Bukefalos 28 år!

Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!

Amen.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...
Jag har tre mil enkel väg, lägger ca 1500 på diesel varje månad, men då är det inräknat 1 mil extra om dagen till/från stallet.


Där jag bor går en buss in till stan, kommer in ca 8.15, 4 km ifrån mitt jobb. Jag börjar kl 8 och kan inte komma senare. Sedan går det en buss hem runt kl 16, jag slutar 17... Så kollektivt är inget alternativ för mig :crazy:
 
Ett ord: Förjävligt.
Slår extra hårt mot landsbygden. Rent allmänt tycker jag också att bensinskatterna är alldeles för höga.


Som tur var betalar jag inte bensinen för min egna bil (det gör min chaufför :p ), men den drar ca. 1.5 l/milen utan släp och 3.5 l/milen med hästsläp. Jag vill inte ens längre räkna på vad bara bränslekostnaderna till/från en ordinär tävling kostar....
Har ni fortfarande inte kollat varför den drar så mycket? :o Min Audi s6 med V8 drar inte ens 1.5 Liter milen med släp.
 
Nuvarande regering har gått hårt ut med att fördyra vardagen genom skattehöjningar för energi.

Igår fick jag faktura på nätavgiften från Ellevio, med en ny härlig post om energiskatt på dryga 2000kr (betalar kvartalsvis så ca 8-9 tusen per år i en ny energiskatt blir det).
Och så fördyras vardagen i och med ökade bränslekostnader.

Konsekvensen för mig blir att det blir dyrare att värma min bostad, respektive dyrare för mig att ta mig till och från jobbet.
Men det är väl den "enda" konsekvensen antar jag.

Fast den "nya" skatten din elnätsfaktura är ingen fördyring av din vardag, utan den har bara flyttats från din elhandlare.
"Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen från den 1 januari 2018."
 
Sluta klaga och tänk på miljön dessutom ska våra barn också ha rätt till en framtid dvs kör mindre om ni inte har råd. Tänk på miljöpartiet
 
Fast den "nya" skatten din elnätsfaktura är ingen fördyring av din vardag, utan den har bara flyttats från din elhandlare.
"Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen från den 1 januari 2018."

Nja, elfakturan har sett ut som den brukar.
 
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...

Ca 520:-/veckan kostar det mig att åka till och från jobbet, räknat på 5 arbetsdagar/veckan och ett bensinpris på 16:- (jag gör det dessutom lätt för mig och räknar på 1l milen - bilen drar ca 0,85l såhär års men lite mer på vintern).

Innan jag bytte jobb (i mitten av januari) pendlade jag ca 12mil (6mil enkel resa) fyra dagar i veckan. Då jäklar sprang det iväg... Där fick jag dock bilersättning i jobbet (i efterskott) - hade jag fått stå för notan hade det aldrig varit möjligt! Hade jobbet legat i en annan del av samma stad (nu låg det på södra sidan, och jag bor norröver), hade det dock varit möjligt att åka tåg/buss. Till just Uppsala har jag faktiskt rätt bra kommunikationer överlag.
 
Sluta klaga och tänk på miljön dessutom ska våra barn också ha rätt till en framtid dvs kör mindre om ni inte har råd. Tänk på miljöpartiet

Vem har sagt att man inte har råd?
Utom @Liten som minskar körandet till tävlingar.

Vad är ditt förslag för att ta sig till och från jobbet om man har 3½ mil enkel väg, visserligen rätt nära till en busshållplats men synnerligen begränsat antal bussturer?
Sluta jobba?

Det jag tycker skulle göra nytta för miljön, men som många skulle tycka väldigt illa om (inte jag för det påverkar inte mig personligen och då är det lätt att tycka) är ju att hindra det flitiga utlandsresandet med flyg som svenskar gör.

En thailandsresa ger väl upphov till mer utsläpp än min årspendling till och från jobbet tror jag.
Och det är många som gör flera utlandsresor med flyg.
Ytterligare problem som skulle minska om vi minskade resandet vore antibiotikaresistens (många drar på sig resistenta bakterier när man är utomlands, både inom och utom Europa).
Och ett allmänt minskande av konsumtionen skulle också vara välgörande för miljön.

Självklart vore det bra för miljön om jag slutade köra bil. Men som sagt, mina alternativ är inte så många. Utom att flytta då, förstås (eller byta till den arbetsplats som ligger fåtalet kilometer från min bostad men där vill jag av andra skäl inte jobba).
 
Vem har sagt att man inte har råd?
Utom @Liten som minskar körandet till tävlingar.

Vad är ditt förslag för att ta sig till och från jobbet om man har 3½ mil enkel väg, visserligen rätt nära till en busshållplats men synnerligen begränsat antal bussturer?
Sluta jobba?

Det jag tycker skulle göra nytta för miljön, men som många skulle tycka väldigt illa om (inte jag för det påverkar inte mig personligen och då är det lätt att tycka) är ju att hindra det flitiga utlandsresandet med flyg som svenskar gör.

En thailandsresa ger väl upphov till mer utsläpp än min årspendling till och från jobbet tror jag.
Och det är många som gör flera utlandsresor med flyg.
Ytterligare problem som skulle minska om vi minskade resandet vore antibiotikaresistens (många drar på sig resistenta bakterier när man är utomlands, både inom och utom Europa).
Och ett allmänt minskande av konsumtionen skulle också vara välgörande för miljön.

Självklart vore det bra för miljön om jag slutade köra bil. Men som sagt, mina alternativ är inte så många. Utom att flytta då, förstås (eller byta till den arbetsplats som ligger fåtalet kilometer från min bostad men där vill jag av andra skäl inte jobba).
Köp en elcykel. Det är ju därför miljöpartiet drivit igenom ett bidrag
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!

Och är det något jag är trött på är det den här retoriken.

Ca 80 % av riksdagsledamöterna kommer inte från Stockholms län.
Ca 80 % av väljarna som valt våra riksdagsledamöter kommer inte från Stockholms län.
Varken Stefan Löfven, Isabella Lövin eller Tomas Eneroth är från Stockholm.

Det är inte Stockholm eller stockholmarnas fel att riksdagen och regeringen gör som den gör. Om det är så att utomsocknes riksdagsledamöter genomgår någon sorts förvandling så fort de sätter sin fot innanför tullarna så är det inte Stockholms fel det heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp