Bukefalos 28 år!

Betäcka katt

Sv: Betäcka katt

Det är ju snällt att hon inte tänker ta betalt, men varför vill hon inte ens täcka sina kostnader för vaccinationer, chip och sånt ?

Jag tillhör de som avråder från att ta en kull. Om katten är en sådan ögonsten skulle det ju vara katastrofalt om ngt händer henne under dräktighet/förlossning.

Kan det vara så att din mor gått på myten om att katthonor ska ha en kull innan de kastreras ?
 
Sv: Betäcka katt

Jag tror inte heller att min mor planerat att ta något betalt alls för ungarna eftersom hon hellre ser att de kommer till hennes vänner där hon vet katterna får det bra. Så OM det nu blir några ungar så är det förmodligen så det kommer bli. Pengar har hon redan gott om, hon bryr sig mer om djuren än om papper med siffror på.

Sammanfattnignsvis:

Kolla katterna, både honan och hanen för ärftliga sjukdomar. Är väl lika bra att åka till en vet och säga att man funderar på kattungar och så vet de väl vad de ska kolla efter? Och ska det bli långhåriga ungar måste det vara en långhårig hane. Gäller det även om vi inte vet hur mycket korthåriga "gener" vår katt har?

Om hon vill göra allt seriöst gör man ala tester som börs göras innan dräktighet. Vissa sjukdommar sprids även vid "sexakten" så båda katterna ska kollas mot fiv och fev (man drar blod hos veterinären och skickar till ett labb alt tar snabbtest hos veterinären), även blodgrupp måste man dra blod.
Navelbråcksfrihets intyg kollas hos veterinären samt att hanen har båda testiklarna nere. mm

Ska allt göras rätt ska kattungara vara minst 12v vid flytt (inte 7, 8, 9, 10 eller eller 11v), kattungarna ska då vara dubbelvaccinerade, id-märkta, avmaskade och besiktade. Tror då inte hon vill lägga ut den summan för att sedan ge bort kattungarna till vänner och bekanta.
En annan kostnad hon inte får glömma är att de flesta hanar som lånas ut (oavsett blandning) vill ha pengar för de. De lånar sällan ut gratis..
 
Sv: Betäcka katt

Klart man ska vara beredd på att det kostar pengar, men det är hennes mista bekymmer. Hon skulle nog lägga 100 000 utan att blinka på den katten :)

Om hon kan slösa 100k på katten bör hon inte avla på den :p avel är ju riskabelt även utan förlossningskomplikationer kan hon ju dö typ om en unge dör i magen några veckor innan förlossning och dräktigheten fortskrider varvid ungen börjar brytas ner inne i magen och poff reslutatet är ett vansinnigt sjukt djur med relativt små chanser att överleva. Vet inte om det är så vanligt på katter just men förekommer relativt ofta på marsvin. Därav anledningen till att jag inte rekommenderar hemma avlare att avla på sina favoritmarsvin.
 
Sv: Betäcka katt

Om hon kan slösa 100k på katten bör hon inte avla på den :p avel är ju riskabelt även utan förlossningskomplikationer kan hon ju dö typ om en unge dör i magen några veckor innan förlossning och dräktigheten fortskrider varvid ungen börjar brytas ner inne i magen och poff reslutatet är ett vansinnigt sjukt djur med relativt små chanser att överleva. Vet inte om det är så vanligt på katter just men förekommer relativt ofta på marsvin. Därav anledningen till att jag inte rekommenderar hemma avlare att avla på sina favoritmarsvin.

Inte alls vanligt hos katt. Kattfoster som dör resorberas eller stöts ut. Visst finns det en risk att honkatten då utvecklar livmoderinflammation men det löser man med kastrering eller medicinering. Om ägaren är uppmärksam och behandling sätts in i tid.
 
Sv: Betäcka katt

För att pengar inte har någon betydelse för henne och att hon har råd att göra så. Hon bryr sig mer om att katterna får det bra än att hon ska tjäna pengar på det. För henne går alltid djurens bästa i första hand, och det får kosta vad det kosta vill.
 
Sv: Betäcka katt

Det är möjligt att hon har gått på den myten, om det nu är så att det är en myt som florerar. Jag är som sagt inte alls insatt i katter så jag har inte hört ngt sådant men det har hon kanske. Får fråga henne om det är största anledningen för isf behöver hon ju inte bry sig om att betäcka henne.
 
Sv: Betäcka katt

Så du menar att det är bara raskatter som har ett värde, inte huskatter.
Har sagt det förut, huskatten är bland människans äldsta sällskap o har hållit sig förvånansvärt konstant i tusentals år. På vilket sätt har raskatter ofta avlade på defekter större berättigande?


Inte varje dag jag håller med dig till 100%. :bow:
 
Sv: Betäcka katt

Så du menar att det är bara raskatter som har ett värde, inte huskatter.
Har sagt det förut, huskatten är bland människans äldsta sällskap o har hållit sig förvånansvärt konstant i tusentals år. På vilket sätt har raskatter ofta avlade på defekter större berättigande?
PL

Det handlar med största sannolikhet inte om att det är just en huskatt eller raskatt. Utan att man (oftast) inte har någon som helst aning om vad som ligger bakom huskatten, någon direkt kunskap om kattavel eller vet vad det kan komma att kosta. Att buskavla katter är inget att eftersträva, och för att bevara vår bondkatt har ju europén kommit till (och vill man inte betala priset för en sådan så ska man nog fundera några varv till innan man skaffar ett djur).

När det gäller defekter är det ju även många hemmaavlare som skapar "skeppskatter" på löpande band och marknadsför dom som något exklusivt och bra. Ska tilläggas att jag inte är så imponerad av de som avlar på extrema utseenden bland raskatter heller.
 
Sv: Betäcka katt

Självklart har huskatter ett värde, det är därför jag tycker dom förtjänar mer än att leva ute, utan mat och utan värme. Så länge man producerar fler katter än marknaden vill ha så kommer det finnas hemlösa huskatter. Eller har du nått bättre sätt på hur man minskar antalet hemlösa (över 100.000) huskatter än att minska produktionen av dom?
Sen kan man ju fundera på hur huskattuppfödare kan anse att huskatter har ett värde när man hela tiden ska få dom till blandraser.

Edit: Det handlar ju inte om att utrota huskatten, det handlar om att jämna ut antalet katter vs antalet hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka katt

Det handlar med största sannolikhet inte om att det är just en huskatt eller raskatt. Utan att man (oftast) inte har någon som helst aning om vad som ligger bakom huskatten, någon direkt kunskap om kattavel eller vet vad det kan komma att kosta. Att buskavla katter är inget att eftersträva, och för att bevara vår bondkatt har ju europén kommit till (och vill man inte betala priset för en sådan så ska man nog fundera några varv till innan man skaffar ett djur).

När det gäller defekter är det ju även många hemmaavlare som skapar "skeppskatter" på löpande band och marknadsför dom som något exklusivt och bra. Ska tilläggas att jag inte är så imponerad av de som avlar på extrema utseenden bland raskatter heller.

Ja, precis. Huskattuppfödare är ju lika goda kålsupare dom som hejvilt avlar på polydaktyli, svanslöshet osv.
Och jag håller med, raskatter avlade på defekter som påverkar dem negativt ska förstås inte heller få finnas.
 
Sv: Betäcka katt

Men varför avlas det på raskatter då för? Om huskatter är lika mycket värda, men man borde stoppa avlen på dem för att minska mängden hemlösa katter, så borde man väl likväl stoppa aveln av renrasiga katter?

Som sagt är jag inte alls insatt i det här med katter, jag frågar av ren nyfikenhet. Vad har man för försvarsargument?
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka katt

Därför att raskattevln ändå är relativt seriös. Raskatter är alltid vaccinerade och chipmärkta vid försäljning. Föräldrarna i de flesta fall testade mot olika sjukdomar och man kan följa raskatter bakåt vid behov. Forskning på sjukdomar som finns på huskatter görs ofta på raskatter t.ex. Och ägare till raskatter är oftare mer seriösa och intresserade av katten eftersom dom fått lägga en ganska stor summa pengar på dom vid inköp. Enligt uppgift från försäkringsbolagen är raskatter oftare försäkrade än huskatter t.ex. Raskattköpare kollas ofta upp mer än en huskattköpare.
Sen är raskattpopulationen liten jämfört med huskattpopulationen. Jag tror jag har sett siffror på 10%. Alltså av alla Sveriges katter, så är 10% raskatter. Det finns även raser som allergiker kan ha, vilket gör det möjligt för många allergiker att ha katt.
Tittar du på katthemmen så är 99% huskatter. Att ta bort raskattaveln skulle alltså påverka max 1%.
Jag väljer att köpa raskatt för att jag vet vad jag får i form av temprament. Jag vill ha en typ av katt som passar mig. Att köpa huskatt är i sådana fall som att köpa grisen i säcken.
 
Sv: Betäcka katt

för att när du köper en raskatt vet du oftast ungefär vad du får för katt i teperament mm..

När man köper en icke raskatt har oftast uppfödaren ingen koll på morföräldrarna osv. Hur ser det ut med sjukdomar i släkten osv.

När det är dags för mig att köpa katt så blir det en raskatt. Har haft underbara icke raskatter när jag var liten, men jag är mer intresserad av vad för temperament katten har nu. Ex vissa vill ha en lugn katt, då köper man inte en korat.. köper du en utan ha någon koll så har du oftast ingen aning om hur denne katt blir som vuxen..
 
Sv: Betäcka katt

just det, sen raskatter kostar mer också, vilket gör att man inte slänger ut katten på gatan när man tröttnat på den(säger inte att alla gör det, men uppenbarligen händer det). Se bara på hundar, hundar kostar, är oftast blandraserna som hamnar i kläm..
 
Sv: Betäcka katt

Men jag förstår inte, vad gör mig oseriös när jag vill kolla upp allt inför en eventuell betäckning, vill chippa ungarna, vill göra alla tester osv, bara för jag inte har en raskatt? Jag är väl inte mindre seriös än en raskattuppfödare? Jag lägger ner lika mycket pengar och lika mycket jobb och bryr mig lika mycket om vart ungarna hamnar, ändå är jag oseriös?

Är det inte de som låter sina katter löpa vind för våg som är de oseriösa?
Är det inte de som köper sommarkatter som de sedan överger som är oseriösa?
Är det inte de som inte kastrerar sina katter eller ger dem p-piller som är oseriösa?

Dessutom verkar det ju med de siffror du visar, vara en större efterfrågan på huskatter än raskatter. Och jag vet att det finns tusentals huskatt-ägare som behandlar sin katt precis lika väl som raskattägare gör.
 
Sv: Betäcka katt

Men varför avlas det på raskatter då för? Om huskatter är lika mycket värda, men man borde stoppa avlen på dem för att minska mängden hemlösa katter, så borde man väl likväl stoppa aveln av renrasiga katter?

Som sagt är jag inte alls insatt i det här med katter, jag frågar av ren nyfikenhet. Vad har man för försvarsargument?

Om man ser till hur många huskattskullar det föds per år så är det betydligt fler än raskattskullarna. Det är även till största delen huskatter som springer ute okastrerade och parar sig. Så genom att strypa det hela redan där (dvs kastrera djuren innan man släpper ut dom) så blir det färre kullar som föds.

Raskatterna kostar ju mer i inköp och tyvärr känns det som om folk är mer rädda om dom. Men huskatter kan man skaffa över sommaren och sen släppa ut vind för våg utan dåligt samvete :mad:
Där kan man också hjälpa till genom att sålla bland sina kattköpare och våga ta betalt. Inköpspriset på en katt blir ju ändå bara en droppe i havet jämfört med vad den kostar i resten av sitt liv, så det avskräcker inte seriösa kattköpare. Att kastrera innan försäljning är också bra om man har en veterinär som genomför tidiga kastreringar, då slipper köparen ens fundera på det.

Sen är det som MissFideli säger med kartlagda genetiska sjukdomar, tester, vaccineringar o.s.v. som man sällan ser hos de som föder upp huskatter.

Jag har själv två huskatter, men ju mer jag lär mig om katter ju säkrare blir jag på att nästa katt blir en seriöst uppfödd katt med säkrad stamtavla.
 
Sv: Betäcka katt

Men jag förstår inte, vad gör mig oseriös när jag vill kolla upp allt inför en eventuell betäckning, vill chippa ungarna, vill göra alla tester osv, bara för jag inte har en raskatt? Jag är väl inte mindre seriös än en raskattuppfödare? Jag lägger ner lika mycket pengar och lika mycket jobb och bryr mig lika mycket om vart ungarna hamnar, ändå är jag oseriös?
Det oseriösa där handlar om att man inte vet vad som ligger bakom katterna. Vad är det man vill uppnå med sin avel? Det blir svårt att säga att man vill få fram långhåriga, söta katter med lagom temperament - för det finns stor risk att du får något helt annat när du inte vet vad som ligger bakom.
För att ta min ena katt som exempel så vet jag att hennes mamma var världens soffpotatis, men min katt (nu 2 år) är ett riktigt yrväder. Dom är inte heller lika till utseendet. Men tar du en britt och parar med en annan britt så kan du vara så gott som säker på vad du får för resultat (individer är ju alltid individer, men några extrema skillnader blir det inte).

Är det inte de som låter sina katter löpa vind för våg som är de oseriösa?
Är det inte de som köper sommarkatter som de sedan överger som är oseriösa?
Är det inte de som inte kastrerar sina katter eller ger dem p-piller som är oseriösa?
Ja, ja och ja.

Dessutom verkar det ju med de siffror du visar, vara en större efterfrågan på huskatter än raskatter. Och jag vet att det finns tusentals huskatt-ägare som behandlar sin katt precis lika väl som raskattägare gör.
Hade efterfrågan på huskatter varit så stor som tillgången så hade inte katthemmen varit överfulla :(
 
Sv: Betäcka katt

Då kanske man ska lägga fram till modern att om det nu blir någon kull kanske man ska se till att kastrera alal kattungarna innan man lämnar dem till sina nya hem? Kan man göra det i så tidig ålder som 12v?

kl

I övrigt undrar jag hur man tänker när man bemöter någon som faktiskt vill ha lite kött på benen innan man betäcker sin katt, med att kalla dem oseriösa och korkade? kan man inte lägga fram sånt på ett vänligt och trevligt sätt? man blir ju genast lite med taggarna utåt när man blir kallad idiot mer eller mindre...
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka katt

Då kanske man ska lägga fram till modern att om det nu blir någon kull kanske man ska se till att kastrera alal kattungarna innan man lämnar dem till sina nya hem? Kan man göra det i så tidig ålder som 12v?

Det låter som en mycket bra idé!
Ja, man kan kastrera redan när de är 12 veckor gamla, men det är inte alla veterinärer som gör det (många är lite mer gammaldags och vill att katten ska vara minst 6 månader).

I övrigt undrar jag hur man tänker när man bemöter någon som faktiskt vill ha lite kött på benen innan man betäcker sin katt, med att kalla dem oseriösa och korkade? kan man inte lägga fram sånt på ett vänligt och trevligt sätt? man blir ju genast lite med taggarna utåt när man blir kallad idiot mer eller mindre...
Det beror förmodligen på de många människor som inte är seriösa, utan bara vill ta en kull för att katten är söt.
 
Sv: Betäcka katt

Det beror förmodligen på de många människor som inte är seriösa, utan bara vill ta en kull för att katten är söt.

Att en katt är söt och som jag antar trevlig i beteendet är väl en utmärkt orsak att avla på den. Förhoppningsvis sprids ju dessa anlag vidare till avkommorna. Särskilt ifall man även väljer en söt och trevlig hane.

Vad är problemet?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
674
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 608
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 070
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp