besiktning - röntgen?

S

Stinat

Hej!

När ni köpte häst hur gjorde ni med besiktning då? Kom det ut nån eller åkte ni in och röntagde också? Vad hamnade prislappen på?

Om man bara gör en "gårdsbesiktning" och sen upptäcker nåt fel som man kunde ha sett vid röntgen - kan man göra nåt då? Ringa ägaren och lämna tillbaka hästen, få lite pengar tillbaka om det är nåt ordentligt fel?

Besiktar man normalt även om man bara har hästen på foder?

Är det alltid fall till fall eller brukar ägaren/köparen betala besiktning och transport till nya stället?

Ska man alltid ha full försäkring tycker ni? A1 vad jag förstått?
 
Sv: besiktning - röntgen?

Hej!

När ni köpte häst hur gjorde ni med besiktning då? Kom det ut nån eller åkte ni in och röntagde också? Vad hamnade prislappen på?

Om man bara gör en "gårdsbesiktning" och sen upptäcker nåt fel som man kunde ha sett vid röntgen - kan man göra nåt då? Ringa ägaren och lämna tillbaka hästen, få lite pengar tillbaka om det är nåt ordentligt fel?

Besiktar man normalt även om man bara har hästen på foder?

Är det alltid fall till fall eller brukar ägaren/köparen betala besiktning och transport till nya stället?

Ska man alltid ha full försäkring tycker ni? A1 vad jag förstått?


Hej: Vanligtvis så röntgar man inte hästar som kostar under ca 80 000kr, det fick jag lära mig nrä jag köpa mitt fullblod. Sen så är det såklart upp till en själv.

Du kan inte kräva några pengar utav säljaren om du finner div fel senare. Besiktingen ligger på ditt ansvar. du ska inte heller bry dig om, om hästen gick igenom ua för ca 2 månader sedan. Vi lever i nuet & mycket kan hända på 2 månader. Gör alltid en besikting i samband med köp.

Man besiktigar inte hästar man har på foder, du är enbart fodervärd & det är ägarens ansvar.

Man gör upp om vem som betalar besiktingen, en gårdbesikting brukar väl säljaren stå för men om den ska röntags el klink står ofta köparen för d.

Transportera hästen: det gör du oxå upp med köparen, min ena hästa köpte jag från skåne, den ställdes på en lastbil upp. Den andra körde gamla ägaren till nya stallet. Men oftast så hämtar man ju hästen själv.

Jag har A1 på båda mina. Men om du har ngt äldre, räcker d oftast med vetvård.
 
Sv: besiktning - röntgen?

Vad som gäller beror mycket på om det är en privatperson som köper eller en näringsidkare och vad det är för säljare för det finns olika lagstiftningar ställer olika krav på köpare resp säljare.
Om du som privat person ska köpa häst har du bäst juridiskt skydd om hu köper av en näringsidkare och ett ganska dåligt om du köper av en annan privatperson. Så det är mycket vilken lagstiftning man hamnar i som får avgöra hur mycket hästen ska undersökas innan köp.

Köper du av en näringsidkare behöver du inte gör lika noggrann undersökning som om du köper av en privatperson. En näringsidkare har samma krav på sig när det gäller sålda hästar som t ex en affär som säljer TV. Går hästen sönder så finns det garantier och juridiskt finns inte någon undersökningsplikt från din sida om du är privatperson. Lagen anser att en näringsidkare ska större kunskaper än köparen i det fallet och får därför också ett större ansvar. Så om hästen går "sönder" gäller samma sak som om TV:n går sönder. Om man själv inte tagit sönder den så får säljaren laga den, lösa in den, byta ut den eller reducera priset.

Om man däremot köper av en annan privatperson och själv är privatperson så anser lagen att bägge parter kan vara lika klantiga. Så då får också köparen ett krav på sig att besiktiga varan innan köpa. Men även säljare har krav på sig att kunna visa att varan var hel om det skulle dyka upp fel senare.
Hamnar man i detta läget så finns det prejudikat på att man som köpare inte har uppfyllt sin undersökningsplikt om man inte själv gjort en besiktning. Så i det här fallet är helt klart en fördel om köparen själv gör en besiktning innan köp.

Transporten av hästen beror också på hur man gör upp affären. Köper man av en näringsidkare så kan till och med den ingå i priset. Är det en privatperson som säljer så får man göra upp från fall till fall. En sak som kan vara bra att tänka på i det fallet är vem som ska stå risken vid transporten. Det är ju inte helt ofarligt att transportera hästar och om det händer något måste man ha klart redan från början när hästen har bytt ägare.
 
Sv: besiktning - röntgen?

Jag rekommenderar absolut att du gör en besiktning även på en foderhäst. Säg att hästen blir dålig under tiden du har den och du menar att hästen hade åkomman när den kom till dig. Ägaren påstår att du förstört hästen, och i slutänden blir du skyldig att betala för hästens veterinärvård, för konvalcens etc. Hästen ska ju återlämnas till ägaren i samma skick som fodervärden fick den, och det går alltså inte att lämna tillbaka hästen om den är halt eller sjuk. Då får man som fodervärd vackert ta alla kostnader och tid till hästen är återställd.

Bättre att veta status på hästens hälsa innan man tar den på foder, man vill ju inte ha en foderhäst som är sjuk redan när den kommer!
 
Sv: besiktning - röntgen?

Du kan inte kräva några pengar utav säljaren om du finner div fel senare. Besiktingen ligger på ditt ansvar. du ska inte heller bry dig om, om hästen gick igenom ua för ca 2 månader sedan. Vi lever i nuet & mycket kan hända på 2 månader. Gör alltid en besikting i samband med köp.

nja, det stämmer inte riktigt... Som Masse skriver beror det på om köpet sker mellan privatperson- privatperson (kan även vara näringsidkare) eller näringsidkare- privatperson. (Dvs om det är KöpL eller KKL som gäller)

Det finns beroende på hur situationen möjlighet att få ett prisavdrag oavsett om det rör sig om ett konsumentköp eller ej, men undersökningsplikten är betydligt mer långtgående vid ett köp som omfattas av KöpL än vid konsumentköp.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp