Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

För min del innebär det att det inte blir något tävlande i år (vilket iofs har flera orsaker, men plånboken är absolut en av dem), och att jag inte har råd att flytta min häst till ett annat stall (som uppfyller mina och hästens grundkrav) om jag skulle vilja. Jag är i högsta grad beroende av min bil till vardags. Jag bor och jobbar på landsbygden, har ca 3mil till jobbet och det finns inga bussar att ta dit om jag inte vill campa utanför jobbet i veckorna (börjar tidigt på morgnarna) - dessutom skulle det i vilket fall ta ett par timmar att åka pga måste byta buss = lång väntan på nästa. Hästen har jag knappa milen hemifrån och inte heller dit går det bussar (cyklade ett tag en sommar när bilen rasade, men det funkar inte varje dag och definitivt inte året runt. I veckorna passerar jag dessutom stallet på väg hem från jobbet.). Att byta jobb är inte ett alternativ idag - jag har äntligen lyckats få en tillsvidareanställning efter sisådär 10år som timanställd (inte på samma företag!) och dessutom vimlar det inte precis av anställningsmöjligheter i min bransch, och nu vill jag faktiskt äntligen få jobba ett tag med det jag är utbildad till (och få ordning på ekonomin på riktigt).

För mitt egna företags del innebär det att jag lär höja priset för resor i jobbet (kundbesök etc). Den är redan för låg och ett skyhögt bensinpris hjälper liksom inte till.
 
Haha! Ännu lättare verkar det vara med farthållare. Morsans sambos bil har en sådan. Jag har aldrig använt den, så jag vet inte hur det fungerar, men han har den igång så ofta som möjligt. Tydligen drar bilen mindre bensin då än om han kör utan. Dessutom har bilen någon möjlighet till inställning som gör att den automatiskt håller ett visst avstånd till bilen framför. Det där med självkörande bilar känns plötsligt inte så avlägset...

Farthållaren gör en ännu mer slö och ja, den drar mindre soppa :angel: Funktionen att den håller avståndet är skitfrän :up:
 
Det blir dyrare och dyrare att åka bil och svårare och svårare att åka kollektivt... I min hemstad har de dragit ner extremt mycket på landsbygdsbussar och istället satsat på direktbussar. Vilket gör att de som inte bor nära centrum måste ta sig in dit först för att öht kunna ta bussen. Bor man hyfsat nära går lokalbussar men inte om man bor mitt emellan två städer :banghead:
 
Det blir dyrare och dyrare att åka bil och svårare och svårare att åka kollektivt... I min hemstad har de dragit ner extremt mycket på landsbygdsbussar och istället satsat på direktbussar. Vilket gör att de som inte bor nära centrum måste ta sig in dit först för att öht kunna ta bussen. Bor man hyfsat nära går lokalbussar men inte om man bor mitt emellan två städer :banghead:

Byn jag bodde i i vinter hade ingen bussförbindelse alls...
 
Bensin- och dieselpriset har nu nått en historiskt hög toppnotering och från och med idag kostar 1 liter bensin skyhöga 16,16 kr/l och diesel 16,06 kr/l. Samtidigt har råvarupriset aldrig varit så lågt som det är idag utan den största posten i priset består av skatter. Nästan 10 kr/l består av skatt samt skatt på skatt. Dessutom införde nuvarande regering en årlig indexhöjning på drivmedelsskatten (smyghöjning) år 2015 trots att de 2014 gick till val på att inte höja drivmedelsskatterna.

Nya bensinsmällen

Vad har ni för tankar angående detta och hur kommer detta påverka just dig?
Det var som fan. Det hade jag aldrig anat.
Är verkligen råvarupriset lägsta nu? De diagram jag hittade vid googling stämmer inte med det påståendet om man tittar de senaste 10 åren.

Ravarupriset pa olja har stadigt okat det senaste aret ungefar. Sa har ser sista arets chart ut. Screen Shot 2018-05-18 at 7.15.52 AM.png
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...
 
Det blir bara tuffare och tuffare att bonpå landet och det slår framförallt tufft mot många som redan idag har det svårt ekonomiskt. Vardagsmässigt så påverkar inte priset just nu hur vi använder bilarna. Jag har dryga 3 mil till kontoret, jobbar jag i fält - allt från 2 mil till 10 mil, kollektivt till kontoret skulle ta mig 2 h enkel väg och vara dyrare än bilen.

Mannen har eget företag som involverar stora maskiner och fortsätter bränslepriser öka så måste också intäkten ökas vilket i detta fallet blir en högre timkostnad för maskinen.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

Om jag bara räknar till och från jobbet lägger jag nog mellan 1000-1500 kr i bensin i månaden beroende på hur mycket jag jobbar på plats. har 2,5 mil enkel resa
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

Tja, jag kör sju mil om dagen, fem dagar per vecka.
Diesel så lite lägre bränsleförbrukning (ligger nog på 0.6 liter per mil när jag snålkör så gott jag kan).
Men 0.6X7X5X20 (ungefär) X15.40 (senast jag tankade) blir väl alltså ca 1300kr/månad. I bränslekostnader till och från jobbet.
Usch, det önskar jag just att jag inte hade räknat ut.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...
Mig kostar det 1000:- i månaden för resorna till och från jobbet, 2 mil enkel väg. Buss är inte ett alternativ, det tar 24 timmar tur och retur. :cautious: Med bil tar det 20 minuter.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

Ett månadskort i Värmlandstrafik kostar mycket mer än så även om det inte gäller hela länet. Stockholm har billig kollektivtrafik och stort utbud med många avgångar.
Om jag skulle få för mig att åka buss skulle det förstås ta mig en förskräcklig massa extra tid. Bussavgångar till närmsta hållplats, som faktiskt ligger rätt nära hem (bara ungefär en kilometer) men kräver ett par byten för att jag ska kunna komma till jobbet, är en gång i timmen.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

Jag tycker också att SL-kortet är förhållandevis prisvärt.

Fast det är nästan helt omöjligt att jämföra enbart resekostnader mellan folk som bor på helt olika platser och reser på olika sätt. Det finns ju så otroligt många mer faktorer än vad just transporten kostar i kronor och ören.
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!

Nä fast man bryr sig ju inte om den svenske matproducenten. För man köper billig importmat. Med massor av antibiotika (nej, jag vet att alla inte gör så).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp