Bukefalos 28 år!

Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast 2 timmars arbete är ju inte att vara extremt aktiv. Är 22 timmar kvar på dygnet. Är ju inte mer arbete än vad tex brukshundar gör och ett vanligt bruksarbete är inte att vara extremt aktiv.

Vad är det för djur som din hund får strida mot så länge? Kallar jag nästan djurplågeri, vilken vånda för djuret..


Extremt aktiv under de två timmarna då vi håller på med slakten såklart.

Och jag har inte skrivit att min hund får strida mot ett djur i två timmar, det slaktas tuppar i två timmar och när en tupp har blivit nackat och hoppar, far runt, skvätter blod -när den är klar så kommer en ny tupp, han sitter still, väntar, huvudet av och han är med igen.
Därefter nästa osv osv- och djuren är döda, men uppför sig inte så, alla vet väl vad höns gör efter huvudet är borta?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jo, skulle din hund strida med ett djur som skulle vara lite större och väga hälften ungefär i kanske 2 timmar, bortsett från korta pauser, så jo, jag kallar det extremt aktiv.

Nu har ju min schäfer varit med och hjälpt till att fånga/få hem lösa hästar som väger 400-600 kg... Vid iaf ett tillfälle så höll vi på i ungefär 5 timmar, något kort avbrott visst. Men inte mer än så. Jag skulle nog inte säga att han var supertrött då för han hade säkert fortsatt, men nöjd var han iaf.

Men din hund strider väl inte? Det är ju en död sprattlande tupp. Förresten, biter inte hunden sönder tuppen? Tänkte eftersom att ni äter det sen?

Jag skulle inte kalla lek med en tupp (eller flera) i två timmar för extremt aktiv. Säkert rolig aktivitet men så jobbigt kan det inte vara för en hund i god kondition.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Du får nog läsa mitt inlägg 31 och Linnssans svar 38, det var ett svar på det inlägget, min reser sig upp och får resa sig upp mot familjemedlemmar, jag ser inget konstigt att dela upp det så.

Fast är det ordet "håller käft" du tar så illa vid dig av? Okej, för mig är det ett rätt vanligt ord och jag syftade dessutom på de som kommer hem och INTE håller tyst (bättre?) och sen blir sura om hundarna yr runt.

Och precis som cillamuffins så är hoppandet inget jag storprioriterat. Och jag ser det nog inte som ett så stort problem heller. Då tycker jag det är mer irriterande med skällandet.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men det är väl det som är hela ursprunget till den här tråden? Att vissa ägare inte ser sin hunds hoppande som något stort problem trots att den även hoppar på människor som inte vill det? Det var ju aldrig frågan om ifall ägaren upplevde det problematiskt utan att utomstående faktiskt gjorde det och inte uppskattade hoppandet.

Min hund gjorde också saker som var helt okej för mig men av respekt för mina medmänniskor tillät jag henne inte göra det mot dem. Det kunde till exempel röra sig om att hon hoppade upp i knät på mig när jag satt i soffan. Alla besökare gillar inte att få en gd i knät så därför lät jag henne inte göra det andra om de inte själva gav henne kommandot. Man måste ha lite insikt i att saker som ens lille gulleplutt gör inte uppskattas av andra.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men det är väl det som är hela ursprunget till den här tråden? Att vissa ägare inte ser sin hunds hoppande som något stort problem trots att den även hoppar på människor som inte vill det? Det var ju aldrig frågan om ifall ägaren upplevde det problematiskt utan att utomstående faktiskt gjorde det och inte uppskattade hoppandet.

Min hund gjorde också saker som var helt okej för mig men av respekt för mina medmänniskor tillät jag henne inte göra det mot dem. Det kunde till exempel röra sig om att hon hoppade upp i knät på mig när jag satt i soffan. Alla besökare gillar inte att få en gd i knät så därför lät jag henne inte göra det andra om de inte själva gav henne kommandot. Man måste ha lite insikt i att saker som ens lille gulleplutt gör inte uppskattas av andra.

Fast nu menar jag inte så, utan att hoppandet inte har varit ett så stort problem utan mer skällandet. Sen ser jag förvisso inte andras hoppande hundar som ett direkt problem heller, men brukar vara rätt lätt av mig. Han kan hoppa upp men risken är större att han bara yr runt och försöker leka med andra hunden. Men visst tycker vissa att hoppande hundar är irriterande, men då får de ju även lyssna på vad jag säger när de kommer hem så de kan undvika det och jag får träna då jag inte vill ha hundar som flamsar runt.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

KL, allmän reflektion.

Alltså, den stora skillnaden måste väl ändå ligga i på VEM och NÄR hunden hoppar?

Min kelpie hoppar. Eller, han reser sig på bakbenen och står lutat mot den han hälsar på. Kommer han i fart kan han även sätta framtassarna i mellangärdet på den han hälsar på.

MEN! Detta gör han på folk han känner väl, eller där jag gett varsågod-kommando, eller på folk som kommer fram och tar kontakt med honom.

Han skulle ALDRIG slänga sig upp och hoppa på en stackars oskyldig förbipasserande! Han sticker inte ifrån mig för att springa och hoppa på folk hursomhelst. Och skulle han göra en ansats; då bryter jag honom på en halv sekund och platsar honom.

Vid veterinärbesök eller annan hantering har han ett "stilla"-kommando.

Hur svårt kan det vara? Vill du inte att min hund ska hoppa på dig - hälsa inte på hunden. Han hälsar inte om du inte hälsar först.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

KL, allmän reflektion.

Alltså, den stora skillnaden måste väl ändå ligga i på VEM och NÄR hunden hoppar?

Min kelpie hoppar. Eller, han reser sig på bakbenen och står lutat mot den han hälsar på. Kommer han i fart kan han även sätta framtassarna i mellangärdet på den han hälsar på.

MEN! Detta gör han på folk han känner väl, eller där jag gett varsågod-kommando, eller på folk som kommer fram och tar kontakt med honom.

Han skulle ALDRIG slänga sig upp och hoppa på en stackars oskyldig förbipasserande! Han sticker inte ifrån mig för att springa och hoppa på folk hursomhelst. Och skulle han göra en ansats; då bryter jag honom på en halv sekund och platsar honom.

Vid veterinärbesök eller annan hantering har han ett "stilla"-kommando.

Hur svårt kan det vara? Vill du inte att min hund ska hoppa på dig - hälsa inte på hunden. Han hälsar inte om du inte hälsar först.

Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Kan folk sluta utgå ifrån att folk som hälsar på människor med hundar per automatik är helt efterblivna, stissar hundar till bristningsgränsen och sen blir sura?! Om ni har såna kompisar så tycker jag synd om er, de verkar synnerligen ointelligenta. Om alla bara tar och läser ursprungsinlägget så kan man se att det inte står någonstans hur många rader man än läser mellan att TS är något slags hysteriskt miffo som stojjar och har sig så fort h*n får se en hund. Inte heller har det någonstans i ursprungsinlägget handlat om passerande hundar ute på gatan, så det kan vi också sluta ta upp, frågan rörde hur man gör när man har BEKANTA med hundar som hoppar. INGEN här har tyckt att det är varken okej eller vanligt med främmande hundar som hoppar på oskyldiga, INGEN här har hittills menat att man ska sparka hundar i magen, och framför allt inte om man inbjuder hunden till att hoppa. Frågan rör sig väl ändå om hur man gör med en bekants hund som hoppar trots att man inte inbjuder till det? Kan inte folk svara på det istället? Sen om man på riktigt är av åsikten "min hund hoppar, mitt hus, mina regler, du får skylla dig själv om du kommer hem till mig", så har man inget att tillföra i den här tråden. Frågan var som sagt hur man undviker att bli hoppad på. Det är ett rätt trist tips att säga "då får du väl låta bli att träffa den kompisen då". Lite konstruktivitet, kanske? Och sluta trasha varandra för hur ni uppfostrar era hundar, det hör verkligen inte till saken, inga hundar här lider förmodligen av varken det ena eller det andra. Och while I am on the subject, så passar jag på att be om ursäkt till linnsan, jag har inget alls att göra med hur du uppfostrar din hund.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

För att svara på ursprungsfrågan:

Jag informerar folk som vill hälsa på min hund att han hoppar. Passar inte det behöver han inte hälsa, det är inget han dör av. Men personen får öppna munnen och informera om att man inte vill hälsa på de premisserna.

Hur man ska göra med folk som inte lyssnar när man säger att man inte vill bli hoppad på vet jag inte.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Håller helt med dig. Jag började försöka skriva något liknande men jag gav upp :)
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Kan folk sluta utgå ifrån att folk som hälsar på människor med hundar per automatik är helt efterblivna, stissar hundar till bristningsgränsen och sen blir sura?! Om ni har såna kompisar så tycker jag synd om er, de verkar synnerligen ointelligenta. Om alla bara tar och läser ursprungsinlägget så kan man se att det inte står någonstans hur många rader man än läser mellan att TS är något slags hysteriskt miffo som stojjar och har sig så fort h*n får se en hund. Inte heller har det någonstans i ursprungsinlägget handlat om passerande hundar ute på gatan, så det kan vi också sluta ta upp, frågan rörde hur man gör när man har BEKANTA med hundar som hoppar. INGEN här har tyckt att det är varken okej eller vanligt med främmande hundar som hoppar på oskyldiga, INGEN här har hittills menat att man ska sparka hundar i magen, och framför allt inte om man inbjuder hunden till att hoppa. Frågan rör sig väl ändå om hur man gör med en bekants hund som hoppar trots att man inte inbjuder till det? Kan inte folk svara på det istället? Sen om man på riktigt är av åsikten "min hund hoppar, mitt hus, mina regler, du får skylla dig själv om du kommer hem till mig", så har man inget att tillföra i den här tråden. Frågan var som sagt hur man undviker att bli hoppad på. Det är ett rätt trist tips att säga "då får du väl låta bli att träffa den kompisen då". Lite konstruktivitet, kanske? Och sluta trasha varandra för hur ni uppfostrar era hundar, det hör verkligen inte till saken, inga hundar här lider förmodligen av varken det ena eller det andra. Och while I am on the subject, så passar jag på att be om ursäkt till linnsan, jag har inget alls att göra med hur du uppfostrar din hund.

Jag tror det är jättesvårt att säga till ts hur hen ska göra. Men mitt tips är ändå att prata med hundägaren om hur du känner (ts) och varför inte ta ett par dagar och gå dit och träna på situationen i skräpkläder? Tips: Ignorera (inte titta, prata eller liknande) hunden tills den är lugn och släpp sen godis på golvet/ge ur handen beroende på hur hunden hanterar det. Om du ts gör detta några gånger så finns chansen att hunden lär sig att vänta på gotte när du kommer istället för att stimma runt.

Eller så kan man göra som jag gör. Platsa hundarna och sen ge gotte/leksak när de ligger kvar. Jag använde faktiskt även vattensprut när de var påväg mot den som kom och sa ett bestämt "nej" och sen "ligg" och sen gotte direkt efter.

No hard feelings förresten, är bara så otroligt trött på vissa bekanta/släktingar som lägger sig i allt och det är alltid "hårda tag" som gäller :grin:
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast är det ordet "håller käft" du tar så illa vid dig av? Okej, för mig är det ett rätt vanligt ord och jag syftade dessutom på de som kommer hem och INTE håller tyst (bättre?) och sen blir sura om hundarna yr runt.

Jag har inte tagit illa vid mig, var får du det ifrån??, jag svarade mer att jag håller inte käft inför hundar -jag säger hej o hälsar, helt vanligt,det var senare i tråden det kom fram att ägaren innan kunde önska be om tystnad eller då hålla käft och då blir det helt annat.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men din hund strider väl inte? Det är ju en död sprattlande tupp. Förresten, biter inte hunden sönder tuppen? Tänkte eftersom att ni äter det sen?

Jag skulle inte kalla lek med en tupp (eller flera) i två timmar för extremt aktiv. Säkert rolig aktivitet men så jobbigt kan det inte vara för en hund i god kondition.


Men för honom blir det en strid, tuppen far ju runt, hoppar och sprätter. Och nej, inga bitmärken eller rivmärken, när tuppen är klar byts den ut mot en som rör sig igen.

Och för mig känns det ganska självklart att en nittoncentimetersbenhund kanske blir lite tröttare vid aktivitet även vid god kondis än en långben.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men för honom blir det en strid, tuppen far ju runt, hoppar och sprätter. Och nej, inga bitmärken eller rivmärken, när tuppen är klar byts den ut mot en som rör sig igen.

Och för mig känns det ganska självklart att en nittoncentimetersbenhund kanske blir lite tröttare vid aktivitet även vid god kondis än en långben.

Okej, skönt då att han (?) inte biter hål.

Jag har också en liten hund, förvisso en på 30 cm.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har en ridgeback och en aussie. Det är aussien som kan hoppa.
Hon är dessutom väldigt ofta smutsig.

Som sagt så försöker jag se till att det inte händer. Men jag uppskattar inte att andra ska försöka "uppfostra" mina hundar.

Nu är det ju lite konstigt att dra upp strikt ägaransvar i den här diskussionen. Det är ju inte så att det är ett brott att ha en hund som hoppar på folk.

(Min fetmarkering för att tydliggöra)

Strikta skadeståndsansvaret för hundar är väl högst relevant. I ditt egna exempel med en smuttsig hund som hoppar, uppstår en sakskada som är både kausal o adekvat. Visst undantag finns om smutsen kan städas bort med obetydliga åtgärder så som att borsta bort det. Då anses ingen skada uppkommit.

Skulle personen ramla så är det istället en personskada som är kausal och adekvat i förhållande till hundens hoppande. Det är till och med så att om personen snubblar till, får en mindre vrickning o betydligt senare, pg av vrickningen, ramlar o bryter handleden så är det fortfarande en adekvat skada som hundägaren får stå för.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Hur bevisar man att personen ramlade pga vrickningen för X antar veckor sedan?

Jag är uppriktigt nyfiken, eftersom det mesta i vårt rättssystem (som jag som rookie har förstått det) måste bevisas. Ex min bil blir repad, jag ser vem som gjorde det, men måste kunna bevisa att det var just hen. Annars är det ju bara ord mot ord.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Exakt hur man bevisar får ju bli en fråga från fall till fall. Just nu så ältar jag detta på ett teoretiskt plan, så svaret kommer bli teoretiskt. Men bevisningen kommer helt klart bli det problematiska för SL men inte så problematisk som man först tror.

I skadeståndsrättsliga fall med komplicerade orsakssammanhang så använder man ett sänkt beviskrav. Alltså med vilken styrka som SL visa orsakssamband. SL skall göra detta klart mera sannolikt samtidigt som det skall vara sannolikt i sig.

För att ett faktiskt orsakssamband skall finnas så krävs det endast att den utlösande faktorn (hunden har hoppat) har bidragit till skadans uppkomst (brutna handleden). Att det finns andra orsaker som också kan ha bidragit och som kan ha bidragit mer spelar ingen roll. I svensk rätt har vi nämligen ingen huvudorsakslära.

Nästa fråga är om skadan är adekvat orsakad. Alltså förutsebar. Men skador som ”till sin typ hör till de allmänt förekommande ersätts även om skadan i det särskilda fallet inträffat på ett ovanligt sätt eller åtskilligt senare” [Hellner & Radetzki, s. 208]. En bruten handled är en ganska typisk skada av att man knuffas bakåt. Här inträffar den senare och på ett ovanligt sätt men anses alltså fortfarande adekvat.

NJA 1940 s. 382. En man råkade ut för en bilolycka och bröt benet. Knappt ett år senare, när benbrottet var läkt och den skadelidande sedan tre veckor tillbaka återgått till sitt arbete, halkade han och bröt återigen benet. Mannen tillerkändes ersättning också för den senare skadan. [http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1557934&fileOId=1564486]
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

I domstol kan man bli dömd utan annan bevisning än någons ord, då handlar det om trovärdighet.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Det känns ju galet. Så jag kan peka ut någon oskyldig, påstå att jag såg denne utföra brottet och få rätt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 322
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 632
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 413
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp