Bukefalos 28 år!

Betäcka katt

Sv: Betäcka katt

Jag hoppas verkligen inte att du gör det för att ett gäng inskränkta typer här har skällt på dig.

För mig är alla katter lika fina oberoende av ras, men lyssnar man på en del här inne så inser man att de har ett intresse som blev väldigt omodernt när det gällde människor kring 1945. :devil:

Det handlar inte om att en blandraser är mindre värda på något sätt! Jag har bara bondkatter och alltid haft!

Det är bara det att det redan finns aldeles för många katter och det föds aldeles för många, så katterna får väldigt låg status, som skadedjur nästan.

Vill man höja statusen på katt så ska man märka, kastrera och faktiskt höja summan man säljer dom för. Oavsett ras tycker jag!

Jag är jourhem på djurskyddet och jag kan säga att det finns otroligt trevliga mysiga katter, I MÄNGDER! Det finns ingen anledning att sätta fler i livet. Hjälp en som redan finns istället. :)
 
Sv: Betäcka katt

Det finns inget som säger att kattungarna blir långhåriga bara för att mamman är det. Ni vet ju inte vad hon har för raser i sig.
 
Sv: Betäcka katt

Nä det hade vi inte förutsatt heller, det var bara ett exempel jag tog upp angående det här att köpa katter på blocket som någon påpekade. De är ju uppenbart dyrare än de korthåriga, även om de är från samma kull... Tyder ju bara på att människan är ytlig.
 
Sv: Betäcka katt

För mig är alla katter lika fina oberoende av ras, men lyssnar man på en del här inne så inser man att de har ett intresse som blev väldigt omodernt när det gällde människor kring 1945. :devil:

Ett Godwin's Law-award är på väg hem till din brevlåda. Tack för att du medverkade!
 
Sv: Betäcka katt

Tack för ditt svar!

kl

Anledningen till att min mor vill ta ungar på sin katt kan inte jag svara på. Jag försöker bara få fram infon hon vill ha.

Sen undrar jag, de här som vill ha kattungar från min mors katt, de vill ju förmodligen ha det för att de vill ha en lika söt katt. En stor, långhårig, kelig katt, som de har från början till slut. Varför skulle de vilja ta sig an en hemlös katt som inte alls lever upp till vad de vill ha?

Och gällande att köpa kattungar på blocket, kolla vad folk tar betalt för långhåriga bondkatter. Ur samma kull, korthårig 100:-, långhårig 1000:-.

Vill man ha en långhårig katt, så hjälper det ju inte att det finns tusentals hemlösa korthåriga katter. Människan är en ytlig varelse. Hate to bring it to ya, men så är det.

Vi tror inte heller att det är en raskatt, och jag är inte alls insatt i kattavel, därav denna tråd, där jag hoppades få konkreta tips istället för att bli idiotförklarad, och rent krasst bryr vi oss inte om vad för ras hon är eller inte är, det är en förbannat trevlig katt och det är det enda som är vitkigt. Skulle någon av intressenterna backa ut är kattungarna mer än välkomna att bo hos mig.

Sen kan jag tillägga för er som är oroade att katten är fösäkrad, det är min mors ögonsten och hon lägger alla pengar i världen på sin katt om det skulle behövas:)
Men jag ska åka hem till henne och säga att det nog är en dålig idé att betäcka katten.

Jag ser eg inget fel med att man plannerar en kull oavsett om det är blandras eller inte men man ska göra det seriöst och ta reda på allt som kan hända. Ett mynt har alltid 2 sidor precis som uppfödningen. Man bör inte blunda för den sidan som inte är de det possitiva med uppfödningen då mycket kan gå fel.

Du skrev ju själv att man kan ta mer för långhåriga än korthåriga så gör din mor de för att tjäna en extra slant lär hon bli besviken om hon vill göra det på ett seriöst sätt. Hennes katt är långhårig och jag antar att alla vänner som vill ha en kattunge av den honan vill ha en långhårig katt? tänk om alla blir korthåriga? Vet du hur färg, pälslängd, sjukdomar mm ärvs?

Är katten kollad för diverse defekter? Är katten kollad av veterinären om katten är fri från navelbråck (både föräldradjuren ska vara kollad, detta för att minska risken att kattungar föds med försvagad buk och tarmarna utanför kroppen), har honan svansknick, är hon blodgrupperad (för att förhindra blodgruppskrock och kattungarna dör) man man kan förhindra mycket (inte allt) om man gör allt rätt från början..
 
Sv: Betäcka katt

Snacka om att köra med skräckpropaganda.

På samma sätt som att någon kan ångra sig om en kattunge så kan det väl komma till en ny som vill ha en. Varför bara se problem?

De allra flesta kattor föder sin kull utan några som helst problem. Har man riktig otur så kan det givetvis gå illa, men det tror jag nog TS redan vet.

Det är inte skräckpropaganda, det är sådant som händer. Att köpare ångrar sig är väldigt vanligt och vi är många som kan intyga att man inte kan lita på att alla man känner som sagt att de vill ha en kattunge kommer köpa en. Då är det ju väldigt bra om man har en plan för hur man ska göra om man blir sittandes med flera kattungar kvar. En bra fråga att ställa sig är alltså hur pass attraktiva ens kattungar kommer vara på den enorma kattmarknaden.

Sedan är det såklart oftast så att förlossning och allt därefter går bra, men det är väl inget fel i att vara förberedd? Har hört ifrån så många som nästan börjat panika när det visat sig att kattmamman inte ville ha de där kattungarna ägaren ville ha (eller så "försvinner" mamman ute) och så måste ägaren ta hand om kattungarna. Det är ju ett jävla skitjobb att mata kattungar dygnet runt i 4 veckor så tyvärr slutar det ofta med kattungar som avlivas.
 
Sv: Betäcka katt

Jag hade faktiskt troligen valt att inte ha katt om raskattaveln skulle försvinna. Jag köper inte bara en katt, jag vill veta mer om katten innan jag köper den. Jag vill ha en kunnig uppfödare bakom mig, som kan hjälpa mig vid problem och som ställer upp om det behövs. Jag har haft en huskatt, hon blev aldrig rumsren. Aldrig på sina 7,5 år. Det blev mycket bättre när hon fick vara utekatt, men eftersom jag inte vill ha utekatt så tänker jag inte testa igen och kanske råka ut för samma sak. Hon klarade helt enkelt inte av att vara innekatt (född inne, aldrig fått gå ut hos sin uppfödare), hade för mycket i skallen.
Sen kan man ju fundera på varför du tycker att man ska lägga ner den seriösa aveln och låta den oseriösa fortsätta? Är det rätt sätt att gå för att rätta till balansen? Jag har för mig att det handlar om att 10% av kattpopulationen är renrasiga, tycker du verkligen att den ska läggas åt sidan för att folk ska kunna ta fram huskatter? Alla som är allergiska och som klarar olika raser får klara sig utan katt, eller hur?
Och du ska nog inte prata om katters värde eftersom du tycker det är okej att det dagligen blir katter hemlösa och dör ute för att det finns för många och därmed för många ovärdiga ägare. Strunt i dom!!

MissFideli, reggad raskattuppfödare som nog inte tänker ta fler egna kullar eftersom det finns tillräckligt med brittuppfödare redan. Jag drar mitt strå till stacken, det gör inte du. Vem värderar katter högst?
 
Sv: Betäcka katt

Ja, jag håller med om långhår resp korthår. Det är inte dyrare med långhåriga raskatter än korthåriga. Vi gör ingen skillnad.
 
Sv: Betäcka katt

*KL*
Vill bara påpeka att om ni tänker föda upp ungarna "ordentligt" - vilket jag givetvis hoppas eftersom alla katter förtjänar en bra start i livet! - så är det inte lätt få tillbaka det man lägger ut. Folk är obenägna att betala ens självkostnadspris för en bonnakatt. Vad säger det?
 
Sv: Betäcka katt

På britt blir det väl nästan tvärtom? Eller säljs LH till samma pris som KH inom SVERAK?
 
Sv: Betäcka katt

Jag vet faktiskt inte. Det är ju inte ett godkänt hårlag, så det borde ta ner priset. Men å andra sidan verkar efterfrågan på långhåren vara rätt hög och många säljs till avel i andra förbund. Får kolla upp det! Nu med tester så har långhårsutfallen minskat gansk amycket tycker jag. I och för sig förklarligt då de katter som orsakar långhårsutfallen hamnar längre och längre bak.
 
Sv: Betäcka katt

Jag vet inte om de som "tingat" kattungar vill ha långhåriga eller korthåriga, skulle ingen vilja ha dem är de välkomna hos mig som sagt. Inga djur ska komma till oseriösa människor eller folk vi inte känner. Då får de stranna hos oss. Vi bryr oss lika mycket om våra katter (katt för tillfället) som hästarna och hundarna.

Jag tror inte heller att min mor planerat att ta något betalt alls för ungarna eftersom hon hellre ser att de kommer till hennes vänner där hon vet katterna får det bra. Så OM det nu blir några ungar så är det förmodligen så det kommer bli. Pengar har hon redan gott om, hon bryr sig mer om djuren än om papper med siffror på.

Jag uppskattar all info som är matnyttig, både de tråkiga bitarna och de positiva bitarna, så får jag ju lägga fram det till mor min, beslutet är ändå hennes och inte mitt.

Sammanfattnignsvis:

Kolla katterna, både honan och hanen för ärftliga sjukdomar. Är väl lika bra att åka till en vet och säga att man funderar på kattungar och så vet de väl vad de ska kolla efter? Och ska det bli långhåriga ungar måste det vara en långhårig hane. Gäller det även om vi inte vet hur mycket korthåriga "gener" vår katt har?
 
Sv: Betäcka katt

Långhåret är recessivt, så en katt med långhår bär inga korthårsanlag. Däremot kan korthåriga katter bära långhårsanlag.
Angående pengar så är det inte många som vet hur mycket ett snitt på jourtid går på. Man tar förgivet att allt går bra (vilket det oftast gör), men man måste också veta vad som kan hända och vad det innebär. HCM-test kostar runt 1000-lappen per katt, vaccination av ungar ca 200 per kattunge och sen det x2, besiktning kanske 100 kr/kattunge. Chippa kostar väl 2-300/unge osv. Så det blir mycket pengar att ligga ute med om hon ska skänka bort kattungarna.
 
Sv: Betäcka katt

Klart man ska vara beredd på att det kostar pengar, men det är hennes mista bekymmer. Hon skulle nog lägga 100 000 utan att blinka på den katten :)
 
Sv: Betäcka katt

Kolla katterna, både honan och hanen för ärftliga sjukdomar. Är väl lika bra att åka till en vet och säga att man funderar på kattungar och så vet de väl vad de ska kolla efter? Och ska det bli långhåriga ungar måste det vara en långhårig hane. Gäller det även om vi inte vet hur mycket korthåriga "gener" vår katt har?

Nej, de flesta veterinärer har ingen aning om vad avelskatter bör testas för. PKD1 hos perser brukar de ha koll på och kanske HCM hos maine coon, men inte mycket mer än så.

Om ni vill ha långhårig avkomma måste hanen bära på långhårsanlag dvs. han kan vara korthårig men han måste bära på långhår. Sedan är ju teori och praktik olika saker så även om han bär på långhår kan alla avkommor bli korthåriga så vill ni vara säkra på att få långhåriga kattungar parar ni med en långhårig hane.
 
Sv: Betäcka katt

Jag ska skriva ner de ni nämnt här som katten bör testaas för, om det nu blir aktuellt över huvud taget... Tack för hjälpen!
 
Sv: Betäcka katt

Så du menar att det är bara raskatter som har ett värde, inte huskatter.
Har sagt det förut, huskatten är bland människans äldsta sällskap o har hållit sig förvånansvärt konstant i tusentals år. På vilket sätt har raskatter ofta avlade på defekter större berättigande?
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 640
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 097
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp