Bukefalos 28 år!

Betala hanen?

D

Divalinen

Fanns liknande trådar såg jag men inget svar kunde passa till min fråga..
Jag har en york tik (ej reg) som är parad med en "kompis" hane som är en dvärg pinscher... Ej heller han reg. Vad skall man betala till ägaren till hanen? Vi har inte pratat om någon betalning innan, o de hela är gjort lite på skoj då min lillebror o hans tjej så gärna ville ha en valp av denna korsning. Är annars väldigt emot att blanda raser kors o tvärs=)

Även en annan fråga, skulle ni kunna tänka er att lämna bort er hund till dem som har hanen under själva valpningen o valparnas uppväxt? Dem trodde ja skulle lämna henne till dem. Ja skulle aldrig kunna lämna bort henne, speciellt inte under en sån här fas i livet. Hon har haft två kullar innan, detta blir hennes sista. Och båda dessa gångerna har hon varit väldigt noga med att ja skulle vara me under valpningen, visar detta tydligt=)
Hon är väldigt "mammig" :D
 
Sv: Betala hanen?

På skoj? Det låter ju seriöst... Du är emot blandrasavel skriver du, vad är hon parad med för hundar tidigare då? Även om det varit yorkies så räknas de som blandraser då hon inte är reggad...

Vad gälelr frågorna:
Eftersom ni inte gjort upp om betalning innan antar jag att du inte behöver betala.
Jag skulle heller inte lämnat bort tiken för valpning förutsatt att jag var tillräckligt kunnig själv.
 
Sv: Betala hanen?

Betala vad en p-spruta kostar..


Om du nu sökt runt, tror du verkligen att du kommer få ett svar du vill ha?
 
Sv: Betala hanen?

Låter som en skoj grej! Vad ska ni göra med de andra tio valparna? Blocket om ett halvår? "Omplaceras pga tidsbrist" eller kanske "pga allergi".
 
Sv: Betala hanen?

Oj ni missuppfattade mej tydligen, "på skoj" kanske inte var rätt ordval då.. Ja har redan tre tingade valpar o nej jag är otroligt noga med vem/vilka som köper valparna.
De jag undrade var vad ni hade betalat dem som äger hanen?
 
Sv: Betala hanen?

Vad har du gett de andra hanhundsägarna när du parat. Kanske du kan ge samma nu...
 
Sv: Betala hanen?

Absolut ingenting.
En oreggad hane utan meriter eller hälsotester gjorda, för en parning för din lillebrors skull? Det är väl värt sisådär 0 kr.

En bra hane brukar ligga mellan 1500-2000 kr för språngavgift, samt någonstans mellan 800-1200 kr per levande valp. Vissa kör andra system, men detta är nog vanligast.
 
Sv: Betala hanen?

Vad har du gett de andra hanhundsägarna när du parat. Kanske du kan ge samma nu...

Jag har inte betalat något för yorkhanen ja använt innan, mina föräldrar föder upp yorkar o hanen är en av deras. Min är importerad o har igentligen papper hon oxå men de blev så fel när vi fick hem henne så dem e fortfarande kvar i ungern. Men eftersom ja inte då var särskillt intresserad av att ställa ut henne så orkade ja inte ta tag i detta. Har ställt ut mina föräldrars hundar o den rasen är enligt mig inte så inbjudande att ställa ut med all hårvård o dyl. dem får ju inte chans att vara hundar!
 
Sv: Betala hanen?

Vem skulle vilja betala för en oregistrerad parning? Inte jag iaf. Varför vill du para din hund med denna bara för att "din bror vill" det? Låter lite oseriöst i mina öron, men gör som du vill.

Varför vill man inte han en reggad hund för?
 
Sv: Betala hanen?

Sa du har sett till att bada hundarna ar halso undersokta for vanlige fel hos just den rasen trots att de inte ar reggade da?
 
Sv: Betala hanen?

Jag har inte betalat något för yorkhanen ja använt innan, mina föräldrar föder upp yorkar o hanen är en av deras. Min är importerad o har igentligen papper hon oxå men de blev så fel när vi fick hem henne så dem e fortfarande kvar i ungern. Men eftersom ja inte då var särskillt intresserad av att ställa ut henne så orkade ja inte ta tag i detta. Har ställt ut mina föräldrars hundar o den rasen är enligt mig inte så inbjudande att ställa ut med all hårvård o dyl. dem får ju inte chans att vara hundar!

Är dina föräldrar medvetna om att de kan bli uteslutna ur SKK när de sysslar med blandras/oreggad avel?
 
Sv: Betala hanen?

Jag hade inte gett ett öre för en sådan parning.
Och du säger att du har 3 st tingade valpar redan? Vad händer när de hoppar av och du inte får valparna sålda?

Låter bara omoget och inte alls igenomtänkt det här. Nä ge tiken en abort-spruta istället.
 
Sv: Betala hanen?

Verkar ju konstigt att bror inte kan få köpa en fin renrasig valp ur föräldrarnas uppfödning, utan hellre vill ha en buskavlad blandis från syrran?

Jag tror det här kommer utveckla sig till en "Svara bara på min fråga och ignorera allt annat dumt jag delgav er" tråd.
 
Sv: Betala hanen?

Ja, hade ju varit ganska smart. Men lillebror kanske just måste ha en liten yorkie/dp och såklart måste ju lillebror då också få det! :grin:


Sådana här trådar brukar ju slutar med att Ts surar ihop för att ingen svarar minsann på henoms fråga utan bara klankar ner på henom utan anledning. :grin:
 
Sv: Betala hanen?

*KL*

Jag hoppas på både troll och ugglor i mossen osv. :crazy:
 
Sv: Betala hanen?

JAG skulle inte betala hanen någonting. Sen skulle JAG inte heller genomföra den parningen.

Men för att svara på din fråga: Hur mycket känner du själv att det är värt att ge? Du kan väl diskutera med ägaren till hanhunden så att ni tillsammans kan komma fram till ett pris som passar er båda?
 
Sv: Betala hanen?

Jag har inte betalat något för yorkhanen ja använt innan, mina föräldrar föder upp yorkar o hanen är en av deras. Min är importerad o har igentligen papper hon oxå men de blev så fel när vi fick hem henne så dem e fortfarande kvar i ungern. Men eftersom ja inte då var särskillt intresserad av att ställa ut henne så orkade ja inte ta tag i detta. Har ställt ut mina föräldrars hundar o den rasen är enligt mig inte så inbjudande att ställa ut med all hårvård o dyl. dem får ju inte chans att vara hundar!
Ugglor i mossen?
Inte "orkat ta tag i" men du har orkat para tiken tre gånger?
Låter knappast trovärdigt.
 
Sv: Betala hanen?

tror du verkligen att du kommer att få det svaret du hoppas på här :crazy:

OM nu allt detta är sant skulle jag vilja veta hur dina föräldrar resonerar som tilllåter att deras avelshane? parar en oreggad tik (blandras) detta är helt emot skks regler.

Känns inte trovärdigt..
 
Sv: Betala hanen?

Jag vågar mig på den kvalificerade gissningen att TS föräldrar inte är med i SKK längre, därav att TS inte "orkar" ställa ut...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 314
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 225
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 747
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp