Bukefalos 28 år!

behöver lite råd

L

looking_good

Har nu fått erbjudande om att köpa tillbaka mitt gamla varmblodssto på 16 år av hennes nuvarande ägare.
priset dom satt på henne är 10 000:- inklusiv sadel,träns o benskydd.
Nä jag sålde henne var hon 2 år yngre och betydligt mer tillbehör medföljde priset var då dessutom billigare.
Nu är hon visserligen i superfin form o rids för instruktör 2 dagar / vecka vilket jag inte gjorde med henne.
Känner bara att priset inte känns riktigt rätt...
Vad tycker ni?? hur hade ni gjort??
Jag vill ju hemskt gärna ha henne tillbaka hon är ju min första häst :)
men inte till fel pris
 
Sv: behöver lite råd

En häst som tränas för instruktör och som du säger är i superfin form ska väl inte säljas till slaktpris? 10.000:- för häst, sadel, träns och benskydd tycker jag är BILLIGT och problemet kanske ligger i att det var du som sålde henne för billigt till hennes nuvarande ägare?

Finns det några fel på hästen? Har hon skador, defekter, annat? Kan hon avlas på? Är hon fullt frisk, ohalt och med bra stam som går att avla på, så kan jag inte förstå varför 10.000:- skulle vara för dyrt?
 
Sv: behöver lite råd

Om hon är mer utbildad nu, samt är frisk och hel, och du får med en passande sadel tycker jag det är ett bra pris!

Det finns gott om billiga travare, men det finns väldigt få välutbildade till salu:smirk:
 
Sv: behöver lite råd

Att den rids för instruktör innebär väl inte att den är välutbildad? Dom kanske kämpar för att ta sig igenom LC-programmet?
 
Sv: behöver lite råd

Läs vad jag skriver innan du hugger - jag skrev "Om den är mer utbildad..." Jag tycker 10000 är billigt om hästen nu är mer utbildad, enligt trådskaparen i "superfin form", är hel och frisk (vet vi ej) och har passande utrustning till - även om det är en travare. En häst som knappt klarar ett LC-program är väl knappast i "superfin form"?

Tillägget att det finns gott om travare - men få välutbildade var mer en liten tankeställare till alla som tycker att travare som kostar mer än slaktpris är dyra...
 
Sv: behöver lite råd

Instämmer, och finns det därtill ett avelsvärde i stoet, då är 10.000:- definitivt inte för mycket.
 
Sv: behöver lite råd

Verkligen inte...

10000 är småsummor om man jämför med vad det kostar att ha häst...
 
Sv: behöver lite råd

Bortse från vad du sålde hästen för.
Det var den affären det och är nu överspelad.

Vad tycker du hästen är värd med sina tillbehör? Det är den frågan du ska ställa dig.
Plus vad den är värd för dig rent känslomässigt.

LIA
 
Sv: behöver lite råd

Vad är det för stam på hästen? (Du kan PM:a om du vill.) Får jag veta det kan jag lättare avgöra avelsvärdet.
 
Sv: behöver lite råd

Okej, med den stammen så har hon "gammalt" blod i sig, och personligen tycker jag att det kan vara fördelaktigt att bevara. Det är ju inte alltid det finns möjlighet att göra det med gamla blodslinjer. Men har du inget intresse av att avla så gör det antagligen detsamma för dig. Men stoet har ett avelsvärde, det tycker jag definitivt. Sen kan man ju diskutera huruvida ett 16-årigt sto (om hon nu inte haft föl förut) är en lämplig förstföderska...
 
Sv: behöver lite råd

Hur mycket skulle du vilja ge, då?

Med tanke på hur mycket det kostar att ha häst gör några tusenlappar inte så mycket skillnad i längden. Om du verkligen vill ha hästen är det inte fel pris.
 
Sv: behöver lite råd

Jag tycker inte priset är för dyrt, med tanke på att du får sadel och träns och benskydd med. Istället för att pruta så kanske hästen har nåt täcke som du skulle kunna få med också om du känner så att hon fick med så mycket mer när du sålde hästen till henne.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 382
Senast: jemeni
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: Hund123
·
Dressyr Har under en tid vart på jakt efter en ny häst. Noterar i samband med detta att dressyrhästar har haft en dramatisk prisutveckling de...
2
Svar
37
· Visningar
3 904
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp