behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

K

kakankakan765

jag ska låna ut min häst under ett år och funderar på om man verkligen behöver skicka med hästens utrustning?
täcken grimmor träns och små tillbehör tänkte jag naturligtvis skicka med, men jag har en ganska ny och relativt dyr sadel som jag gärna skulle låta bli att skicka med?
har själv bara ridit i sadeln knappt ett halvår.
vad "gäller"?
hästen ska lånas ut till ridning under minst ett år.
:confused:
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Givetvis måste man inte det.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Förstår hur du tänker men jag hade hellre sett att jag skickar med min dyra sadel som passar hästen än att fodervärden köper en budget sadel som inte passar. Skulle skriva in i kontraktet att h*n måste ersätta skador på utrustningen och poängtera för h*n att sadeln är ny och jag vill att h*n ska vara rädd om den.

Kan jag lita på att h*n kan ta hand om min häst så litar jag på att h*n kan ta hand om en sadel.

Skickade med min sadel som oxå kostar en bra slant och var relativt ny när jag lämnade ut min häst på prov en månad. Hon köpte hästen och fick behålla sadeln ytterligare 3 mån tills hon hittat en som passa. Fick tillbaka sadeln i samma fina skick som jag lämnade den.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Det är ju inte så kul för den som lånar en häst ett år att behöva köpa en sadel som passar den. Risken är väl uppenbar att det lånas någon sadel som inte passar till din häst med allt vad det kan innebära.

Så jag tycker att du ska låna ut sadeln, men du kan ju poängtera för den som lånar att du är rädd om den. Tänk som så att du litar ju pa att lånaren tar väl hand om din häst, då borde du ju lita på att även sadeln sköts på ett bra sätt.


Edit: Hade jag sett Minnaas svar ovan, hade jag aldrig skrivit mitt då Minnaas var mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Poängtera räcker inte, det måste skrivas in i kontraktet att fodervärden blir ersättningsskyldig för eventuella skador på utrustning och häst.
Så ja, jag hade skickat med sadeln, för hästens skull.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Tycker absolut att du skall skicka med sadeln. Inte roligt att börja sitt hästlånande med att köpa ny sadel direkt.

Men skriv med i kontraktet att du vill att all utrustning skall återlämnas i sitt nuvarande skick (ja, lite förslitning får man ju räkna med) och att det som är uppenbart slitet eller trasigt ersätts med liknande vara.

Och sen kan du ju alltid påpeka att sadeln var dyr och du vill att hon är rädd om den! :laugh: (Precis som att du vill att hon skall vara rädd om din häst, den är ju viktigare än en sadel hoppas jag)
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Hmmm...det är okay att låna ut hästen men inte sadeln :eek: Jag hade värderat hästen högre än sadeln oavsett :crazy:
Givetvis ska det avtalas om skador som uppkommer både på häst och utrustning.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Du måste inte men jag skulle göra det för att försäkra mig om att hästen får en sadel som passade om jag nu hade en sadel till hästen...

så inte fodervärden går och köper en tusenkronors-sadel bara för den ska ju bara ha den ett år... typ
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Du kan ju antingen skaffa en bra begagnad sadel som passar hästen för att vara säker på att hästen har en sadel som passar än någon som kan förstöra hästen helt..

Glöm bara inte att skriva upp all utrustning och ev. att fodervärden är skyldig att ersätta om ngt går sönder..
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Till både Linduzz och TS!

Ja det är ju också något, men egentligen kan man inte ens vara säker på att den dyra sadeln passar när hästen kommer tillbaka, även om fodervärden är duktig osv så kanske h*n inte alls rider lika varierat eller med samma krav som du. Så jag hade absolut skickat med allt så att du vet att allt passar NU.

(Men med en punkt som säger att fodervärd skall ersätta allt som gått sönder/blivit mer än vardagslitet)
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

jag skulle självkjlart skicka med sadeln.
Skriv ett ordentligt avtal om utrustningens skick.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

När jag lånade ut en häst på foder för en period skickade jag med all nödvändig utrustning, utprovad för just den hästen eftersom jag vill veta vad som används på min häst.

Nu lånar jag en häst och där ingick ingen utrustning så jag använder utrustning på den som jag haft på andra hästar, och skulle jag köpa en annan sadel till just denna häst skulle det antagligen bli en 'billigare begagnad kvalitetssadel' som jag kan tänka mig ha nytta av även i framtiden. Men det gäller sannerligen att ägaren litar på en och att bra kontrakt är skrivet!

Så vore jag du skulle jag skicka med sadeln, och kom ihåg att hästen kan ändra form en hel del under året, jag hade som ägare åkt ut på besök och kontrollerat utrustningens passform.

Skicka även med dem bett du vill ska användas till hästen, det kan bli dyrt även där annars.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Om vi vänder på steken, varför skulle jag vilja låna en häst för ridning ett år om jag var tvungen att köpa en sadel?
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Jag hade skickat med sadeln för hästens skull. Då skulle jag slippa oroamig för att hästen fick gå med sämre sadel. Jag köper bra sadel för hästens skull mer än min egen.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Måste behöver du inte, men ligger sadeln bra hade jag gjort det istället för dom skaffar en halvdålig sadel.

Jag stod i valet och kvalet som du har, sadeln var riden i max 4-5 ggr när jag skickade iväg hästen på foder. Men valde att skicka den iaf till slut, skrev dock in extra noga i kontrakt att sadeln var ny och dom skulle vara extra rädda om den och hur jag ville den skulle skötas om. Fick hem sadeln i lika fint skick som när jag skickade den.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Hmmm...det är okay att låna ut hästen men inte sadeln :eek: Jag hade värderat hästen högre än sadeln oavsett :crazy:
Givetvis ska det avtalas om skador som uppkommer både på häst och utrustning.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift


Kan inte annat än att hålla med.

Jag har varit fodervärd åt två olika hästar och all utrustning har följt med. jag hade aldrig ens funderat över att ta hästen på foder annars. Det är ju ett jättejobb att hitta en sadel som passar på hästen, jag höll på i flera månader sist till min kuse och jag är säkert inte ensam om det.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Men jösses, menar du på fullaste allvar att du är mer orolig för sadeln än för hästen???

Annars skulle jag väl säga att det finns inga måsten, du talar om vad du erbjuder och det är upp till den som lånar att bestämma sig för huruvida de går med på det eller ej.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Framför allt måste inte du skicka med något som du inte vill skicka med. Men som ägare kanske det är en trygghet att veta att hästen har en sadel som passar, än att fodervärden skaffar en sadel som kanske inte passar alls?

Jag har båda mina hästar på foder. Till ponnyn fick jag med sadel, träns, täcken, borstar, grimma, ja rubbet. Men ägarna vill varken ha henne eller någon annan häst, så de såg väl på det som att jag fick grejerna mot att jag tog hästen, typ.

Halvblodet hade grimma, träns, två täcken och sin gamla syntetsadel med sig. Ägaren har en relativt ny dressyrsadel till henne, som hon sa att jag kunde få om det hände något med den andra, men vi var båda rätt nöjda med att jag tog allrounden (båda sadlarna passar hästen bra, men jag är inte alltför förtjust i just dressyrsadlar).
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Om du bara har den hästen och den sadeln är utprovad hade jag skickat med den.

Jag har haft en häst på foder där jag inte ens fick med en grimma, än mindre sadel vilket var lite drygt att köpa ny utrustning till en häst man faktiskt inte äger utan var tänkt att ha ca 1 år.
Självklart var hästen i en "mittemellan" storlek så att inga av mina tidigare varken ponny eller storhästgrejor passade.

Men jag har fakiskt lämnat ut en häst på foder utan sadel, pga jag hade en passande sadel till två hästar och den ena hästen skulle jag ha kvar och själv rida så därför behövde jag den sadeln själv, annars hade den fått följa med fodrvärden.
 
Sv: behöver man verkligen skicka med utrustning vid utlåning(foder)?

Kan ni inte göra som så att hon köper sadeln av dig, och om den är i fint skick när den kommer tillbaka, så säljer hon tillbaka den för samma pris? Det är ju en försäkring för dig om att sadeln kommer att skötas ordentligt, men samtidigt en försäkring för den andra personen om att få pengarna tillbaka och samtidigt ha en bra utrustning. Om den andra personen får sadeln stulen, så är hon ju faktiskt då sadelns ägare och kan förhoppningsvis få ut pengarna på försäkringen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 108
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
777
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 689
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp