Bukefalos 28 år!

Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

SpanskaLoppan

Trådstartare
En bekant har erbjudit mig att få ta över en belgisk jätte av dem. Dom ska flytta och kan inte ta med alla kaniner till det nya boendet, denna skulle dessutom säljas i vilket fall som helst. Kaninen i fråga är 9 månader gammal.

Går det att hålla en så stor kanin nöjd när man bor i lägenhet? Att den behöver få vara lösgående förstår jag direkt men det var min förra kanin också, förutom på nätter/om jag inte var hemma. Men hur är dom i temperamentet? Klarar dom att bo inomhus eller blir det för lite yta? Jag bor i en tvåa på ca 67 kvadrat.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Bara du har en tillräckligt stor toalettlåda så ska det inte vara några problem, dessutom kan du ju ge den aktiveringsleksaker att hålla på med.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

det blir nog kanon, bara du har en lagom stor bur om du tänkt låsa in den om nätterna och när du inte är hemma.
Jag skulle placera ut lådor lite överallt i början, så det alltid finns en i närheten när han behöver gör ifrån sej.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Det skulle kunna funka alltså... Såhär års när det inte är någon större skillnad på temperaturen inne och ute kan man ju ut och gå i sele. Värre blir det antagligen på vintern... Min Rex som jag hade innan brukade iofs skutta ute i trädgården(hade annat boende då)även på vintern. Men det kommer inte bli lika länge nu utan trädgård, så väl känner jag mig själv. Tänker att kaninen kanske blir understimulerad?
Å andra sidan var min Rex ett energimonster utan dess like...
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Jag hänger bland annat med belgiska jättar halva dagarna nu, och blir mest ledsen över att du skriver EN belgisk jätte. :(
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Jag visste inte att BJ var mer beroende av kaninsällskap än andra kaniner?
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Det är de säkert inte, men jag uppfattade det som att det var en belgisk jätte det gällde nu?
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Ja? BJ=Belgisk Jätte.

Jag har aldrig hört att de skulle vara mer beroende av artfränder än vilken kaninras som helst? På vilket sätt uttrar detta sig?
Jag har nämligen haft kontakt med flera som har just belgisk jätte och ingen har nämnt nåt om att man bör ha minst 2? Har också pratat med ägare till ensamlevande belgiska jättar och dessa har inte verkat må dåligt?
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Eftersom du frågade om just jättar så skrev även jag just jätte. Hade du frågat om fransk vädur hade jag skrivit fransk vädur.

I det allmänna rådet som följer djurskyddsföreskriften som gäller bland annat kaniner står det att kaniner bör hållas i par eller grupp. Själv hade jag önskat att det skulle stå redan i själva föreskriften, men tyvärr bestämmer inte jag sånt (än :D ).

Sociala djur påverkas i princip alltid negativt av att inte hållas tillsammans med artfränder. Det är ganska enkelt att se om man åker och tittar på grupplevande djur, vilket otroligt utbyte de har av varandra.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

fast, kaniner är inte sociala djur såsom en hund, eller häst. Kaniner är kolonidjur som använder sej av sina artfränder för att spana efter rovdjur eller para sej, de drar fördelar av varandra i vilt tillstånd men inte i fångenskap. De bor inte tillsammans och de kräver absolut inte sällskap för att må bra.

Visst finns det kaniner som trivs bra i par i fångenskap, men jag ser själv bara nackdelar med att hålla kaniner i par. T.ex. så blir ofta en av kaninerna hackkyckling och det är inte helt ovanligt att kaniner som kommit överrens i flera år ryker ihop utan förvarning.

Så jag ser absolut inga problem med att ha bara en kanin, jag har 15 ensamlevande kaniner för tillfället.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Vad jag vet så är belgisk jätte väldigt lugna kaniner, så jag tror inte den skulle ha något problem att bo i din lägenhet.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Alla grupper av kaniner jag träffat (eller jobbat med) som hålls vettigt har varit väldigt sociala med varandra. Nuvarande gäng brukar ligga i hög och sova, trots att de har mycket mer än tillräckligt med plats för att slippa varandra helt.

Det kräver helt klart att man erbjuder tillräckligt god djurhållning anpassad efter djurslaget, men enligt mig borde det vara en självklarhet om man nu ska hålla djuret i fråga.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Är det inte som med katter då, de lever ju också i kolonier, och kan absolut eva i grupp, men är lika glada ensamma oftast? Mitt intryck är att det är rätt stor skillnad på flockdjur, som oss människor, och djur som lever i kolonier, vad gäller de sociala behoven.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Nja, de flesta kattdjur är solitära, så även våra katter. Men många solitära djur fungerar bra i grupp när de inte behöver konkurrera om resurser. Men just katter och grupphållning forskas det på nu, på SLU.

Men jo, skillnad på koloni och flock är det garanterat. Dock är ju kolonilevande djur ändå sociala djur. En kanin klarar sig säkert bättre ensam än vad ett marsvin gör, men det innebär inte att kaninen har det bra.

Sen är det inte så att kaninerna inom en koloni har tightare familjegrupperingar?
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Jag kan ju bara inflika att mina innekaniner har alltid varit helt lösa dag som natt i 7 år nu och de har haft ÅR där de inte ens tål att se varandra utan att försöka bitaögonen ur varandra (en av dem bet sönder benet i mitt lillfinger när jag särade på dem).

Jag har försökt på ALLA sätt att försöka få dem att komma överens. Jag lyckades en gång efter många försök, men då fick jag fantamej sova på toalettgolvet hela natten så jag skulle vakna om de började bråka, så osäkert var jag på läget trots att de inte hade visat några aggresiva tendenser mot varandra på några dagar... sen var de bästa kompisar i ett helt år innan de rök ihop igen och sen ville de inte veta av varandra på ytterligare två år.

Under den närmaste månaden har de sprungit in och ur varandras revir och nu är de helt plötsligt bästa kompisar igen. Men det är långt ifrån säkert att kaniner alltid kommer överens, ibland är det mycket bättre att hålla dem själva. Man kan aldrig veta vilka kaniner som kommer kunna gå ihop med vilka och i värsta fall kan man sitta där med fem kaniner som avskyr varandra... Så ska man ha flera ska man ha utrymme att kunna separera dem. Mina två har 100 kvm att dela på men nog fan rök de ihop iallafall.

Mina är dvärgkaniner... kan bara tänka mig hur illa skadad man kan bli av att försöka separera två jättar...

Annars håller jag med dig, de trivs allra bäst i par och säkraste kortet verkar vara att köpa två av samma kull så att de får växa upp tillsammans. Hade en familjegrupp på 8 kaniner under några år och de parade ihop sig två och två men socialicerade ibland med varandra också. Går det inte att ha dem i par får man se till att kaninen har möjlighet att socialicera med en själv några timmar om dagen. Min hona är mycket mer kelsjuk och efterhängsen när hon är osams med den andra kaninen så de har absolut ett stort socialt behov.

Men eftersom det i TS fall handlar om en så gott som vuxen kanin hade jag nog inte chansat på att försöka fixa ihop den med en annan kanin om jag inte hade möjligheten att lämna tillbaka den andra kaninen om det inte fungerade. Men isåfall hade jag sett till att kaninerna anlände samtidigt så att ingen hinner sätta revir innan den andra utan istället söker trygghet hos den andra kaninen på det nya stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

Jag kanske är mer inne på linjen att kaniner kanske inte är så lämpliga att hålla om ensamma är det enda sättet att hålla dem på för att slippa skador.

Om det är i familjegrupper de lever naturligt och skyddar sitt revir mot inkräktare är det ju bara dumt att försöka få ihop andra individer till varje pris. Kan man inte hålla dem på ett vettigt sätt (och i mina ögon är det inte vettigt att hålla sociala djur ensamma) så bör man inte hålla dem alls, rent krasst sådär.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

fast, kaniner är inte sociala djur såsom en hund, eller häst. Kaniner är kolonidjur som använder sej av sina artfränder för att spana efter rovdjur eller para sej, de drar fördelar av varandra i vilt tillstånd men inte i fångenskap. De bor inte tillsammans och de kräver absolut inte sällskap för att må bra.

Visst finns det kaniner som trivs bra i par i fångenskap, men jag ser själv bara nackdelar med att hålla kaniner i par. T.ex. så blir ofta en av kaninerna hackkyckling och det är inte helt ovanligt att kaniner som kommit överrens i flera år ryker ihop utan förvarning.

Så jag ser absolut inga problem med att ha bara en kanin, jag har 15 ensamlevande kaniner för tillfället.

Jag håller inte riktigt med om att kaniner i fångenskap inte skulle ha något utbyte av varandra. Alla mina honor är tillsammans, förutom när de ska föda, då har de flesta fått egen bur. En del har fått föda i gruppen och det har funkat super. Det är inte ovanligt att alla honorna + eventuella ungar satt tillsammans och myste + putsade på varandra. Har som mest haft 8 honor + ungar/ungdjur i en box på 3,5*4 m. De har haft gott om plats men de sitter "aldrig" själva, ofta som sagt alla tillsammans.

Hanarna har ofta fått sällskap av yngre hanar som flyttat från mamma men inte hittat nytt hem och det har också varit positivt i de flesta fall. Det enda negativa med det har varit att vissa av de vuxna hanarna har ridit på de små de första dagarna, men efter det har det varit lugnt och de har putsat och myst tillsammans. Den hanen som väver gör det betydligt mindre om han får sällskap.

Just nu har jag tre honor tillsammans. Två vuxna och en unge som är 12 veckor. Och sen en BJ i ensam bur just nu då jag misstänker att det är en hane. De andra kaninerna har varit lejonhuvade dvärgkaniner.

Jag tycker man ska ha minst 2 kaniner sålänge de inte slåss och håller på. De verkar ha betydligt större utbyte av varandra än vad vissa påstår.
 
Sv: Belgisk jätte om man bor i lägenhet?

En bekant har erbjudit mig att få ta över en belgisk jätte av dem. Dom ska flytta och kan inte ta med alla kaniner till det nya boendet, denna skulle dessutom säljas i vilket fall som helst. Kaninen i fråga är 9 månader gammal.

Går det att hålla en så stor kanin nöjd när man bor i lägenhet? Att den behöver få vara lösgående förstår jag direkt men det var min förra kanin också, förutom på nätter/om jag inte var hemma. Men hur är dom i temperamentet? Klarar dom att bo inomhus eller blir det för lite yta? Jag bor i en tvåa på ca 67 kvadrat.

Jag tror inte att ytan blir några problem överhuvudtaget. Det finns nog inte många som har en större utebur än 67 kvm;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 821
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 574
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp