Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Vansinne, det gör inte min Volvo V40 (gammal, 2002) ens om jag våldgasar (vilket händer :angel:). Det är något fel på bilen om den drar så mycket. När min bil drog som mest i vintras låg den på litern ungefär (pga vinterdäck och extremt dåligt väglag, lössnö är inte bra för bränsleförbrukningen...).

Edit: Jag tror inte jobbilen (stenålders King Cab, diesel) drar så mycket...


Jag tror närmare bestämt att det är något fel på bränsleförbrukningen på min Volvo 850.......
 
Ett ord: Förjävligt.
Slår extra hårt mot landsbygden. Rent allmänt tycker jag också att bensinskatterna är alldeles för höga.


Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....

Fast ärligt talat, i ditt fall beror förbrukningen antingen på föraren eller så är det fel på bilen. När jag letat bil av den modellen (numera har jag gått över till fyrhjulsdrift) har jag blivit hånskrattad åt av rätt många som påstått att "ingen 940 drar under litern, de ligger på 1,2-1,5l" - men det är bara bs. Jag och mor har ägt ett bra antal äldre Volvo 740 och 940, både med och utan turbo, och inte en enda av dem har dragit litern ens. Jag brukar snitta 0,85l utan släp när jag kör sådana, oftast ca 0.8l. Samtliga kombi, blandade åldrar (min första var en 89 som passerat 60 tusen mil när jag sålde...). Något mer när det varit riktigt kallt (-15 och neråt, typ - 25/-30 på nätterna). Den enda gången nån av de vi haft genom åren dragit ordentligt med bensin, var när spridarna (eller snarare ett par packningar till dem..) på min mors senaste gick sönder - då drack den först 1,6l/mil, nån dag senare betydligt mer...men då hälldes ju också bensinen i princip rakt ut och bilen stank bensin invändigt också, så det var inte så konstigt. Den senaste jag hade (turbo, fick dra 1800kg) drog nog ca 1,5l milen med lastat släp på vintern med kalla temperaturer och dubbdäck. Jag kör "normalt" utan släp, men meskör inte. Med släp tänker jag mig iofs noga för, kör mjukt och planerar så väl jag kan för hästens skull, men ändå. 3,5l/milen med ett släp som de bilarna får dra (max 1600kg alt 1800kg, finns olika modeller på kroken - 1600kg är vanligast max släpvagnsvikt på dem enligt min erfarenhet) är definitivt inte normalt!
 
Vi tankar för 1200 i månaden. Bor ca 2 mil från närmsta större samhälle. Tankar på företagskortet så det blir lite billigare. Men nu lär det väl bli dyrare att bo på landet..
Tur att jag sagt upp Spotify, alla pengar får gå till bensin!
 
Min jättebil (extra long VW Caravelle) för 9 personer verkar i sammanhanget vara superb som endast drar strax under 0,7 liter per mil. Diesel då förstås som är ett av framtidsbränslena i förnybart.

Trodde inte folk körde bilar som drog över 1 l milen annat än för uppvisning och show. Det antyder att drivmedelspriset fortfarande är alldeles för lågt.
 
Är verkligen råvarupriset lägsta nu? De diagram jag hittade vid googling stämmer inte med det påståendet om man tittar de senaste 10 åren.
 
Trodde inte folk körde bilar som drog över 1 l milen annat än för uppvisning och show. Det antyder att drivmedelspriset fortfarande är alldeles för lågt.

Min reflektion också. Kör man runt i en sån bil pratar vi ju om något helt annat än att ta sig från a till b för lägsta möjliga kostnad. Då är den där chipspåsejämförelsen inte så tokig längre...
 
Automatlådorna har blivit så vansinnigt mycket bättre. Plus att det är VÄLDIGT lätt att bli slö av att köra dem och tycka att manuell är skitjobbigt :angel::rofl:
Haha! Ännu lättare verkar det vara med farthållare. Morsans sambos bil har en sådan. Jag har aldrig använt den, så jag vet inte hur det fungerar, men han har den igång så ofta som möjligt. Tydligen drar bilen mindre bensin då än om han kör utan. Dessutom har bilen någon möjlighet till inställning som gör att den automatiskt håller ett visst avstånd till bilen framför. Det där med självkörande bilar känns plötsligt inte så avlägset...
 
Jag bor på landsbygden och jag skulle säga att bensinpriset än så länge verkar påverka beteendet i väldigt liten utsträckning, ser många som glatt tar bilen även på cykelvänliga sträckor.

Alternativ som är bättre än bensin/diesel:
- Etanol/metanol
- Fame/RME
- El
- Biogas
(- HVO, behöver dock öronmärkas för tungatransporter där andraalternativ saknas)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp