Beslutsångest ang ras

Jag spårar nu med min mops (vilt och personspår) och det går bra, men skulle gärna ha en hund som jag kunde satsa mer med, och inte enbart i spåret. Hon är inte intresserad av att träna saker som kräver mycket precision av henne, tex tävlingslydnad där det är mycket pill med detaljer. Hon tröttnar på det inom 20 sekunder och det är lixom inte tacksamt arbete, det tar månader för ett beteende att befästas hos henne.

Anledningen till att jag kollar på bruksraserna är för att de intresserar mig, vilket många andra raser inte gör, de SKA vilja arbeta och sammarbeta

Säger som jag gjort på alla andra ställen där du skrivit om dina funderingar, ta det lite lugnt, lär känna så många hundar som möjligt inom raserna du är intresserad av (en hund här och där säger ju inte mycket), åk på tävlingar av de typer du är intresserad av och prata med hundägare du tycker verkar duktiga för att fråga dem om vad de gjort för att lyckas, fråga dig sedan om det de berättar om är något du själv vill göra eller om det är enklare/trevligare/roligare att göra något annat.

Du har skrivit så otroligt mycket på så otroligt många ställen nu att jag ärligt talat inte tror att du kommer längre genom att skriva mer. Hundkunskap och erfarenhet av olika raser får du inte vid datorn/mobilen/surfplattan, den får du genom att ta dig ut i hundvärlden, umgås ordentligt med de som tränar hund, diskutera med människor du möter osv. Det är klart att det är lätt att få beslutsångest när det finns så många raser och så mycket att göra med hundarna, men tänk rent praktiskt också, vad är det troligt att du kommer göra en dag där du även arbetar och har eventuell familj att umgås med? Minns jag rätt om jag säger att ditt hundköp ligger några år framåt i tiden? Har för mig att du skrivit om det. I så fall, vänta några år med att fundera på ras. När det väl börjar närma sig ett faktiskt hundköp så kommer det också vara lättare att veta vilken typ av hund som passar in i ditt liv.
 
Jo, men är inte helt säker på om de skulle passa mig eller inte ändå. Tycker det är mycket svårare att hitta vettiga hundar inom amstaff och staffe än de andra raserna jag listat

Spontant känns det ju inte enklare att hitta en bra Bully än en bra staffe, tycker inte jag.
Jag fattade det som att du var mest orolig över att den typen av hund skulle ryka ihop med din mops?
 
Jag spårar nu med min mops (vilt och personspår) och det går bra, men skulle gärna ha en hund som jag kunde satsa mer med, och inte enbart i spåret. Hon är inte intresserad av att träna saker som kräver mycket precision av henne, tex tävlingslydnad där det är mycket pill med detaljer. Hon tröttnar på det inom 20 sekunder och det är lixom inte tacksamt arbete, det tar månader för ett beteende att befästas hos henne.

Anledningen till att jag kollar på bruksraserna är för att de intresserar mig, vilket många andra raser inte gör, de SKA vilja arbeta och sammarbeta

Men många bruksraser kräver mer och det finns trevliga sällskapsraser med tillräcklig med tryck i.

Men nu ser jag att det verkar som om du spekulerar om en hund flera år i framtiden?

Släpp det så länge och ta beslutet när det är dags.
 
Jag skulle nog säga att det är mycket lättare att hitta en trevlig staffe eller amstaff än en trevlig ambull. Både staffar och amstaffar reggas av SKK och kennlarna har kennelnamn. Det finns ingen i Sverige som har koll på ambulluppfödare och resultat av tester, prov och tävlingar bokförs ingenstans så man kan påstå precis vad som helst. Du kan aldrig få något slags championat på en ambull, du kan inte ens tävla bruks med den eftersom den räknas som blandras i Sverige.
 
Jag skulle nog säga att det är mycket lättare att hitta en trevlig staffe eller amstaff än en trevlig ambull. Både staffar och amstaffar reggas av SKK och kennlarna har kennelnamn. Det finns ingen i Sverige som har koll på ambulluppfödare och resultat av tester, prov och tävlingar bokförs ingenstans så man kan påstå precis vad som helst. Du kan aldrig få något slags championat på en ambull, du kan inte ens tävla bruks med den eftersom den räknas som blandras i Sverige.
Fast ambull är väl = amerikansk bulldogg, american bully en helt annan ras? Eller kallas båda ambull :confused: I vilket fall så håller jag med om båda raserna, det går inte att tävla bruks med dem vilket även innebär att man inte alltid kommer med på intressanta kurser mm.

Jag tror definitivt att det är lättare att hitta en bra staffe/amstaff än en bully! Där har du (TS) alla dörrar öppna, förutom för LC då ;) .
 
Min dvärgschnauzer kan göra alla grenar som du listar. Provat springa efter släphare både på bana och sandtag har hon också gjort. Vi har testat på (i vissa grenar även tävlat med fin framgång) alla grenar som du önskar förutom dragweight men det är enbart för att jag inte kommit iväg på någon prova på-träning än (har ingen sele heller). Tror hon skulle tycka dragweight är lika kul som allt annat.

Hon är dessutom KORAD så även som brukshund funkar hon :)

Är säkert inte rätt ras för dig, men min poäng är att börja enkelt och leta efter en allroundhund eftersom du inte riktigt verkar veta exakt vilken gren du brinner för utan vill testa på allt.
 
Spontant känns det ju inte enklare att hitta en bra Bully än en bra staffe, tycker inte jag.
Jag fattade det som att du var mest orolig över att den typen av hund skulle ryka ihop med din mops?
Jo precis, det är lite det jag är orolig för - men det har jag kommit över lite med hjälp av andra ägare (som fortfarande inte förnekar att de kan hända). Skaffar jag en sån hund så skaffar jag en hane för att vara extra säker.

Ang. bully har jag redan hittat en uppfödare som jag vet är bra och enbart avlar på friska och funktionsdugliga hundar http://www.diesel-dogs.com/ :D
 
Retrievrar går bort helt och hållet, de passar mig inte :)

Finns retrievers som har en hel del go i sig för att passa flera bruksgrenar. Är du väldigt intresserad av sök eller spår så borde dem ha betydligt fler fördelar än schäfern eftersom att deras stora uppgift i bla mer jaktinriktad avel är just att söka upp. Lydnad har jag sett en hel del syssla med också.
Framförallt perfekt familjehund i vardagen också oftast.

Jag skulle verkligen ha schäfer men tog över en vuxen labbe bara utefter egenskapsmatchning och jag kan bara konstatera med fler att rasen är väldigt allround :) inne soffpotatis ute aktiv och är med på allt. Sådan så blev jag extra bortskämt då hon sen tidigare är väldigt tränad och väluppfostrad.
Pälsvård typ obefintlig, torkar på noll tid när det regnar.
Som jag förstår en relativt frisk ras.

Eller gör som jag - lägg rasfundering lite åt sidan å fundera på om vuxen hund kan vara något och kör då på egenskap utefter vad du vill. Att ta över en vuxen hund kan ha enorma fördelar om man hittar rätt.
 
Senast ändrad:
Jag hade fördomar mot labbe tidigare som tråkiga hundar. Bevisligen har jag mött helt fel sorts labbar.

De behöver inte alls vara varken lata, döva eller tråkiga :D

Goldens har jag också mött ett par trevliga individer med stora potential för den som är träningsintresserad.
 
Finns retrievers som har en hel del go i sig för att passa flera bruksgrenar. Är du väldigt intresserad av sök eller spår så borde dem ha betydligt fler fördelar än schäfern eftersom att deras stora uppgift i bla mer jaktinriktad avel är just att söka upp. Lydnad har jag sett en hel del syssla med också.
Framförallt perfekt familjehund i vardagen också oftast
.

Jag skulle verkligen ha schäfer men tog över en vuxen labbe bara utefter egenskapsmatchning och jag kan bara konstatera med fler att rasen är väldigt allround :)
inne soffpotatis ute aktiv och är med på allt. Sådan så
blev jag extra bortskämt då hon sen tidigare är väldigt
tränad och väluppfostrad.
Pälsvård typ obefintlig, torkar på noll tid när det regnar.
Som jag förstår en relativt frisk ras.
Eller gör som jag - lägg rasfundering lite åt sidan å fundera
på om vuxen hund kan vara något och kör då på egenskap
utefter vad du vill. Att ta över en vuxen hund
kan ha enorma fördelar om man hittar rätt.

Har haft labbe och har flera schäfer i dag och har svårt att se en mer allround ras än schäfer. Beroende på avel. Exteriörlinjerna i båda raserna är verkligen inget att satsa på
för den som vill bruka sin hund. Isf får man gå på de mer
jaktavlade linjerna på retrivern el bruks på schäfern. Men då
får man mycket hund också. Speciellt om man väljer retriver. Jaktlabben är verkligen mycket hund.
 
Har haft labbe och har flera schäfer i dag och har svårt att se en mer allround ras än schäfer. Beroende på avel. Exteriörlinjerna i båda raserna är verkligen inget att satsa på
för den som vill bruka sin hund. Isf får man gå på de mer
jaktavlade linjerna på retrivern el bruks på schäfern. Men då
får man mycket hund också. Speciellt om man väljer retriver. Jaktlabben är verkligen mycket hund.

Precis, jaktlabbe var nåt helt annat :)

Tidigare har jag mest mött labbar som sett ut som tunnor som på sin höjd tyckt att kvarteret runt vart roligt, tveksamt mentalt. Fast att det är enormt mycket hund vet jag inte.. Men vill man verkligen träna så får man nog räkna med nåt lite skarpare hittills är jag bara positivt överraskad.

Enda nackdelar hittills är matdriften :o
 
Senast ändrad:
En jaktavlad jaktlabbe är väldigt mycket hund :)
En sportavlad jaktlabbe tenderar att ha en del nerv på utsidan tycker jag.

Hoppet från en jaktlabbe till en tjocklabbe är (och ska vara!) i mina ögon ganska rejält.
 
En jaktavlad jaktlabbe är väldigt mycket hund :)
En sportavlad jaktlabbe tenderar att ha en del nerv på utsidan..

Vad som är mycket hund eller inte är ju väldigt olika från person till person tycker jag, allt hänger ju på vad man vill göra och kan erbjuda hunden i vardagen och den aktivitet man vill hålla på med :)

För mig tror jag det blev alldeles lagom, vill då inte ha en mindre aktiv hund.
 
Vad som är mycket hund eller inte är ju väldigt olika från person till person tycker jag, allt hänger ju på vad man vill göra och kan erbjuda hunden i vardagen och den aktivitet man vill hålla på med :)

För mig tror jag det blev alldeles lagom, vill då inte ha en mindre aktiv hund.

Jo, det är ju sant :)
Men med mycket hund i jaktlabbefallet tänker jag en hund som pallar (kräver?) två-tre-fyra dagars jakt i veckan, t ex som fixar ligga i vattnet och jobba i 4-5 timmar i princip oavsett temperatur och som klarar att hålla ihop skallen ändå.
Det kräver sin hund, och därmed också sin förare.
 
Jo, det är ju sant :)
Men med mycket hund i jaktlabbefallet tänker jag en hund som pallar (kräver?) två-tre-fyra dagars jakt i veckan, t ex som fixar ligga i vattnet och jobba i 4-5 timmar i princip oavsett temperatur och som klarar att hålla ihop skallen ändå.
Det kräver sin hund, och därmed också sin förare.

Man får byta ut det mot annan snarlik träning, speciellt eftersom att man inte kan jaga året om.
Tror ingen med jakthund kan erbjuda det där året om, flera dagar i veckan.

Men absolut, ska man ha en bruksavlad hund så måste man ha en mer strukturerad plan (framförallt tid!) och kunna möta dess behov.

Ville iaf rikta till ts att retrivers inte behöver vara så alldagliga hundar de heller utan det finns de som håller väldigt högt på flera plan och att det absolut inte behöver vara "för tråkigt".
 
Man får byta ut det mot annan snarlik träning, speciellt eftersom att man inte kan jaga året om.
Tror ingen med jakthund kan erbjuda det där året om, flera dagar i veckan.

Men absolut, ska man ha en bruksavlad hund så måste man ha en mer strukturerad plan (framförallt tid!) och kunna möta dess behov.

Ville iaf rikta till ts att retrivers inte behöver vara så alldagliga hundar de heller utan det finns de som håller väldigt högt på flera plan och att det absolut inte behöver vara "för tråkigt".

Ja, naturligtvis :)
Det var mest ett exempel på vad jaktavlade retrievers förväntas att klara av för typ av arbete. En hund utan stort driv och jaktlust klarar inte av det, och den typen av hundar är mycket hund, för de allra flesta hundägare.

Och jag håller med, en bra retriever är en väldigt allsidig och rolig hund!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
G
Hundavel & Ras Japp, precis så är det nu. Vinthundar är liksom min grej, men jag har funderingar på att någon gång i framtiden kanske eventuellt skaffa...
2
Svar
23
· Visningar
2 927
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp