Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Nej, ingen medveten feltolkning. Att vissla och knäppa med fingrarna åt andra tycker jag är att behandla andra som hundar.

Jag kanske får påminna om vad vi skrev här


Det är till och med inte alla som anser att det är nedvärderande att vinka, oavsett på vilket vis man gör det, inte ens alla i personalen :). Mycket beror dessutom på hur man gör det. Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod (vinka/nicka/ögonkontakt/gå och hämta/vissla) sen beror det mycket på vad det är för restaurang. Det kanske är helt okej att vissla på hamburgerhaket men direkt olämpligt under noblemiddagen.

Och det du skrev


Är anställda mer hundar på ett hamburgarhak än anställda under nobelmiddagen?
Vad i det jag skriver får dig att tro att jag menar att anställda på något av ställena "är mer hundar" som du uttrycker det. Jag ger exemplet "Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod"

Om du menar att det alltid är att likställa folk med hundar om man knäpper med fingrarna (eller vissla som du valde att använda) så ta upp det till diskussion då istället för att fråga vem jag anser är mest hund. Så ja, även om du mot förmodan inte av såg att provocera så tolkade du min intention rakt motsatt mot vad jag skrev.
 
Men om personen som visslar tidigare har sökt ögonkontakt, diskret lyft en hand för att försöka få personalens uppmärksamhet och personalen inte uppmärksammat personen alls. Vad ska hen göra då? Nästa steg är att antingen höras/synas ännu mer eller resa sig och börja jaga personalen?
Är väl bara att resa på sig och gå fram till bar/disk/ eller vad det nu kan vara helt utan att vissla, knäppa med fingrarna eller jaga personal.
 
Jag kanske får påminna om vad vi skrev här




Och det du skrev



Vad i det jag skriver får dig att tro att jag menar att anställda på något av ställena "är mer hundar" som du uttrycker det. Jag ger exemplet "Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod"

Om du menar att det alltid är att likställa folk med hundar om man knäpper med fingrarna (eller vissla som du valde att använda) så ta upp det till diskussion då istället för att fråga vem jag anser är mest hund. Så ja, även om du mot förmodan inte av såg att provocera så tolkade du min intention rakt motsatt mot vad jag skrev.
Screenshot_20230621_084236_Chrome.jpg

Det markerade.
Nej jag tycker inte att vissla är okej oavsett om det är till personalen eller att bli visslad efter på stan.
 
Är väl bara att resa på sig och gå fram till bar/disk/ eller vad det nu kan vara helt utan att vissla, knäppa med fingrarna eller jaga personal.
Bara och bara, alla har inte så lätt för att göra det, fram med rollatorn och gå genom hela restaurangen och förbi flera ur personalen för att ställa sig vid en kanske för tillfället tom disk, om det ens finns en. Du glömde förresten vinka, vilket är det som varit mest på tal av de som anser att inte enbart ögonkontakt är okej.


Folk är olika och har olika förutsättningar, olika erfarenheter och preferenser.
 
Bara och bara, alla har inte så lätt för att göra det, fram med rollatorn och gå genom hela restaurangen och förbi flera ur personalen för att ställa sig vid en kanske för tillfället tom disk, om det ens finns en. Du glömde förresten vinka, vilket är det som varit mest på tal av de som anser att inte enbart ögonkontakt är okej.


Folk är olika och har olika förutsättningar, olika erfarenheter och preferenser.
Att det är svårframkommit är ett annat problem som ska ses allvarliga på men gör det inte okej att behandla personalen som hundar. Två fel gör inte ett rätt.
 
Att det är svårframkommit är ett annat problem som ska ses allvarliga på men gör det inte okej att behandla personalen som hundar. Två fel gör inte ett rätt.

Nä, men man får ju anpassa sig efter förutsättningarna restaurangen ger en. En restaurang som ger bra förutsättningar för att få service kommer inte ha gäster som vinkar/visslar efter hjälp. Det kommer däremot restaurangen som inte ger gästerna bra förutsättningar att få hjälp.
 
Ja, men alltså det går ju åt båda hållen, så här gör jag:

1) väntar ett litet tag för att se om personalen kommer till oss utan att vi ber om det. Sker inte det inom rimlig tid så...
2) söker jag personalens blick för att påkalla uppmärksamheten, lyckas inte det så...
3) Höjer jag även en hand tillsammans med att använda blicken för att få ögonkontakt och sen när jag får uppmärksamheten ber jag eventuellt om notan eller vad det nu var jag ville om personen är nära nog (annars väntar jag till personen kommer till mig). Om jag fortfarande inte lyckas få kontakt med någon så är det definitivt personalen som missat att ge den service de är anställda för att ge.

Notera: Jag kräver inte att de kommer springande direkt. Men jag kräver faktiskt att få kontakt med dem hyfsat snabbt och att de visar att de satt mig på sin to do lista. Sen kan jag lugnt vänta tills det är min tur.

Det brukar aldrig vara några större problem men oftast krävs steg 3 tyvärr. Det är rätt sällan som steg 2 räcker. Ibland kan man använda sig av steg 1 men det är mer i första halvan av måltiden när de kommer förbi och frågar om allt är till belåtenhet eller när man ätit upp huvudrätten och de frågar om man vill se dessertmenyn.
Det där stämmer med min erfarenhet! Steg 1 och 2 brukar vara alldeles tillräckligt (i en normalt bemannad restaurang) medan måltiden pågår, dvs när man fått sin mat, mellan rätterna etc. Tyvärr tycker jag att det alltför ofta krävs steg 3 eller mer för att i slutänden få notan. Därför hade jag välkomnat att få betala så fort jag beställt faktiskt! Eller att man betalar i kassa på väg ut.
 
Visa bifogad fil 121745
Det markerade.
Nej jag tycker inte att vissla är okej oavsett om det är till personalen eller att bli visslad efter på stan.
Och där skev jag att personalen är hundar? Och du ignorerade att jag tydligt skrev i meningen före det markerade " Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod (vinka/nicka/ögonkontakt/gå och hämta/vissla) sen beror det mycket på vad det är för restaurang. "

Om jag använder din diskussionsmetod som du så blir ju frågan "Varför tycker du det är okej att behandla folk som hundar bara man låter bli att vissla?" Här gör jag som du, hittar på en åsikt du har och sen frågar jag dig om den. Precis som du frågade mig om vem som var mest hund.


Sen finns det många tillfällen visslingar är praktiskt, jag förknippar det inte alls det med hundar utan mer fotboll och andra sporter eller nödsituationer. För mig är det ett sätt att påkalla uppmärksamhet på avstånd. Vissla efter någon har jag överhuvudtaget inte tagit upp, det har hela tiden varit påkalla uppmärksamhet, och inte "vissla (uppskattande) efter snygg killar/tjejer"
 
Att det är svårframkommit är ett annat problem som ska ses allvarliga på men gör det inte okej att behandla personalen som hundar. Två fel gör inte ett rätt.
Vad då svårframkomligt? Var skriver jag något om det? Jag påtalade att folk kan ha problem att gå till en disk som du föreslog (istället för att gå fram till person) pga sina fysiska förutsättningar och att det inte alltid finns någon disk och om den finns kan den vara långt borta.

Visst kan det vara trångt också, det gör det inte mer lättare och kan göra det än mer nödvändigt att använda sig av metoder som att vinka mm för att påtala att man önskar hjälp.
 
Jag tror absolut att de kan ha missat din käpp. De är mitt inne i sitt jobb och har förmodligen mycket att göra och att hålla i huvudet. Folk pratar med dem hela tiden och får förmodligen höra samma önskemål regelbundet från folk som är fullt kapabla att beställa via skärmen och svarar nog bara per automatik. Jag hade tagit för givet att de inte såg eller kopplade riktigt. Och att om du hade sagt att du inte kan se skärmen så hade de med största sannolikhet gärna hjälpt dig alt. fått skäll av chefen för att de inte hjälpte dig. Förmodligen hade chefen inte blivit så glad på dem om hen vetat om att de svarade det de svarade dig även om det var en ärlig miss från deras sida. De kanske inte tittade speciellt noga på dig utan fortsatte med sitt jobb medan de svarade dig och bara tittade lite snabbt. Det är min analys iaf. Jag tror att folk gärna hjälper om man ber om det bara de förstår att man faktiskt behöver det och inte bara tjurig för att man inte vill beställa via en skärm. För de möter nog en del såna människor också tyvärr.
Visst, de kan ha missat min käpp. Vet du hur den ser ut? Tycker du det är lätt att missa en sådan käpp själv? Personen ifråga stod rakt framför mig på Max och tittade rakt på mig, käppen höll jag snett framför mig som jag brukar, tydligt, man hör även när jag kommer med min käpp. Det är till och med så att när jag pratar i telefon när jag är ute och går i trafiken så hör den jag pratar med (jag pratar inte i högtalare utan med luren mot örat som normalt) att jag är ute och går- de hör käppen. Så absolut kan man missa den. Jag sa att jag inte kan se och behövde hjälp, de sa att de inte hade tid. En kund erbjöd sig att hjälpa, men jag tackade den så mycket och sa att jag hellre avstod. Det är inte bara beställa på skärm som är problemet utan hela situationen, hela systemet de har som inte fungerar så värst bra om man inte ser och hör som normalt folk.

På Burger King var det nog mer stress, personen stod snett vänd mot mig, jag frågade om jag kunde beställa där pga att jag inte kunde se på skärmarna. Och fick svaret att det bara går via skärmarna. Sedan vände personen sig mot sitt igen.

Jag fixar att stå i en kö och komma fram till en kassa, beställa av en levande person som kan hjälpa mig med vad de har, betala och sedan stå en bit åt sidan och vänta på min mat eller få den serverad där jag sätter mig. Jag fixar inte skärmarna, deras siffersystem och att de ropar nummer osv.

Men visst, jag kan äta någon annanstans. Jag tycker dock att Max/McDonalds/Burger Kings hamburgare och pommes har en speciell smak som jag ibland är sugen på och inte tillfredsställs av en korvmojjes hamburgertallrik. Så, från att de införde detta systemet har jag ätit ytterst få gånger på något av de ställena, och alltid i sällskap där sällskapet beställt och serverat mig. Är jag ensam och blir hungrig när jag är ute och härjar så blir det en propud shake, en bar eller en macka om Pressbyrån är i närheten.
Den kan säkert vara lätt att missa/missförstå, men när jag säger det till och med.
000512672_1-d7b75ff8dfcaa0e8c0dcaf9b4dc53b6b-768x994.png
 
Det här börjar lukta ett nytt tillgänglighetsområde, när man inte erbjuder något alternativ alls. Kanske dags för ny lagstiftning/rekommendationer för branscher?
Ja samhället ska ju trots allt vara tillgängligt för alla, mer eller mindre så det känns ju lite dumt att endast ha beställning via skärm. Och tycka att kan man inte så får man gå någon annanstans. Ibland är jag sugen på hamburgare och pommes på typ Max. Det är dock uteslutet helt och hållet om jag inte har sällskap med mig som fixar beställningen.
 
Tack @Enya för info om röd/vit käpp! Det var något jag inte kände till och inte har stött på i verkliga livet. Dock hade jag säkert förstått av sammanhanget/användningen att det rörde sig om synnedsättning iaf!!

I övrigt tycker jag det är riktigt uselt att snabbmatkedjorna inte kan ordna med hjälp till folk som inte ser eller av annan anledning inte kan använda de digitala menyerna!
 
Tack @Enya för info om röd/vit käpp! Det var något jag inte kände till och inte har stött på i verkliga livet. Dock hade jag säkert förstått av sammanhanget/användningen att det rörde sig om synnedsättning iaf!!

I övrigt tycker jag det är riktigt uselt att snabbmatkedjorna inte kan ordna med hjälp till folk som inte ser eller av annan anledning inte kan använda de digitala menyerna!
Den är inte lika vanlig som vit käpp, men används på samma vis. Sedan är det ju lite så att det handlar om tillgänglighet i samhället. Ju bättre tillgänglighet det blir för "normalt" folk desto sämre blir det ibland för andra grupper- tex om man ser eller/och hör dåligt. Digitaliseringen som går som en löpeld över världen är ju en sak som verkligen är dåligt för "oss". Sedan i samhället i sig är det inte alltid så lätt att röra sig eftersom folk har... så fullt upp av sig själv, om jag får uttrycka mig lite fint... att det som är gjort för att öka tillgängligheten för oss inte går att använda. Här menar jag tex att folk cyklar och går på ledstråken- och flyttar inte sig när vi kommer på dem (det är inte vi som ska flytta oss för er, det är tvärtom andra som ska flytta sig för den som har en blindkäpp....), att de sitter på platser i bussen avsedda för oss och låter oss stå istället, hoppar över käppen, tränger sig förbi med knuffar, utropen i bussar är avstängda eller ständigt sönder osv. Det är inte lätt att röra sig ute när man är i behov av blindkäpp, man får vara beredd på stressade egoistiska människor som inte ser andra människor och inte tänker sig för, att tillgänglighet allt för ofta bara är ett fint ord på ett papper som folk gillar att säga, och att när någon faktiskt gör det där lilla extra för en, som igår när busschauffören körde den där lilla biten extra och öppnade dörrarna precis framför mig istället för framför de två tjejerna som snabbt hade ställt sig så de kunde komma på före mig, så blir man så där väldigt glad och tacksam!
 
Man kan inte välja på alla ställena utan är hänvisad till pekskärm även på tex Max. Bara skärm alltså.
Inte särskilt tillgänglighetsanpassat må jag säga.

Det var på Max. På Burger King vid ett annat tillfälle när jag frågade om jag kunde beställa vid kassan pekade de på skärmen och sa "Vi tar bara emot från skärmarna". Jag gick därifrån också. Man måste vara blind om man inte ser min käpp. Eller så förstår man inte den.

Vad dåligt! De gånger vi är på Max (i regel på resor så har varit ett antal olika) så beställer vi alltid i kassan pga specialbeställning som inte går att göra på skärmen. Har gått utmärkt varje gång 🤷‍♀️
 
Ja, kanske borde någon det. Jag orkar däremot inte engagera mig i det också. Speciellt med tanke på att jag numera inte ens kan ta mig till Max eller MacDonalds för egen maskin, så jag är ändå hänvisad till något annat.
Fungerar det för dig att använda wolt eller liknande tjänster? Vet att du jobbar en del med dator.
 
Vet inte om det finns där du bor. Men man beställer online på en hemsida och får maten utkörd till sig. Jag använder den tjänsten lite för ofta just nu :angel:
Har aldrig hört talas om den. Vet att Foodora finns, men givetvis inte så att de kör ut därifrån. Vet att de finns på min närmaste pizzeria, men det tar 3 minuter att gå dit så tja.... :D

Sedan tycker jag att även jag ska kunna beställa på Max tex. Jag ska kunna gå in där och beställa utan att bli hänvisad till skärmarna eller hemkörning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp