Bukefalos 28 år!

Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Jag tycker medryttaren ska betala om denna bara rider och ev fodrar hästarna. Om den dessutom sköter in och utsläpp, mockning osv så betalar personen med sitt jobb.
 
Sv: Betala för ridning?

Där jag har stått med min häst har man haft som praxis att det kostar 100 kr/timme att vara medryttare. Men om man även mockat osv så dras mockningsavgiften om 25 kr bort. Så 75 kr/ridtimme.

Det tycker jag är helt okej. För som någon annan sa, visst jag kanske får hjälp och en stallfri dag, men det är ändå så att jag inte heller har häst för att ridsugna tjejer och killar ska få välgörenhet.

Sen har jag haft en tjej som är duktigare än jag som ridit min häst och henne har jag betalat (om hon har tränat hästen en dag). Men då har det ju varit frågan om tillridning/utbildning.
 
Sv: Betala för ridning?

jag anser att man ska betala för sig om hästägaren så vill... vill man inte betala så är det bara att leta vidare... det är dyrt att ha häst och jag som hästägare skulle inte vilja hålla någon annan med häst...
 
Sv: Betala för ridning?

När jag haft medryttare, har jag tagit betalt. Men de har fått fria händer, fått göra vad de vill, ta lektioner om de känner för det. De har alltså haft hästen som sin egen de dagar de varit där.

Varför är det mer fel att betala för det, än för egen häst? För att hästägaren "ska" ha råd? Jag har alltid klarat mig i perioder utan också, men med en extra slant in, så kan jag köpa det där lilla extra. Jag har för övrigt varit student också.

Jag får en-två lediga dagar, men de får en häst som om det vore deras egna, utan det fulla ansvaret.

Skulle jag däremot sätta krav på hur de får rida, var o när, så skulle jag inte ta betalt.
 
Sv: Betala för ridning?

att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:


Om du jämför skura golv med att rida, så tycker jag att du ska sluta på en gång om det är så trist att rida.

Varför man oftast har medryttare är just för att få avlastning med både det ekonomiska och jobbet.

Medryttaren sliter på hästen, sadeln, tränset, borsten grepen, kärran, använder el, vatten och allmänt skitar ner efter sig.

Helt rätt att dom får betala, vill du inte betala, ring inte på sådana annonser då
 
Sv: Betala för ridning?

Jag ser de såhär...Jag betalar 150 kronor för 45 minuter för att rida ridskolans hästar.Då får jag bara rida i ridhus nästan jag får inte heller bestämma hur ridpasset ska läggas upp.

Ser inge skillnad att ist betala 100 kronor för att få rida 1-1½ timme p åen privatägd häst där jag dessutom får tävla rida vart jag vill och dessutom lägga upp arbetat efter hur jag vill ha det.

Detta skall då vara på en utbildad häst och inte en unghäst..

Jag anser också att passar de inte att amn ite vill betala privatryttaren.. så återgå till ridskolan:smirk:

Sen är de ju upp till ägaren ibalnd vill dei nte ha betalat för de har pengar men inte tiden..
Andra har tiden men inte pengarna.

Hjälpa en ägare med unghästen skulel jag inte ta betalt för utan skulel se de som en refarenhet mot att jag får bra referenser får ägaren hjälp.

Men skulle inte betala för att rida in en häst åt en eller hjälpa...

Ta betalt är fel iaf av mig för jag är inte utbildad beridare eller har tävlat så pass mkt att jag är så erfaren att jag kan ta betalt.


Så här ser ialalfall lilla jag på detta=)
 
Sv: Betala för ridning?

Precis, jag förordar faktiskt att man rider på ridskola om man har synpunkter på det här med betalning. Så slipper man ju de tråkiga, men ack så nödvändiga bitarna som omvårdnad, skötsel etc. För mig är ju saken solklar, en människa som resonerar så skulle inte rida på våra hästar, även om det är gratis. Man har liksom eklaterat sin inställning från början, och i mina öron låter det inte bra. Jag skulle hela tiden undra varför denna person gör det här, antagligen för sin egen skull och risken är då att de skiner i hästens behov.
 
Sv: Betala för ridning?

Håller med. :bow:
Varför resonerar vissa att man inte ska betala? För att man gör hästägaren en tjänst? Då ska man väl få betalt i så fall. Tycker att det är en konstig inställning. En sådan medryttare vill jag inte ha då får hästen hellre stå.
Sedan kan det ju vara olika i från fall till fall. Vissa hästägare vill inte ta betalt. Så det är ju bara att leta upp en sådan hästägare:) eller att rida på ridskola. Men att beklaga sig när man har ingått ett avtal:confused:
Tar själv inte betalt av min 'medryttare' men då är det en kompis som rider bättre än vad jag gör + att hon alltid ställer upp och hjälper till.
 
Sv: Betala för ridning?

Så du tycker det är helt ok att att DU får rida gratis, slippa ansvar och bara ha roligt, medan den som äger "din" häst ska sponsra ditt roliga?

Har du tänkt så långt att det kanske är för att hästägaren måste jobba mer för att ens ha råd att ha sin häst som den behöver hjälp? Ska den då utöver att den får offra en av sina hårt ihopbetalda riddagar till dig, som anser att du ska få ha häst gratis?

Du har ju faktiskt valet att inte rida alls, eller rida på ridskola. Men du kan aldrig förvänta dig att få LÅNA någon annans häst gratis, bara för att DU tycker att du gör någon en tjänst. Kanske du ska tänka att genom att du faktiskt står för en del av hästens kostnader så klarar ägaren av att ha kvar hästen. Måste den säljas så förlorar du ju "din" häst också.

Man jobbar arslet av sig, offrar alla pengar man har för att kunna njuta av att ha en häst. Men andra latmaskar ska minsann ha gratis... Vem betalar hästägaren för att den rider och sköter sin häst? En ridskola går knappast med på att du kommer och kräver att få rida om du hjälper till i stallet, varför skulle en privatperson göra det?

:bow::bow::bow: Instämmer helt.
 
Sv: Betala för ridning?

Jag tycker medryttaren ska betala om denna bara rider och ev fodrar hästarna. Om den dessutom sköter in och utsläpp, mockning osv så betalar personen med sitt jobb.

Men ägaren slipper knappast betala stallhyra för in o utsläpp, dessutom är hästägande förknippat med massor av andra kostnader. Man slipper knappast undan för att man mockar heller... Inser att storstadområden är det dyrare att ha häst o därför mer relevant att ta betalt än därifrån TS kommer. Välkommen till stan! Kanske hittar du en gratishäst att rida på, men det är nog svårare än hemmavid.
 
Sv: Betala för ridning?

Grejen är ju att i Stockholm är de flesta tvungna ha medryttare just pga ekonomin, det kostar så enormt mycket ha häst här... i mitt stall kostar det femtusen, och då ingår varken in-utsläpp eller nån annan form av service, förutom fodring...
 
Sv: Betala för ridning?

Grejen är ju att i Stockholm är de flesta tvungna ha medryttare just pga ekonomin, det kostar så enormt mycket ha häst här... i mitt stall kostar det femtusen, och då ingår varken in-utsläpp eller nån annan form av service, förutom fodring...

Åh, herre gud!!! Fattar inte att folk i huvudstaden har råd att ha häst! Själv betalar jag 700 kr i stallhyra. Då ingår in- och utsläpp (tar dock oftast in själv på vardagar då jag ändå ska rida på kvällen), utfodring. Kan även få hjälp med täcke på/av om vädret ändras under dagen och stallägaren är hemma. Strö och mat får jag fixa själv, men det är okej tycker jag. Tur att man flyttat från kungliga huvudstaden ... :)
 
Sv: Betala för ridning?

Jag är 17 år och går i gymnasiet och har även jobb efter skolan 4 dagar i veckan, enbart för att mina föäldrar tycker att jag bör känna på ansvaret att betala hästen själv. detta innebär att 4 dagar i veckan hinner jag som högst ut till stallet för att mocka, slutar jobba vid 6-7 tiden och det tar ialla fall 20 min att cykla till stallet (nej de kör inte heller XD) detta innebär att jag är i stallet vid 7-8 tiden och då finns det inte en chans att jag skulle hinna rida. Min häst är en fd distanshäst som är i full kondition och mår fakstikt dåligt av att inte få röra på sig, tyckte att det var fel att han skulle stå 4 dagar i veckan,

så började leta efter medryttare (ej betalande, trots min ekonomsika kris) för de skulle motionera honom i skogen de dagar jag jobbar. Men De tjeter som inte betalade var väldigt opålitliga, klagade hela tiden på hur långt det var fast de hade tillgång till moped och deras föräldrar körde dem (det var ca 5-10 km för dem att åka) och det hände många ggr att de inte ens dök upp i stallet den dagen pch min häst fick ingen mat :S , en av de medryttarna åkte ut till stallet kl 12 på natten för hon hade inte skuts förrän då. behöver jag tillägga att stallägaren blev vansinnig?

Så nu har jag en äldre fodervärd på min häst (de andra tjejerna var mellan 15-18 år) Hon är 22 och har haft egen häst tidigare och är väldigt intresserad av dressyr. Denna tjejen betalar hälften av i stort sett allt, stallhyra, hovslagare, kraftfoder osv, och då rider hon 4 dagar i veckan, och har i stort sett hur mkt frihet som helst, ska tävla honom i dressyr till våren och tränar för en duktig tränare. Skulle aldrig ha en medryttare som inte betalar igen för det verkar som att de inte tar ansvar utan tycker att de bara kan komma och gå, kanske har lite med åldern att göra också....
 
Sv: Betala för ridning?

*kl*

Tar inte betalt av min medryttare då det är hjälpen tidsmässigt jag behöver. Känns som vi har en "win-win" situation då hon får rida hästen hur mycket hon vill och jag slipper känna stress för att hinna.

Förstår dock de som väljer att ta betalt, att ha häst är ju inte gratis.
 
Sv: Betala för ridning?

Skulle aldrig ha en medryttare som inte betalar igen för det verkar som att de inte tar ansvar utan tycker att de bara kan komma och gå, kanske har lite med åldern att göra också....

Jag tror det faktiskt mycket har med åldern att göra. Hur gärna man än vill tro det så är man inte så mogen vid 15-18 års ålder (gäller såklart inte alla) och det här med ansvarstagande är det lite si och så med. Det är ju i den här åldern som brytperioden kommer. Många slutar i den här åldern för de hittar andra intressen. Det kan vara mycket lättare att inte ta sitt ansvar om man inte behövt betala för det.

Ska man ha gratismedryttare så gäller det att hitta dem som har intresset kvar och mognaden för ansvaret, men som nån anledning inte har råd att betala. (inget jobb själv och lågavlönade föräldrar tex)
 
Sv: Betala för ridning?

Jag är 17 år och går i gymnasiet och har även jobb efter skolan 4 dagar i veckan, enbart för att mina föäldrar tycker att jag bör känna på ansvaret att betala hästen själv. detta innebär att 4 dagar i veckan hinner jag som högst ut till stallet för att mocka, slutar jobba vid 6-7 tiden och det tar ialla fall 20 min att cykla till stallet (nej de kör inte heller XD) detta innebär att jag är i stallet vid 7-8 tiden och då finns det inte en chans att jag skulle hinna rida.

6-7 tiden? :crazy: låter inte så sent...
Är aldrig ute i stallet före 7 de veckor jag jobbar "dag" ungefär samma restid som du och nog sjutton hinner man rida! ;) (Bara de dagliga sysslorna utöver ridningen tar 40-60 minuter kan tilläggas). En prioriteringsfråga!
Men funkar det bättre med medryttare är det såklart bra.
Tycker dina föräldrar verkar kloka som vill låta dig ta ansvar själv, för sen när man har flyttat hemifrån kan det bli mycket värre! :angel:
 
Sv: Betala för ridning?

Men Chroisty pluggar på gymnasiet så hon kanske inte är helt ledig efter arbetets slut. Det brukar ju vara en del att plugga också.

Till Chroisty: grattis till bra medryttare!
 
Sv: Betala för ridning?

Tror inte bara att det är en åldersgrej. Konstigt nog så har vi när vi lånat ut rustningar gratis knappt fått tillbaka dem(fått åka o hämta själv tillslut), men när vi tagit en slant så har grejerna kommit tillbaka o ibland med en flaska vin.

Det är som att folk tänker att efter det kostar är det värt någonting, är det gratis så har det plötsligt inte samma värde.
 
Sv: Betala för ridning?

Grejen är ju att i Stockholm är de flesta tvungna ha medryttare just pga ekonomin, det kostar så enormt mycket ha häst här... i mitt stall kostar det femtusen, och då ingår varken in-utsläpp eller nån annan form av service, förutom fodring...

:eek: 5000? Jag står också utanför Stockholm. Betalar 850 kr i kallhyra. Men så sköts det kollektivt...
Finns visserligen dyrare stall här omkring, men de är fullservice, förutom mockning...
 
Sv: Betala för ridning?

måste tillägga att jag cyklar och hästarna är vana att få sin kvällsmat senast 8, jag slutar oftast vid sju vilket gör att jag är hemma halv 8 sen i stallet kl 8, när jag mockat och grejat så är kl 9 då vi inte har någon paddock känns det lite riskfyllt att rida ut i skogen när det är kolsvart. plus det känns bra att kunna sköta skolan med, man är även ganska trött när man jobbat i kök en hel dag( går Hotell-och restaurang) plus jobb efter skolan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 475
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 834
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 257
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp