Betala 55K för en förlossning

Jag hoppas bara att det är tydligt med alla de risker hemförlossning innebär. För som jag förstår det så är det faktiskt det detta är, bara i ett lyxigt hotellrum.

Och jag hoppas att slipper läsa om någon tragedi på grund av förlossningskomplikation för någon mamma/barn som inte hade nog nära till akut/operationsvård.

Hade aldrig i livet fött någonstans där jag och barn inte kunnat få akut/intensiv/operationsvård. Nu är jag visserligen snittad x2 pga primär förlossningsrädsla men tycker jag kan tänka rationellt ändå.

Sen är jag helt emot privat sjukvård.


BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.
 
Jag hoppas bara att det är tydligt med alla de risker hemförlossning innebär. För som jag förstår det så är det faktiskt det detta är, bara i ett lyxigt hotellrum.

Och jag hoppas att slipper läsa om någon tragedi på grund av förlossningskomplikation för någon mamma/barn som inte hade nog nära till akut/operationsvård.

Hade aldrig i livet fött någonstans där jag och barn inte kunnat få akut/intensiv/operationsvård. Nu är jag visserligen snittad x2 pga primär förlossningsrädsla men tycker jag kan tänka rationellt ändå.

Sen är jag helt emot privat sjukvård.
För en frisk omföderska med en okomplicerad graviditet är det lika säkert/säkrare att föda hemma än på sjukhus. Enligt forskning alltså. Mindre risk för bristningar till exempel.
 
Senast ändrad:
För en frisk omföderska är det lika säkert/säkrare att föda hemma än på sjukhus. Enligt forskning alltså. Mindre risk för bristningar till exempel.

Kanske mindre risk för komplikationer i allmänhet. Men inte om du har otur att få en livshotande komplikation som kräver akutoperation/akutvård för dig och/eller bebisen, då har man större chans att klara livhanken på sjukhuset.
 
När jag födde mitt tredje barn så fick jag en stor bristning inne i livmodern.
Vanlig vaginal förlossning, där allt funkade kanon, med ett minimum av smärtlindring, fram tills det gick åt pipsvängen.
I sådant läge var det nrs att befinna sig på sjukhus...
 
Kanske mindre risk för komplikationer i allmänhet. Men inte om du har otur att få en livshotande komplikation som kräver akutoperation/akutvård för dig och/eller bebisen, då har man större chans att klara livhanken på sjukhuset.
Det är alltså inte heller sämre utgång för mor eller barn vid hemfödsel under de förutsättningarna som jag beskrev ovan.

Men det ska ju självklart vara upp till var och en var man vill föda. Ingen kommer ju tvinga någon att föda hemma eller på barnmorkseledd enhet men jag tycker möjligheten ska finnas.
 
För en frisk omföderska med en okomplicerad graviditet är det lika säkert/säkrare att föda hemma än på sjukhus. Enligt forskning alltså. Mindre risk för bristningar till exempel.
Statistik på detta? Varifrån kommer den statistiken och är statistiken ”tvättad” så det är hemmaförlossning vs. sjukhusförlossningar som jämförs och inget annat? T.ex. jämför man alla sjukhusförlossningar med alla hemmaförlossningar men det är bara friska omföderskor som föder hemma så blir statistik missvisande.

/Soapbubble - som brast grad 3 vid hemmaförlossning och grad 1 vid sjukhusförlossning
 
Jag ser enders sv två företeelser här, eller möjligen en kombi av de två.
1. En naturlighetstrend, där några av ideologiska skäl vill undvika sjukhus.
2. En möjlighet att profitera på naturlighetstrenden enligt ovan.

Förutom att jag vill slippa segregerad vård, då kan det nog finnas några som vill köpa det lyciga hotellrummet, men när det går åt helvete, så dalar nog intresset.
 
Prenumererar inte på DN så kan inte läsa texten du länkar till, men läste denna om samma ställe: https://www.expressen.se/mama/gravid-forlossning/snart-oppnar-sveriges-enda-barnmorskeledda-bb/

Min reaktion är spontant, okej ni vill inte medikalisera ett "normalt förlopp" men ni vill göra förlossningar till en klassfråga? Med spa-känsla.
Jag har följt Barnmorsketeamet ganska länge i sociala medier och jag uppfattar det verkligen inte som att de ”vill” göra förlossningar till en klassfråga. Jag uppfattar de tvärtemot som att de jobbar aktivt för att hemförlossningar/barnmorskemedda enheter ska finansieras av staten.
Känns också lätt funkofobiskt att vända sig till "högfriska".
Jag jobbar inom sjukvården och ingen annanstans tycker man att alla patienter ex ska vårdas inom slutenvården bara för att en del behöver det. Självklart kommer en del förlossningar (de flesta) vara låg risk medan andra av olika anledningar är mer hög risk och man bör kunna utforma vården därefter.
 
Jag tycker det känns helt bakvänt, det är en lyx att kunna föda på sjukhus med läkare och medicinskt utrustning tillgänglig. Att man vill ta bort den trygghet det innebär för kvinnor och barn och samtidigt vill få dom att betala dyrt för det? Man kan väl få massage, akupunktur, föda i badkar etc på sjukhus också? Jag hoppas verkligen inte att något sånt här kommer finansieras av staten, det känns som att det kan leda till en kostnads fråga och att många på sikt som önskar att få komma till sjukhuset för att föda inte kan/får pga att dom är för friska och ska föda hemma.

Det DN skriver om Norge är lite förvirrande.
På en del, vet inte om det gäller hela landet, KK finns två avdelningar. Kort och enkelt förklarat en för friska okomplicerad graviditeter (där det antas bli en okomplicerad födsel) och en för komplicerade födslar. Den för okomplicerade födslar har mindre medicinsk utrustning, ingen epidural etc och den för komplicerade födslar har "allt". Räknas du som frisk och antas få en okomplicerad födsel kan du inte välja var du vill hamna utan du hamnar på den avdelningen för naturliga födslar. Jag har frågat varför det är så och ingen inom sjukvården har gett mig något bra svar mens dom kvinnor som fött barn här har svarat för att det är dyrt att ge epidural. Dvs ett sätt att spara pengar.

Men ska vara lite försiktig med vilka alternativ man önskar för ibland kan en valmöjlighet ta bort något annat. Jag tycker det känns som ett steg i fel riktning att göra en hemmafödsel till något glamoröst och mysigt. En födsel är gärna rätt brutal, det är nog något av det mest krävande en kropp kan gå igenom och hur gärna man än vill så är det svårt att göra det till en spa upplevelse.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det känns helt bakvänt, det är en lyx att kunna föda på sjukhus med läkare och medicinskt utrustning tillgänglig. Att man vill ta bort den trygghet det innebär för kvinnor och barn och samtidigt vill få dom att betala dyrt för det? Man kan väl få massage, akupunktur, föda i badkar etc på sjukhus också? Jag hoppas verkligen inte att något sånt här kommer finansieras av staten, det känns som att det kan leda till en kostnads fråga och att många på sikt som önskar att få komma till sjukhuset för att föda inte kan/får pga att dom är för friska och ska föda hemma.

Det DN skriver om Norge är lite förvirrande.
På en del, vet inte om det gäller hela landet, KK finns två avdelningar. Kort och enkelt förklarat en för friska okomplicerad graviditeter (där det antas bli en okomplicerad födsel) och en för komplicerade födslar. Den för okomplicerade födslar har mindre medicinsk utrustning, ingen epidural etc och den för komplicerade födslar har "allt". Räknas du som frisk och antas få en okomplicerad födsel kan du inte välja var du vill hamna utan du hamnar på den avdelningen för naturliga födslar. Jag har frågat varför det är så och ingen inom sjukvården har gett mig något bra svar mens dom kvinnor som fött barn här har svarat för att det är dyrt att ge epidural. Dvs ett sätt att spara pengar.

Men ska vara lite försiktig med vilka alternativ man önskar för ibland kan en valmöjlighet ta bort något annat. Jag tycker det känns som ett steg i fel riktning att göra en hemmafödsel till något glamoröst och mysigt. En födsel är gärna rätt brutal, det är nog något av det mest krävande en kropp kan gå igenom och hur gärna man än vill så är det svårt att göra det till en spa upplevelse.

Exakt detta är vad jag försökt formulera för mig själv också men inte riktigt fått fatt på, jag tänker på alla kvinnor i andra länder som inte har möjlighet att föda på sjukhus och så vi som får men då söker mer ”naturlighet”, som att man glömt att det faktiskt kan vara farligt med förlossningar. Men förlossningsvården är ju väldigt underfinansierad och det har säkert en stor del i att människor inte känner att de vill vara där och det har jag all förståelse för. Jag önskar att förlossningsvården fick de pengar och resurser som behövs för att alla ska kunna få känna sig trygga och få stanna så länge de behöver.
 
Exakt detta är vad jag försökt formulera för mig själv också men inte riktigt fått fatt på, jag tänker på alla kvinnor i andra länder som inte har möjlighet att föda på sjukhus och så vi som får men då söker mer ”naturlighet”, som att man glömt att det faktiskt kan vara farligt med förlossningar. Men förlossningsvården är ju väldigt underfinansierad och det har säkert en stor del i att människor inte känner att de vill vara där och det har jag all förståelse för. Jag önskar att förlossningsvården fick de pengar och resurser som behövs för att alla ska kunna få känna sig trygga och få stanna så länge de behöver.
Jag håller med dig och det måste göras något åt det. Jag kan ha förståelse för att man som barnmorska vill ge en trygg och bra upplevelse för kvinnor som ska föda och att de försöker hitta alternativ till den vården som finns men jag tycker det känns som ett steg i fel riktning.

Sen har jag en tanke med, att man som förstföderska kan "luras" till att välja en hemmafödsel för att det låter ju väldigt mkt mindre skrämmande när en födsel beskrivs lite som ja i princip ett hemmaspa. Men dom flesta som fött barn har nog en annan ide om vad det faktiskt är man har framför sig.

Och som du skriver så är ju en förlossning en risk. Jag är oklar på om det finns statistik på födslar som antogs vara okomplicerade men som sedan utvecklades till komplicerade födslar på sjukhuset. Det hade varit intressant att se i relation till detta.
 
Jag uppfattar det som att just på en sån här enhet, precis som att föda hemma, så minskar ofta den stressiga miljön som i alla fall jag upplevde på sjukhusförlossningen. Och att det i sin tur kan leda till en lugnare förlossning med mindre komplikationer. Precis som en förlossning hemma där man känner sig trygg.
Att kroppen mer kan få jobba i egen takt. Min upplevelse på sjukhusförlossning var att det var ganska stor press och fokus på att öppning och sen ska ungen ut fort.
Det kan ju såklart vara olika för andra men jag tror den approachen kan vara ogynnsamt för vissa.
Därmed inte sagt att det passar för alla men jag tror också att de allra flesta som väljer hemfödsel eller överväger en mottagning som ovan har tänkt både en och sju gånger innan beslut fattas.
Att det kostar pengar förstår jag, då staten inte finansierar. Jag har själv inte råd med det och skulle inte välja heller trots det jag skrivit ovan. Men jag ser det inte som en negativ klassfråga ändå. Gratis förlossning är finansierat av staten. Så alla (jag vet iofs om den problematiska situationen i Norrland) har tillgång till gratis vård.
Alla har inte råd med allt och allt är inte för alla. Det kan kännas jättetrist om man verkligen vill föda på en barnmorskeledd enhet eller hemma och inte har råd. Jag förstår verkligen det. Har själv inte möjlighet att välja. Inte inom det och mycket annat.
Men det betyder inte att alternativet inte ska få finnas.
Jag förstår också att de inte tar emot högriskfödslar. Och jag tänker att det inte heller är något stor fråga för är man en patient som förväntas vara högre risk tror jag i de alla flesta fall inte ens man överväger alternativet.

Jag hoppas även konceptet i framtiden tas upp i den offentliga vården. Det vore ju fantastiskt!
 
Jag har haft väldigt fina förlossningar på sjukhus, trean är född som prematur i Västerås. De var så lugnt och mysigt så jag ser ingen anledning att betala för någon privat vård.

Men då är jag inte speciellt stressad över att föda barn och har haft enkla förlossningar med lite lustgas. Hade tidigare förlossningar varit stressade med dåligt bemötande hade jag absolut kunna tänkt mig att betala för mig
 
Det här konceptet är obehagligt, och rent ut sagt lurendrejeri.

Varför förstår inte svenskar att det faktiskt är farligt att föda barn, och allt annat än gullegull?

Där sjukhusvård är svårtillgänglig dör kvinnor och barn i barnsäng.

Nej, det här är stolligt, bakåtsträvandr, och behöver kallas det också.
 
Statistik på detta? Varifrån kommer den statistiken och är statistiken ”tvättad” så det är hemmaförlossning vs. sjukhusförlossningar som jämförs och inget annat? T.ex. jämför man alla sjukhusförlossningar med alla hemmaförlossningar men det är bara friska omföderskor som föder hemma så blir statistik missvisande.

/Soapbubble - som brast grad 3 vid hemmaförlossning och grad 1 vid sjukhusförlossning
Svenska Barnmorskeförbundet har ett policydokument gällande hemförlossningar där man utgår från evidens. Dokumentet finns här: https://storage.googleapis.com/barn...emforlossning-Svenska-Barnmorskeforbundet.pdf

Utdrag:
"Två studier, en engelsk prospektiv kohortstudie med 16 840 hemförlossningar och 19 706 sjukhusförlossningar2 och en holländsk registerstudie med 466 041 hemförlossningar och 276 908 sjukhusförlossningar3 , ger bäst evidensunderlag i dagsläget. Kvinnorna uppfyller kriterier för låg medicinsk risk i början av förlossningen och alla ingår i analyserna, även de som överförts till högre vårdnivå på grund av komplikationer. Främst har the Birthplace study från Storbritannien haft betydelse för de kliniska rekommendationerna inom Europa. Resultaten visar att sannolikheten för en okomplicerad vaginal förlossning ökar om kvinnan föder utanför obstetriska enheter och de neonatala utfallen är jämförbara med förlossning på sjukhus. För förstföderskor rapporteras dock ett större antal incidenter vid förlossning i hemmet jämfört med förlossning på fristående eller sjukhusanslutna barnmorskeledda enheter samt på obstetrisk avdelning"

En annan studie, utdrag:
"Resultaten visar att kvinnor som planerat att föda hemma hade tre gånger högre sannolikhet att föda spontant vaginalt jämfört med kvinnor som födde på sjukhus (OR 3.25, 95% CI 1.97–5.38). Förekomsten av förlossningsskador (bristningar grad 3–4) och blödning >1000 ml var lägre bland kvinnorna i hemförlossningsgruppen. Det var ingen statistiskt signifikant skillnad i perinatal morbiditet eller mortalitet mellan grupperna. För omföderskor rapporteras en statistiskt signifikant lägre risk för överföring av barnet till neonatal intensivvård"

Går ju att djupdyka mkt mer i detta dokument och studierna som presenteras.


Jag är hemma med två sjuka barn idag så hinner inte svara så mkt som jag skulle vilja, tycker det är en intressant fråga :)
 
Och som du skriver så är ju en förlossning en risk. Jag är oklar på om det finns statistik på födslar som antogs vara okomplicerade men som sedan utvecklades till komplicerade födslar på sjukhuset. Det hade varit intressant att se i relation till detta.
Det enda detta skulle visa är ju hur många förväntat okomplicerade förlossningar som i en sjukhusmiljö istället blir komplicerade. Det säger ingenting om hur utfallet av samma förlossning hade blivit i en helt annan miljö.
 
Svenska Barnmorskeförbundet har ett policydokument gällande hemförlossningar där man utgår från evidens. Dokumentet finns här: https://storage.googleapis.com/barn...emforlossning-Svenska-Barnmorskeforbundet.pdf

Utdrag:
"Två studier, en engelsk prospektiv kohortstudie med 16 840 hemförlossningar och 19 706 sjukhusförlossningar2 och en holländsk registerstudie med 466 041 hemförlossningar och 276 908 sjukhusförlossningar3 , ger bäst evidensunderlag i dagsläget. Kvinnorna uppfyller kriterier för låg medicinsk risk i början av förlossningen och alla ingår i analyserna, även de som överförts till högre vårdnivå på grund av komplikationer. Främst har the Birthplace study från Storbritannien haft betydelse för de kliniska rekommendationerna inom Europa. Resultaten visar att sannolikheten för en okomplicerad vaginal förlossning ökar om kvinnan föder utanför obstetriska enheter och de neonatala utfallen är jämförbara med förlossning på sjukhus. För förstföderskor rapporteras dock ett större antal incidenter vid förlossning i hemmet jämfört med förlossning på fristående eller sjukhusanslutna barnmorskeledda enheter samt på obstetrisk avdelning"

En annan studie, utdrag:
"Resultaten visar att kvinnor som planerat att föda hemma hade tre gånger högre sannolikhet att föda spontant vaginalt jämfört med kvinnor som födde på sjukhus (OR 3.25, 95% CI 1.97–5.38). Förekomsten av förlossningsskador (bristningar grad 3–4) och blödning >1000 ml var lägre bland kvinnorna i hemförlossningsgruppen. Det var ingen statistiskt signifikant skillnad i perinatal morbiditet eller mortalitet mellan grupperna. För omföderskor rapporteras en statistiskt signifikant lägre risk för överföring av barnet till neonatal intensivvård"

Går ju att djupdyka mkt mer i detta dokument och studierna som presenteras.


Jag är hemma med två sjuka barn idag så hinner inte svara så mkt som jag skulle vilja, tycker det är en intressant fråga :)
Fattar du att din önskan om gulliga hemförlossningar kan leda till att klåfingriga politiker med spariver, rustar ner den kvalificerade förlossningsvården till förmån för hemförlossningar?

Så var försiktig med vad du önskar och strävar efter, det kan bli previs som du önskar.
 
Jag har läst artikeln nu. De ska inte ens ha skalpelektroder där?? Vad är det för vansinne?

Det fanns ingenting som indikerade att min förlossning skulle gå som den gick, jag var frisk och hälsosam och allt såg bra ut hela graviditeten. Ändå behövde de sätta en skalpelektrod för att hålla koll på bebisen och sen behövdes ett akut kejsarsnitt så att dottern skulle överleva. För mig är det obegripligt att man frivilligt skulle föda någonstans där man inte kan få hjälp om nåt går snett. Jag tycker det är komplett vansinne!
 
Jag är rätt frustretad över alla de krafter i samhället som är bakåtsträvande för närvarande.

Varför inte sträva efter en upprustad förlossningsvård för inom det offentliga vårdsystemet, istället för privatisering?

Finansieringen behöver ordnas, och då får vi ta bort sådant som jobbskatteavdragen för de högavlönade, så att vi har råd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp