behöver hjälp!

W

Wishes

Detta är mammas nya kisse! Han heter Casper och är ca 8 mån!
Vad tror ni han är för blandras mellan?
och vad heter färgen?

http://groups.msn.com/_Secure/0QADRAv8SHWbyuEAYdeFdzbrUlmOSGEcZQ3x2bG7*x*2KTtNDbtZeyf8mkNm1*!HIPkzJotPwq*gRRvUwnvxHqshZf1yRNOEszozRAgBwBx0/casper.jpg?dc=4675473393750825934

Sen har vi min lilla sötnos Tuffs! hankatt på 6 månader!
Vad är han för färg?
Tabby och vit?

http://groups.msn.com/_Secure/0RgDVAqMS6myI!g8MIfMU02hUIdGC6CceBLS4qGb0RQGMqXaDX4nGwtzq*x8c43HrLng8*33AOhscykwUXUhGI6Y0WTYOlx!1eywuxCngaEU/S3000021.JPG?dc=4675473393783138405

Tack!

Funderar ev på att ställa ut? tycker ni att de ser trevliga ut?

/MVH Mariella
 
Den första är en röd van, alltså färgen heter Röd Van. Eventuellt creme, men han ser mörk ut så jag gissar på röd. Kanske silver i det hela med, svårt att avgöra såhär på den bilden.

Den andra är en klar bruntabby och vit kille, precis som du trodde. Eller svarttabby och vit, kan man också säga. Han är ju en gentiskt svart katt och att man säger brun istället beror nog på att dom är mer bruna än svarta.

Raser är inget som går att se, ingen av dom är typiska nånting utan ser ut som helt vanliga huskatter. Vilket såklart inte är fel !!

Du kan visst ställa ut dom, båda ser trevliga ut och så. Kanske att den långhåriga skulle behöva sig ett bad och en genomborstning, han ser lite tråkig ut i pälsen. Men är han utekatt så är ju det förklaringen.

Jättefina !!
 
Jag tror att den korrekta benämningen på färgen är röd och vit. På huskatter och andra raser där graden av vitfläck inte delas in så brukar man inte använda sig av de olika vitfläcksgraderingarna.
Då borde man ju säga bruntabby bicolor om den andra, men det gör man ju inte. Så varför säga röd van?

Nej, röd och vit, skulle jag säga.
 
Tigrerad eller spotted?

Jag hakar på med ännu en färgfråga: Hur/var drar man gränsen mellan tigrerad och spotted? "Rakriktad" katt ser mest lite slarvigt halvrandig ut, böjd katt är randig på insidan och har korta bågar, nästan som fiskfjäll, på utsidan. Hon är sköldpadd & vit, så först trodde jag det helt enkelt var så att ränderna inte syntes i de röda partierna men så är det inte.
 
Re: Tigrerad eller spotted?

Jag tror att den gränsen är rätt flytande. Min ena var tigré först, sen bröts ränderna upp och han såg mer spotted ut. Nu är han nog mest tigré igen.

mandalaki
 
Re: Tigrerad eller spotted?

Det är lite oklart hur spotted nedärvs, och i flera fall kan det vara svårt att avgöra om katten är tigré med uppbrutna ränder, eller om den ska klassas som spotted. Det är alltså en bedömningsfråga vad man anser att katten står närmast. På din beskrivning skulle jag nog klassa katten som tigré.
 
Den första ser definitivt ut att ha lite norsk skogkatt i sig och det är inte helt omöjligt att den andra har det också med tanke på dess kraftiga ansikte.
 
Jag funderar på om casper har turkisk van i sig! han har ju färgen, älskar att bada osv... samma ögonfärg?
 
Turkisk Van är en väldigt ovanlig ras, så sannolikheten att en sådan lyckats para sig okänt är extremt liten. Vanteckning finns hos många raser, och är inte jätteovanlig på husisar heller.


Jag tycker de ser trevliga ut, och har de ett stabilt temperament och inte blir stressade av resor och många mäniskor tycker jag absolut att du ska testa att ställa ut dem :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 503
Senast: nilie
·
Övr. Katt Så ÄNTLIGEN fick jag mej en egen kull bebbar igen.... Gissa om jag har längta efter denna kull :love: Så i tisdags eftermiddag...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 542
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 411
Senast: Disen
·
Övr. Hund Har blivit ägare till en liten collievalp, hane på 8 veckor som jag fick av mamma som väldigt tidig födelsedags present. Har alltid...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 574
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp