Bukefalos 28 år!

Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jo, skulle din hund strida med ett djur som skulle vara lite större och väga hälften ungefär i kanske 2 timmar, bortsett från korta pauser, så jo, jag kallar det extremt aktiv.

Här skriver du att det var korta pauser. Du har även skrivit att han satt och väntade och när huvudet var av så "kunde" han inte det längre.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag har inte skrivit att han tar pauser.Som vanligt hittar du på.

Och alla hundar är olika, att påstå att de flesta anser tuppslakt vara en normal aktivitet är väl lite konstigt då de flesta inte ens kan erbjuda tuppslakt och alla är inte som Migos heller, mer ointresserade.

Min hund älskar tuppslakt och han är under denna extremt aktiv, så vad menar du med det sista??, att han inte då kan vara extremt aktiv och när jag skriver att han är aktiv när han ex fångar hönor, eller för den delen tar råttisar, då är han inte aktiv utan vad är han då? ingenting? vilande?

Jag har inte hittat på något, tror det är vid två tillfällen som jag läst fel/missuppfattat.

Fast nu menar jag inte att alla kan erbjuda det utan intensiteten på leken. Att jaga/bita på en död tupp som sprattlar är ingen extrem aktivitet för hunden. Det är en rolig jaktlek, visst. Men att kalla det extremt arbete för att hunden busar runt blir lite fel. Eller att säga att en hund som tar en råtta är extremt aktiv. Hur många råttor om dagen tar hunden? Låter rätt otroligt att det skulle kunna vara så många så det blir ett extremt arbete för hunden. Jag skulle inte ens kalla det hårt arbete och för mig är extremt arbete en helt annan nivå med krav på hund, väderförhållande, intensitet, längd på arbetet och koncentration.

Hur ofta fångar han hönor som smiter? Vore det inte bättre om man fixar stängslet istället för att hunden ska få det som uppgift?

Om man tar Migos hundar som ibland arbetar över 8 timmar och då får hantera djur som är betydligt större än de själva, vad ska de kallas när de är klara? Döda?

Jag ifrågasätter väl egentligen inte hur din hund mår, men hur du ser på det. Och visst kan man undra vad ni gör annars om du tycker att hunden utför något extremt när den leker med döda tuppar i två timmar. Hunden kanske är jättenöjd, det finns ju hundar som knappt vill göra något alls så det ifrågasätter jag inte. Men att säga att hunden är extremt aktiv blir totalfel.

Man kan inte säga att hunden är extremt aktiv bara för att den för tillfället utför en fartfylld aktivitet. Det blir då missförstånd och en sned syn på vad extrem aktivitet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Det har, såvitt jag kan se, inte förekommit i den här tråden dock?


Du kan be Grana länka till någon av alla de trådar där jag upphöjer mig själv till skyarna och ser ner på andra.
Grana tål nämligen inte att jag skriver att hundar under barnkammartiden ska vara nära och om det inte går så finns det koppel.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Här skriver du att det var korta pauser. Du har även skrivit att han satt och väntade och när huvudet var av så "kunde" han inte det längre.

Javisst, men det blir liksom inte vila av pausen eftersom han är så taggad.Han sitter still de sekunder det gäller men vilar inte.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Hur ofta fångar han hönor som smiter? Vore det inte bättre om man fixar stängslet istället för att hunden ska få det som uppgift?

Hönor flyger och jag vill inte vingklippa, staketet är 150 högt och eftersom det finns träd o så i hagen så flyger de först dit ibland o sedan över.
De flesta tar sig tillbaka på eget bevåg, men om inte så kan jag använda hunden.
Och jag vill ha dem i den stora hagen och då går det inte att täcka över.
För tillfället kanske en i veckan , eller knappt det.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast nu menar jag inte att alla kan erbjuda det utan intensiteten på leken. Att jaga/bita på en död tupp som sprattlar är ingen extrem aktivitet för hunden. Det är en rolig jaktlek, visst. Men att kalla det extremt arbete för att hunden busar runt blir lite fel. Eller att säga att en hund som tar en råtta är extremt aktiv. Hur många råttor om dagen tar hunden?

Men hur kan du veta att hunden inte är extremt aktiv då om du inte vet eller har sett?

Och var har jag skrivit att ta råtta är extremt aktiv för min?, även om det kanske kan vara det för annan hund?

Nu tar han inga , de har flyttat, så det är i perioder. Rekordet är 15 på en kväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Kanske för hon själv lyfter sig till skyarna som hundägare och ser ner på andra..

Då får väl jag förtydliga mig dårå- jag höjer alla till skyarna som har koll på sin hund, enkelt va?? och jag anser mig knappast vara ensam här.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Då får väl jag förtydliga mig dårå- jag höjer alla till skyarna som har koll på sin hund, enkelt va?? och jag anser mig knappast vara ensam här.

Fast jag håller med Grana lite om detta. Så fort jag skrev att mina hundar blir överlyckliga när de ser en person de känner så var de så otroligt ouppfostrade. Jag tycker det är viktigt med ödmjukhet gentemot andra hundägare. Problem kan alla få och att hundar blir glada när de ser folk de känner tror jag är väldigt vanligt, snarare så att det är ovanligt att hundar inte bryr sig om de möter folk de känner, om man inte tränat väldigt mycket på det. Likadant med hoppande hundar. Jag tror jag har testat ungefär allt på schäfern när han hoppar. Han bryr sig inte ett skit om personen korrigerar. Min lilla däremot kan man harkla sig lite då han är mycket mjukare. Som sagt olika hundar får man hantera olika.

Du har även klankat på andra om att vara respektlösa mot natur och inte ha koll på sin hund bara för att de inte har samma syn och erfarenhet som du har.

Jag tycker helt enkelt det är fult att hacka på andra bara för att de har problem med saker som man själv inte har. Varför inte hjälpa varandra istället?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Men hur kan du veta att hunden inte är extremt aktiv då om du inte vet eller har sett?

Och var har jag skrivit att ta råtta är extremt aktiv för min?, även om det kanske kan vara det för annan hund?

Nu tar han inga , de har flyttat, så det är i perioder. Rekordet är 15 på en kväll.

Jag frågar igen då jag inte fick svar innan. Får hundar ha ihjäl vilda djur? Och isåfall vilka?

Och nej, det frågar jag inte för att klanka ner utan för att jag är uppriktigt nyfiken på hur det är rent lagligt.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*Kl*

Kan ni inte ta diskussionen angående hur mycket aktivitet som räknas som extrem aktivt eller huruvida hönorna är döda eller inte i en annan tråd? Den här handlar ju om hoppande hundar!
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

*Kl*

Kan ni inte ta diskussionen angående hur mycket aktivitet som räknas som extrem aktivt eller huruvida hönorna är döda eller inte i en annan tråd? Den här handlar ju om hoppande hundar!

Jo visst kan vi göra det, tyckte bara det var lite onödigt då vi redan var igång och det kändes som att den andra diskussionen hade "dött ut" lite :)
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Grana tål nämligen inte att jag skriver att hundar under barnkammartiden ska vara nära och om det inte går så finns det koppel.

Har aldrig skrivit att jag inte tål det. Jag tycker bara att vad du än diskuterar, så drar du allt till sin spets, så till slut blir diskussionen bara löjlig..
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Fast jag håller med Grana lite om detta. Så fort jag skrev att mina hundar blir överlyckliga när de ser en person de känner så var de så otroligt ouppfostrade.

Nja, det var en annan användare som skrev just så och jag höll med och det gällde INTE överlyckliga hundar utan att dina hundar hoppade på den som kom och den inte ville bli hoppad på.

Och jo, jag tycker fortfarande det är ouppfostrat och kollar du i trådstarten så är det många mer än jag som tycker samma.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Har aldrig skrivit att jag inte tål det. Jag tycker bara att vad du än diskuterar, så drar du allt till sin spets, så till slut blir diskussionen bara löjlig..

Tala om att dra saken till sin spets med ett sådant påstående....det är för jag har diskuterat bl.a koppel till hundar som är lösa och där föraren i detta inte har tillräckligt koll at kalla in sin hund när det händer något där hunden för ex annan person springer fram o hoppar upp, för att återknyta till den här tråden, som du anser jag är ja, just det, hur kunde jag glömma...löjlig.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Du har även klankat på andra om att vara respektlösa mot natur och inte ha koll på sin hund bara för att de inte har samma syn och erfarenhet som du har.

Ja, att låta hunden springa lös från föraren i naturen under barnkammartiden är respektlöst och inte efter lagtolkning som NVV, riks och polis ska göra.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Jag frågar igen då jag inte fick svar innan. Får hundar ha ihjäl vilda djur? Och isåfall vilka?

Råttor är skadedjur, så det är tillåtet att ha hund som biter ihjäl , hade en bekant förut som tränade sin iller och åkte runt på råttrika bondgårdar och tog betalt.
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Tala om att dra saken till sin spets med ett sådant påstående....det är för jag har diskuterat bl.a koppel till hundar som är lösa och där föraren i detta inte har tillräckligt koll at kalla in sin hund när det händer något där hunden för ex annan person springer fram o hoppar upp, för att återknyta till den här tråden, som du anser jag är ja, just det, hur kunde jag glömma...löjlig.

Fast vi pratar väl om hundar som hoppar hemma hos folk?
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Nja, det var en annan användare som skrev just så och jag höll med och det gällde INTE överlyckliga hundar utan att dina hundar hoppade på den som kom och den inte ville bli hoppad på.

Och jo, jag tycker fortfarande det är ouppfostrat och kollar du i trådstarten så är det många mer än jag som tycker samma.

Fast saken var den att de springer inte fram och hoppar om personen inte hälsar på dom. Och hälsar personen så har den inte lyssnat på vad jag sagt + förstört min träning, snacka respektlöshet om något.

Lilla hoppar "alltid" på folk som kommer. Förmodligen för att han är så liten och det är faktiskt helt okej. Han ställer sig då med frambenen på folks lår och står där.
Stora däremot flamsar runt och kan hoppa, men lägger sällan upp tassarna utan hoppar mest upp för att säga HEEEEEEEJ!!

Det är rätt normalt och naturligt för en hund att vara i ansiktet när den hälsar, det får man träna bort och avbryter någon den träningen får man faktiskt, ja just det - skylla sig själv!

Man kan ju inte förstöra någons träning och sen kalla hundarna ouppfostrade :grin:
 
Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Och jo, jag tycker fortfarande det är ouppfostrat och kollar du i trådstarten så är det många mer än jag som tycker samma.

Är väldigt lätt att ta till ordet ouppfostrat. Ouppfostrat är en hund som gör saker som jag inte vill, men som jag inte fått ordning på. Men gör de saker som jag tycker är ok, så ska folk inte kalla det ouppfostrat, sånt vet inte hunden om vad det är.
Vill jag min hund ska sitta på köksbordet, ja då får den det och är lydig för den gör det den får. Men sitter den på bordet fast jag gjort allt för den inte ska det, då är den ouppfostrad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 626
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp