Bukefalos 28 år!

Betäcka katt

Sv: Betäcka katt

Sen kan man ju fundera på hur huskattuppfödare kan anse att huskatter har ett värde när man hela tiden ska få dom till blandraser.

Vad är det för fel på blandraser? Är dessa mindre värda enligt dig?

Så gott som alla hus/bondkatter är ju blandraser på något sätt.
 
Sv: Betäcka katt

Dessutom verkar det ju med de siffror du visar, vara en större efterfrågan på huskatter än raskatter.

100 000 hemlösa huskatter och nästan inga hemlösa raskatter säger dock emot att det skulle vara större efterfrågan på huskatter än på raskatter.
 
Sv: Betäcka katt

Vad är det för fel på blandraser? Är dessa mindre värda enligt dig?

Så gott som alla hus/bondkatter är ju blandraser på något sätt.

Nej, jag skulle nog säga att väldigt många huskatter inte alls har raskatt i sig. Att de inte alls är blandraser. Raskatterna har utvecklats ur huskattpopulationer världen över. Sedan förekommer väl såklart en del ByB med raskatter, men det är ett tämligen nytt fenomen (och ofta ren och skär lögn, många tror att om deras katt liknar ras X är den ras X).
 
Sv: Betäcka katt

Att en katt är söt och som jag antar trevlig i beteendet är väl en utmärkt orsak att avla på den. Förhoppningsvis sprids ju dessa anlag vidare till avkommorna. Särskilt ifall man även väljer en söt och trevlig hane.

Vad är problemet?

En aggressiv söt katt? En överaktiv söt katt? En lat söt katt? En gosig söt katt? En sjuk söt katt? Temperamentet spelar ju ofta mer roll än utseendet i längden och den kanske inte ens blir söt, man vet ju inte vad som ligger bakom.
 
Sv: Betäcka katt

Men det viktiga om man vill behålla den ursprungsform som huskatten faktiskt är är att den undantas från klåfingrig avel!
PL
 
Sv: Betäcka katt

Huskatt utsatt för rasfolkets klåfingrighet!
PL

Men som synes så utsätts huskatten för klåfingrighet även utan raskattsfolks inblandning. Katten är domesticerad och är föremål för människans klåfingrighet, precis som alla andra domesticerade arter. Survival of the fittest är inte detsamma som de bästa sällskapsdjuren. Eller de bästa kattliven...

Och som sagt, 100 000 hemlösa huskatter talar sitt tydliga språk... det behövs inte fler av dem just nu.
 
Sv: Betäcka katt

Jag undrar över siffran 100 000 hemlösa huskatter, hur kom man fram till den summan, vem räknade och hur?

Är huskatt samma som bondkatt eller nå annat?
 
Sv: Betäcka katt

Jag tycker inte att din mamma ska ge bort katterna, utan hon bör åtminstone ta vad det kostar att vaccinera och idmärka, minst. Inte för att tjäna något på det eller ens gå jämnt upp, utan för det enkelt sållar bort de som inte är villiga att lägga ut ett öre mer än absolut nödvändigt på sin katt. Om de inte kan lägga ut en femhundring på en katt, kommer de inte lägga ut några större summor i framtiden heller.

I övrigt så har jag inget att tillägga angående blandras, huskatt, renrasavel,
jag ställer mig ganska likgiltig till vad det handlar om för ras så länge det är
seriöst skött, tyvärr är det väl sällan det när det kommer till huskatter.
 
Sv: Betäcka katt

Jag undrar över siffran 100 000 hemlösa huskatter, hur kom man fram till den summan, vem räknade och hur?

Är huskatt samma som bondkatt eller nå annat?

Det är Manimalis-rapporten som uppskattat antalet hemlösa katter till 40000-100000 katter. Du kan kontakta Manimalis på http://www.manimalis.se/index.php och fråga om metoden. När jag var på föreläsningar i hund- och kattetologi nu i helgen menade föreläsaren att 40000 antagligen är lågt skattat och att 100000 antagligen ligger närmare sanningen. Detta efter deras egen forskning som handlat om bla. katthem och hur katterna där mår.
 
Sv: Betäcka katt

Men alla kattungespekulanter är ju vänner till henne, och de som inte skulle hamna hos någon av dessa 6 vänner skulle fått spendera resten av sina kattliv hos mig. Och hon skulle aldrig ge bort en katt till någon hon inte tror skulle ta väl hand om den. Hon är som sagt djurvän ut i fingerspetsarna. Men ska försöka få henne att iaf ta betalt för vacc och chip som du säger, om det nu blir några kattungar...
 
Sv: Betäcka katt


Tack :)

Men jag är fortsatt nyfiken på hur uppskattningen har gjorts, inte för att jag ifrågasätter den, utan bara hur det går till helt enkelt.

Sen undrar jag en annan sak, huskatt, är det "bondkatt" eller 2 korsade renraser från början?
Med bondkatt tänker jag katter som levt ute och har ett "jobb" och kan själva leta föda, men har ett hem i stallet/ladugård etc. Och parar sig med den hane/hona de själva finner lämplig.
 
Sv: Betäcka katt

För mig är alla oreggade katter huskatter. Men jag anser väl att den äkta huskatten är samma som bondkatten (bara ett modernare namn), dvs utan medveten rasinblandning. Men det är min tolkning, finns andra med andra tolkningar.
 
Sv: Betäcka katt

Jo jag läste det, men jag tycker ändå att hon ska göra det eller åtminstone säga att hon tänker ta några hundralappar för att täcka för vaccinering, chip och ev. avmaskning. Det är så himla enkelt att sålla bort många (långt ifrån alla) idioter genom att ta betalt rent symboliskt eller åtminstone säga att hon tänker ta betalt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 590
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 094
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp