Bukefalos 28 år!

Betäcka katt

Sv: Betäcka katt

För mig är alla oreggade katter huskatter. Men jag anser väl att den äkta huskatten är samma som bondkatten (bara ett modernare namn), dvs utan medveten rasinblandning. Men det är min tolkning, finns andra med andra tolkningar.

Ok, då är jag med :)
Trodde huskatten var typ en produkt av 2 kompisars renras/blandras och bondkatten den traditionella stallkatten.

En annan fundering i ett ämne som faktiskt börjar intressera mig, skulle gärn ata en katt från katthem, men har allergi i familjen, men man kan ju lära sig mer i ämnet ändå :D

Vart finns alla dessa hemlösa?
Är det i städerna?
Var nyligen i Grekland och där var det katter överallt, helt klart hemlösa katter, det är inget jag sett i sverige?

Otroligt fina katter i Grekland btw, väldigt ädla långbenta och med stolt utseende, hade några på vårt hotell som klart och tydligt var deras, det låg flera utanför, men på vårt hotell var det 4-5 som lixom ägde det.
Alla katter såg välmående ut i päls och hull, kanske beroende på att vi var där i slutet av turist säsongen och jag misstänker att vi inte var de enda som bodde där som matade katterna...
 
Sv: Betäcka katt

Hemlösa katter finns i hela landet men självklart finns det fler i områden med fler människor.
 
Sv: Betäcka katt

Hemlösa katter i svenska städer uppehåller sig efter vad jag har förstått ofta i industriområden och är då alltså inte alls synliga på samma sätt som i tex. Grekland. När jag var i Kroatien såg jag många hemlösa i stadskärnorna och de blev upprnbarligen matade där vilket antagligen var anledningen till att de levde just där. Hemlösa katter samlas gärna kring utfodringsplatser. I Sverige är det rätt så ovanligt att folk i stadskärnorna matar lösgående katter, dessutom har vi kommunjägare som regelbundet skjuter av kolonier vilket leder till att kolonierna splittras och katterna flyttar på sig (jägarna lyckas sällan skjuta av en hel koloni).
 
Sv: Betäcka katt

En aggressiv söt katt? En överaktiv söt katt? En lat söt katt? En gosig söt katt? En sjuk söt katt? Temperamentet spelar ju ofta mer roll än utseendet i längden och den kanske inte ens blir söt, man vet ju inte vad som ligger bakom.

Agree... Min fina långhåriga hankatt har en avkomma (är kastrerad nu) som är något av det fulaste jag har sett i kattväg. Inte ofta man ser henne men var gång det sker resulterar det nära på i asgarv :devil:

Men jag har bara inte sett dem då?
Eller hört någon som sett dem?
Eller uppför sig svenska hemlösa katter inte som grekiska?

Om du nån gång har vägarna förbi Ales Stenar i Skåne så är fiskelägret eller vad det är nedanför alldeles nerlusat med katter. Finns ett finns kattforum med katthemsentusiaster som då och då skriver att de hittat kattkolonier och försöker hitta hem till så många som möjligt. Eller pengar för att göra TNR på kolonin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 590
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 094
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp