Betala 55K för en förlossning

Jag har läst artikeln nu. De ska inte ens ha skalpelektroder där?? Vad är det för vansinne?

Det fanns ingenting som indikerade att min förlossning skulle gå som den gick, jag var frisk och hälsosam och allt såg bra ut hela graviditeten. Ändå behövde de sätta en skalpelektrod för att hålla koll på bebisen och sen behövdes ett akut kejsarsnitt så att dottern skulle överleva. För mig är det obegripligt att man frivilligt skulle föda någonstans där man inte kan få hjälp om nåt går snett. Jag tycker det är komplett vansinne!

Ja men eller hur! Jag kan inte förstå hur vi kommit dit att man känner sig så säker på att förlossningar ska gå bra att man inte ens tycker att man behöver en backup.
Förstår att man är olika osv men jag kan inte tänka mig nåt mer stressande än att föda barn på det sättet.
 
Jag är rätt frustretad över alla de krafter i samhället som är bakåtsträvande för närvarande.

Varför inte sträva efter en upprustad förlossningsvård för inom det offentliga vårdsystemet, istället för privatisering?

Finansieringen behöver ordnas, och då får vi ta bort sådant som jobbskatteavdragen för de högavlönade, så att vi har råd.

Ja men exakt!
 
När vi börjar prata om hemförlossningar så tänker jag på "freebirth" och en influencer som heter Yoga Girl. Hon har tydligen gjort en "freebirth" vilket innebär att man föder hemma utan någon vårdpersonal alls dvs med bara hennes familj. Hon hade inte heller kontakt med mödravård innan. Man har alltså in ens en barnmorska eller doula med sig. Tanken är att det säkraste är när kroppen får sköta allt själv utan att sjukvården ska lägga sig i.

Nu är ju detta i trådstarten inte samma sak. Men - även om jag förstår att folk vill göra på olika sätt så kan jag känna att någon gräns behöver tas.
Nu är ju inte freebirth vanligt men jag tycker ändå att det är galet att man är så emot sjukvården att man inte ens vill gå till mödravården under graviditeten och inte heller ens ha en doula eller barnmorska med under förlossningen. Det har också gjorts en podd hos svd om detta som jag tänkte lyssna på. Det jag funderar på är hur man är s emot sjukvården att man inte ens kan tänka sig att ha någon kontakt. Yogagirl säger att "det är så viktigt att förslossningen sker på mina villkor." Vilket jag förstår- men i vissa fall tänker jag att var drar vi gränsen om det blir för stora risker? Om man inte ens gått hos mödravården så antar jag att hon inte har gjort några kontroller alls? Hur vet hon ens att barnet är friskt och att hon och barnet kommer överleva?

Jag har läst statistik om att ca 800 kvinnor dör i världen varje dag! Förutom sen då alla barn. Det är inte riskfritt.

Det går att läsa om detta på flera ställen tex;
https://www.gp.se/kultur/kultur/de-vill-ut-i-skogen-och-föda-barn-bland-träden-1.113059384
https://www.expressen.se/mama/mamal...gt-att-fodseln-far-vara-pa-mina-egna-villkor/
 
Jag hade inte velat föda där. Mitt första barn födde jag på fd BB Sophia, som visserligen erbjöd medicinsk smärtlindring men inte låg i anslutning till något akutsjukhus. Kände mig trygg men det där och då, men hade inte heller funderat så mycket på riskerna med det heller.
 
Det enda detta skulle visa är ju hur många förväntat okomplicerade förlossningar som i en sjukhusmiljö istället blir komplicerade. Det säger ingenting om hur utfallet av samma förlossning hade blivit i en helt annan miljö.
Fast det är väl intressant det också i förhållande till hur stor skillnad det kan göra i miljön, för hur födslarna utvecklas? Att genom patient journaler studera händelse förlopp och hur det påverkas negativt av en sjukhus miljö alternativt hur samma utveckling skulle kunna hindras av en annan miljö? Sen är det ju faktiskt så att de okomplicerade födslar som blir komplicerade födslar även blir det pga oväntade händelser inte bara pga miljön och om något går fel så behövs det gärna utrustning för att kunna övervaka förloppet, varför utsätta kvinnor och barn för den risken att inte ha tillgång till det?

Min förhoppning hade varit att sjukvården på sjukhuset blir bättre och kan erbjuda mer och bättre vård, mer stöd, trygghet, stabilitet, mer tid för eftervård etc

Att man fixar sjukvården inte att man hittar, i mina ögon, sämre alternativ för att det är det som får bli lösningen på en haltande sjukvård.
 
Fattar du att din önskan om gulliga hemförlossningar kan leda till att klåfingriga politiker med spariver, rustar ner den kvalificerade förlossningsvården till förmån för hemförlossningar?

Så var försiktig med vad du önskar och strävar efter, det kan bli previs som du önskar.

Jag försöker diskutera detta på ett trevligt sätt och backar upp med ett policydokument från svenska barnmorskeförbundet men detta svaret är ju bara nedlåtande? Vad menar du med "gulliga hemförlossningar"? Tycker du att du är mer lämpad än barnmorskeförbundet att avgöra vad förlossnningsvården i Sverige bör erbjuda? Tycker du att din åsikt om vad som är farligt väger tyngre än evidens?

halvt kl

Ja, kvinnor dör fortfarande i världen i samband med förlossning. Men det går inte att jämföra dödligheten i ett land med undernäring, barnäktenskap och ingen mödravård med att föda hemma i Sverige med barnmorskor närvarande och efter kontroller hos mödravården under graviditeten.
 
När vi börjar prata om hemförlossningar så tänker jag på "freebirth" och en influencer som heter Yoga Girl. Hon har tydligen gjort en "freebirth" vilket innebär att man föder hemma utan någon vårdpersonal alls dvs med bara hennes familj. Hon hade inte heller kontakt med mödravård innan. Man har alltså in ens en barnmorska eller doula med sig. Tanken är att det säkraste är när kroppen får sköta allt själv utan att sjukvården ska lägga sig i.

Nu är ju detta i trådstarten inte samma sak. Men - även om jag förstår att folk vill göra på olika sätt så kan jag känna att någon gräns behöver tas.
Nu är ju inte freebirth vanligt men jag tycker ändå att det är galet att man är så emot sjukvården att man inte ens vill gå till mödravården under graviditeten och inte heller ens ha en doula eller barnmorska med under förlossningen. Det har också gjorts en podd hos svd om detta som jag tänkte lyssna på. Det jag funderar på är hur man är s emot sjukvården att man inte ens kan tänka sig att ha någon kontakt. Yogagirl säger att "det är så viktigt att förslossningen sker på mina villkor." Vilket jag förstår- men i vissa fall tänker jag att var drar vi gränsen om det blir för stora risker? Om man inte ens gått hos mödravården så antar jag att hon inte har gjort några kontroller alls? Hur vet hon ens att barnet är friskt och att hon och barnet kommer överleva?

Jag har läst statistik om att ca 800 kvinnor dör i världen varje dag! Förutom sen då alla barn. Det är inte riskfritt.

Det går att läsa om detta på flera ställen tex;
https://www.gp.se/kultur/kultur/de-vill-ut-i-skogen-och-föda-barn-bland-träden-1.113059384
https://www.expressen.se/mama/mamal...gt-att-fodseln-far-vara-pa-mina-egna-villkor/
Diskussionen kring Yoga Girls freebirth tycker jag har varit jätteintressant. Podden på Svd är bra med tyckte jag, värd att lyssna på :) Journalisten frågade hur Rakel tänkte angående risken att barnet skulle dö, och det var ett fint svar, kan inte citera exakt vad hon sa.
Men just detta hur man värderar risker är ju så otroligt individuellt. Man tar vissa risker genom att välja att föda hemma eller oassisterat, men man tar andra risker genom att välja en sjukhusförlossning. För vissa känns riskerna med sjukhusförlossning för stora, för andra är riskerna med att inte vara på sjukhus för stora.

Jag anser att vi bör lita på att den födande kvinnan vet vad de behöver och tar ett informerat beslut utifrån detta. Väljer man att föda hemma eller oassisterat har man NOGA tänkt igenom detta och vägt risker för och emot.
 
När vi börjar prata om hemförlossningar så tänker jag på "freebirth" och en influencer som heter Yoga Girl. Hon har tydligen gjort en "freebirth" vilket innebär att man föder hemma utan någon vårdpersonal alls dvs med bara hennes familj. Hon hade inte heller kontakt med mödravård innan. Man har alltså in ens en barnmorska eller doula med sig. Tanken är att det säkraste är när kroppen får sköta allt själv utan att sjukvården ska lägga sig i.

Nu är ju detta i trådstarten inte samma sak. Men - även om jag förstår att folk vill göra på olika sätt så kan jag känna att någon gräns behöver tas.
Nu är ju inte freebirth vanligt men jag tycker ändå att det är galet att man är så emot sjukvården att man inte ens vill gå till mödravården under graviditeten och inte heller ens ha en doula eller barnmorska med under förlossningen. Det har också gjorts en podd hos svd om detta som jag tänkte lyssna på. Det jag funderar på är hur man är s emot sjukvården att man inte ens kan tänka sig att ha någon kontakt. Yogagirl säger att "det är så viktigt att förslossningen sker på mina villkor." Vilket jag förstår- men i vissa fall tänker jag att var drar vi gränsen om det blir för stora risker? Om man inte ens gått hos mödravården så antar jag att hon inte har gjort några kontroller alls? Hur vet hon ens att barnet är friskt och att hon och barnet kommer överleva?

Jag har läst statistik om att ca 800 kvinnor dör i världen varje dag! Förutom sen då alla barn. Det är inte riskfritt.

Det går att läsa om detta på flera ställen tex;
https://www.gp.se/kultur/kultur/de-vill-ut-i-skogen-och-föda-barn-bland-träden-1.113059384
https://www.expressen.se/mama/mamal...gt-att-fodseln-far-vara-pa-mina-egna-villkor/
Hon gjorde ett ultraljud tror jag, rutin ultraljudet man gör vid 18 (?) veckor. Så lite koll (även om min personliga åsikt är att det är vansinne).
 
När vi börjar prata om hemförlossningar så tänker jag på "freebirth" och en influencer som heter Yoga Girl. Hon har tydligen gjort en "freebirth" vilket innebär att man föder hemma utan någon vårdpersonal alls dvs med bara hennes familj. Hon hade inte heller kontakt med mödravård innan. Man har alltså in ens en barnmorska eller doula med sig. Tanken är att det säkraste är när kroppen får sköta allt själv utan att sjukvården ska lägga sig i.

Nu är ju detta i trådstarten inte samma sak. Men - även om jag förstår att folk vill göra på olika sätt så kan jag känna att någon gräns behöver tas.
Nu är ju inte freebirth vanligt men jag tycker ändå att det är galet att man är så emot sjukvården att man inte ens vill gå till mödravården under graviditeten och inte heller ens ha en doula eller barnmorska med under förlossningen. Det har också gjorts en podd hos svd om detta som jag tänkte lyssna på. Det jag funderar på är hur man är s emot sjukvården att man inte ens kan tänka sig att ha någon kontakt. Yogagirl säger att "det är så viktigt att förslossningen sker på mina villkor." Vilket jag förstår- men i vissa fall tänker jag att var drar vi gränsen om det blir för stora risker? Om man inte ens gått hos mödravården så antar jag att hon inte har gjort några kontroller alls? Hur vet hon ens att barnet är friskt och att hon och barnet kommer överleva?

Jag har läst statistik om att ca 800 kvinnor dör i världen varje dag! Förutom sen då alla barn. Det är inte riskfritt.

Det går att läsa om detta på flera ställen tex;
https://www.gp.se/kultur/kultur/de-vill-ut-i-skogen-och-föda-barn-bland-träden-1.113059384
https://www.expressen.se/mama/mamal...gt-att-fodseln-far-vara-pa-mina-egna-villkor/
Jag tycker inte att Yoga Girls val är särskilt smart och skulle själv aldrig välja att föda så, men vad menar du med "var drar vi gränsen om det blir för stora risker"? Jag menar att vi/samhället inte ska dra någon sådan gräns, utan det ska stå var och en fritt att ta emot eller tacka nej till den vård som erbjuds. Och det alldeles oavsett om det gäller förebyggande mödravård, förlossningsvård, cancervård, vaccinationer eller vad som helst. Det objektivt smarta är att tacka ja till all förebyggande hälsovård, men jag tycker aldrig vi kan tvinga folk till det.
 
BB Gårda öppnar efter nyår. Ett helt privat allternativ där en förlossning kostar 55 000 kr. Enligt artikeln i DN har de ingen medcinisk smärtlindring.

Vem vågar hoppa på det tåget? Vem är så säker på sig själv att hon säger jag kommer inte behöva någon medicinsk smärtlindring under min förlossning. Det känns som det kan bli jobbigt om det drar ut på tiden och man ändrar sig. Då får man lämna sitt 55K-rum och åka ambulans till närmsta sjukhus.
Tycker det låter helt livsfarligt.
 
Fattar du att din önskan om gulliga hemförlossningar kan leda till att klåfingriga politiker med spariver, rustar ner den kvalificerade förlossningsvården till förmån för hemförlossningar?

Så var försiktig med vad du önskar och strävar efter, det kan bli previs som du önskar.
Det har de ju redan gjort för länge sen, fast till förmån för bilförlossningar.
 
Min spontana känsla är att folk har glömt bort vår historia, den innan vården blev så avancerad som den är idag. En tid då det som skördade flest kvinnoliv var förlossningar. På den tiden åkte man inte till sjukhus, man stressades inte av läkare och barnmorskor utan det sköttes i hemmet. En tid där graviditet såg som en sjukdom eftersom det skördade så många offer, både när det gäller moder och barn. En vän till mig som är historiker sa att det var runt 1 av 3 på 1700-talet, men att han var lite osäker då han inte läst på exakt just nu.

Min ena vän höll på att dö efter sin förlossning så hon inte slutade blöda. Okomplicerad förlossning och graviditet i övrigt - men hade hon inte varit på sjukhus så hade hon dött.
 
Senast ändrad:
Jag anser att vi bör lita på att den födande kvinnan vet vad de behöver och tar ett informerat beslut utifrån detta.
Innan jag födde barn hade jag ingen aning om hur riskerna såg ut eller vad som kunde behövas. Jag hade aldrig hört talas om en skallelektrod till exempel. Och jag visste definitivt inte hur fruktansvärt obehagligt det är när personalen säger att bebisen måste få komma ut NU pga problem med syresättning.

Jag förstår inte varför just gravida kvinnor ska anses vara experter på nåt de varken studerat eller kanske ens upplevt tidigare.
 
Innan jag födde barn hade jag ingen aning om hur riskerna såg ut eller vad som kunde behövas. Jag hade aldrig hört talas om en skallelektrod till exempel. Och jag visste definitivt inte hur fruktansvärt obehagligt det är när personalen säger att bebisen måste få komma ut NU pga problem med syresättning.

Jag förstår inte varför just gravida kvinnor ska anses vara experter på nåt de varken studerat eller kanske ens upplevt tidigare.
De som väljer bort sjukhus uppfattar jag generellt som väldigt väl pålästa.

Jag förstår att du har en erfarenhet som du känner absolut inte hade slutat bra om du inte befunnit dig på sjukhus. Men faktum är fortfarande att det rent statistiskt, med den evidens som finns i dagsläget, så ÄR det lika säkert att föda hemma under vissa förutsättningar. Utfall för mor och barn är lika bra som på sjukhus. Och flera parametrar för friska omföderskor är tom BÄTTRE vid hemförlossning.
 
Jag förstår grejen, ffa att man ska kunna få ha samma barnmorska hela vägen (som väl provats i typ Sthlm med bra resultat?) men tycker att det är tråkigt om det inte kan ske i den vanliga vården.
Ja, det stämmer under projektet Min barnmorska . Jag är med i det projektet och fick min son för 4 veckor sedan. Det bästa jag någonsin varit med om. Trots akutsnitt som jag var livrädd för innan blev det jättebra och tryggt tackvare att min barnmorska som jag träffat under besöken innan var med. Förstår inte att man inte satsar på det konceptet överallt.
 
Ja, det stämmer under projektet Min barnmorska . Jag är med i det projektet och fick min son för 4 veckor sedan. Det bästa jag någonsin varit med om. Trots akutsnitt som jag var livrädd för innan blev det jättebra och tryggt tackvare att min barnmorska som jag träffat under besöken innan var med. Förstår inte att man inte satsar på det konceptet överallt.
Detta är en av de största bristerna inom dagens förlossningsvård tycker jag. Att man inte har en aning om vem man kommer få som bm på förlossningen. Vad roligt att höra att det kändes så bra ❤️
 
De som väljer bort sjukhus uppfattar jag generellt som väldigt väl pålästa.

Jag förstår att du har en erfarenhet som du känner absolut inte hade slutat bra om du inte befunnit dig på sjukhus. Men faktum är fortfarande att det rent statistiskt, med den evidens som finns i dagsläget, så ÄR det lika säkert att föda hemma under vissa förutsättningar. Utfall för mor och barn är lika bra som på sjukhus. Och flera parametrar för friska omföderskor är tom BÄTTRE vid hemförlossning.
Fast vad spelar statistiken för roll om jag hade fött nånstans där de inte kunde utföra ett akut kejsarsnitt på mig? Det handlar inte om hur JAG uppfattade min förlossning, det handlar om vad som de facto hände när min dotter föddes.

Du pratar hela tiden om friska omföderskor. Jag kan inte se någonstans i artikeln att det är den enda grupp man kommer ta emot på det här förlossningsspa:t?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp