Betala 55K för en förlossning

Soapbubble

Trådstartare
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.
 
Jag planerar att föda utan smärtlindring. Sist tog jag lustgas, denna gång är jag mer förberedd och tror att jag kommer kunna hantera smärtan bättre än sist. Visst är det kanske skillnad för att möjligheten att ta till smärtlindring finns på plats då, men jag vill för allt i världen inte ha epidural.

På BB Gårda kommer de ju erbjuda de födande möjlighet att bada vilket är en känd metod för att lindra smärta i samband med förlossning. Helt klart är det inte för alla, jag hade själv inte valt att föda där även om det var närmre för min del (eller gratis), men de verkar ju inte stå utan kunder. 300 förlossningar på ett år låter inte ogörbart.
 
Jag planerar att föda utan smärtlindring. Sist tog jag lustgas, denna gång är jag mer förberedd och tror att jag kommer kunna hantera smärtan bättre än sist. Visst är det kanske skillnad för att möjligheten att ta till smärtlindring finns på plats då, men jag vill för allt i världen inte ha epidural.

På BB Gårda kommer de ju erbjuda de födande möjlighet att bada vilket är en känd metod för att lindra smärta i samband med förlossning. Helt klart är det inte för alla, jag hade själv inte valt att föda där även om det var närmre för min del (eller gratis), men de verkar ju inte stå utan kunder. 300 förlossningar på ett år låter inte ogörbart.
Det är en sak att planera och en helt annan sak att genomföra. Vi har väl alla läst om föderskor som har skrivit långa förlossningsbrev och sen blev det inte alls som de hade planerat för kroppen ville annorlunda.

Jag har fött med bara lustgas (en gång) och en gång helt utan medicinsk smärtlindring (oplanerat) men jag skulle aldrig frivilligt försätta mig en situation där jag inte har valmöjligheten och jag skulle definitivt inte betala 55K för ”nöjet”.
 
Det är en sak att planera och en helt annan sak att genomföra. Vi har väl alla läst om föderskor som har skrivit långa förlossningsbrev och sen blev det inte alls som de hade planerat för kroppen ville annorlunda.

Jag har fött med bara lustgas (en gång) och en gång helt utan medicinsk smärtlindring (oplanerat) men jag skulle aldrig frivilligt försätta mig en situation där jag inte har valmöjligheten och jag skulle definitivt inte betala 55K för ”nöjet”.
Och då är du helt enkelt inte någon som platsar där :) Det är ju för de som vill föda fysiologiskt som de öppnar. Sen håller jag med skribenten ang. klassproblematiken det medför men att helt vända sig mot konceptet bara för att man själv absolut inte vill föda utan medicinsk smärtlindring känns lite stelbent.
 
Vad om något går fel under födseln? Har dom medicinsk utrustning och möjlighet för att snabbt få ut barnet om det skulle behövas? Vad om något händer mamman och hon tex snabbt behöver blod? Hade aldrig frivilligt inte fött mina barn på någon annan plats än ett sjukhus som ger mig och barn tillgång till medicinsk utrustning skulle det behövas, tex att övervaka hjärtrytm etc. Man kan ju välja att föda naturligt även på ett sjukhus.
 
Vad om något går fel under födseln? Har dom medicinsk utrustning och möjlighet för att snabbt få ut barnet om det skulle behövas? Vad om något händer mamman och hon tex snabbt behöver blod? Hade aldrig frivilligt inte fött mina barn på någon annan plats än ett sjukhus som ger mig och barn tillgång till medicinsk utrustning skulle det behövas, tex att övervaka hjärtrytm etc. Man kan ju välja att föda naturligt även på ett sjukhus.
Tänker direkt på "This is going to hurt"
 
Och då är du helt enkelt inte någon som platsar där :) Det är ju för de som vill föda fysiologiskt som de öppnar. Sen håller jag med skribenten ang. klassproblematiken det medför men att helt vända sig mot konceptet bara för att man själv absolut inte vill föda utan medicinsk smärtlindring känns lite stelbent.
Det verkar som de tar emot föstagångsföderskor. Jag ser ingenstans att de inte gör det i alla fall. Det vänder jag mig för emot. Det är en sak att läsa på om förlossningar och en hel annan sak att genomföra en. Om en frisk omföderska vill betala för nöjet att inte ha möjlighet att välja, så inte mig emot men förstföderskor borde tänka en gång till. De borde faktiskt vara portade.

@Tilly_85 De är 8 minuter ifrån Östra i Göteborg. Jag hoppas för alla inblandade att de har en egen ambulans och det inte är bilköer just då.
 
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.
Prenumererar inte på DN så kan inte läsa texten du länkar till, men läste denna om samma ställe: https://www.expressen.se/mama/gravid-forlossning/snart-oppnar-sveriges-enda-barnmorskeledda-bb/

Min reaktion är spontant, okej ni vill inte medikalisera ett "normalt förlopp" men ni vill göra förlossningar till en klassfråga? Med spa-känsla.
 
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.
Jag kunde inte läsa artikeln men skulle personligen aldrig välja att föda på ett sånt ställe. Min dotter föddes med kejsarsnitt och jag var mycket tacksam för att vi kunde rullas till operation omgående när det behövdes.

Tycker också att klassaspekten är mer än problematisk.
 
Jag hade aldrig gett mig på det även om det varit gratis. Tycker som andra redan skrivit att det är otroligt problematiskt med klassaspekten, men jag fattar heller inte hur man vågar. Kanske är jag påverkad av att min egen förlossning slutade med att jag förlorade 4,2 liter blod och var otroligt tacksam över att jag befann mig på Östra där jag kunde vara på operationen på några minuter, men även innan jag själv fött barn var jag skeptisk till att utsätta mig för nåt sånt. Man vet ju faktiskt aldrig hur förlossningar går.
 
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.

Ur perspektivet ingen medicinsk smärtlindring och behov av att åka till sjukhus om det blir nödvändigt, vad är skillnaden jämfört med hemförlossning?
 
Fast funkofobiskt…det är i så fall den vanliga förlossningsvården då också i så fall i hur många perspektiv som helst. Iaf on man menar att alla ska erbjudas samma vård oavsett förutsättningar. Det gör man absolut inte.
Såklart kan inte alla erbjudas samma vård oberoende av förutsättningar, men jag tycker ändå att det skaver med privata alternativ som riktar sig till "högfriska" som kan betala för sig.
 
Nu är båda mina barn födda med kejsarsnitt så alternativet hade inte varit aktuellt för min del. Men även vid vaginal födsel hade jag inte valt någonting annat än ett sjukhus, jag har hört om alldeles för många förlossningar som har gått snett för att ha någon form av tilltro till att kroppen ska lösa det där själv. Det gör den ju tyvärr alldeles för ofta inte, men tack vare fantastisk vård på sjukhus så går det ofta bra ändå.

Sedan har jag förståelse för att en del mår mycket dåligt i sjukhusmiljö och därför ser sig om efter andra alternativ för sin förlossning, och det kan jag förstå. Men för att söka någon form av naturlighet eller spaupplevelse? Njae.
 
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.

Jag hade inte valt alternativet själv och jag tycker det finns mycket som är problematiskt med helprivat vård. Men just konceptet och detta som en alternativ vårdform i hur det fungerar (bortsett från det ekonomiska perspektivet) har jag inga bekymmer med.
 
Såklart kan inte alla erbjudas samma vård oberoende av förutsättningar, men jag tycker ändå att det skaver med privata alternativ som riktar sig till "högfriska" som kan betala för sig.

Ja som jag skrev i mitt inlägg precis här ovan så tycker jag också att helprivat vård är problematiskt. Men jag uppfattade TS frågor till att handla om den medicinska omvårdnaden så jag trodde att det var det som du svarade på :)
 
Hade det inte varit väldigt mkt pengar för mig hade jag lätt kunnat tänka mig att föda mitt andra barn där. Funderade på hemförlossning men ville inte betala 30 000 kr heller så födde på sjukhus. Med första tror jag inte jag hade vågat men var inte alls lika påläst då.
Men jag är hundra procent för en differentierad förlossningsvård med olika vårdnivåer beroende på den födandes önskningar och behov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp