Bukefalos 28 år!

Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betala för ridning?

Men Chroisty pluggar på gymnasiet så hon kanske inte är helt ledig efter arbetets slut. Det brukar ju vara en del att plugga också.

Absolut, fast grejen är att det lätt blir mycket att göra utanför jobbet när man flyttat hemifrån också :p
I 3:an på gymnasiet cyklade jag 6km fram och tillbaka till stallet varje dag =12km/dag, betalade hästen själv. Då tyckte jag DET var jobbigt, nu har jag andra värderingar :crazy: (min poäng är att det är bra att bli "härdad" medans man ändå har något att falla tillbaka på i viss mån -föräldrarna).
 
Sv: Betala för ridning?

Jag är varken för eller emot att man betalar sin medryttare, har aldrig varit i den situationen & behövt tagit ställning till det. Men har funderat på hur jag skulle göra isf.
* Vill att min häst ska "ridas ut" fler dgr/ vecka än jag själv hinner med = gratis.
* Vill att min häst ska ridas i utb syfte av rut ryttare = Jag bet ryttaren.
* Om rutinerad ryttare vill träna/tävla min häst= Ryttaren betalar själv alla omkostnader.
* Gratis ridande ryttare vill jag nog ska ställa upp & sköta stallet om jag åker bort över en helg eller så.(där har vi ge & ta)
Vet dock som många skriver att betalande medryttare HAR mer ansvar, det har jag erfarenhet av iaf.
 
Sv: Betala för ridning?

Har haft folk jag känner som ridit mina hästar gratis, MOT att boxarna var mockade och sakerna iordning efteråt.
Började få problem med mina knän i tonåren, och kunde därför inte hoppa. Då jag har en väldigt hoppglad och sprallig herre, brukade en av grannens ungar hoppa honom.
Hon gjorde mig den tjänsten att hoppa honom, och som tack fick hon låna honom och tävla med honom ett par gånger, då hon inte hade någon egen häst.
 
Sv: Betala för ridning?

Då ska alla kunder på turridningsfirmorna rida graits eller helst ha betalt för att man motionerar deras hästar?
 
Sv: Betala för ridning?

Då ska alla kunder på turridningsfirmorna rida graits eller helst ha betalt för att man motionerar deras hästar?

Men det tror jag väl inte, de "lever" ju på sin uthyrning.
Jag som privat person har väl inte min häst på dom villkoren?
 
Sv: Betala för ridning?

Men det tror jag väl inte, de "lever" ju på sin uthyrning.
Jag som privat person har väl inte min häst på dom villkoren?

Om alla skulle tänka så, (inklusive annat hästrelaterat t ex hyra ut stallplats för att få sällskap till egna hästen, sälja häst som privatperson m.m.) att så länge man gör det som privatperson så ska man inte ha några ekonomiska vinningar - då finns ju risk att man "konkurrerar ut" de som faktiskt har som syfte att tjäna pengar. Om det skulle vara standard att man får rida andras hästar gratis så länge man mockar eller hjälper till med dylika tjänster, varför skulle då någon vilja betala för ridning? Om alla som sålde hästar som "privatperson" skulle pruta ner sina priser rejält för rätt köpare oavsett marknadsvärde för att man inte har något vinstsyfte, vem skulle då köpa en tre gånger så dyr häst med samma marknadsvärde från en hästhandlare? :p Om folk red till andras hästar mot mockning då och då, eller nöjet att få rida in en häst - vem skulle anlita en beridare?
Långsökta exempel för risken att det blir så är såklart minimal. Men för mig känns det knasigt att man som privatperson inte skulle ha något vinstsyfte eller kräva ekonomisk kompensation för nyttjande av häst/utrustning med mera :p Skillnad om det är tjänster och gentjänster bekanta emellan, men om en random person skulle fråga "får jag rida din häst?" så skulle h*n garanterat inte få göra det gratis om man nu öht går med på det.
Min låtsaspappa t ex är ingen taxichaufför, men vill jag ha skjuts får jag betala 25:-/mil i ersättning för slitage och bensin.
 
Sv: Betala för ridning?

Klart man ska betala för att få rida om man är sk medryttare.
Det är inte gratis att ha häst. Även om jag som hästägare får en dag ledigt från stallet så kostar ju hästen fortfarande pengar.
 
Sv: Betala för ridning?

Av egen erfarenhet så blir man ju inte helt ledig heller. Tyvärr så lämnar vissa utrustningen i bedrövligt skick, leriga gjordar, geggiga bett o ej avtorkade nosremmar. För att inte tala om grimmor som går sönder. Det är ingen jättekostnad men tiden det tar att åka o handla är också ej sparad tid sas.

Dessutom skulle behovet av skor o krafftfoder vara mindre om bara jag red, även där=oftare handling=förlorad tid o pengar.

Så här rider ingen gratis.
Men de som rider verkar iallafall uppskatta att
-få tillgång till häst, volt o ridvägar samt att själva få bestämma över sin ridning.

Jag skulle själv gärna varit medryttare och betalat för det men eftersom passande häst inte fanns i närområdet blev det ett hästköp istället.
 
Sv: Betala för ridning?

Jag red mitt stos mamma till en början!
Ägaren kände att hon inte hade tid alltid och tyckte då att det var bättre hon blev regelbundet riden! Så ett tag hade jag henne helt gratis. Tyckte sedan att jag ville betala hovslagaren i alla fall, men då hon red lite ibland så gav jag henne halva skoningen, det tyckte hon räckte. Sen delade vi även upp helgsfodringar och jag tog hästarna varannan vecka på kvällen då hon jobbade eftermiddag. Sedan köpte hon en till häst och då tog jag över Pringle men betalade fortfarande bara 300 kr för halva skoningen!
Folk tycker lite olika!

Skulle jag behöva hjälp med ridningen så skulle jag inte ta betalt för det! Bara halva skoningen!
Men däremot så kostar det inte så mycket att ha häst här!
 
Sv: Betala för ridning?

Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Du borde ha tänkt på att det kostar att ha en hobby innan du skaffade dig en... Kan tillägga att det hade kostat om du valt att spela bandy också istället...

När jag låter eventuella medryttare betala så handlar det inte att jag behöver pengarna och jag ser det absolut inte som ett problem själv att behöva mocka. Jag älskar ALLT som har med häst och hästhållning att göra och ser det som sagt inte som en last att ta hand om min häst och kan därför inte föreställa mig att andra tycker det. En mockning tar inte två timmar per gång medryttaren är i stallet och är där efter inte en tillräckligt stor "avlastning" för att jag vind för våg ska våga slänga iväg min häst hur som helst. Betalar man för dig så kommer det in mer ansvar i bilden, vare sig man vill eller inte. Men jag kan också tänka mig att låta folk jag litar på få rida gratis, men då är det verkligen inte vem som helst...

Nej... som sagt.. du skulle tänkt på att det kostar att ha en hobby innan du skaffade dig en.
 
Sv: Betala för ridning?

Jag kanske missförstår, men i så fall tar vi dt bara som teoretisk fråga. Om man betalar så utökas ansvaret och medbestämmanderätten? Jag vet inte om just du menar så, men jag har hört att många har den åsikten. Jag är inte med på det, att medbestämmande och ansvar ska stå i proportion till hur mycket/lite man betalar? Om jag hade nån sorts deltidsfodervärdsvariant, då skulle medbestämmandet öka. Oavsett hur många kronor det gäller, om det gäller några kronor överhuvudtaget.
En medryttare får gärna ha åsikter och får gärna komma med förslag och tips och idéer, men det är jag som hästägare som har sista ordet i allt som gäller mina hästar.

Jag tycker det är självklart att man mockar och tar reda på och gör rent grejerna efter sig. Jag har en enkel regel för medisarna: har man inte tid att mocka så har man inte tid att rida heller.
 
Sv: Betala för ridning?

hahhahah *skrattar* min medryttare, hur mycket h*n än skulle betala skulle ALDRIG ha något att säga till om. som du säger så får man JÄTTE GÄRNA komma med förslag och komma med tips och råd. men ALLT jag gör med min häst har jag en anledning till och om jag inte håller med i det medryttaren säger så kommer det verkligen inte på fråga att göra så. jag diskuterar mer än gärna saker för att lära mig och för att skaffa mig möjligheten att göra det absolut bästa för mig. men en medryttare som bestämmer? aldrig!

fodervärd, är en annan sak, då ska väll delfodervärden ha något att säga till om, men det är något jag personligen aldrig skulle komma på tanken att skaffa.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala för ridning?

Om alla skulle tänka så, (inklusive annat hästrelaterat t ex hyra ut stallplats för att få sällskap till egna hästen, sälja häst som privatperson m.m.) att så länge man gör det som privatperson så ska man inte ha några ekonomiska vinningar - då finns ju risk att man "konkurrerar ut" de som faktiskt har som syfte att tjäna pengar. Om det skulle vara standard att man får rida andras hästar gratis så länge man mockar eller hjälper till med dylika tjänster, varför skulle då någon vilja betala för ridning? Om alla som sålde hästar som "privatperson" skulle pruta ner sina priser rejält för rätt köpare oavsett marknadsvärde för att man inte har något vinstsyfte, vem skulle då köpa en tre gånger så dyr häst med samma marknadsvärde från en hästhandlare? :p Om folk red till andras hästar mot mockning då och då, eller nöjet att få rida in en häst - vem skulle anlita en beridare?
Långsökta exempel för risken att det blir så är såklart minimal. Men för mig känns det knasigt att man som privatperson inte skulle ha något vinstsyfte eller kräva ekonomisk kompensation för nyttjande av häst/utrustning med mera :p Skillnad om det är tjänster och gentjänster bekanta emellan, men om en random person skulle fråga "får jag rida din häst?" så skulle h*n garanterat inte få göra det gratis om man nu öht går med på det.
Min låtsaspappa t ex är ingen taxichaufför, men vill jag ha skjuts får jag betala 25:-/mil i ersättning för slitage och bensin.
Men du...jag är ju en sån som inte tar betalt av en ev.medryttare och jag resonerar helt annorlunda än du. Om jag har behov av en medryttare så är ju behovet mitt. Som jag skrivit i tidigare trådare överallt i ämnet så betalar jag i så fall för en bra medryttare då jag har en del krav och vederbörande bör vara på samma nivå som jag eller högre. Har jag inte behovet av en medryttare så har jag inte någon medryttare. Jag har hästen för mig och mina syften är att träna och tävla och inte hålla med häst åt någon annan. Till det finns ridskolor.

Sen finns det tjejer som inte vill hellre än att dona, borsta och mocka och visst får dom göra det. Klart jag ger dom en slant för det och visst kan dom få en kort lektion av mig någon gång men det är inget som sker på rutinbasis. Vill någon av dessa sen vara min groom på tävling så betalar jag ytterligare för det samt står för deras mat...
 
Sv: Betala för ridning?

Håller med!
Förresten, jag skulle heller aldrig skaffa deltidsfodervärd.

hahhahah *skrattar* min medryttare, hur mycket h*n än skulle betala skulle ALDRIG ha något att säga till om. som du säger så får man JÄTTE GÄRNA komma med förslag och komma med tips och råd. men ALLT jag gör med min häst har jag en anledning till och om jag inte håller med i det medryttaren säger så kommer det verkligen inte på fråga att göra så. jag diskuterar mer än gärna saker för att lära mig och för att skaffa mig möjligheten att göra det absolut bästa för mig. men en medryttare som bestämmer? aldrig!

fodervärd, är en annan sak, då ska väll delfodervärden ha något att säga till om, men det är något jag personligen aldrig skulle komma på tanken att skaffa.
 
Sv: Betala för ridning?

Jag är iallafall jättenyfiken på om TS hittat en gratis medryttarhäst!
Med betalning känns det som att det är upp till var o en.
 
Sv: Betala för ridning?

Men du...jag är ju en sån som inte tar betalt av en ev.medryttare och jag resonerar helt annorlunda än du. Om jag har behov av en medryttare så är ju behovet mitt. Som jag skrivit i tidigare trådare överallt i ämnet så betalar jag i så fall för en bra medryttare då jag har en del krav och vederbörande bör vara på samma nivå som jag eller högre. Har jag inte behovet av en medryttare så har jag inte någon medryttare. Jag har hästen för mig och mina syften är att träna och tävla och inte hålla med häst åt någon annan. Till det finns ridskolor.

Sen finns det tjejer som inte vill hellre än att dona, borsta och mocka och visst får dom göra det. Klart jag ger dom en slant för det och visst kan dom få en kort lektion av mig någon gång men det är inget som sker på rutinbasis. Vill någon av dessa sen vara min groom på tävling så betalar jag ytterligare för det samt står för deras mat...


Det får stå för dig, själv har jag dragit på mig "mer häst än jag har råd och tid med" så en betalande medryttare hade varit guld. Dock vet jag att jag inte skulle få tag på en betalande medryttare till den hästen häromkring = tillgång och efterfrågan. Självklart skulle det vara skönt med avlastning även om medryttaren inte hjälper till att betala, men risken för att medryttaren "blir oseriös" pga att det är gratis känns större. Enligt någon Feng Shui-bok jag läst för evigheter sedan så ska man aldrig ta emot något gratis utan åtminstone betala en symbolisk summa, annars blir det dålig "chi" ;) vilket jag hittills tycker stämmer, får man något gratis glömmer man bort det och låter det skräpa i något hörn enligt min erfarenhet..

Men om jag nu skulle ha en typ av häst som någon skulle kunna tänka sig betala för att rida, då skulle jag absolut ta betalt. OM jag har medryttare. Just för att det är svinigt dyrt att ha häst och att jag inte "unnar" någon att rida gratis när jag får betala multum. Då ska hjälpen vara otroligt mycket värd isåfall! ;)
Angående detta som jag skrev i inlägget du svarade på - priskonkurrensen - så är det ju av den anledningen jag inte skulle kunna ta betalt av en medryttare. För att f.d. travare ligger lågt i status, de är "billiga". Av någon anledning har folk fått för sig att man nästan ska få betalt för att rida dom snarare än att betala...
 
Sv: Betala för ridning?

*KL*

Som jag skrev i andra tråden, att betala fullpris som medryttare-Nej
Att betala fullpris som delägare-Ja

Fullpris-Hästens kostnad per månad / 30 utslaget på hur många dagar man rider.
 
Sv: Betala för ridning?

Funderar på att hitta någon som ev vill lulla ut med min häst 2gg/v senare. Ingen träning, ingen paddock - bara komma ut i skog och mark och lufsa. Vette katten om någon kan tänkas vara intresserad av "bara" sådant.

Det har jag inte tänkt ta betalt för - kanske för att jag aldrig skulle betala för att göra detsamma :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 477
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 834
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 257
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp