiv hund och inte gillade golden och labbe!
Jag har haft en golde3n en kort period i mitt liv. Den var kort eftersom jag för första gången i mitt liv faktiskt insåg att jag inte tyckte om en hund, jag älskar hundar, men den hunden gick mig på nerverna. Andra i min närhet har haft golden och jag har sett samma beteende där, vilket har gjort att jag skarpt ogillar golden. Labbe har alltid legat ett steg högre upp, men samma sak där, inte lika hemska som golden dock.

Men så har jag lagt märke till jaktgolden och jaktlabbe och insett att det är som andra raser, inte ens lika fula! Plötsligt ser jag mer hund i raserna än vad jag sett tidigare, så jag håller absolut på att smälta lite!

Som sjukdomssamlare själv förstår jag hur du menar. Jag skulle behöva en hund för blinda, någon som varnar för mina epanfall och någon som hjälper med min hörsel. Rottisvalpen gjorde lite så att jag kom ur den där bubblan jag känner jag befinner mig i, parallella världen där jag inte hör och ser som andra, men hon var som en barriär världarna emellan och visade mig ljud och saker som skedde på ett sätt som gjorde att jag kände mig mer med i "de normalas värld". Jag har inte koll på det här med ledarhund eller servicehund, tycker reglerna är så hårda och märkliga. Vi har typ 300 ledarhundar i Sverige, men vi har väl fler än 300 blinda människor som vill ha hjälpen av hund....

Har du sett Youtubern Joy Ross? Hon har en labbe, Anabelle, tror jag hon heter. Sanslöst häftigt att se hur de löser situationer tillsammans!

Henne har jag sett! Hon och hennes hund är så fina tillsammans! Vilket samarbete!
 
Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera synen på golden som tröga, menlösa hundar. Jo, jag har träffat ett par sådana, men som aktiv i goldenklubben kom jag i kontakt med många fler som hade ägare som väntat en snäll, lätthanterlig nallebjörn och i stället fått en visserligen snäll men samtidigt rätt krävande hund som behöver mycket aktivitet och styrning. Visst, de var inte i nivå med de jaktavlade, men absolut inga soffpotatisar.
 
Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera synen på golden som tröga, menlösa hundar. Jo, jag har träffat ett par sådana, men som aktiv i goldenklubben kom jag i kontakt med många fler som hade ägare som väntat en snäll, lätthanterlig nallebjörn och i stället fått en visserligen snäll men samtidigt rätt krävande hund som behöver mycket aktivitet och styrning. Visst, de var inte i nivå med de jaktavlade, men absolut inga soffpotatisar.

Jag kan bara hålla med. Jag är uppvuxen med golden. Och de kan vara rätt energiska de också. Men jag tror att en understimulerad golden lättare blir en slö soffpotatis när en understimulerad brukshund har lättare för att börja hitta på saker som att tugga på möbler och annat utåtagerande. Så jag tror att många av de slöa soffpotatisarna man ser ute hade kunnat vara så mycket mer energiska om ägaren bara stimulerade dem tillräckligt.
 
Stabyhoun? Bra storlek, trevliga och arbetsvilliga. Jag tror också att Kooiker skulle passa utmärkt men den är ju lite liten för din smak 🙂
Jag inser att jag har missat hela retrievergruppen och fågelhundarna för jag utgick från att de hade samma typ av jaktlust som min schäfer/vinthund. Men han vill ju jaga som en vinthund, och fågelhundarna är apportörer. Stabyhoun har jag aldrig hört om eller sett, men de ser rätt ju lovande ut. Påminner mig om münsterländer! Jag tror kooiker är i storlek med min pumi, och han är ovanligt stor för sin ras. Extremt smidig att ha med sig men lite för långt ner när man inte alltid kan böja benen..!
 
Såg att du funderat på malle. Kan absolut bli en bra servicehund men, de är krävande. Mer krävande än en kelpie som du avfärdat pga de. Dessutom jagar mallar mer än gärna, allt :D
Jag har tränat med en malle och min instruktör på servicehundsförbundet var faktiskt den som rekommenderade att det skulle bli min nästa hund, för att, som hon sa ”de är väsentligt enklare än din knashund”. Vet inte om jag fortfarande tror på det. Men jakten vill jag ju inte ha här, bor där det finns för många frestelser. Aussie har också blivit borträknad nu bland annat pga jaktlusten.
 
Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera synen på golden som tröga, menlösa hundar. Jo, jag har träffat ett par sådana, men som aktiv i goldenklubben kom jag i kontakt med många fler som hade ägare som väntat en snäll, lätthanterlig nallebjörn och i stället fått en visserligen snäll men samtidigt rätt krävande hund som behöver mycket aktivitet och styrning. Visst, de var inte i nivå med de jaktavlade, men absolut inga soffpotatisar.
De blir väl vad de formas till, precis som alla hundar! Jag har två golden i min närhet, och båda är väldigt stora, supergulliga och ganska sävliga. Men min moster hade en när jag var liten och han var världens finaste, ville alltid hitta på saker. Det var han som fick mig att älska hundar. Jag har inte riktigt haft en klar bild av golden men det är ju en arbetande ras från början. Kan absolut förstå att det finns många jättefina hundar.
 
Ja jag kände genast igen mig när du beskrev att du ville ha en aktiv hund och inte gillade golden och labbe!
Jag har haft en golde3n en kort period i mitt liv. Den var kort eftersom jag för första gången i mitt liv faktiskt insåg att jag inte tyckte om en hund, jag älskar hundar, men den hunden gick mig på nerverna. Andra i min närhet har haft golden och jag har sett samma beteende där, vilket har gjort att jag skarpt ogillar golden. Labbe har alltid legat ett steg högre upp, men samma sak där, inte lika hemska som golden dock.

Men så har jag lagt märke till jaktgolden och jaktlabbe och insett att det är som andra raser, inte ens lika fula! Plötsligt ser jag mer hund i raserna än vad jag sett tidigare, så jag håller absolut på att smälta lite!

Som sjukdomssamlare själv förstår jag hur du menar. Jag skulle behöva en hund för blinda, någon som varnar för mina epanfall och någon som hjälper med min hörsel. Rottisvalpen gjorde lite så att jag kom ur den där bubblan jag känner jag befinner mig i, parallella världen där jag inte hör och ser som andra, men hon var som en barriär världarna emellan och visade mig ljud och saker som skedde på ett sätt som gjorde att jag kände mig mer med i "de normalas värld". Jag har inte koll på det här med ledarhund eller servicehund, tycker reglerna är så hårda och märkliga. Vi har typ 300 ledarhundar i Sverige, men vi har väl fler än 300 blinda människor som vill ha hjälpen av hund....

Har du sett Youtubern Joy Ross? Hon har en labbe, Anabelle, tror jag hon heter. Sanslöst häftigt att se hur de löser situationer tillsammans!
Tack för den rekommendationen! Jag har letat upp henne på youtube och ska kolla! (:

Och jag förstår vad du menar. Du kanske behöver en liten rottis till! Man kan träna mycket utan att gå den officiella vägen också om man vill. Jag vet inte om folk som är friska riktigt kan föreställa sig hur det känns att få hjälp av en hund och plötsligt klara sig själv. Jag hade aldrig kunnat bo ensam utan honom för jag svimmade hela tiden innan han kom in i bilden. I takt med att jag fick fler och fler problem har han också kunnat lära sig nya saker och nya sätt att hjälpa till på. Jag har återkommande problem med svåra infektioner där de behöver klippa bort hud (utan bedövning för det tål jag såklart inte). Första gången han var med så hoppade han helt sonika upp i den höga sjukhussängen och la sig på mitt bröst! Liksom helt av sig själv. Och han är inte ens så socialt kompetent som min andra hund som alltid vet hur jag mår och trycker sig mot mig när jag får panikångest. Det har jag inte ens lärt honom! Jag har också autism, men diagnosticerades först för några år sedan, och insåg att han fyller ytterligare en funktion, och det är att vara en sorts barriär mot omvärlden. Jag klarar av så många jobbiga situationer om jag har med mig honom för han är som en extra trygghet. Han har också räddat mitt liv några gånger, och absolut räddat min känsla av att vara en komplett person och inte bli galen. Jag fasar för den dagen jag inte har honom längre, och processen att hitta en ersättare är svår. Jag kan varmt rekommendera att utbilda en kommande hund dock, men det är som sagt hårt reglerat och dyrt. Men det finns massor med bidrag man kan söka, tack och lov.
 

Bifogade filer

  • D58F5867-CF32-4797-8D1E-E2FEA827F3B0.jpeg
    D58F5867-CF32-4797-8D1E-E2FEA827F3B0.jpeg
    568 KB · Visningar: 29
Jag inser att jag har missat hela retrievergruppen och fågelhundarna för jag utgick från att de hade samma typ av jaktlust som min schäfer/vinthund. Men han vill ju jaga som en vinthund, och fågelhundarna är apportörer. Stabyhoun har jag aldrig hört om eller sett, men de ser rätt ju lovande ut. Påminner mig om münsterländer! Jag tror kooiker är i storlek med min pumi, och han är ovanligt stor för sin ras. Extremt smidig att ha med sig men lite för långt ner när man inte alltid kan böja benen..!
Vi har en Kooiker som också är lite för stor( 46 cm hög) så jag förstår problemet, men de är ruskigt roliga att jobba med och passar både för viltspår och som servicehund och jagar inte. Syrran ha haft flera Stabyhoun. Riktigt bra och arbetsvilliga. Syrran tränade allt möjligt med sina. Lite större än pumin men inte jättestor. Jag tror absolut att en #ån skulle kunna passa. Ta en titt vetja 😉
 
Jag har tränat med en malle och min instruktör på servicehundsförbundet var faktiskt den som rekommenderade att det skulle bli min nästa hund, för att, som hon sa ”de är väsentligt enklare än din knashund”. Vet inte om jag fortfarande tror på det. Men jakten vill jag ju inte ha här, bor där det finns för många frestelser. Aussie har också blivit borträknad nu bland annat pga jaktlusten.
Det är väldigt olika kaliber på mallarna i omgivningen - vissa skulle nog funka bra, andra är som om man trängt in fyra kelpies och en björn i samma skin (fast jag upplever inte dem lika skiftande som schäferhundarna). Din instruktör kanske har känningar om linjer/uppfödare som lämnar lagom?
 
Det är väldigt olika kaliber på mallarna i omgivningen - vissa skulle nog funka bra, andra är som om man trängt in fyra kelpies och en björn i samma skin (fast jag upplever inte dem lika skiftande som schäferhundarna). Din instruktör kanske har känningar om linjer/uppfödare som lämnar lagom?
HAHA, det låter som en mardröm. Men det är lite bilden jag har också. Vi har en på viltspårsträningen som är extremt lugn, samlad och kompetent, och den jag tränade med på servicehundsutbildningen var likadan. Men jag tror de två är de enda jag träffat av den sorten. Resten är antingen tokiga, fast med bra ägare, eller tokiga med mindre passande ägare och blir helt fel. Det känns som att man kan få lite vad som helst. Jag vet inte om jag vågar chansa!
 
Det är väldigt olika kaliber på mallarna i omgivningen - vissa skulle nog funka bra, andra är som om man trängt in fyra kelpies och en björn i samma skin (fast jag upplever inte dem lika skiftande som schäferhundarna). Din instruktör kanske har känningar om linjer/uppfödare som lämnar lagom?
Tycker man ser en hel del skiftande mentalitet hos mallen, bla rädslor - men att dessa döljs med den (i många gånger) "extrema" kamplusten.
 
Ja jag kände genast igen mig när du beskrev att du ville ha en aktiv hund och inte gillade golden och labbe!
Jag har haft en golde3n en kort period i mitt liv. Den var kort eftersom jag för första gången i mitt liv faktiskt insåg att jag inte tyckte om en hund, jag älskar hundar, men den hunden gick mig på nerverna. Andra i min närhet har haft golden och jag har sett samma beteende där, vilket har gjort att jag skarpt ogillar golden. Labbe har alltid legat ett steg högre upp, men samma sak där, inte lika hemska som golden dock.

Men så har jag lagt märke till jaktgolden och jaktlabbe och insett att det är som andra raser, inte ens lika fula! Plötsligt ser jag mer hund i raserna än vad jag sett tidigare, så jag håller absolut på att smälta lite!

Som sjukdomssamlare själv förstår jag hur du menar. Jag skulle behöva en hund för blinda, någon som varnar för mina epanfall och någon som hjälper med min hörsel. Rottisvalpen gjorde lite så att jag kom ur den där bubblan jag känner jag befinner mig i, parallella världen där jag inte hör och ser som andra, men hon var som en barriär världarna emellan och visade mig ljud och saker som skedde på ett sätt som gjorde att jag kände mig mer med i "de normalas värld". Jag har inte koll på det här med ledarhund eller servicehund, tycker reglerna är så hårda och märkliga. Vi har typ 300 ledarhundar i Sverige, men vi har väl fler än 300 blinda människor som vill ha hjälpen av hund....

Har du sett Youtubern Joy Ross? Hon har en labbe, Anabelle, tror jag hon heter. Sanslöst häftigt att se hur de löser situationer tillsammans!
Antal ledarhundar kontra synskadade handlar dels om pengar, prislappen börjar på 250 000:-.
Sen tar det lång tid att ta fram en hund. Ca 2 år.
Vi har inte så många aktörer för detta i landet och de som finns exporterar också.
 
Antal ledarhundar kontra synskadade handlar dels om pengar, prislappen börjar på 250 000:-.
Sen tar det lång tid att ta fram en hund. Ca 2 år.
Vi har inte så många aktörer för detta i landet och de som finns exporterar också.
Jag kan inte förstå hur det inte är subventionerat. Jag lyckades genom extrem tur hamna i ett statligt projekt för att utvärdera värdet av servicehundar när jag utbildade min, så han blev helt betald, bara jag genomförde intervjuer hela tiden, och visade upp oss på olika evenemang. Slutsatsen av rapporten var att alla hade extrem nytta av sina hundar och att det var värt att finansiera, men sedan hände absolut ingenting. Det är förkastligt.
 
Jag kan inte förstå hur det inte är subventionerat. Jag lyckades genom extrem tur hamna i ett statligt projekt för att utvärdera värdet av servicehundar när jag utbildade min, så han blev helt betald, bara jag genomförde intervjuer hela tiden, och visade upp oss på olika evenemang. Slutsatsen av rapporten var att alla hade extrem nytta av sina hundar och att det var värt att finansiera, men sedan hände absolut ingenting. Det är förkastligt.
Staten betalar iaf en del av prislappen. Hur stor del vet jag inte. Kanske hela. Jag känner en av aktörerna men har aldrig frågat om exakta siffor. Men jag minns att jag fått till mig att "staten lägger inga pengar på en icke friröngad hund" så något betalas iaf.

Ledarhunden kommer med ett livslångt suport från aktören. Del stannar leverantören i 2 veckor hos den synskadade för att finslipa hunden men de återkommer också om något måste tränas om. Så jag förstår att det blir dyrt i arbetskostnad. Och att de inte kan ha för många hundar ute för att hinna med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 284
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 304
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 345
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 597
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp